Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 | Siirry alas Tulostusversio
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 693


« Vastaus #175 : Maaliskuu 15, 2024, 22:05:51 »

Kiitos tarkentavista ja oikaisevista huomautuksistasi raitiotien tasoristeysten toteutuksesta ja Heikkilänkadun risteyksen kysymyksestä.

Käsittämätön kuitenkin on tämä allianssin ehdotus käyttää miljoonittain ulkomaista lainarahaa todella mahtavaan raitiosiltaan, joka kertakaikkiaan ei ole tarpeellinen.
Puolenvaihto sujuu ilman haittoja raitio-tai muulle liikenteelle Heikkilänkadun valoristeyksessä (kaupungin suunnasta katsoen välittömästi kääntyvien autokaistojen perään).

Paitsi että ehdotettu silta on turha, se on myös vahingollinen raitio- ja autoliikenteelle.
Se tuo Heikkilänkadun alun mutkakohtaan haitallisen ja vaarallisen UUDEN raitiotien tasoristeyksen Atalan-Linnainmaan suuntaan.

Siltaratkaisulla voitaisiin muuttaa tämä todella hankala uusi tasoristeysvain jos puolenvaihtosilta siirrettäisiin Heikkilänkadun risteyksen tuntumaan (mitä se ei ehdotuksessa ole).
Muuten jouduttaisiin tekemään vielä toinenkin uusi silta!
Silti syntyisi merkittäviä haittoja, koska vähintään noin 7 metrin korkeudelta raiteet jouduttaisiin palauttamaan maatasoon pitkähkön penkereen avulla.

Ehdottamani puolenvaihto valo-ohjatussa Heikkilänkadun risteyksessä välttää KAIKKI nämä haitat ja vaarat. Samalla säästytään miljoonien lainaeurojen heittämiseltä ns. Kankkulan kaivoon.
Toivon jonkun tekevän sen "virallisen" vastineen kun asianomaiset eivät ehkä halua lukea asiasta täältä.

Aloitteelisuutta vastuullisilla saisi olla niinkin paljon, että toteaisivat nämä asiat paikanpäällä Heikkilänkadun risteysaleella.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #176 : Maaliskuu 16, 2024, 07:58:19 »


OK, eli vaatimus valtateiden ylittämisestä eritasoratkaisuna on peräisin Tampereen Ratikan omasta suunnitteluohjeesta, ei Väyläviraston vaatimuksesta. Tampereen Ratikan suunnitteluohje perustuu puolestaan Raitiotieallianssin Tampereen raitiotiet Suunnitteluperusteet -liitteeseen, jossa puolestaan ei ole vaatimusta valtatien ja raitiotien risteämiseksi eritasoratkaisuna. Ainoa liitteessä ollut asiaa sivuava kommentti oli seuraava (sivulta 13):

"Nopeustason 40 km/h ylittäminen edellyttää raitiotien omaa väylää sekä tämän väylän ylittämistä vain liikennevalo-ohjattuna tai eritasoratkaisuna."


Tämä ratikan eritaso vaatimus on Väylän vaatimus, jonka viime viikolla jälleen Hatanpäällä pidetyssä tilaisuudessa vahvisti raitiotien projekti päällikkö Tuominen johtuen Naistenmatkantiestä, joka muutettiin valtion maanteistä kunnan (Pirkkala) kaduksi juuri syystä että sille rakennetaan raitiotie.

Tampereella on näitä eritasoristeyksiä valtion väyläverkon kanssa nyt 7 kpl: Rautatieaseman tunneli, Vuohenoja ja Sepänkatu valtion rataverkon kanssa, Vackerinylikulkusillat vt9 eli Tampereen kehätie I yli, Hervantajärven mt 309 ali,  Rosenlewinsilta yli vt12 sekä Hippoksen kohdalla vt12:n (Kekkosentie) yli valtion maanteiden kanssa.

Raitiotieallianssi joka rakentaa osaa II (https://raitiotieallianssi.fi/) on eri kuin Pirkkala-Linnainmaa osuutta suunnitteleva allianssi2 (https://pirkkalalinnainmaa.fi/), vaikka samat yritykset kummassakin on. Ratikansuunnittelusivu (https://www.ratikansuunnitteluohje.fi/) sitoo lähinnä allianssi2:sta

Jos haluaa vaikuttaa ratikka-juttuhin niin paras tapa aloittamiseen on OAS eli https://pirkkalalinnainmaa.fi/wp-content/uploads/2024/03/OAS-Linnainmaa_20240305.pdf josta selviää mitä ollaan rakentamassa sekä kaavat minkä alueella ollaan sekä niiden muuttamiset. Mielipiteitä voi ilmaista jo näistä katusuuunnitelmalunnoksista jo nyt, mutta virallinen tilaisuus on myöhemmin kun kunnat (Tampere, Pirkkala) julkaisevat virallisesti katusuunnitelmat ja niiden nähtävilläolo aikoina.

Ja tietysti tämä siltakaava https://www.tampere.fi/kaupunkisuunnittelu/kaupunkiymparisto-uudistuu/niihama-takahuhti-pappila-linnainmaa-raitiotiesillat-vt-12-ja-vt-9

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2024, 08:43:08 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #177 : Maaliskuu 16, 2024, 08:48:22 »

Kiitos tarkentavista ja oikaisevista huomautuksistasi raitiotien tasoristeysten toteutuksesta ja Heikkilänkadun risteyksen kysymyksestä.

Käsittämätön kuitenkin on tämä allianssin ehdotus käyttää miljoonittain ulkomaista lainarahaa todella mahtavaan raitiosiltaan, joka kertakaikkiaan ei ole tarpeellinen.
Puolenvaihto sujuu ilman haittoja raitio-tai muulle liikenteelle Heikkilänkadun valoristeyksessä (kaupungin suunnasta katsoen välittömästi kääntyvien autokaistojen perään).

Paitsi että ehdotettu silta on turha, se on myös vahingollinen raitio- ja autoliikenteelle.
Se tuo Heikkilänkadun alun mutkakohtaan haitallisen ja vaarallisen UUDEN raitiotien tasoristeyksen Atalan-Linnainmaan suuntaan.

Siltaratkaisulla voitaisiin muuttaa tämä todella hankala uusi tasoristeysvain jos puolenvaihtosilta siirrettäisiin Heikkilänkadun risteyksen tuntumaan (mitä se ei ehdotuksessa ole).
Muuten jouduttaisiin tekemään vielä toinenkin uusi silta!
Silti syntyisi merkittäviä haittoja, koska vähintään noin 7 metrin korkeudelta raiteet jouduttaisiin palauttamaan maatasoon pitkähkön penkereen avulla.

Ehdottamani puolenvaihto valo-ohjatussa Heikkilänkadun risteyksessä välttää KAIKKI nämä haitat ja vaarat. Samalla säästytään miljoonien lainaeurojen heittämiseltä ns. Kankkulan kaivoon.
Toivon jonkun tekevän sen "virallisen" vastineen kun asianomaiset eivät ehkä halua lukea asiasta täältä.

Aloitteelisuutta vastuullisilla saisi olla niinkin paljon, että toteaisivat nämä asiat paikanpäällä Heikkilänkadun risteysaleella.

En oikein voi ymmärtää miten liikennevaloilla toteutettu tasoristeys Heikkilänkadun ja Luhtaankadun liittymässä  voi olla vaarallinen ?


* Screenshot 2024-03-16 08.45.54.png (666.79 kilotavua, 1352x498 - tarkasteltu 87 kertaa.)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 693


« Vastaus #178 : Maaliskuu 16, 2024, 11:43:05 »

Risteysratkaisuja kehittävillä (allianssissakin) tulisi olla ymmärrystä ja tutkimustietoa tavanomaisen autoilijan käyttäytymisestä esimerkiksi risteyksissä.

Risteys on kuviteltu hankalaan mutkakohtaan, jossa risteyksessä jo olevien autojen pahoin rajoittaessa näkyvyyttä tulee takasivusuunnista kahdelta raiteelta raitioliikennettä, ehkä liikennevaloonsa liiaksi luottavalla nopeudella.

Samanaikaisesti Luhtaankadulta tulevilla ajajilla on päivittäinen raaka tunkemistaistelu päästä jonoissa jo olevien autojen väliin Heikkilänkadun vasemmalle kaistalle päästäkseen kääntymään Teiskontielle länteen, tai vielä härskimpi taistelu tunkea Heikkilänkadun oikealle kääntyvälle kaistalle päästäkseen kääntymään VT12:lle itäänpäin.
Ilman omaa syyllisyyttään nämä taistelut päivittäin kokevat toivottavat Betoniallianssin alimpaan helvettiin!  Sinne se näyttää kuuluvankin.

Varsinkin ruuhka-aikoina tämä risteysalue 100% varmuudella toistuvasti tukkeutuu muun muassa siksi että raitioraiteille ruuhkautuu autoja (vaikka peltikolareita ei olisikaan).
Luhtaankadulta tulevat bussit joutuvat pahoihin hankaluuksiin yrittäessään tunkea risteyksessä väkisin Heikkilänkadun autojonoihin päästäkseen eteenpäin länsi- tai itäsuuntaan.

Mitään valojärjestelyä ei tähän risteykseen pysty saamaan, joka toimisi ainakaan ruuhka-aikoina.
Tällöin liikenne toistuvasti osittain tai kokonaan estyisi Teiskontiellä ja VT12:llä Heikkilänkadulle kääntyvien, mutta tukkeutuneeseen risteykseen ahtautuvien autojen vuoksi.
Tämä toistuva tapahtuma muuttuu kaaokseksi viimeistään jos risteyksessä sattuu peltikolari.

Onko liian vaikeata ymmärtää?
Väylävirastolle ei varmaankaan.
Tampereen kaupungille ehkä. Tuntuuhan se laiminlyövän allianssin riittävän valvomisen.
Itse allianssi taitaa ajaa asiaansa silkkaa härkäpäisyyttään ja mehukkan betoniurakan vuoksi.

Olen yhä vaativassa tuotekehityshankkeessa, mutta haudassa kun mahdollisesti hankittavat huonot viulut takaisinperitään.
Siksi Teidän tulee toimia, eikä vain hölmöinä katsella allianssin kiiltokuvia.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #179 : Maaliskuu 16, 2024, 14:11:26 »

Risteysratkaisuja kehittävillä (allianssissakin) tulisi olla ymmärrystä ja tutkimustietoa tavanomaisen autoilijan käyttäytymisestä esimerkiksi risteyksissä.

Risteys on kuviteltu hankalaan mutkakohtaan, jossa risteyksessä jo olevien autojen pahoin rajoittaessa näkyvyyttä tulee takasivusuunnista kahdelta raiteelta raitioliikennettä, ehkä liikennevaloonsa liiaksi luottavalla nopeudella.

Samanaikaisesti Luhtaankadulta tulevilla ajajilla on päivittäinen raaka tunkemistaistelu päästä jonoissa jo olevien autojen väliin Heikkilänkadun vasemmalle kaistalle päästäkseen kääntymään Teiskontielle länteen, tai vielä härskimpi taistelu tunkea Heikkilänkadun oikealle kääntyvälle kaistalle päästäkseen kääntymään VT12:lle itäänpäin.
Ilman omaa syyllisyyttään nämä taistelut päivittäin kokevat toivottavat Betoniallianssin alimpaan helvettiin!  Sinne se näyttää kuuluvankin.

Varsinkin ruuhka-aikoina tämä risteysalue 100% varmuudella toistuvasti tukkeutuu muun muassa siksi että raitioraiteille ruuhkautuu autoja (vaikka peltikolareita ei olisikaan).
Luhtaankadulta tulevat bussit joutuvat pahoihin hankaluuksiin yrittäessään tunkea risteyksessä väkisin Heikkilänkadun autojonoihin päästäkseen eteenpäin länsi- tai itäsuuntaan.

Mitään valojärjestelyä ei tähän risteykseen pysty saamaan, joka toimisi ainakaan ruuhka-aikoina.
Tällöin liikenne toistuvasti osittain tai kokonaan estyisi Teiskontiellä ja VT12:llä Heikkilänkadulle kääntyvien, mutta tukkeutuneeseen risteykseen ahtautuvien autojen vuoksi.
Tämä toistuva tapahtuma muuttuu kaaokseksi viimeistään jos risteyksessä sattuu peltikolari.

Onko liian vaikeata ymmärtää?
Väylävirastolle ei varmaankaan.
Tampereen kaupungille ehkä. Tuntuuhan se laiminlyövän allianssin riittävän valvomisen.
Itse allianssi taitaa ajaa asiaansa silkkaa härkäpäisyyttään ja mehukkan betoniurakan vuoksi.

Olen yhä vaativassa tuotekehityshankkeessa, mutta haudassa kun mahdollisesti hankittavat huonot viulut takaisinperitään.
Siksi Teidän tulee toimia, eikä vain hölmöinä katsella allianssin kiiltokuvia.

Näiden risteysten liikenne ratikan jälkeen on jo monta kertaa simuloitu, eikä niissä ole havaittu ongelmia. Olen itse ajanut autolla noista risteyksistä monta kertaa kumppaankin suuntaan sekä päivällä että ruuhkassa. Liikennevalot helpottavat tässä risteyksessä. Ei ratikka tähän tuo mitenkään ongelmia niin kuin ei ole tuonut Sarvijaakonkadun ja Rieväkadun risteyksessäkään.

Google Mapsin Streetviewin linkki risteykseen https://maps.app.goo.gl/1Ke2r9j7MxkY3ccMA
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2024, 14:30:05 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 693


« Vastaus #180 : Maaliskuu 16, 2024, 16:24:44 »

Olen minäkin ajanut siitä riittävän usein.
Olen varoittanut painavin perustein.
Jäädään odottamaan seuraamuksia, jos ei uskota, jos kaupunki ei valvo allianssiaan ja jos Väylävirasto ole hereillä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #181 : Maaliskuu 17, 2024, 08:50:56 »


Kaupunkiliikenne Oy hankkii 30 uutta kaupunkiraitiovaunua ja 33 pikaraitiovaunua sekä näiden varaosat ja elinkaaren tuen 30 vuodeksi. 

"Uudet kaupunkiraitiovaunut korvaavat kantakaupungin raitioliikenteessä käytössä olevat osamatalalattiaiset Valmetin valmistamat nivelvaunut, jotka on otettu käyttöön 1970- ja 80-luvuilla. Vanhojen raitiovaunujen teknistä elinkaarta ei ole enää kustannustehokasta eikä tarkoituksenmukaista jatkaa."

https://kaupunkiliikenne.fi/raitiovaunu/paakaupunkiseudun-uusi-raitiovaunuhankinta-etenee-neuvotteluvaiheeseen/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #182 : Maaliskuu 17, 2024, 11:32:54 »

Olen minäkin ajanut siitä riittävän usein.
Olen varoittanut painavin perustein.
Jäädään odottamaan seuraamuksia, jos ei uskota, jos kaupunki ei valvo allianssiaan ja jos Väylävirasto ole hereillä.

sinun kannattaa tehdä vastine kaupungille kun katusuunnitelmat aikanaan julistetaan nähtäville tai kaavat tulevat valmistelu-vaiheessa nähtäville, niin muutkin ovat tehneet. Tämän raitiotiesillan kaavan 8933 edellisen nähtävillä olevat mielipiteet (Valmisteluvaihe) löyvät kaavan nettisivulta https://www.tampere.fi/sites/default/files/2023-10/8933_palaute_ja_vastineraportti_20231023.pdf

Ja näinkin voi käydä : "Mielipide huomioidaan asemakaavatyössä ja
välitetään Pirkkala-Linnainmaa raitiotien
jatkosuunnitteluun."
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2024, 11:47:55 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #183 : Maaliskuu 20, 2024, 07:18:40 »


Pirkkalan raitiotie tilaisuudessa 19.3.2024 Nuolialan koululla esiteltiin raitiotie linjauksia.

Lisäksi Pirkkalankunnan visioita tulevaisuuden Pirkkalasta ja Partolasta.


* 20240319_172414.jpg (2188.97 kilotavua, 4128x3096 - tarkasteltu 57 kertaa.)

* 20240319_172130.jpg (3140.81 kilotavua, 4128x3096 - tarkasteltu 52 kertaa.)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #184 : Maaliskuu 20, 2024, 07:22:22 »


Pirkkalan raitiotie tilaisuudessa 19.3.2024 Nuolialan koululla esiteltiin raitiotie linjauksia.

Lisäksi Pirkkalankunnan visioita tulevaisuuden Pirkkalasta ja Partolasta.

Tervetuloa ratikkakaupunkien joukkoon Pirkkala. Olette Suomen kuudes ratikkakaupunki.

Eiköhän tuo läpi mene Pirkkalan tuntien. Ylöjärvi persuineen onkin sitten kokonaan toinen juttu.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #185 : Maaliskuu 20, 2024, 07:30:01 »


Tervetuloa ratikkakaupunkien joukkoon Pirkkala. Olette Suomen kuudes ratikkakaupunki.

Eiköhän tuo läpi mene Pirkkalan tuntien. Ylöjärvi persuineen onkin sitten kokonaan toinen juttu.

Paljon riippuu viikatenaisen toilailuista, mutta eiköhän Ylojärvikin 2028 ole valmis raitiokaupungiksi. https://www.ylojarvi.fi/raitiotie/

Mutta Pirkkala ei ole kaupunki vaan kunta https://www.pirkkala.fi/pirkkala-pahkinankuoressa/
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #186 : Maaliskuu 20, 2024, 08:14:01 »


Tervetuloa ratikkakaupunkien joukkoon Pirkkala. Olette Suomen kuudes ratikkakaupunki.

Eiköhän tuo läpi mene Pirkkalan tuntien. Ylöjärvi persuineen onkin sitten kokonaan toinen juttu.

Mutta Pirkkala ei ole kaupunki vaan kunta https://www.pirkkala.fi/pirkkala-pahkinankuoressa/

Vaikka heillä on pormestarikin!

Suupan nimen voisi hyvin muuttaa Raatihuoneeksi. Sopii pormestari pasteereeman paljon paremmin sinne kuin kunnantalolle.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #187 : Maaliskuu 20, 2024, 08:30:48 »


Vaikka heillä on pormestarikin!

Suupan nimen voisi hyvin muuttaa Raatihuoneeksi. Sopii pormestari pasteereeman paljon paremmin sinne kuin kunnantalolle.

Kunnan esitys Suupasta, sopisi hyvin Raatihuone vai Ranta-Pirkkala ?



* 20240319_172253.jpg (2836.12 kilotavua, 4128x3096 - tarkasteltu 53 kertaa.)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 693


« Vastaus #188 : Maaliskuu 20, 2024, 09:16:52 »

Tulee kunnioittaa vakiintunutta ja historiallista paikannimeä (Suuppa), jos pysäkki on tarkalleen siellä tai ainakin sen läheisyydessä.
Assimiloituneita nimiehdotuksia ei saa hyväksyä (kuten vaikka Pirkkala City, tai Nokia Arena).
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #189 : Maaliskuu 21, 2024, 15:27:19 »


Olemme mukana allianssissa rakentamassa raitiotietä Turkuun

"Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. NRC Group Finland Oy:n, GRK Suomi Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.

Turkuun suunnitellaan 12 kilometrin mittaista raitiotietä satamasta keskustaan ja Varissuolle. Turun kaupunginvaltuuston on mahdollista päättää raitiotien rakentamisesta loppuvuonna 2025. Alustavan arvion perusteella raitiotien rakentuminen voisi ajoittua vuosille 2026–2031 ja liikennöinti käynnistyä 2030-luvun alussa. Kyseessä on mittava kaupunkikehityshanke, joka kasvattaa Turun joukkoliikenteen kapasiteettia, vauhdittaa kaupungin kasvua ja tukee kaupungin ilmastotavoitteiden saavuttamista."

https://www.nrcgroup.fi/uutiset/olemme-mukana-allianssissa-rakentamassa-raitiotieta-turkuun
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #190 : Maaliskuu 22, 2024, 07:13:34 »


Olemme mukana allianssissa rakentamassa raitiotietä Turkuun

"Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. NRC Group Finland Oy:n, GRK Suomi Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.

Turkuun suunnitellaan 12 kilometrin mittaista raitiotietä satamasta keskustaan ja Varissuolle. Turun kaupunginvaltuuston on mahdollista päättää raitiotien rakentamisesta loppuvuonna 2025. Alustavan arvion perusteella raitiotien rakentuminen voisi ajoittua vuosille 2026–2031 ja liikennöinti käynnistyä 2030-luvun alussa. Kyseessä on mittava kaupunkikehityshanke, joka kasvattaa Turun joukkoliikenteen kapasiteettia, vauhdittaa kaupungin kasvua ja tukee kaupungin ilmastotavoitteiden saavuttamista."

https://www.nrcgroup.fi/uutiset/olemme-mukana-allianssissa-rakentamassa-raitiotieta-turkuun

https://www.turku.fi/uutinen/2024-03-21_turun-raitiotien-allianssikumppani-valittu

"Turun raitiotien allianssikilpailutuksen on voittanut ryhmittymä Auratikka. Allianssin tehtävänä on laatia Satama–Varissuo yleissuunnitelmaan pohjautuva raitiotien toteutussuunnitelma seuraavan puolentoistavuoden aikan"
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #191 : Maaliskuu 27, 2024, 08:48:31 »

Toinen ratikkalinja jäi suosiossa toisen jalkoihin Tampereella – joukkoliikennejohtaja: ”Linja on keskeneräinen”

"Tampereen ratikan kahden linjan välillä on iso ero siinä, miten ahkerasti niitä käytetään.

Santalahdesta Hervantajärvelle kulkevalle linjalle 3 riittää asiakkaita ruuhkaksi asti. Siksi sen vuoroväliä on tihennetty tiettyinä aikoina 7,5 minuutista kuuteen minuuttiin, ja harkinnassa on myös ratikan pidentäminen.

Sen sijaan Tampereen yliopistollisen sairaalan (TAYS) ja keskustan Sorin aukion välillä kulkeva linja 1 kerää matkustajia vähemmän kuin esimerkiksi Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse toivoo."



https://yle.fi/a/74-20080926
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 693


« Vastaus #192 : Maaliskuu 27, 2024, 11:05:19 »

Raitiolinjojen matkustajamäärien eriparisuus oli päivänselvyys jo alunperin, mutta se ei ollut raitiotiepäätöksen takana olleen Hiedanrannan markkinointipalaverin murhe.

TAYS-linja on torso ilman jatkamista, aluksi vähintäänkin Koilliskeskukseen.
Torsouden vuoksi Itä-Tampereen bussiliikennettä joudutaan jatkamaan vanhaan malliin.
Ratikka päättyy TAYSin parkkikentän lumikinietosten taakse. Se ei auta kulkua Itä-Tampereen lähiöihin, eikä esimerkiksi Kangasalan Nattariin. Eikä auta kauempaa moottori/pikateiltä tulleita, jotka haluavat liityntäpysäköidä yhä tukitumman ja maksullisemman keskustasumpun sijaan.
Teiskontien ruuhkat jatkuvat näistä syistä. Ei yllätys vaan tulos päättäjien pintapuolisuudesta
ja muista haluista (golfkenttä-asiamiehet Nieminen ja Lyly)

Päivän Aamulehti kuvaa Väyläviraston Vt 9:n (Lahdentie) Tampereen pään uudistussuunnitelman.
Vt9:n ja Vt12:n (moottori/kehätien) risteys toteutetaan melkoisen eritaso-kiertoliittymän avulla.

Tästä risteyksestä puolisen kilometriä kaupunkiin päin on täällä kommentoitu Teiskontien ja Heikkilänkadun valoristeys, joka jäänee entiselleen.
Siis risteys jossa Linnainmaalle vievä raitiolinja voisi ilmaiseksi ja ilman haittoja siirtyä puolelta toiselle, samalla Heikkilänkadun tyystin sivuuttaen.

Betoniväelle (ns. Raitiotieallianssi) tämä ei käy. Toki mahtavaa, toistasataametristä raitiotien maisemasiltaa ei lainkaan tarvittaisi.
Ei käy, vaikka sillan vuoksi Heikkilänkadun ja Luhtaankadun risteykseen jouduttaisiin tekemään vaarallinen, tyystin uusi kaksiraiteisen raitiotien ja mutkallisen katuristeyksen yhdistävä tasoristeys!!!!!!!

Hallelujaa jos kaupunki on valmis järjettömyyteen, johon siltä hukkautuisi joitakin kymmeniä miljoonia ulkomaisia lainaeuroja!  

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #193 : Maaliskuu 28, 2024, 06:16:50 »

Raitiolinjojen matkustajamäärien eriparisuus oli päivänselvyys jo alunperin, mutta se ei ollut raitiotiepäätöksen takana olleen Hiedanrannan markkinointipalaverin murhe.

TAYS-linja on torso ilman jatkamista, aluksi vähintäänkin Koilliskeskukseen.
Torsouden vuoksi Itä-Tampereen bussiliikennettä joudutaan jatkamaan vanhaan malliin.
Ratikka päättyy TAYSin parkkikentän lumikinietosten taakse. Se ei auta kulkua Itä-Tampereen lähiöihin, eikä esimerkiksi Kangasalan Nattariin. Eikä auta kauempaa moottori/pikateiltä tulleita, jotka haluavat liityntäpysäköidä yhä tukitumman ja maksullisemman keskustasumpun sijaan.
Teiskontien ruuhkat jatkuvat näistä syistä. Ei yllätys vaan tulos päättäjien pintapuolisuudesta
ja muista haluista (golfkenttä-asiamiehet Nieminen ja Lyly)

Päivän Aamulehti kuvaa Väyläviraston Vt 9:n (Lahdentie) Tampereen pään uudistussuunnitelman.
Vt9:n ja Vt12:n (moottori/kehätien) risteys toteutetaan melkoisen eritaso-kiertoliittymän avulla.

Tästä risteyksestä puolisen kilometriä kaupunkiin päin on täällä kommentoitu Teiskontien ja Heikkilänkadun valoristeys, joka jäänee entiselleen.
Siis risteys jossa Linnainmaalle vievä raitiolinja voisi ilmaiseksi ja ilman haittoja siirtyä puolelta toiselle, samalla Heikkilänkadun tyystin sivuuttaen.

Betoniväelle (ns. Raitiotieallianssi) tämä ei käy. Toki mahtavaa, toistasataametristä raitiotien maisemasiltaa ei lainkaan tarvittaisi.
Ei käy, vaikka sillan vuoksi Heikkilänkadun ja Luhtaankadun risteykseen jouduttaisiin tekemään vaarallinen, tyystin uusi kaksiraiteisen raitiotien ja mutkallisen katuristeyksen yhdistävä tasoristeys!!!!!!!

Hallelujaa jos kaupunki on valmis järjettömyyteen, johon siltä hukkautuisi joitakin kymmeniä miljoonia ulkomaisia lainaeuroja!  



Ratikan linjojen epätasaisuutta helpottaa ensi vuoden alussa valmistuva Lentävänniemen haara, jolloin ykköslinjasta tulee pitempi kuin 3 linja pysäkkien määrällä mitaten.

Tämän jälkeen valmistuvien Suupan ja Koilliskeskuksen linjojen jälkeen varmaankin mietitään lisää.



* tampereenratikka2025.png (185.1 kilotavua, 1359x458 - tarkasteltu 46 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #194 : Maaliskuu 28, 2024, 07:37:59 »


Hakaniemen ja Kruununhaan kevät ja kesä -24

"Heti, kun maasiltojen purku on tehty, voidaan aloittaa molemmin puolin vanhaa siltalinjausta ne katutyöt, joita ei ole ennen purkua päästy tekemään. Kruununhaan puolelle rakennetaan esimerkiksi uusi ramppi, jota pitkin autoilijoiden on sen valmistuttua mahdollista kääntyä sillan pielestä Siltavuorenrantaan. Hakaniemen puolella vanhan sillan kohdalle tehdään vielä kunnallistekniikkaa, katua ja jalankulku- ja pyöräilyväyliä liittymineen."

https://kruunusillat.fi/tiedotteet/hakaniemen-ja-kruununhaan-kevat-ja-kesa-24/
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #195 : Maaliskuu 28, 2024, 08:15:27 »

Raitiolinjojen matkustajamäärien eriparisuus oli päivänselvyys jo alunperin, mutta se ei ollut raitiotiepäätöksen takana olleen Hiedanrannan markkinointipalaverin murhe.

TAYS-linja on torso ilman jatkamista, aluksi vähintäänkin Koilliskeskukseen.
Torsouden vuoksi Itä-Tampereen bussiliikennettä joudutaan jatkamaan vanhaan malliin.
Ratikka päättyy TAYSin parkkikentän lumikinietosten taakse. Se ei auta kulkua Itä-Tampereen lähiöihin, eikä esimerkiksi Kangasalan Nattariin. Eikä auta kauempaa moottori/pikateiltä tulleita, jotka haluavat liityntäpysäköidä yhä tukitumman ja maksullisemman keskustasumpun sijaan.
Teiskontien ruuhkat jatkuvat näistä syistä. Ei yllätys vaan tulos päättäjien pintapuolisuudesta
ja muista haluista (golfkenttä-asiamiehet Nieminen ja Lyly)

ihanko yllätyksenä tuli, että ratikkaa rakennetaan vaiheittain?

Eikö me juuri ole sivukaupalla keskusteltu vt12:n ylittämisestä ja sehän liittyy nimenomaan tämän koillishaaran jatkamiseen.

Päivän Aamulehti kuvaa Väyläviraston Vt 9:n (Lahdentie) Tampereen pään uudistussuunnitelman.
Vt9:n ja Vt12:n (moottori/kehätien) risteys toteutetaan melkoisen eritaso-kiertoliittymän avulla.

Kyllä, ja toivottavasti pian saadaan tännekin rahoitusta. Valtateiden 9 ja 12 taso Kangasalla on luvattoman heikko liikenne- ja onnettomuusmääriin nähden.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 693


« Vastaus #196 : Maaliskuu 28, 2024, 10:38:13 »

Täällä on keskusteltu lähinnä Teiskontien ja Heikkilänkadun valoristeyksestä.

Raitiosilta Vt12:n (kehätie) yli todettiin täällä helpoksi ja halvaksi tehtäväksi.
Viehän se tasoratkaisuna kymmenisen metriä alempana kulkevan Vt12:n yli.
Jännevälit ovat helpot : välituelle paikka tien ajosuuntien välissa ja päätytuetkin helpot.

Todettiin myös että raitiosilta luonnollisesti pidetään erossa tiesillasta ja sen korvaajaksi suunnitellusta tiesiltakokonaisuudesta. Tämä vahvistettiin myös eilisessä lehtiuutisessa.

Mitä tulee TAYS-haaran torsouteen (tunnustetaan siis jo alunperin tiedetyksi, vaan ei välitetyksi) ja raiteiden päättymiseen umpihankeen kauas parkkikentän taakse, ei raitiohankkeiden vaiheittaisuustarve sitä juurikaan selitä.

Selitys on golfkentän suojelu muun kustannuksella. Tämä selittää myös ehdotetun maisemasillan. Se antaisi golfareille ikuisen pelailurauhan ja ilon ihailla viheriöltä käsin maisemasillalla lähes parinkymmenen metrin korkedella viilettäviä raitiovaunuja.
Nimeämättömiä golfariyhteisön hyödynvalvojia ovat olleet ainakin Timo TP Nieminen kulisseissa ja näkyvästi etenkin Lauri Lyly.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #197 : Maaliskuu 28, 2024, 12:22:50 »

Mitä tulee TAYS-haaran torsouteen (tunnustetaan siis jo alunperin tiedetyksi, vaan ei välitetyksi) ja raiteiden päättymiseen umpihankeen kauas parkkikentän taakse, ei raitiohankkeiden vaiheittaisuustarve sitä juurikaan selitä.

Mihenkä se sitten olisi pitänyt tässä vaiheessa päättää? TAYSin pääoville?

Ihan toimivalta se nykyinen "TAYSin takapihalla" oleva terminaali vaikuttaa, jossa itäisten bussilinjojen vaihto raiteille tapahtuu.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 693


« Vastaus #198 : Maaliskuu 28, 2024, 18:58:11 »

Tärkeimmät ja ylipäätään valtaosa Itä-Tampereen bussilinjoista ja kaikki maaseutulinjat kulkevat Teiskontietä pitkin ja samoin autoilijat, joista kauempaa tulevista suuri osa tarvitsisi liityntäparkin ja jatkoyhteyden ratikalla.
Busseista jotka kulkevat TAYS-parkkikentän takapuolitse on hyötyä varsin harvoille TAYSin henkilöille ja vain harvoille ratikasta jatkaville.

Golfariveljien hyödynvalvonta on viivyttänyt Koilliskeskuksen (Itä-Tampereen) raitiolinjaa vuosikaudet. Heti kun liikennöintitarpeet olivat selvinneet  ratikan toteutussuunnittelussa
toimi Nieminen kuin salama ja sai järjesettyä ratikan tarpeet sivuuttavan pitkän jatkokauden golfkentän vuokrasopimukselle. Se oli ollut eräytymässä.

Petatun sopimuksensa voimalla golfariyhteisö saattoi nyt vaatia kaupungilta (meiltä) suuret korvaukset alueen reunakaistaleen ratikkakäytöstä ja oletettavasti vielä suuremmat korvaukset asumiskäytöstä.
Suunniteltu maisemasilta ja suunniteltu vaarallinen uusi tasoristeys lienee tätä perua.

 


  
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #199 : Maaliskuu 29, 2024, 08:32:44 »


Raitiotien rakentaminen Lentävänniemeen etenee etuajassa kohti valmista

"Tampereen raitiotien rakentaminen Santalahden ja Lentävänniemen välillä etenee hieman etuajassa kohti valmista. Tällä hetkellä koko raitiotien länsiosan töistä on valmiina 84 prosenttia, kun projektiaikaa on kulunut 79 prosenttia. Kevään myötä rakentaminen vilkastuu kaikilla rakentamislohkoilla eli Santalahdessa, Hiedanrannassa ja Lentävänniemessä. Raitiotietyöt valmistuvat tämän vuoden aikana vaiheittain ja kaikki työt ovat valmiit vuoden 2024 lopulla. Raitioliikenne Lentävänniemeen alkaa 7. tammikuuta 2025. "

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/ratikkatiedotteet/raitiotien-rakentaminen-lentavanniemeen-etenee-etuajassa-kohti-valmista.html
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina