Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Läheltä piti-tilanne pääkaupunkiseudulla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #25 : Elokuu 21, 2021, 16:32:09 »

Siitä Helsingin Uutisten* artikkelista ilmeni, että selitykseksi on annettu "katsoimme väärää opastinta". Ja sitten tulee selväksi, vaikka ei suoraan sanota, että tämä selitys on riittänyt. Mutta, se viereisen raiteen opastin on näyttänyt Odota aja 35. Ja tuo juna on ehtinyt sen verran nopeasti sinne pääopastimelle, että nopeutta on ollut merkittävästi enemmän kuin 35 km/h. Tapahtunut ei lainkaan näytä siltä, että ollaan oltu aikeissa ohittaa pääopastin nopeudella 35 km/h. Pääopastin on näkynyt 400 metriä etukäteen sellaisella tavalla, että myös kolmen viereisen raiteen opastimet ovat näkyneet samaan aikaan. Ja niin kaukaa, että kaikki pääopastimet ovat kyllä olleet nähtävissä. Miten 400 metrin matkalla muka ei 35 km/h nopeudesta ehdi jarruttaa?

Tää siis vaikuttaa rumasti siltä, että on kuultu selitys "katsottiin väärää opastinta" ja toimittu niin kuin selityksessä väitettäisiin havaitun väitetysti ainoan ohjaamoon näkyneen opastimen sanovan "odota aja". Mutta niinhän ei ollut, vaan opastin näytti "odota aja 35". Se, että luultiin esiopasteen olevan "odota aja 35" sen sijaan että olisi havaittu oikein opastimen näyttämä "odota seis", ei ole mikään kelvollinen selitys, koska se jättää koko tapauksen vielä selittämättömäksi.

Tuo läheltäpititilanne ei ole voinut tapahtua, jos yhtään mitään esiopastinta on Huopalahden asemalta lähdettäessä katsottu.

*) Lehti sinänsä on aivan hirveä, eikä välitä toimituksellisen sisältönsä neutraaliudesta pätkän vertaa. Mutta silti, tämä artikkeli oli merkittävä, joten pakko siihen on viitata.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #26 : Elokuu 22, 2021, 10:39:31 »

Tapahtunut ei lainkaan näytä siltä, että ollaan oltu aikeissa ohittaa pääopastin nopeudella 35 km/h.

Korjataan tästä sääntötekninen asia, ettei kenellekään jää virhekäsitystä. Rajoitus ei ala opastimen kohdalta, vaan ensimmäiseltä opastimen takana olevalta vaihteelta. Joissain paikoissa opastimelta voi olla vielä pitkäkin matka vaihteelle.
tallennettu
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« Vastaus #27 : Elokuu 22, 2021, 14:31:55 »

Näinhän ennen "nuoria" kuljettajia opastettiin aina tekemään matkan alkuvaiheessa. Tapa iskostui kaikille - oma turvallisuuden tunne. Ei liene hassumpi kokeilu nykyäänkään...

Ei vain hyvä tapa, näin pitää tehdä,  kirjoittaa Santeri Pohjanpalo vuonna 1914 Westinghousen ilmajarrujärjestelmää käsittelevässä teoksessa. Teos on hyvin seikkaperäinen kuvaus. Voisi nykyihminen luulla, että höyryveturi on aika yksinkertainen laite, mutta ei se näin ole. Vain periaate on simppeli, sen toteuttaminen ei. Myös veturin kuljettaminen on taitolaji.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #28 : Elokuu 22, 2021, 15:31:15 »

Siitä Helsingin Uutisten* artikkelista ilmeni, että selitykseksi on annettu "katsoimme väärää opastinta".

Olen ymmärtänyt, että heti tapahtuneen jälkeen kuljettaja antoi aivan eri selityksen. Ehkä tämä Helsingin Uutisten kertoma selitys katsottiin sitten myöhemmin uskottavammaksi.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 292


« Vastaus #29 : Elokuu 22, 2021, 20:30:14 »

Kuinkahan paljon oikeasti olisi sen systeemin hinta, että edes opastimet näkyisi jostain järjestelmästä kuljettajalle vaikkei nyt ihan täysi JKV-laite olisi, joka stoppaa junan...
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #30 : Elokuu 29, 2021, 09:15:16 »

 https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/225aac1f-2085-4c02-974f-d45b145d2be1  Myös IL:n kiinnostus on herännyt 1009:n toilailuista.

Eilen Loviisassa taisi myös lipsahtaa liian pitkälle...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2021, 09:40:07 kirjoittanut Jorma Toivonen » tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #31 : Elokuu 29, 2021, 10:35:14 »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/225aac1f-2085-4c02-974f-d45b145d2be1  Myös IL:n kiinnostus on herännyt 1009:n toilailuista.

Eilen Loviisassa taisi myös lipsahtaa liian pitkälle...

Ja tämän päivän ajelut on peruttu, syytä ei kerrottu. Lähtikö luvat viimein kuivumaan?
tallennettu

Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 388


« Vastaus #32 : Elokuu 29, 2021, 11:52:57 »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/225aac1f-2085-4c02-974f-d45b145d2be1  Myös IL:n kiinnostus on herännyt 1009:n toilailuista.

Eilen Loviisassa taisi myös lipsahtaa liian pitkälle...


Tuossa Iltalehden uutisessa kerrottiin, kuinka 1009-yhtiön toimari ja liikennepäällikkö ovat kovin vaiteliaita, tai lyövät puhelimen korvaan toimittajan esiteltyä itsensä ja asiansa.

Väkisinkin tuosta saa käsityksen, että porukan turvallisuuspuutteisiin suhtaudutaan johdossa hällä-väliä-tyyliin. Eikö näiden herrojen olisi parempi kommentoida lehdissä edes vähän, kuin antaa huhumyllyjen pyöriä? Tietenkin on eri asia olla valvontaviranomaisten kuultavana kuin suuren yleisön edessä, se on selvää.

No, näyttää siltä, että jos touhu jatkuu, niin tonniysin tulipesästä sammuu tulet lopullisesti.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #33 : Elokuu 29, 2021, 19:56:53 »

Kuinkahan paljon oikeasti olisi sen systeemin hinta, että edes opastimet näkyisi jostain järjestelmästä kuljettajalle vaikkei nyt ihan täysi JKV-laite olisi, joka stoppaa junan...

Lieneekö kulunvalvonta ilman automaattipysäytystä turvallisuutta parantava vai jopa huonontava? Oikein käytettynä tietysti parantava mutta taitaa tarjota mahdollisuuden sellaiseen väärinkäyttöön, ettei opastimia enää maltettaisi seurata samanlaisella tarkkuudella.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #34 : Syyskuu 02, 2021, 21:24:39 »

Olisiko jo aika muuttaa palstan nimeksi VR? Ensin haukutaan Fer, sitten Operail ja tottakai koko ajan museojunat, jotka vievät myöhästymisaikaa...

Ensinmainitut tekivät totta VR:n pahimmista peloista eli modernisoivat vanhat saastepesät. En paljoa heittäis huulta sinivalaan nokikyljistä verrattuna Hr13 alkuperäisversioon.

Dieselsähkön vois toteuttaa myös jenkkien tai metron tyyliin, eli virtakiskolla. Tällöin saataisiin 2 merikonttia päällekkäin ja oikeaa vetovoimaa korpitaipaleille.

1009 suhteen totean vain, että sieltä on varmaan lirahtanut jotain jonkun muroihin, höyryveturia ylläpitävän yhteisön/yrityksen dissaaminen ei kuullosta kovin vakuuttavalta, ainakaan jos vaihtoehtona on veturin muuttaminen nauloiksi.

Mulla ei ole kiinnityksiä mihinkään suuntaan, mutta haluaisin ajaa Vr11:ta SRM-lootalla isona.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #35 : Syyskuu 02, 2021, 23:00:43 »

Olisiko jo aika muuttaa palstan nimeksi VR? Ensin haukutaan Fer, sitten Operail ja tottakai koko ajan museojunat, jotka vievät myöhästymisaikaa...

Ensinmainitut tekivät totta VR:n pahimmista peloista eli modernisoivat vanhat saastepesät. En paljoa heittäis huulta sinivalaan nokikyljistä verrattuna Hr13 alkuperäisversioon.

Dieselsähkön vois toteuttaa myös jenkkien tai metron tyyliin, eli virtakiskolla. Tällöin saataisiin 2 merikonttia päällekkäin ja oikeaa vetovoimaa korpitaipaleille.

1009 suhteen totean vain, että sieltä on varmaan lirahtanut jotain jonkun muroihin, höyryveturia ylläpitävän yhteisön/yrityksen dissaaminen ei kuullosta kovin vakuuttavalta, ainakaan jos vaihtoehtona on veturin muuttaminen nauloiksi.

Mulla ei ole kiinnityksiä mihinkään suuntaan, mutta haluaisin ajaa Vr11:ta SRM-lootalla isona.

Siis, jos sun pitää valita riskeerataanko kymmenien ihmisten henki vai yhden höyryveturin olemassaolo, sä toteat rautahevon tärkeämmäksi? Ja kun se onnettomuus lopulta sattuu, saadaanko sitä rautahepoakaan enää kuntoon? Eikö parempi olisi ottaa se pois tuhoisista käsistä, vaikka samalla muodostuisi sitten riski, että veturille ei enää löydy uutta ylläpitäjää?

Miksi oletat jonkun lorauttaneen mun muroihini? Mitä sellaisia muroja mulla edes on, joihin HVM 1009 voisi mitään ylipäätänsä lorauttaa? Siis sen lisäksi, että olen ihminen, enkä katso kuolemantuottamusta hyvällä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2127


« Vastaus #36 : Lokakuu 01, 2021, 06:34:06 »

Tapaus tiedetään jo saksalaistenkin harrastajien keskuudessa ja ihmetellään suomalaisia erityisolosuhteita.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,9858487,9858682#msg-9858682
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2127


« Vastaus #37 : Joulukuu 26, 2021, 19:28:29 »

Helsingin Uutisten tapaninpäivän uutisen https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4417321 mukaan siitä olisi seurannut lupien vienti kahdeksi viikoksi. 
Traficomin mukaan vaaratilanteen syntyyn oli syynä riittämätön tähystys.
Höyryveturimatkat 1009 Oyn toimitusjohtaja ei halunnut kommentoida Helsingon Uutisille mistä elokuinen seis-opasteen ohitus johtui tai mitä toimenpiteitä sen jälkeen on tehty. Höyryveturimatkat oy:n liikennepäällikön mukaan liikennöinti on jatkunut normaalisti syyskuun jälkeen.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Läheltä piti-tilanne pääkaupunkiseudulla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina