Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: A4 — A 40  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« : Helmikuu 26, 2021, 14:35:40 »

Tämä postaus liittyy Vaunut.org-puolella käytävään keskusteluun vaunusta B 40. Toimii ilman selityksiä ehkä tällaisenaankin.

tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2021, 15:49:46 »

Se vaan, että A-sarjan vaunuja numerolla 4 oli kaksi kappaletta. Ensimmäinen valmistui 1871 VR Helsingin konepajassa keisarillisen junan keittiövaunuksi.

Kirjassa "Keisarin juna - Romanovit Suomen rautateillä" sivulla 21 kerrotaan: Keittiövaunu A 4. Vuonna 1871 valmistettiin rautateiden omassa konepajassa Helsingissä keisarillista junaa varten keittiövaunu. Se oli kaksiakselinen tavallista matkustajavaunua muistuttava vaunu, jonka toisen pään eteinen oli umpinainen ja varustettu kulkusuojuksella kuten muutkin keisarillisen junan vaunut. Toisessa päässä oli tavallinen avosilta. Sisältä vaunu oli jaettu kahteen osastoon, keittiöön ja henkilökunnan osastoon. Keittiö oli siinä päässä vaunua, missä oli avosilta. Keittiössä oli rautainen hella ja työpöytä. Henkilökunnan osastossa oli sohvavuode ja pöytä.

Vaunun keskellä keittiöosaston puolella oli katolla korotus, minkä kautta hoidettiin keittiön tuuletus.

Tarina jatkuu: vaunun kokonaispituus oli 10 520 mm. --- Vaunu oli käytössä vielä leskikeisarinnan matkalla 1914, mutta jo 1916 muutettiin sen numeroksi 1676, koska silloin otettiin käyttöön uusi keittiövaunu, joka myös sai numeron A 4.

Vuonna 1918 vanhasta A 4-vaunusta tehtiin T-sarjan työläisvaunu ja se sai numeron 1128.

Uusi keittiövaunu valmistui 1915 lopussa tai 1916 alussa. Sitä esittää juuri Petrin laittama mustan kirjan kuva.

Edelleen ote kirjasta Keisarin juna: uusi keittiövaunu esiintyy vuoden 1927 kalustoluettelossa vielä numerolla A 4, mutta tämän jälkeen se on muutettu ilmeisesti 1932 numeroksi A 40. Vuoteen 1932 mennessä on myös keskimmäinen akseli poistettu. Vaunun itsenäisyyden ajan vaiheet ovat hämärän peitossa, mutta joidenkin viitteiden mukaan se olisi ollut puolustusvoimien käytössä ylilääkärin junassa.

Vaunusta 40: muistiinpanoistani: valmistui 1896, entinen sarja B, "Senaatin vaunu", sai myöhemmin Arch-Bar-telit.

Edelleen muistiinpanoistani: toinen numero 40: entinen numero 4. Junakodin keittiövaunu.

Kolmas numero 40 onkin sitten hotellivaunu, valmistunut 1970/1985, ex CEmt 24005

Toisin sanoen, mukavasti sotkuja, jotka lyövät toisiaan poskille.

Koska B 40 (Tapsan kuvan vaunu) hylättiin tai muutettiin A-sarjaan? B-sarjamerkki otettiin joulukuussa 1953 (KL49/53-2) uusiokäyttöön virkatarvevaunuissa.

Onko kyseessä edes sama vaunukaan kuin Petrin laittamassa kuvassa, minusta näyttää että ei ole.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2021, 16:21:36 »

Onko kyseessä edes sama vaunukaan kuin Petrin laittamassa kuvassa, minusta näyttää että ei ole.

Mielestäni ei ole sama vaunu. Tämä A 40 nousi esille ainoastaan sen vuoksi, että keskustelussa arveltiin B 40 vaunun muuttuneen jossain vaiheessa A 40 -vaunuksi. Tuskinpa ainakaan samaan aikaan olisi ollut käytössä kahta A 40 -vaunua. Kyseessä lienee pikemminkin ajoittaminen: milloin samaa litteraa ja numeroa mahdollisesti käytettiin kahdessa erilaisessa vaunussa.
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2021, 20:38:56 »

Kolmas numero 40 onkin sitten hotellivaunu, valmistunut 1970/1985, ex CEmt 24005
Tämä virheellinen tieto esiintyy jostain syystä hyvin monissa lähteissä, mutta CEmt 24005:stä rakennettiin myöhemmin CEmt 24041. A 40 on siis kokonaan uusi vaunu vuodelta 1984. Olisikohan virheellinen tieto alunperin ollut jossain vanhassa Resiina-lehdessä, ja levinnyt siitä sitten suuntaan ja toiseen?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: A4 — A 40  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina