Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Laurila- Roi radan liikennepaikoista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Markku Alamaunu
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« : Toukokuu 02, 2021, 12:17:15 »

Miksiköhän Laurila - Rovaniemi rataosuudella Liedakkala, Törmä ja Koskenkylän kohdalla mainitaan jokapaikassa että, avattu liikenteelle 16.10.1909? Tuosta saa sellaisen käsityksen että ko.liikennepaikat olisi avattu sillon liikenteelle. Tuo 16.10.1909 aika kummittelee kaikkialla mm. Radan varrella kirjassakin.

Väliaikainen henkilö ja tavaraliikenne Koivuun asti alkoi jo 1.12.1808. Laurila - Rovaniemi rata avattiin kokopituudeltaan yleiselle liikenteelle 16.10.1909. Mutta vasta kesällä 1912 junat alkoivat pysähtyä Liedakkalassa, Törmässä ja Koskenkylässä (silloin nimi oli Taivalkoski). Koskenkylässä junat tosin pysähtyivät "tankkausta" varten jo aiemmin, koska sinne oli rakennettu jo vesitorni ym. Vasta vuonna 1912 rakennettiin laiturirakennukset ko. liikennepaikoille.

Ohessa pari osakopioa  vuoden 1912 sanomalehdistä.


* Perä_Pohjolainen_78_13_07_1912-2_K.jpg (252.83 kilotavua, 755x483 - tarkasteltu 140 kertaa.)

* Perä_Pohjolainen_85_30_07_1912_K.jpg (336.93 kilotavua, 752x719 - tarkasteltu 122 kertaa.)
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2021, 12:37:11 »

En tiedä missä lähteissä nuo kummittelevat, mutta ainakaan Rautatiehallituksen kiertokirjeessä rataosan avaamisen yhteydessä ei näitä 3 liikennepaikkaa vielä mainita.
Liitekuvassa on sivu1 kiertokirjeestä.

Täällä on vuoden 1909 kiertokirjeet
https://www.doria.fi/handle/10024/171864





* RhKK-1909-09-21-nro84.png (737.55 kilotavua, 679x782 - tarkasteltu 130 kertaa.)
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2021, 12:39:47 »

Tässä vielä toinen taulukko samalta vuodelta heinäkuusta, jossa on merkattu että Ldl, Törmä ja Tlk eivät ole valmiita.


* RhKK-1909-07-26-nro76.png (549.6 kilotavua, 642x828 - tarkasteltu 154 kertaa.)
tallennettu
Markku Alamaunu
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2021, 18:46:12 »

Löysin kiertokirjeen vuodelta 1912 jossa mainitaan ko. liikenepaikkojen avaamisesta 1.8.2012.
Kiitos linkistä "kiertokirje"-sivuille.

Tarkoitin aloitustekstissä sitä kun esim. Vaunut. org sivustolla (myös radan varrella kirjassa) ko. liikennepaikan "Infossa" mainitaan esim. avattu 16.10.1909. Tuosta saa helposti väärin käsityksen.
Siis silloinhan on koko rata Laurila - Roi avattu, mutta varsinainen liikennepaikka onkin avattu 1.8.1912.


* Screenshot_2021-05-05 rth172 pdf.jpg (492.51 kilotavua, 946x1032 - tarkasteltu 125 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2021, 20:01:22 kirjoittanut Markku Alamaunu » tallennettu
Markku Alamaunu
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #4 : Toukokuu 09, 2021, 12:57:35 »

Tällainen tuli uudesta videosta Kemi - Keminmaa välillä olevista / olleista vanhoista liikennepaikoista. Tein uuden korjatun ja täydennetyn julkaisun.
https://youtu.be/D8pW-KHpwf8
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #5 : Toukokuu 23, 2021, 14:16:36 »

Löysin kiertokirjeen vuodelta 1912 jossa mainitaan ko. liikenepaikkojen avaamisesta 1.8.2012.
Kiitos linkistä "kiertokirje"-sivuille.

Tarkoitin aloitustekstissä sitä kun esim. Vaunut. org sivustolla (myös radan varrella kirjassa) ko. liikennepaikan "Infossa" mainitaan esim. avattu 16.10.1909. Tuosta saa helposti väärin käsityksen.
Siis silloinhan on koko rata Laurila - Roi avattu, mutta varsinainen liikennepaikka onkin avattu 1.8.1912.
Hyviä löytöjä, kiitos! Tiedot on nyt kirjattu sivuston liikennepaikkaluetteloon.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Laurila- Roi radan liikennepaikoista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina