Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pääkirjoitus: VR:n intoa romuttaa junakalustoa pitää hillitä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Joulukuu 27, 2021, 16:23:41 »

Valtion junayhtiön VR:n into romuttaa pikavauhtia vanhentunutta kalustoaan pitää laittaa hetkeksi jäihin.
Nyt esimerkiksi Uusikaupunki on lähestynyt suoraan VR:n omistajaohjauksesta vastaavaa ministeriä Tytti Tuppuraista (sd), jotta ministeri estäisi VR:ää romuttamasta lopullisesti VR:lle vanhentunutta 14:ää Sm2-lähijunaa ensi kuussa.
Kaupunki perustelee asiaa tiedoilla, jonka mukaan Sm2-junat olisivat nopein ja halvin vaihtoehto saada lähijunaliikennöinti Turun ja Uudenkaupungin välille käyntiin (TS 22.12.).
VR ei tätä liikennettä aloittaisi. Kaupunginjohtajan mukaan junille on löytynyt kunnostaja ja ostaja, joka pystyisi aloittamaan liikennöinnin radalla.

Elokuussa Talouselämä-lehden haastattelema Raidealan neuvottelukunnan pääsihteeri Jouni Lind vaati suoraan, että VR:n kalustoa pitäisi ensisijaisesti huutokaupata ennen romutuksia. Näin vaunuista saataisiin kansantaloudellisesti suurempi hyöty.
VR on perustellut romutuksia niin kierrätyksellä kuin varaosien saannilla.
Perustelut ovat sinänsä hyviä, jos ostajia vanhalle kalustolle ei ole olemassa. Jos ostajia löytyy, ylenmääräinen romuttaminen näyttää ulkopuolisen silmin vain kilpailun estämiseltä.

VR:n uusi toimitusjohtaja Lauri Sipponen ei ole yhtä ehdoton kuin edeltäjänsä, ja hän on jo puhunut julkisuuteen kaluston myyntimahdollisuudesta.
Tämä antaa toivoa siihen, että vanhoja lopetettuja ratayhteyksiä pystyttäisiin ehkä herättämään eloon. Sitä vaatisivat yksistään hallituksen liikenteelle asettamat päästövähennysvelvoitteet, mutta myös Väyläviraston visiot muun muassa Tampereen ja Turun seutujen paikallisjunaliikenteen kehittämisestä.

Väylävirastossa valmistuukin vuodenvaihteen tienoilla uusi alueellinen junaliikenteen selvitys. Ennakkotiedoissa viraston kanta juuri Turun ja Uudenkaupungin yhteyteen on positiivinen.
VR on omissa selvityksissään ollut kohtuullisen hapan liikenteen aloittamiselle niillä rataosuuksilla, missä yhtiö on lopettanut.
Vuosi sitten yhtiö kritisoi Uudenkaupungin-yhteyttä radan alhaisella nopeusrajoituksella, vanhan kaluston esteellisyydellä ja sillä, että rata ei kulje autotehtaalle.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vrn-intoa-romuttaa-junakalustoa-pitaa-hillita/22088603-ed0e-4666-a4f6-27ce49c333eb
tallennettu

Don't panic.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pääkirjoitus: VR:n intoa romuttaa junakalustoa pitää hillitä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina