Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vaunujen litterat (?)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« : Maaliskuu 07, 2021, 19:13:25 »

Otsikossa kysymysmerkki siksi, että en ole ollenkaan varma siitä, mitä itsekään olen kysymässä. Eli nämä vaunujen kirjainmerkinnät. Onko niiden merkitystä löydettävissä yksiselitteisesti jostain? Vai voidaanko samaa kirjainta käyttää eriaikoina eri merkityksiin.

JOllain tavoin olen ymmärtänyt että esim Expt on Intercity vaunu jossa lemmikki- ja tupakkaosasto. Koska nykyisin ei kai x:llä enää vaunuja merkitä erikseen, olisiko kaksikerroksinen samoilla ominaisuuksilla varustettu vaunu sitten Edpt? Joskus muistan joissan vanhoissa kuvissa kirjaimen s merkanneen sairasosastoa/sairaalavaunua, mutta jos en nyt ihan koomassa ole ollut niin on olemassa myös Eds vaunu? Eihän meillä nyt ole kaksikerroksisia sairaalavaunuja vaikka muotitauti jyllääkin Hymyilee
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1131


« Vastaus #1 : Maaliskuu 07, 2021, 19:34:41 »

Tuolta pääset alkuun.
http://www.resiinalehti.fi/artikkelit/kalusto/

Tässä hyvä kattaus litteroita vuodelta 1888.
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,12879.0.html
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #2 : Maaliskuu 07, 2021, 19:44:37 »

Petriltä tulikin jo hyvä vastaus linkkeineen.

Teemulle totean, että kyllä joillakin kirjaimilla on ollut eri aikoina eri merkityksiä, kuten esille tulleella s:llä. Petrin ilmoittaman ensimmäisen linkin jatkolinkiksi sopii oivallisesti vaikkapa http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/51  Sen kautta selviää, että s on voinut tarkoittaa ainakin neljää (4) eri asiaa henkilövaunuissa.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #3 : Maaliskuu 08, 2021, 12:33:55 »

Kiitos molemmille vastauksesta. Juuri tälläistä tietoa olen hakenut.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #4 : Maaliskuu 09, 2021, 15:28:36 »

Tiedonjanoisille lisälinkkejä:

https://en.wikipedia.org/wiki/UIC_classification_of_goods_wagons

Koskee tavaravaunuja, ja nimenomaan UIC-standardia. Suomessahan kulkee sekä vanhempia kotimaisen järjestelmän mukaan nimettyjä vaunuja, että uudempia UIC-nimettyjä.

Hieman harmillisesti UIC-puolella matkustajavaunuille on varattu alkukirjaimeksi osin eri kirjaimia kuin meidän kotimaisessa järjestelmässä. Esimerkiksi E on meillä selvästi - ja hyvin yleisesti - matkustajavaunun merkki, kun taas UIC:ssä se on tavaravaunu.

UIC:n matkustajavaunuista vielä artikkeli: https://en.wikipedia.org/wiki/UIC_classification_of_railway_coaches
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #5 : Maaliskuu 09, 2021, 15:50:35 »

Hieman harmillisesti UIC-puolella matkustajavaunuille on varattu alkukirjaimeksi osin eri kirjaimia kuin meidän kotimaisessa järjestelmässä. Esimerkiksi E on meillä selvästi - ja hyvin yleisesti - matkustajavaunun merkki, kun taas UIC:ssä se on tavaravaunu.

UIC:n luokittelu perustunee Euroopassa varsin yleisesti vallinneeseen käytäntöön, jossa A, B ja C -kirjaimet oli alunperin varattu I, II ja III -luokan päivävaunuille. Jostain syystä kuitenkin Suomessa A ja B -litterat annettiin virkavaunuille ja matkustavaisille varattiin luokkia C:stä alkaen.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Maaliskuu 09, 2021, 16:34:05 »

Suomi ei ole suinkaan ainoa UIC-merkintätavasta poikkeava Euroopan maa.

Britannian käytännöistä kertoo tämä artikkeli varsin kattavasti: https://en.wikipedia.org/wiki/British_carriage_and_wagon_numbering_and_classification
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1131


« Vastaus #7 : Maaliskuu 09, 2021, 16:54:17 »

UIC:n luokittelu perustunee Euroopassa varsin yleisesti vallinneeseen käytäntöön, jossa A, B ja C -kirjaimet oli alunperin varattu I, II ja III -luokan päivävaunuille. Jostain syystä kuitenkin Suomessa A ja B -litterat annettiin virkavaunuille ja matkustavaisille varattiin luokkia C:stä alkaen.

Eikös Suomi liittynyt UIC-toimintaan vasta 1920-luvun jälkipuoliskolla — heitän muistinvaraisesti vuoden 1928? 1920-luvun puolivälin paikkeilla kalustotunnukseksi ehdittiin kuitenkin jo ottaa VR-SJ, joka ei sitten kelvannutkaan, kun Suomi liittyi UIC:n jäseneksi, vaan tunnukseksi otettiin (jouduttiin ottamaan) VR SUOMI. Samalla luovuttiin kaksikielisestä ilmaisumuodosta kalustossa. VR-tunnus oli jo toisen UIC-yhtiön (Victorian Railways) käytössä. VR-SJ-tunnusta ehdittiin käyttää vaunuissa vain muutamia vuosia, mutta niitä kyllä näkee historiallisissa kuvissa, joista selvin lienee E(k)-vaunujen esittelykuva Helsingin rautatieasemalla vuonna 1925.

A-littera oli Suomessa vallasvaunujen tai "valtionvaunujen" littera. Niissä käytettiin myös osin B-litteraa, mutta B-littera oli myös I-luokan tunnus — vai pitäisikö sanoa, että se oli pääosin sitä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #8 : Maaliskuu 09, 2021, 18:14:50 »

Eikös Suomi liittynyt UIC-toimintaan vasta 1920-luvun jälkipuoliskolla — heitän muistinvaraisesti vuoden 1928? 1920-luvun puolivälin paikkeilla kalustotunnukseksi ehdittiin kuitenkin jo ottaa VR-SJ, joka ei sitten kelvannutkaan, kun Suomi liittyi UIC:n jäseneksi, vaan tunnukseksi otettiin (jouduttiin ottamaan) VR SUOMI. Samalla luovuttiin kaksikielisestä ilmaisumuodosta kalustossa. VR-tunnus oli jo toisen UIC-yhtiön (Victorian Railways) käytössä. ...

Kyllä VR liittyi UIC:n toimintaan jo 1922. Australian VR sitävastoin tuli mukaan UIC:n tilastoihin vasta 1976 ja silloinkin muina rautateinä lyhenteellä VRA. En tiedä onko se tänäpäivänäkään suoraan täysjäsen (jollain uudella nimellään).
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1131


« Vastaus #9 : Maaliskuu 09, 2021, 18:41:21 »

Kyllä VR liittyi UIC:n toimintaan jo 1922. Australian VR sitävastoin tuli mukaan UIC:n tilastoihin vasta 1976 ja silloinkin muina rautateinä lyhenteellä VRA. En tiedä onko se tänäpäivänäkään suoraan täysjäsen (jollain uudella nimellään)

OK, hyvä tieto. VR:n jäseneksi liittymisvuosi näyttääkin löytyvän UIC:n nettisivuilta ja jäsentunnus VR Hymyilee

VR-SJ-nimeämiskäytännön muuttamiseen liittyväksi sanottu syy on siis urbaani legenda. Victorian Railways sen sijaan on itse käyttänyt yhtiöstään lyhennettä VR. Alueella asuu muutama rautateitä harrastava tuttu ja he ovat ihmetelleet laitosten/yhtiöiden samanlaisia lyhennekäytäntöjä.

Eipä näytä Victorian Railways olevan edes suoraan jäsen, vaan jäsenyydestä vastaa osavaltion liikennemininisteriö Victoria State Department of Transport.

https://en.wikipedia.org/wiki/Victorian_Railways
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2021, 19:45:34 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #10 : Maaliskuu 09, 2021, 20:02:53 »

Tämänhetkiset tavaravaunujen sarjatunnuskirjainten merkitykset löytyvät Euroopan Rautatieviraston sivuilta: https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/appendix_6_p12_en.pdf
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #11 : Maaliskuu 09, 2021, 21:37:43 »

Kysytääs vielä lisää: Entinen litterahirviö sai simppelimmän nimen Gd. Aiemmin ilmoitettujen linkkien perusteella kyseessä siis on yhdysliikenteen katettu tavaravaunu. Ei siis suinkaan kaksikerroksinen autonkuljetusvaunu. Mikä juttu tässä takana?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #12 : Maaliskuu 10, 2021, 00:06:56 »

Kysytääs vielä lisää: Entinen litterahirviö sai simppelimmän nimen Gd. Aiemmin ilmoitettujen linkkien perusteella kyseessä siis on yhdysliikenteen katettu tavaravaunu. Ei siis suinkaan kaksikerroksinen autonkuljetusvaunu. Mikä juttu tässä takana?

Gd ei ole UIC:n mukainen littera, vaan kotimainen matkustajavaunujen käyttämän järjestelmän mukainen littera. Gd on (nykyään) sääntöteknisesti matkustajavaunu.

Kolmannessa viestissä linkatun artikkelin mukaan:

"G   Auto- tai matkatavaravaunu ilman matkustajatiloja"

tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1131


« Vastaus #13 : Maaliskuu 10, 2021, 07:27:49 »

Litterat ovat joskus kierrätyskamaa. Gd-litteran historia ulottuu melko kauas. Gd-littera esiintyy jo vuoden 1885 Turku-Tampere-radan vaunuluettelossa — ja voi esiintyä jo aikaisemminkin. Käyttötarkoitukseksi kuvattiin tuolloin "katettu tavaravaunu kappaletavaraa ja viljaa varten".

Vuoden 1896 litterauudistuksessa Gd-litteraan yhdistettiin Gbd-litteran vaunut. Gd-litteran kuvaus oli tuolloin "katettu vaunu kappaletavaraa ja irtonaisia jyviä varten". Vuoden 1918 rautatietilasto ei kuitenkaan tunnista Gd-litteraa, mutta vuonna 1920 Gd-litterasta tuli yhdysliikennetyyppisten katettujen tavaravaunujen littera. Tässä vaiheessa kyseessä on jo eri vaunutyyppi kuin aikaisemmin. Rautatietilastoja selaamalla saa tarkemman kuvan asiasta.

Gd-vaunuja käytettiin pitkään ja niitä oli paljon (vuonna 1920 Gd:ksi litteroidun vaunutyypin rakentaminen alkoi vuonna 1913 Gb-litteralla). Esimerkiksi vuonna 1966 Gd-vaunuja oli vielä 453 kappaletta, mutta vuoden 1968 luetteloinnissa litteraa ei enää esiinny.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2021, 09:31:51 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #14 : Toukokuu 14, 2021, 21:19:13 »

Instagramista bongasin ensimmäisen kuvan Edg-vaunusta! Odotettavissa on, että niitä tulee pian myös Vorgiin, joten ehdotan litteran lisäämistä tunnistevalikkoon IC-vaunujen joukkoon.
tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #15 : Toukokuu 15, 2021, 23:51:12 »

Turun kiskoliikennekerhon lehti kirjoittaa litteroista intohimoisesti: http://www.teeh0.com/tklk/Tenderi-lehti/tenderi.htm
tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #16 : Kesäkuu 05, 2021, 16:22:39 »

Tämmönen julkaisu on aikoinaan ollut kuin "Käyttötoiminta ja liikenteenhallinta". Siinä on litterat virallisesti suomennettu. Myös työkoneiden EVN-numerointi löytyy tästä. Onko vastaavaa dokumenttia enää olemassa? Saman niminen ajantasainen paperi on mutta siitä puuttuu litterat.

* 13782-K-TRAFI-18213-03_04_02_02-2010_KaY.pdf (787.77 kilotavua - ladattu 178 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vaunujen litterat (?)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina