Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Rautatiekuvia I maailmansodasta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« : Tammikuu 31, 2014, 15:10:17 »

Uutinen tämäkin vaikka aihe on nyt sata vuotta vanha.
     Eräänlainen historiantutkija-kolleegani Jürgen lähetti "porukalleen" Epostin jossa kertoi löytäneensä suuren sivuston Ensimmäisen maailmansodan historiaa. Siinä on 400 000 "Digitalisierte Dokumente"; 660 tuntia elokuvafilmiä, ja 90 000 "Akten" yksityishenkilöitten luovuttamaa materiaalia eri muodoissaan.
     Vaikutti sanomattakin selvältä, että tässä tiedostossa olisi yhtä sun toista myös rautateistä, ja niinpä avasin sivuston. Pääkielenä näytti olevan saksa, ja haku "Suche" tavanomainen haku-sanoja käyttävä. Naputtelin ensimmäisenä Eisenbahn mutta sieltä tuli enimmäkseen kaikkea muuta. Ranskankieltä luvattiin käyttää, siis Chemin de Fer ja sieltä löytyi jo enemmän. Englanninkielen Trains johti pääasiassa kuviin aiheesta Training eli siis sotaväen harjoitukset. Viimeinen Railway antoi aika hyvin tulosta mm. kuvia sen ajan englantilaisista vetureista, ja jopa vähemmän tunnettua asiaa kuten Women Railway Workers = naisia rautateillä töissä, Ensimmäisen Maailmansodan vuosina.
     Haku vaatii jonkin verran mielikuvituksen käyttöä, Eri kielillä tulee ihan eri kuvastot. Italian Ferrovia = pääasiassa rautatien kiinteitä rakenteita, kuten siltoja ja tunneleita. Suomen ja ruotsin kieliä ei luvattu käyttää, kokeilin kuitenkin sekä Rautatie, että järnväg = 0 (nolla) tulosta. Eestinkielellä viellä raudtee, ja jopa tuli YKSI kuva työporukka korjaamassa särjettyä rataa Aegviidussa, siis Tallinnasta Tarttoon johtavalla ratalinjalla.
     Niin. Sivuston osoite on  http://www.europeana1914-1918.eu/de . Ja Jürgenin lausuntoa toistaakseni: Ein Besuch wird empfohlen! Eli, Kannattaa käydä tutustumassa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2014, 21:11:37 kirjoittanut Martin Hillebard » tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2014, 21:16:05 »

Vaikuttaa siltä, ettei osoite linkittynyt? Yritetäänpä uudestaan:


http://www.europeana1914-1918.eu/de
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2014, 23:49:26 »

Nytpäs Martti hyvän linkin meille välitti!

Kannattaa aloittaa tällä. Nykyisten oligarkkien huvijahtien kokoisilla sotalaivoilla Saksan sotalaivue ajamassa ritirinnan täyttä höyryä kohti pohjoista. Myöhemmin filmissä ollaan esim. Ketunpesän vaihteella, suuri resiinoilla liikkuva armeijakunta vyöryy Helsingforssia kohti. On kolmipyöräresiinaa, pumppuresiinaa ja moottoriresiinaakin. M.G.Stenius Oy:n Haagan Raitiotien ylitys on paikallisliikennehuipentuma, jne.
http://www.filmportal.de/video/deutsche-hilfe-fuer-finnland?bt=europeanaapi

Seuraavaksi kannattaa katsoa tämä. Filmissä on mm. hienoa kuvaa SVR:n Panssarijunasta ja pikaisesta radankorjauksesta. Pari punakaartilaista napataan kiinni siinä työn tuiskeessa ja onpa siinä punakaartin väijykin yllättämässä. Huomio kiinnittyy leveisiin rata-alueisiin: puusto ja pensaat ovat leveälti raivattu, eli ei voi puut kaatua missään myrskytilanteessa radalle haittaamaan junain kulkua, kuten nykyään. Rata-alueetkin on hyvin aidattu kautta linjan, eivät pääse koti- tai metsän eläimet helpolla radalle junan alle liikennehäiriöksi.
http://www.filmportal.de/video/wiederherstellung-der-ordnung-in-finnland?bt=europeanaapi

Tämän voinee myös tässä mainita, vaikka onkin matkailufilmi rauhallisemmalta ajalta, ennen tai jälkeen vapaussodan. Hetki kaukaa kuvattua ratikkaa Kauppatorilla, kaksikantisia höyryjä Kuopiossa, koskiveneajoa Oulujoella jne.
http://www.filmportal.de/video/durch-das-malerische-finnland?bt=europeanaapi

tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2014, 15:43:13 »

     Kiitos Jorma Sinulle erittäin kiinnostavista linkeistä! Olen ehtinyt katsoa kaksi niistä filmeistä, ja kyllä on mahti meininki.
     "Telegrafeerasin" linkit edelleen Jürgenille, tai oikeammin osoitteeseen G-Gruppen = sukututkimus-yhdistys jossa meillä jäsenillä on yhteistä se, että meillä on saksalaisia suvussa. Useimmat ehkä aikoinaan Baltiasta tulleita. Panin sinne myös vaunut.org'in nettiosoitteen, sen äsken lähettämäni epostin lukee kyllä pyhän aikana moni, ja osa porukkaa pärjää ihan hyvin suomenkielelläkin. - Tämä on aika jännää tämä touhu, Yksi löytää werkostosta jonkin hyvän jutun, kertoo sen toisillekin ja kohta sanaa leviää edelleen poppoosta toiseen ja jopa kieltä vaihtaen.
     En kyllä käsitä miksi sakut eivät lähteneet Hangosta junalla tulemaan ... olivatko "Punikit" onnistuneet saamaan haltuunsa useimmat etelä-Suomen varikoille sijoitetut veturit vai? Ne espalta kuvatut otokset ovat tosi sykähdyttäviä, Siinähän tuntuu kuin istuisi kadun varteen pysäköidyssä jossakin T-Fordissaan, ja katselisi tuulilasin läpi kansalaisiaan silmästä-silmään. Se oli jotenkin niin mielettämän realistista vaikka filmi olikin musta/valkoinen, ja ääniraitaa ei ollut.
     Eikä yhtäkään näistä ole enää elossa.
    
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2014, 23:32:20 »

Nämä filmit ei vissiin ketään muuta kiinnosta kuin meikäläistä, ja Marttia? Kun ei tule kommentteja. Lienee ERD ja muu "helppo" nyt tärkeämpää...

Millähän asemalla ollaan minuuttiluvulla 4? Nobelin öljysäiliö siellä ainakin on.
tallennettu
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #5 : Helmikuu 16, 2015, 18:13:28 »

Nämä filmit ei vissiin ketään muuta kiinnosta kuin meikäläistä, ja Marttia? Kun ei tule kommentteja. Lienee ERD ja muu "helppo" nyt tärkeämpää...

Millähän asemalla ollaan minuuttiluvulla 4? Nobelin öljysäiliö siellä ainakin on.

Tuo panssarijunafilmin Ensimmäinen otos on ainakin Lahden Aleksanterinkadulta ja takana näkyy osa toria. Filmit ovat mielenkiintoisia, mutta kuvauspaikkojen tunnistaminen on todella haastavaa. Lahdeksi paikan tunnistaa mm. KOP:in pankkitalosta.

Minne asti Saksalaiset marssivat maihinnousunsa jälkeen? Löytyy paljon tietoa etenemisestä aina Lahden valtaukseen asti, mutta entä sen jälkeen?
tallennettu
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2021, 19:18:39 »

Olen yrittänyt selvittää Panssarijunafilmissä näkyvää ratapihan paikkakuntaa. Se voisi olla kuvattu Lahdessa.
Tällöin kamera olisi silloisen ratapihan itäpäässä Anttilanmäen paikkeilla ja kuvaussuunta olisi länttä kohden. Lahteen sopisi 3.27 kohdassa näkyvä teollisuuslaitos, sillä paikalla on ollut puusepäntehdas joka paloi kansalaissodassa. Lisäksi kohdassa 4.20 oikealla näkyvä harju sopisi salpausseläksi. Salpausselkä jatkuu myös vaunujen yllä olevana tummana taustana.  Myös raiteisto sopisi linkin takana olevaan kaavioon: http://vaunut.org/kuva/42762?s=1 . Kuvassa keskellä oleva korkea rakennus olisi tällöin hieman asemalta itään päin sijainnut vesitorni.

Loviisan radalla oli käytössä 2kpl nobelin säiliövaunuja. Säiliö olisi lähellä kapeitakin kiskoja ja ehkäpä palvellutkin niitä? Hyvällä mielikuvituksella Nobelin öljysäiliön vieressä näkyy LWR:n kapearaiteinen vaunu tai sitten se on jokin muu vaja.




tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Rautatiekuvia I maailmansodasta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina