Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunan veturin moottori syttyi tuleen Muurola-Rovaniemi välillä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Heinäkuu 01, 2022, 06:51:05 »

Lapin pelastuslaitos sai hälytyksen Rovaniemen eteläpuolelle, missä tavarajunan veturin moottori oli syttynyt tuleen. Tarkempi paikka on noin 15–20 kilometriä Kemin suuntaan.

Pelastuslaitos kertoo, että palo on saatu hallintaan, mutta tavarajunaa ei ole vielä saatu liikkeelle. VR kertoo, että tavarajunan vaurio vaikuttaa matkustajaliikenteeseen niin, että junaliikenne on poikki koko päivän välillä Oulu–Rovaniemi. Kaikki junavuorot korvataan linja-autoilla.

https://www.tilannehuone.fi/tehtava.php?hash=f9896a7f57c33775080deb76300faa93
https://yle.fi/uutiset/3-12518619

Kyseessä oleva juna on Ferfin T 7015 Kvla-Ptg https://juliadata.fi/live/train?n=7015
tallennettu

Don't panic.
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #1 : Heinäkuu 02, 2022, 17:27:59 »

103 kyseessä. Huomenna menevät siirtämään:
https://juliadata.fi/timetables?s=17221&d=3.7.2022

Matkan alussa ei mitään ongelmia http://vaunut.org/kuva/156071
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2022, 11:25:37 kirjoittanut Teemu Saukkonen » tallennettu
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2993


« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2022, 15:30:56 »

Eipäs Teemunkaan kameraan ole tullut vielä palneesta veturista kuvaa!
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 294


« Vastaus #3 : Heinäkuu 03, 2022, 18:49:06 »

Vähän kyllä huhut kertoneet, että mitään dramaattista ei olisi ollutkaan.. Ja veturi olisi omin konein mennyt Rovaniemelle..
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #4 : Heinäkuu 04, 2022, 03:35:30 »

Vähän kyllä huhut kertoneet, että mitään dramaattista ei olisi ollutkaan.. Ja veturi olisi omin konein mennyt Rovaniemelle..

Toiset huhut taas kertoivat, että veturin yksi akseli on jouduttu leikkaamaan ns. vapaasti pyöriväksi paikan päällä, jotta vehje on ylipäätään saatu pois linjalta. Tuskin ihan huvikseen on koko päivän ollut rata suljettuna liikenteeltä, jos veturi olisi sieltä helposti ajellut itse pois?
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2022, 02:58:20 »

Nyt T7012 on tulossa alas Dr18 102 ja 103 keulalla ja molemmat veturit olivat käynnissä ja vetämässä. Päällepäin en nähnyt Veturissa palojälkiä mutta pitää vielä kuvista katsoa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Heinäkuu 05, 2022, 22:57:22 »

Nyt T7012 on tulossa alas Dr18 102 ja 103 keulalla ja molemmat veturit olivat käynnissä ja vetämässä. Päällepäin en nähnyt Veturissa palojälkiä mutta pitää vielä kuvista katsoa.

Niin, että saa yhdeksääkymppiä vetää veturia, josta on akseli katkennut?

Samaan aikaan Aitonevalta tuotuja vaunuja ehjine akseleineen ei saada siirrettyä raiteitse...

Kuinka helvetin korruptoitunut tämän maan rautatieturvallisuusviranomainen on?

EDIT: lisätty voimasana helvetin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2022, 00:23:13 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 294


« Vastaus #7 : Heinäkuu 06, 2022, 01:03:29 »

No millä keinoin ne Aitonevan vaunut olisi saatu raiteitse, jos Kihniössä on tien asfaltoinnin takia saatu yksi katkoskohta lisää ja Parkanossakaan ei kiskoyhteyttä Kihniön suunnasta ratapihalle. (Vaikka mielestäni sen toki saisi helposti kytkemällä Kihniön raiteen yhteen turvavaihteista)
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Heinäkuu 06, 2022, 01:05:47 »

No millä keinoin ne Aitonevan vaunut olisi saatu raiteitse, jos Kihniössä on tien asfaltoinnin takia saatu yksi katkoskohta lisää ja Parkanossakaan ei kiskoyhteyttä Kihniön suunnasta ratapihalle. (Vaikka mielestäni sen toki saisi helposti kytkemällä Kihniön raiteen yhteen turvavaihteista)

Luonnollisista syistä (vaihteen puuttuminen) vaunujen matka tapahtui lavetilla Aitonevalta Haapamäelle, jonne vaunujen matka on toistaiseksi jumiutunut. Mutta se on erillinen tapahtuma.

Tarkoitinkin tässä juuri matkan jatkumista Haapamäeltä eteenpäin... Näyttää siltä, että mikään taho ei puolla vaunujen siirtoa raiteitse Haapamäeltä eteenpäin, vaikka teknisesti mitään estettä sille ei ole olemassa.
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2022, 10:59:06 »

Nyt T7012 on tulossa alas Dr18 102 ja 103 keulalla ja molemmat veturit olivat käynnissä ja vetämässä. Päällepäin en nähnyt Veturissa palojälkiä mutta pitää vielä kuvista katsoa.

Niin, että saa yhdeksääkymppiä vetää veturia, josta on akseli katkennut?

Samaan aikaan Aitonevalta tuotuja vaunuja ehjine akseleineen ei saada siirrettyä raiteitse...

Kuinka helvetin korruptoitunut tämän maan rautatieturvallisuusviranomainen on?

EDIT: lisätty voimasana helvetin.

Onko kellään oikeaa luotettavaa tietoa siitä mitä veturille tapahtui ja minkälaisia vaurioita se kärsi? Oudolta kuulostaa, että akseli olisi pienehkön tulipalon seurauksena (tai syynä) poikki. Jos taas veto on vapautettu yhdeltä akselilta, ei se välttänättä vaikuta hinaamiseen millään tavoin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #10 : Heinäkuu 06, 2022, 12:20:09 »

Onko kellään oikeaa luotettavaa tietoa siitä mitä veturille tapahtui ja minkälaisia vaurioita se kärsi? Oudolta kuulostaa, että akseli olisi pienehkön tulipalon seurauksena (tai syynä) poikki. Jos taas veto on vapautettu yhdeltä akselilta, ei se välttänättä vaikuta hinaamiseen millään tavoin.

Hyvä pointti, kun täsmällistä tietoa ei ole eikä tule yhdestä suunnasta, alkaa herkullinen spekulointi (mistä kieltämättä pidän kovasti).

Mutta homman pihvi taitaa ollakin siinä, että ei aina tarvitse tehdä kuten VR tekee. Eli tilata lavettia, kun kalusto on rikki. Ja toisaalta, jos näin voidaan tehdä niin sitten muidenkin täytyy saada.  Virnistää
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2022, 13:59:37 »

Hyvin liikkui Ferfi eilen Hillosensalmella. Ei kuullostanut olevan mitään ongelmia.
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #12 : Heinäkuu 07, 2022, 02:29:40 »

Onko kellään oikeaa luotettavaa tietoa siitä mitä veturille tapahtui ja minkälaisia vaurioita se kärsi? Oudolta kuulostaa, että akseli olisi pienehkön tulipalon seurauksena (tai syynä) poikki. Jos taas veto on vapautettu yhdeltä akselilta, ei se välttänättä vaikuta hinaamiseen millään tavoin.

Hyvä pointti, kun täsmällistä tietoa ei ole eikä tule yhdestä suunnasta, alkaa herkullinen spekulointi (mistä kieltämättä pidän kovasti).

Mutta homman pihvi taitaa ollakin siinä, että ei aina tarvitse tehdä kuten VR tekee. Eli tilata lavettia, kun kalusto on rikki. Ja toisaalta, jos näin voidaan tehdä niin sitten muidenkin täytyy saada.  Virnistää

Juuri näin, kun tulosvastuullisella yrityksellä ei ole pohjatonta kassaa, tehdään linjalla tai lähimmällä ratapihalla sellainen korjaus, että saadaan veturi ajettua tai hinattua turvallisesti varsinaiseen korjaukseen. En voi tarkemmin tietää mitä on tapahtunut, mutta jos joku osa vetojärjestelmästä on vaurioitunut, ei se välttämättä edes estä veturin ajamista tai hinaamista, jos vaurioitunut osa kytketään irti järjestelmästä, vaikka polttoleikkaamalla, kunhan muut akselit toimii. Toki veto- ja jarrutuskyky tällöin on heikompi, mutta se voidaan kompensoida toisella veturilla tai pienemmälä vetomassalla.
tallennettu
Hannu Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #13 : Heinäkuu 07, 2022, 05:37:01 »

Onko kellään oikeaa luotettavaa tietoa siitä mitä veturille tapahtui ja minkälaisia vaurioita se kärsi? Oudolta kuulostaa, että akseli olisi pienehkön tulipalon seurauksena (tai syynä) poikki. Jos taas veto on vapautettu yhdeltä akselilta, ei se välttänättä vaikuta hinaamiseen millään tavoin.

Hyvä pointti, kun täsmällistä tietoa ei ole eikä tule yhdestä suunnasta, alkaa herkullinen spekulointi (mistä kieltämättä pidän kovasti).

Mutta homman pihvi taitaa ollakin siinä, että ei aina tarvitse tehdä kuten VR tekee. Eli tilata lavettia, kun kalusto on rikki. Ja toisaalta, jos näin voidaan tehdä niin sitten muidenkin täytyy saada.  Virnistää

Juuri näin, kun tulosvastuullisella yrityksellä ei ole pohjatonta kassaa, tehdään linjalla tai lähimmällä ratapihalla sellainen korjaus, että saadaan veturi ajettua tai hinattua turvallisesti varsinaiseen korjaukseen. En voi tarkemmin tietää mitä on tapahtunut, mutta jos joku osa vetojärjestelmästä on vaurioitunut, ei se välttämättä edes estä veturin ajamista tai hinaamista, jos vaurioitunut osa kytketään irti järjestelmästä, vaikka polttoleikkaamalla, kunhan muut akselit toimii. Toki veto- ja jarrutuskyky tällöin on heikompi, mutta se voidaan kompensoida toisella veturilla tai pienemmälä vetomassalla.
Äkkiseltään näyttäisi takatelin kohdalla olevan vaaleaa ”pölyä” olisiko jauhesammutinta käytetty, telin rakennetta sen paremmin tuntematta luulisin että ajomoottori on voinut kärytä ja sen varmaankin saa irroitettua vedosta jonkun sortin nivelestä kuten aikoinaan teimme Sm4:n kanssa.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #14 : Heinäkuu 07, 2022, 18:56:18 »

Tietysti on hienoa, että keskellä ratalinjaakin pystytään vaativia korjauksia tekemään, mutta jos samalla katkaistaan koko rataosan liikenne melkein vuorokaudeksi ja aiheutetaan toiselle operaattorille kymmenien tuhansien eurojen kustannukset, niin pitäisikö tällaisessa tilanteessa pyrkiä johonkin nopeampaan toimintamalliin kaluston siirtämiseksi? Tapahtuma on ollut ikävä ja varmasti esimerkiksi palokunnan tai korjausmiesten kannalta hankalassa paikassa, mutta silti ihmetyttää, että yhden veturin saaminen pois radalta kesti lähes vuorokauden.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2022, 19:59:16 kirjoittanut Marko Laine » tallennettu
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #15 : Heinäkuu 07, 2022, 21:16:22 »

Tapanani ei ole ollut kertoa työnantajani asioista liiaksi täällä harrastesivustolla, mutta tehdäänpä tämän kerran poikkeus ennen kuin mielikuvitus lähtee laukalle korruptoituneista virkamiehistä ja laineet lyövät turhan korkealle vetureiden korjaamisesta linjalla. Eihän tilanteessa sinänsä ole mitään salattavaa joskin varsinainen tiedotustarve koskee rajatumpia ympyröitä.

Veturista Dr18 103 vaurioitui 4. ajomoottorin akselilaakeri hammaspyörän puoleisesta päästä junassa 7015 Muurola-Rovaniemi-välillä pe 1.7. aamulla n klo 4. Vaurio pääsi niin pitkälle, että laakeri tuhoutui totaalisesti ja rasva syttyi palamaan. Palohälytys tehtiin ja palokunta varmisti tilanteen, vaikka palo oli sammunut alkusammutuksen jälkeen. Vauriot rajoittuivat ajomoottoriin, mutta ne estivät pyöräkerran pyörimisen. Ainoa mahdollisuus oli katkaista ajomoottorin akseli ja tähän toimenpiteeseen piti hälyttää apua Oulusta saakka. Junan pysähtymispaikka kaukana Oulusta ja 500 m päässä lähimmästä tiestä sekä akselin kova materiaali ja vauriopaikan ahdas sijainti veturissa aiheuttivat sen, että katkaisu kesti valitettavan pitkään. Ajomoottoriakselin katkaisun jälkeen kaikkien pyörästöön kytkettyjen osien todettiin olevan kunnossa ja veturin täysin liikennekelpoinen. 103 veti kahdella ehjällä ajomoottoriryhmällä junan normaalia nopeutta Rovaniemelle lähtien paikalta varsin pian akselin katkaisun tultua valmiiksi. Minun on vaikea keksiä mitään keinoa, jolla tilanteen laukeamista olisi saanut nopeutettua.

Dr18 102 ajettiin 103:lle kaveriksi, koska veturi ei olisi jaksanut vetää kuormattua junaa kahdella ajomoottoriryhmällä Mussaloon. 103 oli parissa toisena veturina muutoin normaalisti, mutta vain kaksi ajomoottoriryhmää käytössä.

Tilanne oli tietenkin valitettava kaiken rautatieliikenteen kannalta. Minusta on selvää, että ammattilaiset tekevät kaikkensa tällaisten tilanteiden hoitamisessa mahdollisimman nopeasti. Valitettavasti näitä sattuu joskus. Muistelen kuulleeni muistakin tapauksista, joissa linjan aukaisu on ottanut aikansa. Onneksi tilanteita varten on kuitenkin olemassa varautumiskeinot ja vahingonkorvausten periaatteetkin ovat selvillä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #16 : Heinäkuu 07, 2022, 22:10:19 »

Erittäin harrastaja-ystävällistä toimintaa Fenniarailin taholta kertoa todellinen totuus tapahtuman syystä ja seurauksesta. Tosin harrastajien mielenkiintoiset arvelut (?) syistä jäänevätkin puuttumaan...
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #17 : Heinäkuu 07, 2022, 22:40:48 »

Mikäli OVRO on täysin tuntematon Väyläviraston dokumentti, niin siihenkin kannattaa tutustua:
https://julkaisut.vayla.fi/pdf11/vo_2021-04_ovro_web.pdf

Erityisesti kohta 2.5, missä kerrotaan raivauksen olevan mm. Väyläviraston vastuulla. Näitä tukikohtia on nykyään Riihimäellä, Kouvolassa ja Oulussa. Oulun piste ei ole kovin vanha, joten homma olisi kestänyt vielä paljon pidempään, jos raivauskalusto olisi lähtenyt liikkeelle eteläisemmästä Suomesta.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 193


« Vastaus #18 : Heinäkuu 07, 2022, 22:54:24 »

Erittäin harrastaja-ystävällistä toimintaa Fenniarailin taholta kertoa todellinen totuus tapahtuman syystä ja seurauksesta.

Olen 100% samaa mieltä.
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #19 : Heinäkuu 08, 2022, 01:43:18 »

Hieno asia kertoa mitä todella tapahtui. Eli jotakuinkin kuten arvelinkin. Välttämätön korjaus tehtiin linjalla, että saatiin kalusto pois. Ja vika ei edellyttänyt maantiekuljetusta tai muutakaan poikkeusjärjestelyä, kun saatiin rullaamaan.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #20 : Heinäkuu 08, 2022, 03:37:37 »

Kiitos Hannu! Nyt saatiin tähän hyvä vastaus ja tietoa, eikä olla enää arvailujen ja ihmettelyn varassa!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1570


« Vastaus #21 : Heinäkuu 08, 2022, 08:37:27 »

Hienoa toimintaa,hyvä!
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #22 : Heinäkuu 08, 2022, 13:39:02 »

Hienoa että voidaan kertoa totuus, eikä tarvitse pimittää ja keksiä tekaistuja selityksiä.
Mutta nyt jäi vaivaamaan tuo ajomoottoriryhmä, montako ryhmää veturissa on? Onko kaksi moottoria yksi ryhmä?
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #23 : Heinäkuu 08, 2022, 14:02:28 »

Kiitos Hannu mielenkiintoista tiedosta. Onneksi ei käynyt pahemmin tilanteessa ja palo ei levinnyt veturissa. Aikoinaan fenniaraililta sanottiin että: "meillä ei ole mitään salattavaa" näyttää edelleen pitävän paikkaansa. Hienoa työtä Ferrin tiimi
tallennettu
Pasi Seppälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #24 : Heinäkuu 11, 2022, 20:24:02 »

Dr18 103 oli tänään vaihtotöissä Kouvolan Teholassa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunan veturin moottori syttyi tuleen Muurola-Rovaniemi välillä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina