Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Kaukolennot [Oli: Yöjunan matkustajat kokivat shokkiherätyksen Turussa]  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« : Joulukuu 07, 2009, 15:56:55 »

Onneksi kaukolentoja ei lähde vielä tuohon aikaan lainkaan. Hymyilee
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1 : Joulukuu 08, 2009, 22:09:26 »

Onneksi kaukolentoja ei lähde vielä tuohon aikaan lainkaan. Hymyilee

BT328, AY631, KL1164, AB8925, KF639, LH3117, LH3109, SK707,DK7815
. Tälläset kaukolennot lähtevät tuolloin.

...jotka eivät ole kaukolentoja.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #2 : Joulukuu 09, 2009, 03:17:55 »

http://www.finavia.fi/ ja sieltä lähtevät.

Niin?

Eivät ole silti kaukolentoja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 09, 2009, 21:50:05 »

Oliskohan Lajusella lähteitä että nuo eivät ole kaukolentoja?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2009, 22:39:36 »

Oliskohan Lajusella lähteitä että nuo eivät ole kaukolentoja?

Kuuluu ainakin minulla yleissivistykseen tietää, että yleismaailmallisesti lennot lajitellaan lyhyen matkan ja keskipitkän matkan lentoihin, sekä kaukolentoihin. Keskipitkän matkan lennon ja kaukolennon tarkka määritelmäraja ei ole tiedossani, mutta sen verran tiedän, että Helsinki-Vantaalta lentää kaukolentoja vain Finnair (New York + Kauko-Itä), ja niiden lentojen numerot ovat muotoa AY0xx (etunollat jätetään joissain yhteyksissä pois).

Aallon Olli tarkoitti viestissään nimenomaan noita kaukolentoja. Ne lähtevät Helsinki-Vantaalta pääasiassa iltapäivällä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2009, 22:44:58 »

Ilmeisesti kaukolennoilla tarkoitetaan Aasiaan tai Atlantin taakse hyristeleviä lentoja. Niistä lennoista, joihin tuolla junalla turvallisesti ehtii, eli kahdeksalta tai myöhemmin lähtevistä, kuitenkin löytyy lennot esim. Köpikseen, Frankfurtiin ja Lontooseen, joista usein jatketaan kauemmas. Eli vaikka oikein pitkän matkan lentoja ei lähtisikään, olisi silti matkalaisia lähdössä niille oikein pitkille matkoille.

Ja eikös se nyt ole vähän nipotusta valittaa /rautatie/harrastajalle siitä, että hän luulee sanan "kaukolento" tarkoittavan mitä tahansa ulkomaanlentoa? En mäkään olisi osannut ennen tätä tarpeetonta pottuilua sisältävää kirjoittelua sanoa, että tuntien lento Frankfurtiin ei ole kaukolento. Onhan parin tunnin pituinen junamatka Tampereelle kuitenkin kaukojunamatka. Ja mitä etäisyyteen kilometreinä tulee, Frankfurt on Helsingistä vielä kauempana kuin Tampere.
Ok, jos määritelmä on jotain muuta, olkoot. Mutta, ei tällä foorumilla pitäisi odottaa ihmisten tietävän lentomatkustussanastoa. Juniahan me käytetään, ei lentokoneita. Eikös? Hymyilee  
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #6 : Joulukuu 09, 2009, 23:17:33 »

Ja eikös se nyt ole vähän nipotusta valittaa /rautatie/harrastajalle siitä, että hän luulee sanan "kaukolento" tarkoittavan mitä tahansa ulkomaanlentoa?

No hyvänen aika. Tapahtumat kronologisessa järjestyksessä:

1. Aalto kertoi, ettei kaukolentoja lähde tuohon aikaan, kuten ei lähdekään.

2. Siihen Itälaakso listasi lennonnumeroita, jotka eivät ole kaukolentoja.

3. Hänelle kerroin, että kyseiset lennot eivät ole kaukolentoja.

4. Siihen Itälaakso vastasi linkillä Finavian sivuille, ja kehoitti etsimään sieltä lähtevien lentojen listan.

5. Vastauksessani yritin kertoa, että lähtevien lentojen listan läpilukeminen ei muuta sitä tosiasiaa, että lennot eivät ole kaukolentoja.

6. Tuominen seuraavaksi pyysi lähdettä sille, että kyseiset lennot eivät ole kaukolentoja.

7. En antanut lähdettä, vaan oletin asian olevan jossain määrin yleissivistystä (Ei näköjään kannata yliarvoida lukijoita. Toisaalta jos kirjoittaa kuin pikkulapselle, joillekin sekään ei kelpaa). Jokainen voi halutessaan vaikkapa googlata "lyhyen keskipitkän kaukolento", ja todeta asianlaidan.

Seuraavaksi haluaisin kuulla, missä kohtaa olen "nipottanut" jotain? Tarkoituksenani oli korjata virheellinen käsitys, jonka tein mielestäni hyvinkin nipottamatta ja neutraalisti mainitsemalla: "...jotka eivät ole kaukolentoja."
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #7 : Joulukuu 09, 2009, 23:17:56 »

Ja eikös se nyt ole vähän nipotusta valittaa /rautatie/harrastajalle siitä, että hän luulee sanan "kaukolento" tarkoittavan mitä tahansa ulkomaanlentoa?

Ei ole. Piste.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #8 : Joulukuu 10, 2009, 03:29:47 »

Googlatessa Lauri Uusitaloa huomataan hänen olevan valtiollisen kiskoliikenneyrityksen palveluksessa projektipäällikkönä. Siitä ja varmaan muistakin syistä johtuu hänen sinnikkyytensä puoluestaessaan kertaalleen esitettyä kantaansa.

Itse olen aikoinani ollut pitkään valtiollisen siviili-ilmailulaivaston palveluksessa, jossa opin, että kaukolento on IATA-alueiden välinen lento. Eurooppa on yksi IATA-alue, joten lento Helsingistä Frankfurtiin ei todellakaan ole kauko-,  vaan keskipitkän matkan lento.

Palataksemme lähemmäksi alkuperäistä aihetta - yhtä paljon minua v------isi jos pieleen menneen bussiyhteyden vuoksi myöhästyisin Kannelmäen ja Pasilan välillä liikennöivästä lyhyen matkan junasta ja edelleen Rovaniemelle menevästä kaukojunasta kuin jos myöhästyisin pieleen menneen junayhteyden takia Helsingin ja Frankfurtin välisestä keskipitkän matkan lennosta, jolta piti ehtiä Buenos Airesin koneeseen Frankfurtissa.

-------------

Nyt kun keskustelu on todella mennyt sivuraiteelle on syytä miettiä mitä tästäkin on ollut hyötyä. Ei niin yhtikään mitiäs mitään rautatieharrastuksen kannalta mukaan lukien tuo oma viimeisin viritykseni. Ehkä ainoastaan kirjoittaja on saanut purkaa pahaa oloaan ja kirjoittajan puoliso näinollen säästyneen yhdeltä potkulta. Tai kakarat haukuilta.

Jospa saataisiin lukitus päälle oman erinomaisuuden ja myös oman herkän hipiän, oikeudentunnon yms. tuntemuksen päälle, niin voitaisiin välttyä tällaisilta huu-haa eipäs-juupas epäolennaisuuksilta ja siirtyä takaisin rautatieaiheisiin. Niissä kun riittää keskustelua aivan riittämiin.

tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #9 : Joulukuu 10, 2009, 22:36:08 »

Noin yleisesti ottaen täytyy sanoa, että niin meillä Vorgissa kuin muuallakin netissä joillakin menee vähän hermo, jos joku toinen ei tiedä yhtä paljon jostain asiasta kuin itse. Vastaukset ovat helposti tylyjä, ja kaikki se, mitä itse tietää, pitäisi olla yleissivistystä. Ja liittyipä se asia sivuston aiheeseen tai ei, pitäisi se tietää ainakin sen yleissivistyksen nimissä. Itse en ainakaan tiedä tarkalleen, mikä on kaukolento, ja en pidä itseäni yleissivistymättömänä. Joskus vastausta ei viitsitä sanoa, vaan käsketään etsiä netistä tai jostain kirjasta, vaikka vastaus tiedettäisiinkiin. Lisäksi on harmillista, että usein etenkin meillä Vorgissa sivuston juniorikäyttäjiä tylytetään, kun eivät tiedä kaikkea ja vielä tunnustavat tyhmyytensä kyselemällä ja samalla häiritsevät normaalia keskustelua. Ja minä kun olen juhlinut, että millaiset mahdollisuudet meillä onkaan jakaa tietämystä rautateistä täällä, kun esim. junnut voi kysellä vanhemmilta sivuston käyttäjäkunnan taustan ollessa erittäin monipuolinen. Mutta miten uskaltaa kysellä, jos ei saakaan jossain asiassa olla tietämätön? Toivotaan suotuisempia aikoja. Ja tämä siis täysin yleisellä tasolla, Topi.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Joulukuu 11, 2009, 01:08:49 »

Seuraavaksi haluaisin kuulla, missä kohtaa olen "nipottanut" jotain? Tarkoituksenani oli korjata virheellinen käsitys, jonka tein mielestäni hyvinkin nipottamatta ja neutraalisti mainitsemalla: "...jotka eivät ole kaukolentoja."

Virheellisten käsitysten korjaaminen on erinomainen tapa, jota ihmisten soisi tekevän enemmänkin. Virheellisen käsityksen vaan voi korjata niin monella tapaa. Itse tulkitsin ilmaisumuotosi varsin tylyksi:


Tuo tähän väliin kopioimani keskustelunpätkä on ilmaistu aika täsmälleen sillä tavalla, jota itse meinaa helposti tulla käyttäneeksi, kun haluaisi osoittaa olevansa muita parempi. Tietynlaista oman itsetunnon suhteellista kohottamista siten, että sen sijaan että tekisi itsestään paremman, tekeekin muista huonompia. Jos saan itseni kiinni meinaamasta tuollaista sanoa, pistän suun hetkeksi suppuun, mietin pari kertaa, miten asian voisi sanoa kohteliaasti ja sanon sen sitten kohteliaammassa muodossa. Aina ei onnaa, mut, yleensä kyllä.

Jos Petros ei selvästikään ole tietoinen kaukolennon määritelmästä (kuten, toistan, en ollut minäkään ennen tätä asiaa valaissutta ketjua), hän ei lausahduksesta "Eivät ole silti kaukolentoja" mitään uutta tietoa irti, vaan ainakin minun silmiini tuo kommentti tuntuu lähinnä vattuilulta.
Kohteliiampi muoto olisi esim: "Nuo eivät siltikään ole kaukolentoja. Kaukolennoilla tarkoitetaan kahden eri IATA-alueen välisiä lentoja. Koska Eurooppa on yksi IATA-alue, sen sisäiset lennot eivät ole kaukolentoja, vaan keskipitkän tai lyhyen matkan lentoja"
Esim, "Ostin tänään maitoa, purkissa oli pieni keltainen kumiankka" on ehkä OT, mutta sentään sisältää jotain. Pelkkä "olet väärässä" on tiettyjä poikkeustilanteita lukuun ottamatta aika sisällötön heitto.

Toivon, että juniorimme eivät hermostu meidän osin tai kokonaan junioriudestaan ohi ehtineiden kränttyilystä. Internetissä kun ei näe ihmisten kasvoja, on vaikeaa muistaa että eri ikäisiltä ihmisiltä voi odottaa eri asioita. Harkitsevainen teini esimerkiksi on yhtä yleinen ilmiö kuin politiikkaan tai etiikkaan aktiivisesti kantaaottava keski-ikäinen...
taan ohi ehtineiden kränttyilystä. Internetissä kun ei näe ihmisten kasvoja, on vaikeaa muistaa että eri ikäisiltä ihmisiltä voi odottaa eri asioita. Harkitsevainen teini esimerkiksi on yhtä yleinen ilmiö kuin politiikkaan tai etiikkaan aktiivisesti kantaaottava keski-ikäinen...

Itse olen tänne varsin juniorina tullut ja aika lyhyellä aikavälillä olemme juuri nähneet esim. hra. Keski-Säntin kasvavan vauhdilla. Nythän hänet voisi kuvitella mihin tahansa ikään jonnekin 80 ikävuodenkin kieppeille asti. Minä olin aikanani tervetullut ja siitä iloinen. Toivoisin sen muillekin suotavan. Kritiikki on usein ihan järkevää, mutta se tulisi pyrkiä ilmaisemaan asiallisesti.

Niin, ja toivon, että olen onnistunut tämän kritiikkisisältöisen tekstin asiallisesti kirjoittamaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #11 : Joulukuu 11, 2009, 02:47:22 »

Oliskohan Lajusella lähteitä että nuo eivät ole kaukolentoja?

Kuuluu ainakin minulla yleissivistykseen tietää, että yleismaailmallisesti lennot lajitellaan lyhyen matkan ja keskipitkän matkan lentoihin, sekä kaukolentoihin. Keskipitkän matkan lennon ja kaukolennon tarkka määritelmäraja ei ole tiedossani, mutta sen verran tiedän, että Helsinki-Vantaalta lentää kaukolentoja vain Finnair (New York + Kauko-Itä), ja niiden lentojen numerot ovat muotoa AY0xx (etunollat jätetään joissain yhteyksissä pois).

Aallon Olli tarkoitti viestissään nimenomaan noita kaukolentoja. Ne lähtevät Helsinki-Vantaalta pääasiassa iltapäivällä.

Lajunenhan tässä itseasiassa todistaa ettei hän itsekkään olisi tiennyt yleisivistykseen hänen mielestään kuuluvan tiedon perusteella kykenevänsä päättelemään ovatko ko. lennot kauko-vaiko jotain muita lentoja.

Mä luulen ettei suuri osa muuten fiksuja ihmisiä juurikaan tiedä näiden lentojen määrittelyperusteita, eli he omaavat vajaavaisen yleissivistyksen niinkuin minäkin Epävarma
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #12 : Joulukuu 11, 2009, 03:35:56 »

Lajunenhan tässä itseasiassa todistaa ettei hän itsekkään olisi tiennyt yleisivistykseen hänen mielestään kuuluvan tiedon perusteella kykenevänsä päättelemään ovatko ko. lennot kauko-vaiko jotain muita lentoja.

En todista.

Mikäli sanamuotoni ovat aiheittaneet mielipahaa, on se ollut täysin tahatonta. Sisältö kulkee muodon edellä.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #13 : Joulukuu 11, 2009, 18:11:09 »

Googlatessa Lauri Uusitaloa huomataan hänen olevan valtiollisen kiskoliikenneyrityksen palveluksessa projektipäällikkönä. Siitä ja varmaan muistakin syistä johtuu hänen sinnikkyytensä puoluestaessaan kertaalleen esitettyä kantaansa.

Itse olen aikoinani ollut pitkään valtiollisen siviili-ilmailulaivaston palveluksessa, jossa opin, että kaukolento on IATA-alueiden välinen lento. Eurooppa on yksi IATA-alue, joten lento Helsingistä Frankfurtiin ei todellakaan ole kauko-,  vaan keskipitkän matkan lento.

Hetkinen, ennen kuin mennään liikaa kenenkään henkilöön (edes minuun) haluan huomauttaa, että tässä ketjussa olen esiintynyt (tätä ennen) vain yhden kerran. Eli kovinkaan suurta sinnikkyyttä en mielestäni ole vielä ehtinyt osoittaa.

Kiitän sinua, yksi Suomen googlaavista Timo Valtosista, että vahvistat kuitenkin määritelmän kaukolennoista.

Jatketaan samaa rataa  Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Kaukolennot [Oli: Yöjunan matkustajat kokivat shokkiherätyksen Turussa]  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina