Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lisää taajamajunia Tampere-Riihimäki-Helsinki-välille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Joulukuu 14, 2009, 18:25:40 »

Taajamajunia saadaan vuoden kuluttua lisää reitille Tampere-Riihimäki-Helsinki. VR tuo uusia henkilöliikenteen junayhteyksiä kolmelle rataosuudelle. VR sopi asiasta liikenne -ja viestintäministeriön (LVM) kanssa.
Sopimuksessa ministeriö myös asettaa VR:lle julkisen palvelun velvoitteen.

Joulukuussa 2010 tulee puolestaan käyttöön junapari reitille Helsinki-Lappeenranta-Helsinki, minkä lisäksi tuolloin lisätään taajamajunien liikennettä reitille Tampere-Riihimäki-Helsinki.

Sopimuksessa ministeriö myös asettaa VR:lle julkisen palvelun velvoitteen.

- Ostamme VR:ltä liikennettä, ja vastineena VR saa yksinoikeuden niille rataosuuksille missä sillä on henkilöliikennettä, selvittää LVM:n ylijohtaja Juhani Tervala.

Niille rataosuuksille, joilla VR:llä ei ole kotimaan henkilöliikennettä, voi tulla muita yrittäjiä. Nyt tehty sopimus on äskettäin voimaan tulleen EU:n palvelusopimusasetuksen mukainen.

aamulehti
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Joulukuu 14, 2009, 19:05:43 »



- Ostamme VR:ltä liikennettä, ja vastineena VR saa yksinoikeuden niille rataosuuksille missä sillä on henkilöliikennettä, selvittää LVM:n ylijohtaja Juhani Tervala.



Toivottavasti valtio tulisi ostamaan minulta vaikkapa kameran saadakseni yksinoikeuden kameroiden myyntiin.  Virnistää
tallennettu
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« Vastaus #2 : Joulukuu 14, 2009, 19:19:56 »

Taajamajunia saadaan vuoden kuluttua lisää reitille Tampere-Riihimäki-Helsinki. VR tuo uusia henkilöliikenteen junayhteyksiä kolmelle rataosuudelle. VR sopi asiasta liikenne -ja viestintäministeriön (LVM) kanssa.
Sopimuksessa ministeriö myös asettaa VR:lle julkisen palvelun velvoitteen.

Joulukuussa 2010 tulee puolestaan käyttöön junapari reitille Helsinki-Lappeenranta-Helsinki, minkä lisäksi tuolloin lisätään taajamajunien liikennettä reitille Tampere-Riihimäki-Helsinki.
zOMG! Tavoite ollaan toki saavutettu vasta siinä vaiheessa, kun:

- Taajamajunia kulkee Hki-Tpe-välillä tunnin välein
- Tku-Tpe-pikajunat on muutettu taajamajuniksi taajamajunamaisella pysähtymiskäytännöllä
- Lempäälän ja Tampereen välille on lisätty liikennepaikkoja riittävästi (vähintään Kulju, Sääksjärvi, Sarankulma)
- Tampereen ja Pirkanmaan joukkoliikenneviranomaisten (T:reen kaupunki ja Pirkanmaan ELY) lipputuotteet kelpaavat junaliikenteessä
tallennettu
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #3 : Joulukuu 14, 2009, 19:23:58 »

Vallan ovela veto etten sanoisi, eipä ole montaa sellaista rataa jossa ei VR:n liikennettä ole, Kolarin ratakin liep oissuljettu, koska siellä liikennettä on tauosta huolimatta. Myöskään Joensuu - Kuopio tms syöttöliikenne ei tule onnistumaan koska olen varma että VR kieltää moisen liikenteen vedoten siihen että kilpailevan firman junan lähtö - ja määräpäikalla on VR:n liikennettä. Eli käytännöllisesti katsoen tämähän estää koko liikenteen kilpailijoilta.

Mutta mitenkähän sitten jos kilpailija ajaisi vaikka Nurmes - Kontiomäki ja Joensu - Siilinjärvi tavarajunia. JT:hän sallii henkilövaunujen liittämisen tavarajunaan. (Ja nyt kun joku RVI:n edustaja tämän lukee, se kohta poistuu kiireenvilkkaa...) Voisihan nuo välit ajaa tavarajunaan liitetyllä henkilövaunulla. Toki matkanopus olisi sen 80, mutta voisi kai käytännössä toimia. On se vaan kumma kuinka VR tässä aina onnistuu, turvaamaan itselleen monopolin. Tekisipä mieleni lähestyä jotakuta meppiä ja kyselä vähän asiasta...
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #4 : Joulukuu 14, 2009, 20:02:19 »

Kilpailevan junaliikenteen sääntö taisi koskea vain rataosia eikä yksittäisiä liikennepaikkoja. En oikein usko, että liikennepaikkaa voitaisiin millään perusteella katsoa rataosaksi. Tietysti VR voisi yrittää jollain perusteella saada Liikennevirastoa muodostamaan rataosien risteyskohdasta asemasta erillisen liikennepaikan. Esimerkiksi jos Lahteen Heinolan ja Loviisan ratojen alkukohtaan perustettaisiin Lotilan liikennepaikka, kilpailija ei saisikaan ajaa Heinolasta/Loviisasta Lahden asemalle saakka vaan vain Lotilaan, sillä Lahti - Lotila olisi rataosaa, jolla on VR:n henkilöliikennettä. Tällä tavalla vietäisiin kilpailijoilta käytännössä mahdollisuus Heinolan ja Loviisan taajamajunaliikenteen aloittamiseen, kun Lahden keskustaan saakka ei pääsisi ja yhteydet VR:n juniin eivät toimisi.

Toisaalta en keksi kyllä yhtään syytä, miksi VR haluaisi estää kilpailijoita liikennöimästä sellaisilla rataosilla, joilla VR:llä ei ole henkilöliikennettä. Päinvastoin, sehän tuottaa VR:llekin lisää tuloja, kun matkustajat käyttävät VR:n junia yhteysjunina kilpailijan taajamajunaosuuden alkupäähän sen sijaan, että matkustaisivat bussilla tai ajaisivat omalla autolla koko matkan esimerkiksi Heinolaan.

Mutta vaikka kilpailijan pääteliikennepaikalla saisikin olla VR:n liikennettä, on Suomessa kuitenkin useita rataosia, joilla rataosa ei ala vielä kaupungin pääliikennepaikalta. Pertun mainitsema Joensuu - Kuopio on hyvä esimerkki siitä, koska VR:n liikennöimätön osuus on vain Viinijärvi - Siilinjärvi eli molemmissa päissä on kilpailijoilta kiellettyä rataosaa. Toinen mieleen tuleva on Pieksämäki - Savonlinna. Myös Luumäki - Vainikkala voitaneen lukea sellaiseksi, koska Luumäeltä ei ole vaihtoyhteyttä VR:n juniin ja Kouvolasta saakka ei kilpailija saa ajaa. Sen sijaan kilpailijan liikenne esimerkiksi Turku - Uusikaupunki -osuudella olisi mahdollista. Esimerkiksi Turun, Raision ja Uudenkaupungin kaupungit voisivat perustaa oman junayhtiön liikennöimään tuota väliä.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #5 : Joulukuu 14, 2009, 21:30:52 »

Iltapäivävuoro Hki - Lpr - Hki lopetettiin juuri vähäisen matkustajamäärän vuoksi. Ilmeisesti lisäys vuoden päästä sijoitetaan kysytympään vuorokauden aikaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 14, 2009, 21:58:51 »

Toivottavasti valtio tulisi ostamaan minulta vaikkapa kameran saadakseni yksinoikeuden kameroiden myyntiin.  Virnistää
Mikäpä siinä kunhan sitten sitoudut julkisen palvelun velvoitteeseen eli ottamaan kaikille kaikkien tarvitsemat kuvat.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #7 : Joulukuu 14, 2009, 22:04:28 »

Suomessa on siirrytty nopeasti viime vuosien aikana kaikille tasa-arvoisesti avoimen rataverkon sijaan rataosakohtaiseen säännöstelyyn, ja näin VR:n nykyinen asema on turvattu, eikä kukaan ulkopuolinen näin pääse vahingossa "sotkemaan" hyvin toimivaa liikennettä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Joulukuu 15, 2009, 14:32:05 »

Uudet ostoliikennesopimukset ja yksinoikeussopimus ovat luettavissa:

http://www.rautatiematkustajat.fi/VR_osto.pdf

Vanhat ostoliikennesopimukset ovat luettavissa:

http://www.raideryhma.fi/ ( vasen yläkulma "Oikoteitä" -linkkilista )
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 505


« Vastaus #9 : Joulukuu 15, 2009, 19:46:49 »

Suomessa on siirrytty nopeasti viime vuosien aikana kaikille tasa-arvoisesti avoimen rataverkon sijaan rataosakohtaiseen säännöstelyyn, ja näin VR:n nykyinen asema on turvattu, eikä kukaan ulkopuolinen näin pääse vahingossa "sotkemaan" hyvin toimivaa liikennettä.

Niin, paitsi, että sitä "kaikille tasa-arvoisesti avointa rataverkkoa" ei henkilöliikenteessä koskaan ole edes ollut!

YTV-alueen sisäinen liikenne sentään on tuon sopimuksen ulkopuolella, millä tietysti on suuri merkitys Helsingin seudulle. Mutta toiveet esim. Turun tai Tampereen seudun lähiliikenteestä tuo kyllä torpedoi aika tehokkaasti. Ainoa kilpailutettavissa oleva yhteys siellä taitaa olla Turku - Uusikaupunki, yksin sen varaan ei paljon voi rakentaa. Ostoliikenne monopolilta tai VR:n 'julkinen palvelu', ne ainakin voi unohtaa lähiliikenteen kehittämistä suunniteltaessa.

Mutta, miksi tälläinen yksinoikeussopimus on yleensä tehty, onko nyt siis tulossa päätöksiä, joilla henkilöliikenne vapautetaan sopimuksen ulkopuolelle jääneillä rataosilla?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2009, 21:46:29 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 910


« Vastaus #10 : Joulukuu 15, 2009, 19:47:46 »

Toivottavasti valtio tulisi ostamaan minulta vaikkapa kameran saadakseni yksinoikeuden kameroiden myyntiin.  Virnistää
Mikäpä siinä kunhan sitten sitoudut julkisen palvelun velvoitteeseen eli ottamaan kaikille kaikkien tarvitsemat kuvat.
Tästä voinee päätellä, että VR ajaa nyt kaikki tarvittavat junat, eikä lisää junia tarvita.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Joulukuu 15, 2009, 22:33:55 »

Toivottavasti valtio tulisi ostamaan minulta vaikkapa kameran saadakseni yksinoikeuden kameroiden myyntiin.  Virnistää
Mikäpä siinä kunhan sitten sitoudut julkisen palvelun velvoitteeseen eli ottamaan kaikille kaikkien tarvitsemat kuvat.
Tästä voinee päätellä, että VR ajaa nyt kaikki tarvittavat junat, eikä lisää junia tarvita.
Tästä voinee päätellä, että VR:lla on velvollisuus ajaa kaikki tarvittavat junat niillä rataosilla, joilla sillä on henkilöliikennettä. Tämä ei ole hyvä asia. Minusta VR:lla pitäisi olla velvollisuus ajaa kaikki tarvittavat junat kaikilla rataosilla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Joulukuu 16, 2009, 18:20:22 »

Osmo Soininvaara ottaa aiheen esille omilla sivuillaan:
http://www.soininvaara.fi/2009/12/13/miksi-yksityinen-rautatieliikenne-menestyy/
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #13 : Joulukuu 17, 2009, 13:54:53 »

Niin, paitsi, että sitä "kaikille tasa-arvoisesti avointa rataverkkoa" ei henkilöliikenteessä koskaan ole edes ollut!

Mutta, miksi tälläinen yksinoikeussopimus on yleensä tehty, onko nyt siis tulossa päätöksiä, joilla henkilöliikenne vapautetaan sopimuksen ulkopuolelle jääneillä rataosilla?

Sehän olisi ollut EU:n suuntausten mukaan lopputulos, että Suomen rataverkko olisi ollut kaikille samanarvoinen.

Sopimuksella kierretään se, että rataverkko olisi avattu kaikille.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Joulukuu 20, 2009, 16:48:27 »

Taajamajunia saadaan vuoden kuluttua lisää reitille Tampere-Riihimäki-Helsinki. VR tuo uusia henkilöliikenteen junayhteyksiä kolmelle rataosuudelle. VR sopi asiasta liikenne -ja viestintäministeriön (LVM) kanssa.
Sopimuksessa ministeriö myös asettaa VR:lle julkisen palvelun velvoitteen.

Joulukuussa 2010 tulee puolestaan käyttöön junapari reitille Helsinki-Lappeenranta-Helsinki, minkä lisäksi tuolloin lisätään taajamajunien liikennettä reitille Tampere-Riihimäki-Helsinki.

Sopimuksessa ministeriö myös asettaa VR:lle julkisen palvelun velvoitteen.

- Ostamme VR:ltä liikennettä, ja vastineena VR saa yksinoikeuden niille rataosuuksille missä sillä on henkilöliikennettä, selvittää LVM:n ylijohtaja Juhani Tervala.

Niille rataosuuksille, joilla VR:llä ei ole kotimaan henkilöliikennettä, voi tulla muita yrittäjiä. Nyt tehty sopimus on äskettäin voimaan tulleen EU:n palvelusopimusasetuksen mukainen.

aamulehti

Viekö tämä tehty yksinoikeussopimus pohjan pois edelleen työtä tekevältä 23.01.2009 asetetulta työryhmältä?  Pyörittää silmiään

http://www.hare.vn.fi/mHankePerusSelaus.asp?h_iId=15154
Kilpailun avaamista rautateillä selvittävä työryhmä
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lisää taajamajunia Tampere-Riihimäki-Helsinki-välille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina