Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Liikennöinti Mänttään loppunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« : Syyskuu 13, 2021, 17:39:23 »

FB -ryhmästä havaitsin, että Mäntän tehtaan tavataliikenne on loppunut. Liekö lopullista, ilmeisesti..
 Itkee
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #1 : Syyskuu 13, 2021, 17:42:36 »

Toisaalta minä kuulin huhua, että onko siellä vain joku remontti meneillään..
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2021, 20:51:13 »

Mäntässä ainakin uusitaan paperikone, mutta palaako uuden koneen tuotteet kiskoille. Sitä tuskin kukaan tietää.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 392


« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2021, 20:55:48 »

Jos vientiin laittavat, niin on sulaa hulluutta pistää ne rekkoihin...!
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1694


« Vastaus #4 : Syyskuu 13, 2021, 21:01:48 »

Jos vientiin laittavat, niin on sulaa hulluutta pistää ne rekkoihin...!

Mitä hulluutta se on, jos vaikkapa joku transpoint on tehnyt sellaisen tarjouksen, että voittaa mennen tullen junakyydit?

Ehkä nyt kuitenkin enemmän on kyse siitä, että jos siellä oikeasti paperikone puretaan ja uusitaan, niin tuotantoseisokki on kuukausia. Ei kai junat tyhjänä sitä aikaa aja?

Onko jossakin faktaa tarjolla tehtaan muutoksista?
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 392


« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2021, 21:05:22 »

Jos vientiin laittavat, niin on sulaa hulluutta pistää ne rekkoihin...!

Mitä hulluutta se on, jos vaikkapa joku transpoint on tehnyt sellaisen tarjouksen, että voittaa mennen tullen junakyydit?

Ehkä nyt kuitenkin enemmän on kyse siitä, että jos siellä oikeasti paperikone puretaan ja uusitaan, niin tuotantoseisokki on kuukausia. Ei kai junat tyhjänä sitä aikaa aja?

Onko jossakin faktaa tarjolla tehtaan muutoksista?


Totta kyllä, mutta minun mielestäni VGk-roikkaan mahtuu huomattavasti enemmän paperia kuin johonkin pielaveteläisen kokoiseen Transpointin muutamaan rekkaan väsyneine kuljettajineen...?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1694


« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2021, 21:26:35 »

Ihmeen negatiivista keskustelua näinkin positiivisen metsäteollisuusuutisen osalta. Kovin vähän on tällaisia uutisia viimevuosina metsäteollisuudesta kuultu.

https://yle.fi/uutiset/3-11738742
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2021, 22:28:56 »

Kyllä nykyisessä keskusteluilmapiirissä toivoo syvästi, että tavaraliikennettä pidetään ja lisätään rautateillä. Mäntän kohdalla kun infra on kunnossa ja rataosaakaan ei henkilöliikenne pahasti rasita.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #8 : Syyskuu 13, 2021, 23:11:07 »

Mäntästä on lähtenyt viime vuosina vain kahdesti viikossa (ma ja to) yhteensä alle kymmenenen kaksiakselista Gbln/Gbls-vaunukuormaa kerrallaan ja nekin ulkomaille, siis Hankoon tai Vuosaareen. Toistaiseksi kaikki haettu junakapasiteetti loppuvuodeksi on peruttu ja varatavaravaunutkin haettu pois Mäntästä lahoamasta. Mitään ei ole jäljellä. Muutamalla rekallahan nuo vähät tarpeet ajetaan satamiin.
Kaikki kotimaan tavaraliikenne on jo ollut miesmuistiin rekoilla, sillä S, K, T tai millään muullakaan suomalaisella kauppakunnalla ei ole ollenkaan rautatieterminaaleja. Mäntän tehtaalle ei ole myöskään miesmuistiin viety mitään tavaraa junalla, kaikki sisääntuleva tavara ajetaan rekoilla. Mäntässä ei ole mitään tulossa eikä lähdössä, nyt olisi aika panna pystyyn vilkas Dm12-liikenne kun ei rahti haittaa!
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #9 : Syyskuu 14, 2021, 01:55:30 »

Mäntästä ajettiin vielä about 10 vuotta sitten tavaraa Kalkkuun Kaukokiidon terminaalille, ilmeisesti jotain kotimaan jakelua. Olisi mielenkiintoista tietää onkohan 2000-luvulla ollut muita kotimaan kohteita?

Pehmopaperihan on sellaista että viennin osuus on esim painopaperia ja kartonkia huomattavasti alhaisempi, mutta tosiaan Hankoon, Vuosaareen ja ainakin aiemmin Kotkaan on mennyt vientikuormia. Kolmasosa tuotannosta menee vientiin.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #10 : Syyskuu 14, 2021, 07:57:35 »

Säännöliseen liikenteen kapasiteettia on haettu kyseiselle välille ma&to:lle 12.12.2021-10.12.2022.Alla Väylän jakopäätös:

https://vayla.fi/documents/25230764/35410752/Liite+1_SaannollinenLiikenne2022.pdf/207f626a-a2b5-225f-2fee-b1eab5638fbd/Liite+1_SaannollinenLiikenne2022.pdf?t=1629727618019
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #11 : Syyskuu 14, 2021, 10:18:27 »

Säännöliseen liikenteen kapasiteettia on haettu kyseiselle välille ma&to:lle 12.12.2021-10.12.2022.

Kannattaa muistaa, että tuo aikataulukauden jakopäätös on jossain määrin vain "paras arvaus", koska hakemuksethan on jätetty jo huhtikuussa sillä hetkellä vallinneen parhaan tiedon perusteella. On voitu myös hakea kapasiteettia junille, joiden toteutuminen on epävarmaa.

Listalle ei siis pidä antaa hirveän suurta painoarvoa, vaan kannattaa odottaa ensimmäisen muutosajankohdan jakopäätöksen luetteloa, joka antaa merkittävästi tarkemman tiedon siitä, mitä oikeasti aletaan ajaa aikataulukauden vaihtuessa joulukuussa.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #12 : Syyskuu 14, 2021, 10:33:51 »

Voi voi, huonoa trendiä. Saarijärvi-Haapajärvi radan selvityksessäkin hehkutettiin isoja ja vielä isompia rekkoja hoitamaan raaka-ainekuljetuksia paljon edullisempinakin vielä.....
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #13 : Syyskuu 16, 2021, 06:26:22 »

Toki jos Suomesta löytyisi innovatiivinen insinööri joka kehittelisi esim. koukkulavojen kuljetukseen sopivan tavaravaunun niin päivittäistavaralogistiikkaa saattaisi palata jonkin verran rautatiekuljetuksiin. Helsinki-Tampere välillä rekka nyt vaan on nopeampi ja joustavampi mutta Helsinki-Oulu välillä etäisyys on jo merkittävä. Tilannetta helpottaa jos rautatiekuljetukset voisivat myös luvata pitävät aikataulut.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1694


« Vastaus #14 : Syyskuu 16, 2021, 08:28:45 »

Toki jos Suomesta löytyisi innovatiivinen insinööri joka kehittelisi esim. koukkulavojen kuljetukseen sopivan tavaravaunun niin päivittäistavaralogistiikkaa saattaisi palata jonkin verran rautatiekuljetuksiin. Helsinki-Tampere välillä rekka nyt vaan on nopeampi ja joustavampi mutta Helsinki-Oulu välillä etäisyys on jo merkittävä. Tilannetta helpottaa jos rautatiekuljetukset voisivat myös luvata pitävät aikataulut.

Miksi kehittää kun esmes Sveitsissä on sellaiset vaunut jo käytössä. Ainakin jätepakkarikontteja ajavat junilla eli koukkulaitteella varustetut kuorma-autot hakevat kontteja jätteentuottajilta ja lykkäävät junan kyytiin. Junassa konttikiskot kääntyvät 45 astetta eli saadaan sivusta kuormattua.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #15 : Syyskuu 16, 2021, 17:36:01 »

Ja tämä ei tosiaan ole edes uusi keksintö ... Muistetaan vaikka: http://vaunut.org/kuva/81494 tai http://vaunut.org/kuva/81495

Tietty jotain tuotekehitystä pitäisi noihin 40 vuotta vanhoihin ideoihin tehdä. Eivät vaan tuolloin ottaneet ilmaa siipiensä alle.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #16 : Syyskuu 16, 2021, 20:17:03 »

Suomessa on kyllä jo varsin mittava määrä Innofreight-kalustoa eli Sgmmns-w ja Sggrrs -vaunuja yllä kuvatun kaltaisessa käytössä.
tallennettu
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 93


« Vastaus #17 : Syyskuu 17, 2021, 14:38:50 »

Onkohan VR on hinnoitellut Mäntässä käynnit turhan kalliiksi ja ajot ovat menneet kumipyörille. Tiedä häntä. Rautatieliikenteen kannalta harmi. Tässä olisi paikka jollekin ketterämmälle rautatieyritykselle, joka hoitaisi Mäntän, Vilppulan ja Korkeakosken kuljetukset.



tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #18 : Syyskuu 17, 2021, 17:22:44 »

Eli Legot on jo keksitty ja puuttuu enää kaverit jotka osaisivat tehdä niistä sen linnan  :-)
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #19 : Syyskuu 17, 2021, 18:53:59 »

Onkohan VR on hinnoitellut Mäntässä käynnit turhan kalliiksi ja ajot ovat menneet kumipyörille. Tiedä häntä. Rautatieliikenteen kannalta harmi. Tässä olisi paikka jollekin ketterämmälle rautatieyritykselle, joka hoitaisi Mäntän, Vilppulan ja Korkeakosken kuljetukset.

Joo, tai voiko olla ettei ole tullut tarjousta lainkaan. Näin taisi nimittäin käydä aikanaan Suolahden vaneritehtaan rautatiekuljetuksille. Sopimus loppui ja ei tullut uutta tarjousta lainkaan..


tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #20 : Syyskuu 17, 2021, 19:25:56 »

Olen saanut sen käsityksen että tehtaalla laajennetaan ja rakennetaan uusi paperikone ja tuotanto keskittyy jatkossa hieman enemmän kotimaan markkinoihin. Luultavasti VR:llä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että likkenne juuri nyt päättyi.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #21 : Syyskuu 18, 2021, 13:52:42 »

Metsä Tissue investoi Mäntän tehtaaseen uusimalla sen pehmopaperikoneen. Uutista voi pitää harvinaisena nykyään, koska metsätehtaat ovat sulkeneet koneitaan viime vuosina.

Paperikoneen uusinnan toimittajaksi on valittu Valmet Oyj.

Uudistuksen myötä tehtaan energia- ja tuotantotehokkuus paranevat olennaisesti ja tehtaan tuotantokapasiteetti kasvaa. Käyttäjät saavat samalla entistä pehmeämpää vessapaperia.

– Paperikoneen uudistamisen myötä kuluttajat saavat entistä pehmeämpää ja lujempaa paperia, jonka valmistukseen tarvittavan energian määrä on huomattavasti aiempaa pienempi. Tämä alentaa hiilidioksidipäästöjä kestävän kehityksen tavoitteidemme mukaisesti, Mäntän tehtaanjohtaja Kari Karttunen sanoo.

Investoinnin avulla energiankulutus laskee noin 15 prosenttia tuotettua paperitonnia kohden. Tämä johtaa myös pienempiin hiilidioksidipäästöihin. Metsä Tissue on sitoutunut muuttamaan tehtaansa fossiilittomiksi vuoteen 2030 mennessä.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #22 : Syyskuu 21, 2021, 05:10:03 »

Jätettiinkö edellisessä siteerauksessa tarkoituksella hyvin oleellinen lause pois, "Metsä Tissuen Mäntän tehtaalla on kolme pehmopaperikonetta, yksi tiivispaperikone ja 11 pehmopaperin jalostuslinjaa." Näistä siis yksi pehmopaperikone uusitaan, minkä takia junakuormien vienti Mänttästä Suomen rajojen ulkopuolelle tyssää totaalisesti työn ajaksi ja jatkuu sen jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut?

Huomautettakoon että Metsä-Tissuella on myös Ruotsissa pehmopaperitehtaita (kappaletta, 3), joiden yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on 127.000 tonnia. Niistä suurin on Mariestadin tehdas, minne myös on parhaillaan suunnitteilla investointeja, jotka lisäisivät tehtaan vuotuista pehmopaperin tuotantokapasiteettia 70.000 tonnista 145.000 tonniin täysimääräisesti vuodesta 2024 alkaen. Lisäksi Ruotsissa lienee yhä neljä muutakin pehmopaperitehdasta noin 250.000 tonnin tuotantokapasiteetilla, kun meillä Suomessa on vain Mänttää puolet pienempi Essity Nokia - ja sekin on supistamassa tuotantoaan. (The Uusi Paperikone nostaa Mäntän tuotantokapasiteettia 6.000 tonnia ilmeisesti noin 109.000 tonniin vuodessa)

Ps. Mänttäläistä on viety satunnaisesti pieniä eriä myös Haaparannan kautta: http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=1806
tallennettu

Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #23 : Syyskuu 21, 2021, 10:04:57 »

Jätettiinkö edellisessä siteerauksessa tarkoituksella hyvin oleellinen lause pois, "Metsä Tissuen Mäntän tehtaalla on kolme pehmopaperikonetta, yksi tiivispaperikone ja 11 pehmopaperin jalostuslinjaa." Näistä siis yksi pehmopaperikone uusitaan, minkä takia junakuormien vienti Mänttästä Suomen rajojen ulkopuolelle tyssää totaalisesti työn ajaksi ja jatkuu sen jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut?

Huomautettakoon että Metsä-Tissuella on myös Ruotsissa pehmopaperitehtaita (kappaletta, 3), joiden yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on 127.000 tonnia. Niistä suurin on Mariestadin tehdas, minne myös on parhaillaan suunnitteilla investointeja, jotka lisäisivät tehtaan vuotuista pehmopaperin tuotantokapasiteettia 70.000 tonnista 145.000 tonniin täysimääräisesti vuodesta 2024 alkaen. Lisäksi Ruotsissa lienee yhä neljä muutakin pehmopaperitehdasta noin 250.000 tonnin tuotantokapasiteetilla, kun meillä Suomessa on vain Mänttää puolet pienempi Essity Nokia - ja sekin on supistamassa tuotantoaan. (The Uusi Paperikone nostaa Mäntän tuotantokapasiteettia 6.000 tonnia ilmeisesti noin 109.000 tonniin vuodessa)

Ps. Mänttäläistä on viety satunnaisesti pieniä eriä myös Haaparannan kautta: http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=1806

Mielenkiintoista on se, että edes raaka-aineena käytettävää sellua ei tuoda junalla, vaikka sellutehtailla on lähtökohtaisesti kiskotukset ja niitä käytetään? Luulisi päättäjiäkin kiinnostavan sen tonnimäärän siirtyminen kiskoille.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1694


« Vastaus #24 : Syyskuu 21, 2021, 10:07:26 »

Mielenkiintoista on se, että edes raaka-aineena käytettävää sellua ei tuoda junalla, vaikka sellutehtailla on lähtökohtaisesti kiskotukset ja niitä käytetään? Luulisi päättäjiäkin kiinnostavan sen tonnimäärän siirtyminen kiskoille.

Ehkä kiinnostaakin, mutta miten "päättäjät" siihen voisivat vaikuttaa? Yritykset tekevät omat ratkaisunsa ja yleensä liiketaloudellisin perustein. Toki liikenneturvallisuudella ja vihreydelläkin voi olla sijansa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Liikennöinti Mänttään loppunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina