Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Malmin lentokentän valot sammuivat tänään  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1512


« : Maaliskuu 14, 2021, 23:52:53 »

Haikeudella ja surulla muistelen Malmin ansiokasta lentokenttää joka nyt  moninaisten oikeusasteiden päätöksellä joutuu lopettamaan toimintansa!
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2021, 14:17:34 »

Harmi, kun itse olen lentokoneiden ystävä.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #2 : Maaliskuu 15, 2021, 15:35:13 »

Malmin lentokentän sulkemispäätös on VIKAPÄÄTÖS!!!!

Grynderit saivat taas yhden voiton viheliäisen ahneuden piiskaamana.

Nyt purjelentäjät, laskuvarjohyppääjät, lentokoulut, ultrakevytlentäjät ja Mopo-Cessnat joutuvat jumbojettien sekaan Helsinki-Vantaalle.

Ensimmäisen onnettomuuden sattuessa syyttävä sormi tiedetään osoittaa sitten oikealle taholle.
tallennettu
Juha Pokki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #3 : Maaliskuu 15, 2021, 16:02:46 »


Nyt purjelentäjät, laskuvarjohyppääjät, lentokoulut, ultrakevytlentäjät ja Mopo-Cessnat joutuvat jumbojettien sekaan Helsinki-Vantaalle.


Olisi mielenkiintoista kuulla lähde tälle väitteelle. Ei Finavia ole antamassa paikkaa näille Helsinki-Vantaalta viimeisimmän tiedon mukaan, eikä tätä vaihtoehtoa ole pidetty realistisena oikein missään vaiheessa tätä prosessia.
Tällä hetkellä Malmilta on siirretty yksi kone Helsinki-Vantaalle.   
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2021, 17:31:22 »

Mihin ihmeeseen harrasteilmailijat sitten menisivätkään? Ellei Helsinki-Vantaalle onnistu?

Näille kentillekö: esimerkiksi Nummela, Vesivehmaa, Utti, Kymi, Wredeby? Malmi oli yhden bussimatkan varrella, nämä mainitut ovat hirmuisen automatkan takana!

Tapaus on viheliäinen osoitus siitä, kuinka kokoomuspoliitikot puutarhaosastoineen (lue: vihreät) ovat gryndereiden ostamia!

Asia pitäisi antaa tutkiville journalisteille selvitettäväksi, mutta nykyiset toimittajat ovat liiaksi pelkureita tähän.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Maaliskuu 15, 2021, 18:21:31 »

Mihin ihmeeseen harrasteilmailijat sitten menisivätkään? Ellei Helsinki-Vantaalle onnistu?

Näille kentillekö: esimerkiksi Nummela, Vesivehmaa, Utti, Kymi, Wredeby? Malmi oli yhden bussimatkan varrella, nämä mainitut ovat hirmuisen automatkan takana!

Tapaus on viheliäinen osoitus siitä, kuinka kokoomuspoliitikot puutarhaosastoineen (lue: vihreät) ovat gryndereiden ostamia!

Asia pitäisi antaa tutkiville journalisteille selvitettäväksi, mutta nykyiset toimittajat ovat liiaksi pelkureita tähän.

Nummelaan menee busseja tiheästi ja nopeasti, Nummelan linja-autoasemalta on 1,9 km sille lentoaseman portille, jonka kautta lentokoneille pääsee. Eli yksiselitteisesti kävelymatka.
Hyvinkäällä matkaa tulee rautatieasemalta lentokentälle hieman enemmän, eli 3,3 km. Ihan ongelmitta käveltävissä sekin silti, vaikka itse kyllä ottaisin pyörän mukaan junaan. Hyvinkäällä tuosta matkasta pääosan voi tehdä bussilla, vaihtoaikaa junasta bussiin tulee 20 minuuttia jokaiselta junalta, eli perillä on kävellen ja bussilla aika täsmälleen samaan aikaan. Kävelyä jää bussipysäkiltä 790 metriä.

Mäntsälässä tosiaan rautatieasemalta julmat 17 km (pyörälläkin jo vähän kiikun-kaakun, että onko kivaa), lähimmältä bussipysäkiltäkin (jota bussit tuskin kovin tiheästi palvelevat...) 4,2 km. Vesivehmaan kanssa kans tilanne, että Lahden asemalta kyllä pääsee bussilla, mutta se bussimatka kestää tunnin ja silti jää kilometrikaupalla käveltävääkin.
Hyvinkää ja Nummela nyt joka tapauksessa ovat ihan oikeasti hyvin saavutettavissa.

Se, että Nummela ja Hyvinkää ovat saavutettavissa hyvin ilman autoakin, ei kyllä muuta miksikään sitä, että Malmin porukoiden olisi ehdottomasti pitänyt käyttää voimavarojaan jonkun noita kahta paremmassa paikassa olevan lentokentän järjestämiseen, kun siihen nyt sentään n. 25 vuotta oli aikaa. Nyt valittu strategia osoittautui aika eeppiseksi sähläykseksi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #6 : Maaliskuu 15, 2021, 19:32:13 »

Se, että Nummela ja Hyvinkää ovat saavutettavissa hyvin ilman autoakin, ei kyllä muuta miksikään sitä, että Malmin porukoiden olisi ehdottomasti pitänyt käyttää voimavarojaan jonkun noita kahta paremmassa paikassa olevan lentokentän järjestämiseen, kun siihen nyt sentään n. 25 vuotta oli aikaa. Nyt valittu strategia osoittautui aika eeppiseksi sähläykseksi.

Toisaalta eihän rakennusmaasta ole Helsingin seudulla pulaa, joten ei Malmin kenttää oikeasti muuhun käyttöön tarvittaisi. Tietysti Helsingin rajojen sisällä voi vapaata rakennusmaata olla vähemmän mutta varsinainen ongelma on silloin kuntarakenteessa ja hallinnon kyvyttömyydessä, jos asioita ei pystytä suunnittelemaan kokonaisuuksina kuntarajat ylittäen.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Maaliskuu 15, 2021, 20:12:53 »

Se, että Nummela ja Hyvinkää ovat saavutettavissa hyvin ilman autoakin, ei kyllä muuta miksikään sitä, että Malmin porukoiden olisi ehdottomasti pitänyt käyttää voimavarojaan jonkun noita kahta paremmassa paikassa olevan lentokentän järjestämiseen, kun siihen nyt sentään n. 25 vuotta oli aikaa. Nyt valittu strategia osoittautui aika eeppiseksi sähläykseksi.

Toisaalta eihän rakennusmaasta ole Helsingin seudulla pulaa, joten ei Malmin kenttää oikeasti muuhun käyttöön tarvittaisi. Tietysti Helsingin rajojen sisällä voi vapaata rakennusmaata olla vähemmän mutta varsinainen ongelma on silloin kuntarakenteessa ja hallinnon kyvyttömyydessä, jos asioita ei pystytä suunnittelemaan kokonaisuuksina kuntarajat ylittäen.

Joo, pääkaupunkiseutu olisi tärkeää saada yhdistettyä yhdeksi kunnaksi, tai tehtyä muu samaan lopputulokseen päätyvä ratkaisu. Kuntaliitoksesta esimerkki on Berliini, joka vuonna 1920 luotiin pakkoliittämällä 8 kaupunkia ja parikymmentä kylää yhdeksi kaupungiksi. "Muusta ratkaisusta" sitten jotensakin toimivana esimerkkinä Bryssel, joka on itse asiassa 19 erillistä kuntaa, joilla on yllään yhteinen hallinto, joka päättää tietyistä asioista, kun pääosa tehtävistä on kuntien vastuulla.

Noin pitäisi tehdä, ja se olisi fiksuin ratkaisu. Tällä hetkellä kuitenkin Espoo ja Vantaa tekevät kaavoituspolitiikkaa, joka haittaa Helsingin hyvinvointia. Tämän hetken todellisuus on, että Helsingin on pakko rakentaa omien rajojensa sisälle, koska yhteistyö Espoon ja Vantaan kanssa ei toimi, eikä Espoolla ja Vantaalla ole kummempaa syytä asiantilaa muuttaa. Heidän valintojensa haitat kun tapahtuvat Helsingissä, eikä niistä ole niille itsilleen haittaa. Tilanteessa, jossa kuntaliitosta, tai edes kuntien nykyistä fiksumpaa yhteistyötä ei saada aikaan ainakaan millään tavalla johon Helsingin kaupunki voi vaikuttaa, vaihtoehdoksi jäi ensisijaisesti Turuntien, Lahdenväylän, Vihdintien ja Tuusulanväylän alkupätkien bulevardisointi ja toissijaisesti Malmin lentokentän alueen rakentaminen. Kun bulevardisointikin pääosin estyi, ei oikein tässä tilanteessa jää muita järkeviä vaihtoehtoja kuin tuo Plan C, eli Malmin alueen jyräys asuntorakentamiseen.

Malmin lentokentän porukoilla oli näyttävä määrä vaikutusvaltaa. Ei aivan riittävä Malmin pelastamiseen, mutta todella paljon silti. Se vaikutusvalta olisi hyvinkin voinut tehdä eron muuten lähellä onnistumista olleen bulevardisointiprojektin toteutumisen suhteen, eli Malmin kentän puolustajien tuella oltaisiin hyvinkin voitu kohdistaa rakentaminen Malmin kentän sijaan sisääntuloväylien bulevardisointiin. Nyt tekivät kuitenkin valinnan, että jos jompi kumpi lähtee - moottoriteiden Kehä I:tä sisempänä olevat osat tai Malmin lentoasema, mieluummin sitten Malmi on se joka lähtee. Lisäksi mahdollisuuksina olisivat olleet esimerkiksi Talin golfkenttä ja joukko hyvin vähän työllistävien pikkufirmojen käyttämiä teollisuusalueita, mutta näissä ongelmana oli, että Kokoomuspuolue koki niistä molemmat huomattavasti tärkeämmiksi säilytettäviksi kuin Malmin lentoaseman, ja Kokoomus on tällä hetkellä Helsingin suurin puolue. Pelkkä Herttoniemen teollisuusalue on noin 60 % Malmin lentokenttäalueen koosta, joten sillä olisi päässyt jo aika pitkälle. Lahdenväylän bulevardisoinnilla olisi saatu noin 80 % Malmin lentokentän koosta oleva alue käyttöön. Vaihtoehtoja oli, mutta niihin ei saatu poliittista vaikutusvaltaa. En ihan ymmärrä, miksi Malmin porukat eivät käyttäneet voimaansa noiden projektien edistämiseen, jotta saisivat pitää Malmin lentokenttätoiminnassa? Tuntuu hassulta, että tuollaiset asiat olisivat todella olleet heille tärkeämpiä kuin Malmin lentokenttä(?!)

Plan A: Kuntaliitos tai muu toimiva yhteistyö Espoon ja Vantaan kanssa: Epäonnistui.
Plan B: Bulevardisointi: Pääosin epäonnistui
Plan C: Malmi: Onnistui

Jos jollakulla on näyttää jostain yli neliökilometri käyttökelpoista rakennusmaata, jota ei olla jo muuten rakentamassa niin kai tiedon pohjalta voi yhä reagoida? Yksi usein esitettävä väite on, että Viikintien eteläpuoli sopisi. Se kumotaan yleensä sillä, että kyseessä on tulvaniitty, joka on toistuvasti veden alla. (Jotenkin kyllä luulisi, että alueelle voisi vaan järjestää jostain hirveän kasan lisää maa-ainesta, jonka päälle sitten rakentaminen). Ja Viikintien pohjoispuolella on samaa ongelmaa, mutta siellä asiaa voisi ratkaista samaan tapaan. Noita kahta ehdotusta siis ainakaan ei ole onnistuttu saamaan läpi, kun on yritetty. Pinta-alamittaukseen tämä on oivallisen toimiva työkalu: https://kartta.hel.fi/#
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #8 : Maaliskuu 15, 2021, 23:52:22 »

Mun täytyy valitettavasti todeta että aika ajoi Malmin lentoaseman ja sen mahdollisuuksista toimia jonkinlaisena city-lentoasemana Helsingille.
Lähtölaskenta alkoi jo 1953 kun kaupallinen lentoliikenne lähes kokonaan siirtyi Seutulaan, nykyiselle Helsinki-Vantaalle. Sen jälkeen Helsinki ei ole tarvinnut kakkoslentokenttää muuhun kuin yksityisillä pienkoneilla lentämiseen, lentokoulutukseen ja rajattuihin viranomaistoimintoihin.
Syy ettei kenttää voi käyttää laajassa mielessä kaupallisena liikennekoneiden kenttänä ovat olleet maantieteelliset rajat, tiet ja rakennukset kentän joka puolella jotka eivät ole mahdollistaneet riittävän pitkää kiitotietä että sillä voisi operoida turvallisesti suihkukoneilla tai potkuriturbiinikoneilla täydessä kuormassa.
Malmin kentästä ehti tulla suurelle yleisölle tuntematon paikka, hieno Helsingin päälentoasemaksi rakennettu terminaali toimi vajaakäytössä melkein 70 vuotta.
Se on onneksi saanut toimia monien lentonäytöksien isäntänä, sille on onnistuttu  lentämään niin Junkerseilla, DC-3:lla ja peräti DC-6:lla kerran, ja jopa Zeppelineillä, ja ainakin kerran toiminut  tilapäisesti kotimaan vuorojen potkuriturbiinikoneiden kenttänä lennonjohtajien lakon aikana. Valitettavasti satunnainen käyttö "isoilla koneilla" ei ole riittänyt jatkuvuuden takaamiseksi, niille turvallisin ja järkevin kotikenttä on Vantaa.
Lisäksi ajatellen logistiikkaa, niin kaksi erilllistä lentoasemaa samassa kaupungissa jossa voi joutua vaihtamaan koneen lisäksi myös kenttää ei toimi matkustajien kannalta järkevästi. Niissä kaupungeissa joissa sitä harrastetaan on omat historialliset syynsä tai sitten lentoliikenteen volyymit ovat niin suuret että on pakko. Helsingissä näin ei ole.

Pienkoneille ja lentokoulutustoiminnalle toivottavasti löydetään ainakin väliaikaisesti paikkoja muilta Uudenmaan pienkonekentiltä ja toivottavasti saadaan rakennettua uusi pysyvä kenttä kohtalaisen matkan päässä koillis-itä suunnassa.

Mitä asuntorakentamiseen tulee niin on välillä spekuloitu vaihtoehtoisilla paikoilla mutta kaikki muut ovat toteutuskelvottomia ainakin tällä hetkellä. Kenttä on kokonaan kaupungin omistuksessa joten asuntotuotannosta tulee halvempaa kuin yksityisten maanomistajien mailla. Malmi on liikenteen solmukohdassa  ja asuinalueelle aiotaan rakentaa myös pikaraitiotie.

Kenttä olisi voinut ehkä jatkaa rajatussa muodossa lentokenttänä jos rakentamismääräykset  asuntorakentamiselle eivät olisi niin tiukkoja kuin ovat.

Toivottavasti lentoasemarakennus saa arvokasta uusiokäyttöä ja voihan olla että jokin vanha lentokone entisöidään ja sijoitetaan paraatipaikalle.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #9 : Maaliskuu 16, 2021, 00:04:46 »

Edellisiin kommentteihin lisäksi hieman vinoilua puuttuvista maa-alueista: eikös Malmin hautausmaan alue olisikin hyvää rakennusmaata? Hautakiviäkin voisi käyttää betonin seassa murskattuina säästökivinä, heko heko!

Stephen Kingin hengessä (Pet Sematary), reippaasti kiinni asiaan! Enkä usko, että Malmin oikosäärisistä olisi valittajiksi...!

Asiaan: kuntaliitoksia Espoo-Vantaa-Helsinki ei tulla takuuvarmasti tekemään, koska määrätyillä piireillä on liian paljon menetettävää, esim. lihottavat virkapaikat! Järki ei voita, sääli sinänsä!
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #10 : Maaliskuu 16, 2021, 00:19:39 »

Edellisiin kommentteihin lisäksi hieman vinoilua puuttuvista maa-alueista: eikös Malmin hautausmaan alue olisikin hyvää rakennusmaata? Hautakiviäkin voisi käyttää betonin seassa murskattuina säästökivinä, heko heko!

Stephen Kingin hengessä (Pet Sematary), reippaasti kiinni asiaan! Enkä usko, että Malmin oikosäärisistä olisi valittajiksi...!

Asiaan: kuntaliitoksia Espoo-Vantaa-Helsinki ei tulla takuuvarmasti tekemään, koska määrätyillä piireillä on liian paljon menetettävää, esim. lihottavat virkapaikat! Järki ei voita, sääli sinänsä!
En vastusta sinänsä kuntaliitosta vaikka espoolainen olen. Esim yhtenäinen suur-Helsinki olisi esim kun lähdetään neuvottelemaan valtion kanssa Sote-uudistuksesta ja sen maksajista toisen kaliiperin toimija kuin hajanainen pk-seutu.

Espooseen ja Vantaalle rakennetaan paljon asuntoja ilman kuntaliitostakin. Näissä on se ero Malmiin verrattuna että ne ovat yksityisten maita eli välikädet vetävät välistä. Vaikka kaupungin raja siirtyisi niin maanomistus säilyy.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1512


« Vastaus #11 : Huhtikuu 05, 2021, 13:36:11 »

Helsingin valtuustossa täyskäännös Malmin lentoaseman luontoarvojen hyväksi!(Lähde Malmi Airport)
Valtuuston kokous oli 31,3.21.
Outoa että valtamediat eivät ole kiinnostuneet ja tiedottaneet asiasta?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2021, 14:12:53 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1512


« Vastaus #12 : Huhtikuu 05, 2021, 13:38:08 »

Mikäli Fligtradariin on uskominen sieltä on ainakin tänään noussut Raf avian(latvia) An 24.Kone meni Pietariin.
Flightradarin mukaan se nousi paikasta HEM.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2021, 14:14:04 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #13 : Huhtikuu 05, 2021, 13:57:56 »

Outoa että valtamediat eivät ole kiinnostuneet ja tiedottaneet asiasta?

Tuo oli aprillipila ja täyttä parodiaa, valitettavasti.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1512


« Vastaus #14 : Huhtikuu 05, 2021, 14:38:42 »

Näköjään tuolla Malmi Airport sivulla on yhä versio tuosta jutusta.Näköjään olen sivuraiteella niinkuin pitääkin?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Malmin lentokentän valot sammuivat tänään  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina