Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 9 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 887


« Vastaus #25 : Marraskuu 23, 2015, 17:41:55 »


Perjantaina on Niinisalon asemalla oikein hälinää, kun sinne pitäisi tulla 2 junaa ja lähteä 2 junaa. Ja siis 2 junaa yhtäaikaa Niinisalossa.

Mites muuten tuo liikenteenohjaus pääradalta Mierontielle käy Parkanossa? Hoituuko ilman sen kummempia offensiiveja s.e. T:reen tai Seinäjoen valvontakeskuksessa joku napsauttaa kauko-ohjauksella vaihteet oikeaan asentoon ja juna jolkottelee oikealle raiteelle vai joutuvatko SA-junat vartoilemaan Parkanossa etenemislupaa?

Jos tuota julian listaa katsoo, niin junat odottavat Niinisalossa, kunnes toinen on tullut perille ja vasta sitten eka lähtee paluumatkalle Parkanoon. Eli mitään kv systeemiä ei ole kuin lupakapula tai radiopuhelin.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 887


« Vastaus #26 : Marraskuu 24, 2015, 09:29:21 »


Juliaan on tullut lisää liikennettä Mierontielle 4.12. Tästähän alkaa oikein liikennemäärät nousta !
tallennettu
Jari Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #27 : Marraskuu 27, 2015, 00:24:51 »

Katselin tuota ensi viikon liikennettä ja pisti silmääni että veturi ajetaan Tampereen tavara-asemalta Nixulaan s.e. lähtö Mansesta on 03:13 ja perillä Niinisalossa (asema vai varuskunta?) ollaan noin kolme tuntia myöhemmin. Siinä on sitten nelisen tuntia aikaa elpyä sillä välin kuin panssarijantterit saavat ajettua romunsa kyytiin ja lähtö kohti Parolaa tapahtuu.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #28 : Marraskuu 27, 2015, 08:40:16 »

Puolustusvoimien harjoitusmäärien palautumisen myötä tämä vuosi on ollut vilkkain pitkään aikaan, edellinen vilkas vuosi oli 2010. Ensi vuonna jatkunee yhtä vilkkaana.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #29 : Joulukuu 04, 2015, 17:30:11 »

Yritinpäs kuvata sitä sotilasjunaa mikä nykytiedolla olla se viimeinen ennenkuin rata menee kiinni. Juna vähän etusessa että meni vikaan..

Menomatkalla sattui tasoristeysonnettomuus, onneksi ei tainnut pahemmin käydä.

Löysin mielenkiintoisen asian tulevista verkkoselostuksista, nythän pitäisi Niinisalon radan sulkeutua ja Kihniön jatkua. Mutta katsokaapa nyt lausuntokierroksella olevan sitä seuraavan verkkoselostuksen karttaa, tekstinä näyttäisi olevan että, liikenteeltä suljettu Aittaluoto-Parkano ja Kihniö-Haapamäki mutta kartassa näyttääkin viivoista ja pisteistä päätellen olevan asian toisin päin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2015, 17:43:54 kirjoittanut Arto Papunen » tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #30 : Joulukuu 04, 2015, 17:51:38 »

Parkano-Kihniö sulkeutuu, Niinisalo-Parkano ei. Samoin Aittaluoto-Ruosniemi sulkeutuu.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #31 : Joulukuu 04, 2015, 18:05:05 »

Parkano-Kihniö sulkeutuu, Niinisalo-Parkano ei. Samoin Aittaluoto-Ruosniemi sulkeutuu.

Näinhän tässä arveltiinkin käyvän mutta seuraavan aikataulukauden verkkoselostusta asian suhteen ainakaan vieläkään sen asian suhteen ei ole päivitetty..
tallennettu
Jari Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #32 : Joulukuu 17, 2015, 23:00:53 »

Torstain (17-12-15) Kankoonpeen Seutu kirjoittaa että Niksula-Parkano rata säilyy liikennöitävänä "toistaiseksi" ja rataosuudelle tullaan vaihtamaan ratapölkkyjä tarpeen mukaan kahden seuraavan vuoden aikana. Sen sijaan Parkano-Kihniö ja Porin päässä Ruosniemi-Aittaluoto osuudet tullaan lakkauttamaan. Tällä tietoa ne kuitenkin jäävät "puskaradaksi" eli ratakiskoja ei tulla nyhtämään pois. (romuraudan hinta ei kait kata kustannuksia). PE:n logistiikkaosaston johtaja majuri Purkunen on tyytyväinen ratahallinnon päätökseen. Pv:llä on liikennettä radalla keväisin ja syksyisin maavoimien harjoitusten aikana. Tyypillisesti sotajunat kulkevat Niksulasta Parolaan tai Rovajärvelle ja takaisin kun on tarve kuljettaa panssarivaunuja ja muuta raskasta kalustoa. Liikenneviraston mukaan Pv:n toivomukset otetaan toki huomioon, mutta loppukädessä ratkaisut määräytyvät valtiovallan virastolle asettamien säästövaatimusten pohjalta.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #33 : Joulukuu 17, 2015, 23:50:54 »

Ei olla lakkauttamassa mitään, suljetaan liikenteeltä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 887


« Vastaus #34 : Maaliskuu 23, 2016, 14:27:03 »


Mierontien siltaa korjataan VT3-liittymässä:

‪http://www.ely-keskus.fi/web/ely/pir-tiehankkeet/parkanon-eritasoliittyman-parantaminen?p_p_id=122_INSTANCE_aluevalinta&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_r_p_564233524_resetCur=true&p_r_p_564233524_categoryId=14401

linkki karttaan:

http://www.ely-keskus.fi/documents/10191/15185959/Vt3_Parkanon_sillat_kartta_18032016.pdf/6376c950-190d-4802-9465-1673787d2747



tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #35 : Maaliskuu 26, 2016, 03:22:10 »

Onkohan kellään tietoa mitä tavaraa Kankaanpäästä kuljettiin kun rata oli kuitenkin sinne asti auki vuosituhannen paikkeille asti?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #36 : Maaliskuu 26, 2016, 09:08:16 »

Onkohan kellään tietoa mitä tavaraa Kankaanpäästä kuljettiin kun rata oli kuitenkin sinne asti auki vuosituhannen paikkeille asti?

Loppuaikoina liikenne koostui romukuljetuksista.

Viimeiset vaunut Kankaapäästä haki 19.11.1998 Dr13 2311.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #37 : Maaliskuu 26, 2016, 15:58:50 »

Onkohan teräskeloja tullut koskaan raiteitse Kankaanpään jalostustehtaalle?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #38 : Huhtikuu 10, 2016, 22:24:07 »

1. marraskuuta 1968 lähtien radalla kulki liitteen mukaiset tavarajunat. Epätasapainoon vaikuttaa, että malmijuna tuli Poriinpäin Tampereen kautta.


* Tpe 68-11 Tj-005.png (97.05 kilotavua, 3200x4037 - tarkasteltu 622 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 887


« Vastaus #39 : Huhtikuu 17, 2016, 11:05:24 »


Liikenneviraston laite liikkennöi Vr-trackin ohjauksessa 27.4.2016 Seinäjoelta Niinisalon kautta Tampereelle

http://julia.dy.fi/timetables/advanced?s=1&date=future&range=30&type=%28kaikki%29&number=&operator=0&start=&end=&via=nns&locomotive=&wagon=#results

tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #40 : Huhtikuu 17, 2016, 12:13:56 »

Pitää käydä tarkastamassa rata ennen pian alkavaa liikennöintikautta.  Iskee silmää
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 887


« Vastaus #41 : Huhtikuu 17, 2016, 13:01:55 »


2015 Niinisalossa kävi kuitenkin 33 junaa ? voiko tämä olla oikein ?

http://julia.dy.fi/timetables/advanced?s=1&date=specified&range=1.1.2015%20-%2031.12.2015&type=%28kaikki%29&number=&operator=0&start=&end=&via=nns&locomotive=&wagon=&page=1
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #42 : Huhtikuu 17, 2016, 13:23:47 »


Ehkä vähän väärin sanoa että Niinisalossa kävi 33 junaa (sillä yhden junan käynti muodostuu aina menosta/paluusta), voitaisiinko sanoa että Niinisalon radalla liikkui 33 junaa? menikö tarpeeksi sekavaksi?  Virnistää  Ja miksei se olisi oikein, on niitä vieläkin vilkkaampiakin vuosia ollut lähimenneisyydessä, tosin 2010-luvulla viime vuosi oli vilkkain.
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 182


« Vastaus #43 : Kesäkuu 13, 2016, 09:36:58 »

Uusi Aika kirjoittaa 3.6.2016: "Pori-Haapamäki radalle kaivataan uutta käyttöä"

http://www.uusiaika-lehti.fi/fi/nayta/uutinen/14648598188692
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #44 : Kesäkuu 13, 2016, 10:40:21 »

Muutenkin rahat on vähissä niin silti tarttee tälläiseen turhuuteen syytää kymmeniä tuhansia. Porin ja Tampereen välikin on vajaakäytöllä (tai no Porin haara ainakin), vetureita ajatellaan tyhjinä tai parin hassun vaunun kanssa ja sitten edes suunnitellaan tälläistä huuhaata. Yhteys itärajallekin meni puoliksi poikki Savonlinnassa, Varkaus-Joensuun kautta nyt luonnollisesti pääsee.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #45 : Kesäkuu 13, 2016, 11:59:55 »

Olisiko, voisiko... kaasuveturien käyttöä tutkivasta "Vihreä rahtirata" -hankkeen tiivistelmänä löytyi mm. oheinen dokumentti Pomarkun kunnan sivuilta:
http://www.pomarkku.fi/djulkaisu/kokous/2016242-11-1.PDF

Teron kommenttiin viitaten, pöytäkirjojen perusteella ainakin Mierontien varren kunnanisät ovat antaneet heittämällä rahaa hankkeeseen.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #46 : Kesäkuu 13, 2016, 13:28:27 »

Onko tuo nyt kauheasti rahaa jos 2000 tai 3000 euroa ovat kunnat laittaneet rahaa hankkeeseen.

Itse olen sitä mieltä jos jotain pitäisi tutkia niin pelkkää Pori-Parkano osuutta kun Tampereen kautta Jyväskylään ei ole kuin se 15km enemmän.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #47 : Kesäkuu 13, 2016, 13:56:39 »

Onko jotkut vaalit tulossa, kun tämä aihe nousee taas keskusteluun?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #48 : Kesäkuu 13, 2016, 13:58:56 »

Tavallaan kaikki noihin hankkeisiin menevät rahat ovat hukkaan mennyttä rahaa.

Siinä, että rata kunnostettaisiin ja sähköistettäisiin, ei ole järjen hiventäkään, koska ko. väleille on jo olemassa huippukuntoinen ts. raskaat akselipainot kestävä sähköistetty ja kauko-ohjattu rata, jonne kaiken lisäksi mahtuu liikennettäkin: kapasiteetin ylärajaan on vielä paljon matkaa.

Ja kaikki muu haihattelu ei sovi nykyiseen rautatieliikenteeseen. Käykööt minun puolestani vaikka biojätteellä ja suolikaasuilla, mutta pelkän Pori-Parkano -välin liikennettä varten ei kannata hankkia sen enempää diesel- kuin kaasuvetureita, koska lähin kunnossapitovarikko on Tampereella. Ja "langan alla" ei kannata ajaa muilla kuin sähkövetureilla muuta kuin pakottavissa tapauksissa, ja ei kai koko järjestelmää kannata suunnitella pakottavaksi tapaukseksi? Ja sitten biokaasuveturi tms. rypsiöljysavutin pitäisi Parkanossa vaihtaa sähköveturiin ja mehän kaikki tiedämme, miten laaja varikko miehistöineen ja kunnossapitoineen Parkanossa on. Seurauksena olisi kaluston veturina ajoa ja seisottamista ja muuta järkevää.

Minulle ei ole tähän päivään mennessä selvinnyt, kuka näistä selvityksistä hyötyy? Rautatiet, yhteiskunta tai rahtikuljetusta kaipaavat firmat eivät ole niitä tahoja.

tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #49 : Kesäkuu 13, 2016, 14:44:51 »

Muutenkin rahat on vähissä niin silti tarttee tälläiseen turhuuteen syytää kymmeniä tuhansia. Porin ja Tampereen välikin on vajaakäytöllä (tai no Porin haara ainakin), vetureita ajatellaan tyhjinä tai parin hassun vaunun kanssa ja sitten edes suunnitellaan tälläistä huuhaata. Yhteys itärajallekin meni puoliksi poikki Savonlinnassa, Varkaus-Joensuun kautta nyt luonnollisesti pääsee.

Mulle ei muuten ole selvinnyt, miksi rataa piti PURKAA Savonlinnan lähistöltä pätkän matkaa, sen sijaan että olisi laitettu vain seis-levyt kiskoille? Etenkin kun rata oli kunnostettu, eli olisi varmaan kestänyt seisokkiakin.

Mierontien haaveilut ovat merkki maakunnan pienempien paikkakuntien kovasta hädästä, väki vähenee ja kaikin keinoin yritetään keksiä jotain virikettä paikkakunnille. Suomi tyhjenee kovaa tahtia noiden metsäratojen varrelta.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 9 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina