Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Resiinan nettisivut ja "oikea" rautatieharrastaminen?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« : Huhtikuu 24, 2021, 20:37:37 »

Onko Resiinan nettisivuilla ja Vaunut.orgissa sallittua julkaista kuvia ulkomaisista rautateistä? Saako julkaista kuvia pienoisrautateistä? Saako kuvissa esiintyviä autoja tunnistaa ja kommentoida? Onko raitiotiet sallittuja kuvauskohteita? Mitä on "oikea" rautatieharrastus, jota näillä sivulla saa harrastaa?

Olen ymmärtänyt, että taas on herännyt kysymyksiä "oikeasta" tavasta harrastaa rautateitä ja myös Vaunut.orgissa julkaistavasta sisällöstä. Muutama vuosi sitten käytiin keskustelua, voiko Vaunut.orgissa julkaista kuvia ulkomaisista kohteista. Nyt vuonna 2021 tämä keskustelu kuulostaa lähinnä absurdilta. Rautatiet tulivat aikanaan varsin myöhään Suomeen ja kehitys oli Euroopassa ja Yhdysvalloissa ehtinyt jo pitkälle, ennen kun Suomessa ensimmäinen höyryveturi alkoi nostaa paineitaan. Tämän jälkeen rautateiden kehitys jatkui kiivaana kaikkialla maailmassa ja monissa tapauksissa uudet keksinnöt tai ratkaisut saapuivat Suomeen siinä vaiheessa, kun ne olivat jo olleet pitkään maailmalla käytössä. Tuntuisi todella hassulta, jos näitä muualla toteutettuja ratkaisuja ei voisi käsitellä Resiinan keskustelusivuilla tai Vaunut.orgin kuvagalleriassa!

Rautatieharrastus on monipuolinen alue ja harrastustapoja on yhtä monta, kuin on harrastajiakin! Vaunut.orgin vahvuus on ollut, että sivustoilta löytyy suomeksi hyvin kattava näkymä rautatieharrastukseen. Sivustoilta voi hakea tietoa vanhoista suomalaisista vaunuista, täällä voi harrastaa virtuaalimatkailua Syyriassa höyryveturin vetämässä junassa tai kuvasivustolta voi vaikka tarkistaa, miten Bo'Nessin rautatiemuseon pienoisrautatiellä oli toteutettu joen ylittävä viadukti. Monipuolinen sisältö takaa, että useammalle kävijälle löytyy mielenkiintoista sisältöä. Kun kävijöitä on paljon, sisältöä tulee lisää, mikä puolestaan houkuttelee lisää kävijöitä ja laajentaa edelleen tarjontaa. Positiivinen kierre on valmis! Toinen vaihtoehto olisi alkaa miettiä, että ainoastaan jokin tietty sisältö tai sen esitystapa on "oikeaa" harrastamista ja kaikki muu on sellaista, mikä ei kuulu sivustolle. Tämä johtaisi hyvin pian käyttäjämäärien pienenemiseen, sisällön surkastumiseen ja jollain aikajänteellä myös koko sivuston taantumiseen tai kuolemiseen.

Resiinan nettisivut ja Vaunut.org ovat Suomen tärkein ja aktiivisin rautatieharrastuksen foorumi ja pidetään tämä myös jatkossakin sellaisena! Sisällön rajoittamisen pohtimisen sijaan olisi mielekkäämpää pohtia, miten eri harrastuksen osa-alueita voitaisiin palvella nykyistäkin paremmin. Kenelläkään ei ole varsinaista auktoriteettia määrittää eri ihmisten harrastuksien tarkempia kiinnostuskohteita, mutta sen sijaan me kaikki voimme myötävaikuttaa siihen, että kaikkien tärkeäksi kokema rautatieharrastus eri osa-alueineen kehittyy ja kasvaa Suomessa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2021, 20:55:44 kirjoittanut Hannu Peltola » tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #1 : Huhtikuu 24, 2021, 20:59:11 »

Asjallista! Pienoisrautatie-homma kuulostaa kyllä mukavalta!
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Huhtikuu 24, 2021, 21:13:58 »

Ihan ehdottomasti kannatan monimuotoisuutta enemmän kuin jäykkää johonkin tiettyyn aihepiiriin lukittautumista. Eikä tämän sivuston aihepiiriä minun tietääkseni ole niin tarkoin rajattu etteikö tilaa kaikenlaisille kuville olisi. Keskusteluissa on voitu käsitellä aihetta kuin aihetta, vaikka kaikki ei aina olisikaan niin miellyttäviä. Sanoisin, että vapautta on.

Näitä sivuja muuten luetaan ulkomaita myöten, joten siksi on ihan luontevaa, että esillä on materiaalia myös ulkomaisista rautateistä.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2021, 23:20:23 »

Itse haluan kyllä nähdä kaikenlaisia rautatieaiheisia kuvia myös jatkossa. Ei minua kauheasti kiinnosta esim asemarakennukset tai vaunujen litterat mutta silti on tärkeää että niistäkin löytyy kuvia ja tietoa. Pidetään tätä monipuolisena harrastuspaikkansa myös tulevaisuudessa.
tallennettu
Jukka Tölkkö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2021, 01:51:17 »

Kuka on niin väittänyt, että olisi jotenkin erityisesti määritelty ainut oikea tapa harrastaa rautateitä? Jotain yksittäisiä soraääniä on aina kuulunut, mutta mitään tälläistä keskustelua en ole viime aikoina havainnut. Meillä on kuitenkin niin pienet piirit, että jokaiselle pitäisi pystyä jotain tarjoamaan. Oman harrastamiseni olen pyrkinyt pitämään mahdollisimman monipuolisena ja allekirjoittaneen mielestä on pelkästään positiivista, jos vorgiin lisätty kuva herättää keskustelua muistakin näkökulmista kuin rautateistä. Oikea harrastaminen on sitä, kun hyvällä fiiliksellä puuhaillaan kiskoliikenteen parissa eikä keksitä turhia nipotuksen aiheita. Jos harrastajakollega harrastaa asiaa eri mittakaavassa tai jos kiinnostuksen kohde on eri mantereella, niin se ei voi olla ongelma. Lisää väriä keskusteluun tuo aiheen rönsyily kilpailevan liikennemuodon tai minkä tahansa elämänalueen puolelle.
tallennettu
Jan Jahkola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #5 : Huhtikuu 25, 2021, 07:50:32 »

Onko nyt kyseessä se että valtaosa käyttäjistä tahtoo juna-, veturi- ja junavaunujen kuvia? Siitä varmaan sivuston nimi vaunut. Sehän olisi helppoa, jos olisi ennalta määrätty että vain ja ainoastaan junakuvia tänne. Ei jäisi tulkinnanvaraa ja kuvat joissa näkyy sammaleiset ja ruosteiset radan merkit ja vanhat puskaradat päätyisi sinne mihin kuuluvatkin. Minulle sellainen järjestely kävisi kyllä päinsä. Olen olettanut että rautatieaiheiset kuvat ovat tervetulleita. Ja onhan kuva mikä herättää keskustelua, omalla tavallaan onnistunut kuva, vaikkei muuten olisikaan esim. teknisesti parhaimmistoa. Palautetta ja kriittistä palautetta saa ja kannattaakin antaa. Itse katson arvostaen (ei arvostellen) kaikkien tänne laittamia hienoja rautatieaiheisia kuvia.
tallennettu
Jan Jahkola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #6 : Huhtikuu 28, 2021, 16:04:13 »

Jos saa kommentoida vielä omaa kommenttia, niin mahdollisten väärinkäsitysten välttämiseksi, otin esimerkin itse kuvaamistani vanhoista radan merkeistä ja puska- ja pensasradoista. Itse aloitin muutama vuosi sitten rautatie- ja junakuvausharrastuksen juuri sillä ajatuksella että tulisi kuvattua jo kadonnutta ja aikanaan (lähitulevaisuudessa?) katoavaa rautatiemaisemaa ja junakalustoa, muun aiheeseen liittyvän ohessa.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #7 : Toukokuu 28, 2023, 17:55:39 »

Nostanpa tämän teeman taas keskusteluun!

Tämä on harrastussivusto harrastajille ja monet kuvaajat näkevät valtavasti vaivaa matkustamalla kiinnostaviin kuvauspaikkoihin, kuvaamalla rautateihin liittyviä asioita, valitsemalla ja käsittelemällä julkaistavat kuvat sekä kirjoittamalla kuvatekstit. Tämä kaikki vain, jotta kanssaharrastajilla olisi mahdollisuus nähdä uusia kuvia, mahdollisesti oppia jotain uutta tai saada vastaus kysymykseen, joka on vuosien varrella askarruttanut. Samalla kuvaaja itse voi saada tarkempia tietoja kuvauskohteesta keskustelijoilta.

Ylivoimaisesti suurin osa kuviin liittyvästä keskustelusta on todella asiallista, mutta ei tarvita kuin muutama keskustelija, jotka kommentoivat kuvia epäasiallisesti tai kommentoivat negatiivisesti muita kirjoittajia, niin sivuston ilmapiiri muuttuu hyvin äkkiä. Olisiko meidän kaikkien syytä huomioida, että kommentit ovat asiallisia?
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2023, 22:49:22 »

Kommentoinnin jalo taito on tärkeä. Itse näkisin niin että kuvasta saa antaa rakentavaa palautetta jos se on ns. täyttä suttua ilman todellisia perusteita. Tai sitten jos joku harrastaa koko muistikortin tyhjentämistä säännöllisesti vorgiin ilman kunnollisia kuvatekstejä. Kaikki muu on plussaa.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #9 : Toukokuu 29, 2023, 00:17:51 »

Vanha Internet-sääntö sanoo: Don't feed the troll. Jos kommentti tuntuu hyökkäävältä, ei kannata vastata hyökkääjälle ollenkaan, ei varsinkaan valittamalla tai hyökkäämällä takaisin. Jos tuntuu siltä, että haluaa osoittaa hyökkäyksen kohteelle tukea, voi kysyä/kommentoida jotakin kuvasta/aiheesta, niin kuin kyseinen kommentti ei olisi koskaan kirjoitettu.

Jokaisessa foorumissa on aina vähän tai jopa enemmän kyseenalaisia kommentteja, minusta täällä on oltu enimmäkseen hyvällä tasolla. Ilmapiiri kiristyy sitä enemmän, mitä yritetään ”opettaa tapoja”. Mitä minä tietysti teen juuri nyt, siis tehtäköön niin kuin minä sanon älköön niin kuin minä teen Hymyilee

Ettei kannata vastata ei tietysti koske väittely asioista, niin kauan ei kukaan mene henkilökohtaisuuksin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Resiinan nettisivut ja "oikea" rautatieharrastaminen?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina