Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR FleetCare modernisoi makuuvaunuja norjalaiselle Vy Togille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« : Huhtikuu 06, 2021, 14:24:32 »

VR Groupin tiedotteesta: ”Raidekaluston kunnossapitoyhtiö VR FleetCare on allekirjoittanut sopimuksen norjalaisen junaoperaattorin Vy Tog AS:n hankkimien makuuvaunujen kattavasta modifioinnista ja kaupallisen ilmeen parantamisesta. Sopimus kattaa yhteensä kahdeksan BDcmz 874.1 - makuuvaunun modernisoinnin. Projektin toteutus alkaa heti ja kunnostetut vaunut toimitetaan asiakkaalle vielä vuoden 2021 aikana. Työt tullaan suorittamaan FleetCaren Oulun varikolla ja Pieksämäen konepajalla.”

(Käytettyjä vaunuja kauppaavan HEROS-yhtiön sivuja sekä Wikipediaa tutkimalla ilmenee, että BDcmz 874.1 -vaunut on muutettu sarjasta Bocmh 246, ja nämä puolestaan sarjasta Bcm 243, jonka valmistus alkoi 1963. Tässä yhteydessä joku voisi ehkä ihmetellä, miten 1960-lukulaiset saksalaisvaunut kelpaavat VR FleetCarelle modernisoitaviksi, mutta 1980–1990-lukulaiset suomalaisvaunut eivät…)
tallennettu
Vertti Kontinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2021, 14:28:23 »

Tarpeeksi kun maksaa, niin tekevät mitä vain
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2021, 14:58:17 »

Ennen kaikkea tärkein osa uutisesta on se, että kuljetetaan rautateitä pitkin, myös Suomessa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2021, 17:28:54 »

Ennen kaikkea tärkein osa uutisesta on se, että kuljetetaan rautateitä pitkin, myös Suomessa.
Aikamoisen riskin VR ottaa. Mitä jos Vy päättääkin että ne saavat jäädä Suomeen kilpailemaan VR:n junien kanssa?
tallennettu
Vertti Kontinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #4 : Huhtikuu 06, 2021, 19:53:52 »

Ennen kaikkea tärkein osa uutisesta on se, että kuljetetaan rautateitä pitkin, myös Suomessa.

Mitenköhän se yhdistelmä mahtuu ATU:n sisälle? Voisi kuvitella, että joku rekkavaunu ja makuuvaunu sen päälle, mutta mahtuuko silti?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2021, 20:10:57 »

Aikoinaan on kuljetettu Occ vaunjihin lastatuina suomalaisia teräskorisia matkustajavaunuja Sievin, Lapuan ja Perkiön onnettomuuksie  jäljiltä Pasilan konepajalle. Telit kulkivat Hkb vaunuissa. Eli veikkaan jotain vastaavaa.... Ja onhan Otanmäestä kuljetettu Turun kautta Ruotsiin vastaavalla tavalla katettuja vaunuja. Elikä Verttille vastaan, että kyllä mahtuu, sillä sarjatunnuksista päätellen vaunut ovat olleet yksikerroksisi lepovaunuja.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2021, 08:58:04 »

Saneerattavat vaunut ovat pitkiä, 26,40 metrin mittaisia. Occ-vaunun pituus on vain 19,5m. Sdggnqss-w -vaunujen pituuskin vain 24,88 metriä. Taitavat liikkua Suomessa kahden Kbp-vaunun päällä jolloin kahden Kbp-vaunun yhdistelmän pituus olisi juurikin 26,48 metriä.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2021, 12:43:00 »

Joskushan on esim. pitkiä teräspalkkeja kuskattu niin Occ-vaunuissa, että vaunun päät on laskettu alas ja molemmin puolin ollut esim Kbp-vaunut minkä päällä yli tulevat päät ovat levänneet.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2021, 13:29:38 »

Aikoinaan on kuljetettu Occ vaunjihin lastatuina suomalaisia teräskorisia matkustajavaunuja Sievin, Lapuan ja Perkiön onnettomuuksie  jäljiltä Pasilan konepajalle. Telit kulkivat Hkb vaunuissa. Eli veikkaan jotain vastaavaa.... Ja onhan Otanmäestä kuljetettu Turun kautta Ruotsiin vastaavalla tavalla katettuja vaunuja. Elikä Verttille vastaan, että kyllä mahtuu, sillä sarjatunnuksista päätellen vaunut ovat olleet yksikerroksisi lepovaunuja.

Telit taitavat jäädä Haaparantaan ja vaunun runko jatkaa Suomeen Ouluun ja Pieksämäelle avovaunussa ?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #9 : Huhtikuu 07, 2021, 15:05:00 »

Sinänsä mielenkiintoisaa että mihin Vy aikoo noita vaunuja käyttää. Niissä on n 1/3 tavaratilaa, ne on muutettu aikanaan tavallisista lepovaunista "matkailuvaunuiksi" rakentamalla rahtiovi sivuun ja tavartilaa käytetty mm polkupyörien kuljetukseen yöjunissa. Samalla paikkalukumäärää on pienennetty. Kaikki 8 vaunua ovat siis samanlaisia. Kuva ajalta kun ne olivat DB:llä on tässä: https://interessante-bilder.startbilder.de/1024/bdcm-8741-liegwagen-nummer-61-271189.jpg

Aihe on muutenkin herättänyt kiinnostusta Ruosissa SJK:n postvagnen foorumissa:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/19806-VR-FleetCare%E2%80%99s-first-contract-from-Norway-%E2%80%93-modernisation-of-eight-couchette-coaches





tallennettu
Aapo Niemelä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #10 : Huhtikuu 07, 2021, 19:39:29 »

Tarkoittaako tämä sitä, että Tornion 70t pukkinosturi pääsee taas käyttöön?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #11 : Huhtikuu 08, 2021, 07:07:39 »

Tarkoittaako tämä sitä, että Tornion 70t pukkinosturi pääsee taas käyttöön?

Todennäköisesti ei, sillä mitä ilmeisimmin nosturin tarkastusajat ovat umpeutuneet, jotenka edullisinta lienee muutamaan nostokertaan käyttää autonostureita.
Ja kuormaushan voitaneen tehdä myös Haaparannan puolella. Ja tuohon paikan valintaan vaikuttaa varmasti eurot.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #12 : Huhtikuu 08, 2021, 18:50:47 »

Saneeratut vaunut tulevat Oslon ja Bergenin väliseen liikenteeseen.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #13 : Huhtikuu 09, 2021, 05:12:34 »

Saneeratut vaunut tulevat Oslon ja Bergenin väliseen liikenteeseen.

Makuuvaunuilla ?
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #14 : Huhtikuu 09, 2021, 07:49:42 »

Saneeratut vaunut tulevat Oslon ja Bergenin väliseen liikenteeseen.

Makuuvaunuilla ?

Tuolta voi lukea lisää: https://www.railjournal.com/fleet/vr-fleetcare-to-renew-vy-couchette-cars/
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #15 : Huhtikuu 09, 2021, 11:36:04 »

Saneeratut vaunut tulevat Oslon ja Bergenin väliseen liikenteeseen.

Makuuvaunuilla ?
Lepovaunuilla. Niissä saa punkat päiväasentoon jolloin se toimii istumavaununa.
Oslo-Bergen väliä kulkee tosin kanssa yöjuna joten vaunuja luultavasti kulkee edestakaisin pitkin vuorokautta.

tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #16 : Huhtikuu 09, 2021, 15:16:59 »

Kalevassa olis tänään juttua projektista maksumuurin takana:https://www.kaleva.fi/deutsche-bahnin-makuuvaunut-saavat-uuden-ilmeen-vr/3504236?fbclid=IwAR2YkN9ZVbIO2YXPDKmSl0iBJ9npwWpKXJ-v-t_qHTJiRHu0_tDwV8eGBDk

*Vaunut tulevat Ouluun huhtikuun lopussa
*Vaunut siirretään Haaparannalla erikoisrekkavaunujen päälle joiden avulla ne kuljetetaan Ouluun ( Sdggnqss-w?)
*VR tiedottaa kuinka vaunujen matkaa voisi seurata turvallisesti (jos ne tulevat Ouluun järkevään kellonaikaan)
*Työllistää kymmeniä henkilöitä varikolla + alihankkijat
*Valmiit vaunut toimitetaan VY:lle joulukuussa 2021.
*Vaunuissa uusitaan tekniikka, korit maalataan, matkustajien tavaransäilytys uusitaan, hyttien pinnat, patjat ja kankaat päivitetään

tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #17 : Huhtikuu 09, 2021, 15:41:35 »

Kalevassa olis tänään juttua projektista maksumuurin takana:https://www.kaleva.fi/deutsche-bahnin-makuuvaunut-saavat-uuden-ilmeen-vr/3504236?fbclid=IwAR2YkN9ZVbIO2YXPDKmSl0iBJ9npwWpKXJ-v-t_qHTJiRHu0_tDwV8eGBDk

*Vaunut tulevat Ouluun huhtikuun lopussa
*Vaunut siirretään Haaparannalla erikoisrekkavaunujen päälle joiden avulla ne kuljetetaan Ouluun ( Sdggnqss-w?)
*VR tiedottaa kuinka vaunujen matkaa voisi seurata turvallisesti (jos ne tulevat Ouluun järkevään kellonaikaan)
*Työllistää kymmeniä henkilöitä varikolla + alihankkijat
*Valmiit vaunut toimitetaan VY:lle joulukuussa 2021.
*Vaunuissa uusitaan tekniikka, korit maalataan, matkustajien tavaransäilytys uusitaan, hyttien pinnat, patjat ja kankaat päivitetään


24 metriseen rekkavaunuun https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/rautatiekalusto/kotimaan-liikenteen-vaunut/yhdistettyjen-kuljetusten-vaunut/yhdistettyjen-kuljetusten-vaunu/yhdistettyjen-kuljetusten-vaunut---sdggnqss-w-sdggqss-w-sdggqqs-w/  26 metrinen makuuvaunu ? ja mahtuuko Tornionjoen silloista ali ?
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #18 : Huhtikuu 09, 2021, 15:54:19 »

Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #19 : Huhtikuu 09, 2021, 16:07:40 »

Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?

Järkevintä olisi käyttää loco byggyjä, samoin kuin Sr3:set kuljetettiin Saksassa
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #20 : Huhtikuu 09, 2021, 17:33:20 »

Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?

Järkevintä olisi käyttää loco byggyjä, samoin kuin Sr3:set kuljetettiin Saksassa

Miksi ihmeessä? Saksassa noin on pakko tehdä, kun kuormaulottuma on liian ahdas. Veturi ei mahtuisi vaunun päälle ilman, että osuisi ensimmäiseen radan ylittävään siltaan. Suomessa mahtuu.
Loco buggy aiheuttaa nopeusrajoituksen. Kun asia voidaan Suomessa tehdä helpommin ja paremmin, se kannattaa tehdä helpommin ja paremmin. Oma kysymyksensä on lisäksi, mistä saadaan 1524 mm raideleveydelle Loco buggyjä?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #21 : Huhtikuu 09, 2021, 18:47:03 »

Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?

Järkevintä olisi käyttää loco byggyjä, samoin kuin Sr3:set kuljetettiin Saksassa

Miksi ihmeessä? Saksassa noin on pakko tehdä, kun kuormaulottuma on liian ahdas. Veturi ei mahtuisi vaunun päälle ilman, että osuisi ensimmäiseen radan ylittävään siltaan. Suomessa mahtuu.
Loco buggy aiheuttaa nopeusrajoituksen. Kun asia voidaan Suomessa tehdä helpommin ja paremmin, se kannattaa tehdä helpommin ja paremmin. Oma kysymyksensä on lisäksi, mistä saadaan 1524 mm raideleveydelle Loco buggyjä?

ne on jo olemassa ja käytössä (sr3) ja nopearajoitus on 80km/t
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #22 : Huhtikuu 09, 2021, 19:01:05 »


Tulevista vaunuista kaksi on jo Oslossa, Lodalen nimisessä paikassa

https://pix.njk.no/221//221698-20210105_130756.jpg
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #23 : Huhtikuu 10, 2021, 01:06:34 »

Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?

Järkevintä olisi käyttää loco byggyjä, samoin kuin Sr3:set kuljetettiin Saksassa

Miksi ihmeessä? Saksassa noin on pakko tehdä, kun kuormaulottuma on liian ahdas. Veturi ei mahtuisi vaunun päälle ilman, että osuisi ensimmäiseen radan ylittävään siltaan. Suomessa mahtuu.
Loco buggy aiheuttaa nopeusrajoituksen. Kun asia voidaan Suomessa tehdä helpommin ja paremmin, se kannattaa tehdä helpommin ja paremmin. Oma kysymyksensä on lisäksi, mistä saadaan 1524 mm raideleveydelle Loco buggyjä?

ne on jo olemassa ja käytössä (sr3) ja nopearajoitus on 80km/t

Mihin niitä tarvitaan? Ei kai Sr3-vetureissa ole 1435 mm telejä alla edes tehtaalla? Ja kun 1524 mm telit ovat jo tehtaalla olemassa (aiheesta löytyy paljon kuvia, joissa Sr3:n alla 1435 mm Loco buggyt), en oikein näe käyttöä leveäraideversiolle samasta.

Mutta tosiaan: Miksi niitä on? Missä käytössä ne ovat?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #24 : Huhtikuu 10, 2021, 06:28:22 »

Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?

Järkevintä olisi käyttää loco byggyjä, samoin kuin Sr3:set kuljetettiin Saksassa

Miksi ihmeessä? Saksassa noin on pakko tehdä, kun kuormaulottuma on liian ahdas. Veturi ei mahtuisi vaunun päälle ilman, että osuisi ensimmäiseen radan ylittävään siltaan. Suomessa mahtuu.
Loco buggy aiheuttaa nopeusrajoituksen. Kun asia voidaan Suomessa tehdä helpommin ja paremmin, se kannattaa tehdä helpommin ja paremmin. Oma kysymyksensä on lisäksi, mistä saadaan 1524 mm raideleveydelle Loco buggyjä?

ne on jo olemassa ja käytössä (sr3) ja nopearajoitus on 80km/t

Mihin niitä tarvitaan? Ei kai Sr3-vetureissa ole 1435 mm telejä alla edes tehtaalla? Ja kun 1524 mm telit ovat jo tehtaalla olemassa (aiheesta löytyy paljon kuvia, joissa Sr3:n alla 1435 mm Loco buggyt), en oikein näe käyttöä leveäraideversiolle samasta.

Mutta tosiaan: Miksi niitä on? Missä käytössä ne ovat?

Valmistajalla löytyy varmasti. RailAdventure.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR FleetCare modernisoi makuuvaunuja norjalaiselle Vy Togille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina