Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Kapearaidehavaintoja ulkomailta!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« : Huhtikuu 30, 2021, 21:35:52 »

Mecklenburgische Bäderbahn (Molli) raideleveys 900mm, joka liikennöi Bad Doberan ja Kuehlungsborn West paikkakuntien välillä on 12.4,21 julkaissut uuden aikataulunsa.Se liikennoi ma.-pe välillä 2 tunnin väliajoin ja pe-su tunnin väliajoin näinollen täyttä sulkua Coronan vuoksi ei ole nähty tarpeelliseksi.Eli hoidetaan sovitut paikallisliikenteen velvoitteet.Tarkemmat tiedot sivulta Mecklenburgische Bäderbahn.
Tilanteesta johtuen ei tällä hetkellä erikoistapahtumista ei ole antaa tietoa!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2021, 22:44:04 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2021, 22:07:33 »

SOEG Zittauer Schmalspurbahn joka liikennöi väleillä Zittau ja Jonsdorf sekä Oybin(raideleveys 750mm) on julkaissut uuden aikataulunsa 22.4.21 jossa otetaan huomioon vaikeutunut Coronatilanne ja pääasiassa  perus -paikallisliikenteeseen(ÖPNV) liittyvät tehtävät pyritään hoitamaan .
Liikenne hoidetaan pääasiallisesti diesel vetoisilla junilla.Näinollen kaikki erikoisjunat ja höyryliikenne pääosin  on peruttu toistaiseksi kunnes voidaan palata normaali-aikatauluihin Coronan hellitettyä!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #2 : Toukokuu 28, 2021, 00:07:06 »

Saksassa Pressniztalbahn on liikennöinyt Helluntaina 24,5,21 rataverkollansa yhteensä viidellä eri höyryveturilla vetäen turistijunia.Käytössä olivat höyryveturit 991590-1, 991715-4,991594-3,991542-2 ja 991568-7. Päivän viimeinen juna vedettiin kahden IVK luokan(Bauart Meyer) veturin tuplavedolla!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2021, 20:05:06 »

Zittauer Schmalspurbahn on helluntaista lähtien siirtynyt lisääntyneeseen höyryjunien käyttöön rataverkollansa Corona tilanteen tultua Görlizin alueella paremmaksi!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #4 : Kesäkuu 04, 2021, 22:43:05 »

Ruotsissa  Anten Gräfsnäs   (AGJ)  museorautatie on aloittamassa tietojen mukaan aikataulunmukaisen  museorautatieliikenteen
päivämäärällä  6.6.21.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2021, 23:00:56 »

Bäderbahn (Molli) liikennoi taas 28.5.21 alkaen säännönmukaisella tuntiaikataululla.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2021, 22:15:37 »

Museorautatie Lännakatten (Upsala-Länna) Ruotsissa avaa liikennekautensa tänä vuonna 5.6.21.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #7 : Kesäkuu 06, 2021, 16:58:20 »

Museorautatie Östra Södermanlands Järnväg (ÖSLJ) Ruotisissa aloittaa vuoden 21 liikennekautensa päivämäärällä
3.7.21.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2021, 17:29:26 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #8 : Heinäkuu 06, 2021, 13:24:56 »

Gotlands Hesselby järnväg(Gotlandståget) on aloittanut tämän liikennekauden  6.6.2021 liikennekausi kestää 29.8.2021 saakka. Liikennöinti tapahtuu asemien Hesselby ja Roma välillä.Tänä vuonna liikenne hoidetaan historiallisella moottoriveturkalustolla  yhdistyksen 101v. vanhan höyryveturin ollessa konepajakorjauksessa. Yhdistyksellä on myös resiinoiden vuokraustoimintaa tiettyinä viikonpäivinä.
Info osoitteessa( Gotlandståget se.)
Yhtiön omistama jä käyttämä höyryveturi on alunperin SLRJ(Slite Roma järnväg)rautatien veturi numero 3 Dalhem valmistunut vuonna 1920 Henschel&Sohn tehtaalta Kasselissa.Valmistusnumero 18152.Sittemmin valtiollistamisen jälkeen välillä 1948-1963 siitä tuli SJ litt N5P numero 3073.Rautatiemuseolle 1963 ja näyttelyesineeksi Asemalle Roma.GHJ omistaa veturin vuodesta 1974.liikenteessä vv78-92 jonka jälkeen suuressa konepajakorjauksessa  vv 04-08. Lisätietoa edellämainitun yhdistyksen kotisivuilla.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2021, 14:49:28 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #9 : Heinäkuu 07, 2021, 16:12:02 »

Achenseebahn Tirolissa  Itävallassa saa uuden palastajan. Siellä on perustettu uusi yhtiö luotsaamaan traditiorikas rautatieyhtiö ulos selvitystilasta.Näinollen on Achenseebahnin tulevaisuus kulttuuriperinteenä ja historiallisena arvokohteena suojattu.Aikataulut uuteen kauteen jotka tulevat kesäsesonkia 2022 on jo tehty.(lähde unser Tirol com.)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #10 : Heinäkuu 17, 2021, 15:45:49 »

Murtalbahnin (760mm)moottorivaunu suistuu Itävallan Lungaussa 9.7.21 ja ratapenkkaa myöten ajautuu läheiseen matalaan Mur jokeen kaatuen kyljelleen, junan muut kolme vaunua jäivät ratalinjalle  vahingoittumattomina.
Yhteensä loukkaantuneita oli 17 joista 9 kuljetettiin sairaalaan. Junassa oli yhteensä 53 matkustajaa suurin osa koululaisia.Kukaan ei loukkantunut vakavasti. Onnettomuus sattui kun moottorivaunu törmäsi kuljettajan hätäjarrutuksesta huolimatta radalle kaatuneeseen puunrunkoon mutkaisella rataosuudella..(lähde RT deutsch)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2021, 21:51:07 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #11 : Heinäkuu 25, 2021, 17:52:00 »

Ranskassa vietettiin 3-4-7,21 Yhdistyksen CFBS(Chemin de Fer de la Baie de Somme )Fete de la Vapeur 50vuotis juhlatapahtuma. Kyseessä on kapearaiteisten junien tapahtuma.Tapahtuma keräsi 24000 kävijää.Kalustoa oli 13 höyryveturia Ranskasta,Belgiasta ja Saksasta josta oBrohtalbahnin Mallet 11sm.(Hsb 6001 oli siellä v.2016) erilaista vaunukalustoa mukaanlukien moottorikalusto oli 43.
Tämä lienee suurin Euroopassa säännöllisesti järjestettävä kapearaidetapahtuma.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2021, 19:59:45 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #12 : Heinäkuu 26, 2021, 14:11:16 »

Zittauer Schmalspurbahnen (750mm) Saksassa on Saksi-Oberlausiziin sijoittuva päivittäistä höyryliikennettä harjoittava kapearaiteinen rautatie. Siellä järjestetään vuoden kohokohtana viidestoista Historic Mobil tapahtuma 6.8.-8.8.21 välisenä aikana. Radan eri asemilla lukuisia tapahtumia ja myös Oldtimer kulkuneuvoja ,live-musiikkia ,Gastronomiaa ym.ym. ja suuri ilotulitus.
Vetureina mainitaan  VIIK(2-10-2), IVK Meyer(Radebeulista),sekä Tssd 99633 Mallet(Wuerttenbergistä) jotka tulevat liikennöimään ajanmukaisen museovaunukaluston kanssa kohtuullisen tiheävuoroisella aikataululla.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #13 : Heinäkuu 29, 2021, 22:43:30 »

Zittaun kapearaiderautatien  veturinkuljettajaa ammuttu Softair aseella viime lauantaina.Tapahtuma sattui 17.45 Brueckensatrassella kuljettaja sai lievän vamman vesempaan olkavarteensa. Poliisi tutkii tapahtunutta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2021, 22:59:23 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #14 : Elokuu 04, 2021, 21:35:25 »

Härtsfeldbahn Museorautatierautatie Saksassa on vihdoinkin saanut avattua ratansa pidennysosan.Aiemmin vuodesta 1985 perustettu museorata(1000mm)on liikennöinyt asemien Neresheim ja Sägmuehle 2,9,km välillä ja nyt rata ulottuu mittavien rakennustöiden jälkeen asemalle Katzenstein Härtsfeldjärven rannalla.Näinollen radan kokonaispituus on jatkoyhteyden jälkeen 5,6km. Juhlallisia avajaisia vietettiin 1.8.21 höyry ja moottorivaunukalustolla suurella yleisömenestyksellä.Radan jatkamista vielä eteenpäin 2,5km  Dischingenin asemalle on suunniteltu. Radan veturikalustoon kuuluu myös mm Sveitsistä hankittu Jumbo (Härtsfeldkrokodil) D4 dieselveturi vuodelta 1954 (Jung) joka on myös aiemmin toiminut Suomessa Virkkala -Ojamo radalla. Youtubesta löytyy myös tämän liikennöintiä.
Alkuperäinen rata vihittiin käyttöön 1901 se kulki paikkakuntien Aalen(wuertt) ja Dillingen(Bay) välillä radan pituus oli 55km.Liikenne loppui vuonna 1972.
Tällä radalla oli myös aikoinaan edellämainitun Lohja-Virkkala radan sisar-höyryveturi  Krauss( Dn2t) HK91, radalla toimiessaan sillä oli numero 5. Meidänhän veturi myytiin jokin vuosi sitten Selfkantbahnille ajoon kunnostettavaksi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2021, 17:08:30 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #15 : Elokuu 09, 2021, 12:33:00 »

Edellämainitun Murtalbahn moottorivaunu -onnettomuuden seurauksena heinäkuun alussa on alkanut esiintyä myös paikalliselta ja Salzburgin maakuntapoliittiselta  taholta vaatimuksia tämän rautatien perusparannuksista ja modernisoinnista!(Schmalspurbahn News)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2021, 15:11:55 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #16 : Elokuu 09, 2021, 15:09:54 »

Kapearaiteinen rautatie Balatonfenyvesissä (Unkari) kuljettaa jälleen matkustajia Csiszstafurdön paikkakunnalle jossa sijaitsee terminen kylpylä ilmoittaa MAV. Tämä rata on ollut poissa käytöstä lähes 2 vuosikymmentä,nyt se avattiin uudestaan heinäkuun alusta. Junat kulkevat noin tunnin välein ja matka kestää 35minuuttia.Koko rata ja ratapohja on kokenut perusteellisen uudelleenrakentamisen. Radan pituus on 8,3km ja se palvelee kesäisin suurelta osin  turismia ja muutoin sillä on alueellisesti paikallisliikenteellinen funktio.Projektissa on saatu EU tukirahoitusta ,liikenne hoidetaan Dieselkalustolla.(Lähde :Balaton Zeitung)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #17 : Elokuu 13, 2021, 11:47:56 »

Parkeisenbahn Leipzig eli Leipzigin puistorautatie  vanhalta nimeltään Pioniereisenbahn täyttää tänä vuonna 70v. Juhlan kunniaksi suunnitellut juhlallisuudet kuitenkin on peruttu vallitsevan Coronapandemian takia.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #18 : Elokuu 16, 2021, 16:05:50 »

Museorautatie Öchsle(750mm) Saksassa on saanut uuden vaunuhallin se vihittiin 2.7.21 juhlallisesti ,korkean tahon edustajien läsnäollessa, käyttöönsä.Kokonaiskustannukset nousivat 1,1miljoonaan Euroon josta kunnan ym.avustuksia noin 400.000Euroa.Uusi halli sisältää tilat parhaimmillaan kolmekymmentäkolmelle vaunulle.Todetaan että uusi halli säästää vuosittain noin 60.000 Euroa korjauskustannuksissa.Loistava yhteistyö Öchslen ja sen yhteistyökummpaneiden välillä saa kiitosta onnistuneen harmonian vuoksi joka on mahdollistanut tämän projektin.Öchsle aloitti tämänvuotisen liikennekautensa suurella yleisömenestyksellä vasta 3.7.21 pandemian myöhästyttämänä.(lähde:Der Modelleisenbahner)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #19 : Elokuu 25, 2021, 20:03:53 »

Pinzgauer kapearaideradan korjaus Itävallassa..Rautatie on joutunut heinäkuussa myrskytuhojen ja siitä johtuvan tulvan  runtelemaksi ja sitä on myös kohdannut kolminkertainen maanvyöry.47 sotilasta on määrätty auttamaan siivoustöissä maanvvöry on siirtänyt maata jäätiköltä joka kovettuessaan saavuttaa melkein sementin kovuuden.Korjausten jälkeen radasta tulee parannettu versio ja myös turva-mekanismeja edellämainittujen tapahtumien ehkäisemiseksi tullaan parantamaan!Korjausten hinta arvio on 15miljoonaa Euroa!(lähde Schmalspubahn news reader)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2021, 21:05:57 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #20 : Elokuu 30, 2021, 13:35:26 »

Döllnitzbahnilla paikkakunnalla Oschatz on tapahtunut sunnuntaina tasoristeysonnettomuus vartioimattomassa risteyksessä!.Asuntoauto oli ajanut liian lähelle tasoristeystä ja pysähtynyt siihen juna antoi pitkän varoitusvihellyksen  kuitenkaan  törmäystä ei voitu välttää.Henkilovahinkoja onneksi ei syntynyt.Kiskokaluston vauriot arvioiden n.20000 Euroa ja asuntoauton 1000Euroa. Se minkälainen juna oli liikkeellä ei tällä hetkellä uutisesta selviä(Schmalspurbahn news)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #21 : Elokuu 31, 2021, 18:16:38 »

Lännakatten museorautatie Ruotsissa ajaa syysajonsa viikonloppuna 11-12.9.21 tällöin on kahtena päivänä odotettavissa tiivistä höyry ja myös moottorivaunu liikennettä sen rataosilla kestäen myöhäiseen iltaan!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #22 : Syyskuu 01, 2021, 13:54:15 »

Östra Södermanlands järnväg (ÖSIJ) museorautatiellä on vielä kolme liikennepäivää syyskuussa eli 4,11 ja 25.9.21 jolloin on erityisaikataulu ja se ilmoitetaan myöhemmin.Tämän jälkeen liikennekausi tältä vuodelta päättyy!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #23 : Syyskuu 01, 2021, 14:04:49 »

Anten Gräfsnäs Järnväg (AGJ) ajoi viimeisen tämän kauden museojunan 29.8.21. Yhdistys täytti myös pyöreät 50v tänä vuonna suunniteltua juhlaa kuitenkin siirretty Pandemian takia. Syyskuussa liikennöi vielä muutama tilausjuna. Joulutonttujuna (Tomtetåg) on myös suunniteltu tälle vuodelle mutta sen liikennöinti on epävarmaa ja on riippuvainen virallisista Coronarajoituksista!
Yhdistys omistaa yhteensä 10 höyryveturia joista VGJ 24 (2C-2) Ten wheeler on pääasiallisin käyttöveturi suuri osa on näyttelyesineinä ja esillä.Höyryveturit ROJ 3 (1C Nohab) ja suuri VGJ 31(2C-3 Henschel )ovat tällä hetkellä konepajakorjauksessa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2021, 14:25:02 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1582


« Vastaus #24 : Syyskuu 01, 2021, 14:31:13 »

Jadraås Tallås museorautatie Ruotsissa päätti tämän vuoden liikennekauden 29.8.21.Yhdistys vietti 60-vuotis juhliaan 24-25.7.21 mini juhlallisuuksien puitteissa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Kapearaidehavaintoja ulkomailta!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina