Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 | Siirry alas Tulostusversio
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #175 : Huhtikuu 12, 2023, 10:13:41 »

Tuo Parkanon uusi lähtö Haapamäen suuntaan on yksi rataverkon harvoista "mutkaisuista", joissa ratalinja on pidentynyt verrattuna alkuperäiseen ja on jouduttu käyttämään erikoiskilometrimerkintöjä. En nyt enää ulkoa muista, oliko siellä maastossa A- ja B-kilometrejä. Ratalinja pidentyi myös Niinisalon suuntaan lähdettäessä, mutta pidennyksen vaikutukset mittaukseen keskitettiin Parkanon pohjoispuolelle.
Näyttäisi ainakin reilu 15 vuotta sitten olleen siten, että pääradalla on kilometri 430 ja Parkano–Kihniö–(Haapamäki) rataosuudella on sitten kilometri 430A, jota seuraa sitten 431.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #176 : Huhtikuu 12, 2023, 12:09:35 »

Tuo Parkanon uusi lähtö Haapamäen suuntaan on yksi rataverkon harvoista "mutkaisuista", joissa ratalinja on pidentynyt verrattuna alkuperäiseen ja on jouduttu käyttämään erikoiskilometrimerkintöjä. En nyt enää ulkoa muista, oliko siellä maastossa A- ja B-kilometrejä. Ratalinja pidentyi myös Niinisalon suuntaan lähdettäessä, mutta pidennyksen vaikutukset mittaukseen keskitettiin Parkanon pohjoispuolelle.
Näyttäisi ainakin reilu 15 vuotta sitten olleen siten, että pääradalla on kilometri 430 ja Parkano–Kihniö–(Haapamäki) rataosuudella on sitten kilometri 430A, jota seuraa sitten 431.
Näin ainakin Vanhat painetut kartat, Peruskartta vuodelta 1984 http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/mml_vanhat_kartat/Painetut_kartat/21_Peruskartta_20k/2/2211/221112/221112_1984.jpg perusteella. Alkuperäinen ratalinja löytyy http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/mml_vanhat_kartat/Painetut_kartat/21_Peruskartta_20k/2/2211/221112/221112_1959.jpg ja se auttaa länsi- / eteläpuolen linjauksen vertailua lähellä yhtymäkohtaa.
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #177 : Huhtikuu 13, 2023, 06:58:22 »

Hauskana yksityiskohtana vanha raide, joka palveli varikkoa/sorakuoppaa näyttää 1984 kartassa saaneen oikoradan kilometrit, kun taas uusi Kihniön raide on perinyt vanhat mierontien kilometrit.

Lisäksi, vaikka vanha ja uusi raide kulkevatkin rintarinnan parisataa metriä, niin tuolloin siinä ei näytä olleen vaihdetta.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #178 : Huhtikuu 13, 2023, 07:43:26 »

Hauskana yksityiskohtana vanha raide, joka palveli varikkoa/sorakuoppaa näyttää 1984 kartassa saaneen oikoradan kilometrit, kun taas uusi Kihniön raide on perinyt vanhat mierontien kilometrit.

Lisäksi, vaikka vanha ja uusi raide kulkevatkin rintarinnan parisataa metriä, niin tuolloin siinä ei näytä olleen vaihdetta.
Ja tuo tilanne oli tosiaankin noin Museorautatieyhdistyksen 1. syysretken Haapamäki-Virrat-Kankaanpää-Tampere aikana vuonna 1984. Silloin käytiin myös tuolla soraraiteellakin.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #179 : Huhtikuu 13, 2023, 15:08:11 »

Hauskana yksityiskohtana vanha raide, joka palveli varikkoa/sorakuoppaa näyttää 1984 kartassa saaneen oikoradan kilometrit, kun taas uusi Kihniön raide on perinyt vanhat mierontien kilometrit.

Lisäksi, vaikka vanha ja uusi raide kulkevatkin rintarinnan parisataa metriä, niin tuolloin siinä ei näytä olleen vaihdetta.

Perin oudoksuttavaa, että syrjäraiteen varrella on yleensäkään km-merkit. Mutta näin se kartalla on, ja onpa minulla ollut 25.9.2010 omakohtainen tapaaminen kartalle merkatun 267:n kanssa. Kuva liitteenä.


* 2145.jpg (354.55 kilotavua, 979x734 - tarkasteltu 279 kertaa.)
tallennettu
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #180 : Huhtikuu 15, 2023, 20:11:12 »

Ratojen vertailua Parkano 1954, 2001 ja 2020


* Parkano Kartta 2022 01E4 Kartta 01E.jpg (916.37 kilotavua, 1932x3000 - tarkasteltu 326 kertaa.)
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #181 : Huhtikuu 16, 2023, 17:36:40 »

Ei ollut edes 1990 -kartassa vielä 1940 perustettua Parkanon pioneerivarikkoa vaikka nykykartasta se löytyykin. Aika hyvin noitten muotojen perusteella silti pystyi näkemään missä mitäkin on. Ja nykyään noilla ei ole mitään merkitystä kun satelliitit on varmaan metrin tarkkuudella kuvanneet kaiken.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #182 : Huhtikuu 17, 2023, 11:21:11 »

Ei ollut edes 1990 -kartassa vielä 1940 perustettua Parkanon pioneerivarikkoa vaikka nykykartasta se löytyykin. Aika hyvin noitten muotojen perusteella silti pystyi näkemään missä mitäkin on. Ja nykyään noilla ei ole mitään merkitystä kun satelliitit on varmaan metrin tarkkuudella kuvanneet kaiken.

Mahdettiinkohan Metsäsianvuoren sorakuopasta ottaa materiaalia radanrakennukseen? Rinnevarjosteen perusteella seisakkeelta tuleva tie voisi hyvinkin olla vanhaa ratapohjaa, mutta 1959 kartassa lyhyt pistoraide on siitä itään.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #183 : Huhtikuu 17, 2023, 16:28:28 »

Ei ollut edes 1990 -kartassa vielä 1940 perustettua Parkanon pioneerivarikkoa vaikka nykykartasta se löytyykin. Aika hyvin noitten muotojen perusteella silti pystyi näkemään missä mitäkin on. Ja nykyään noilla ei ole mitään merkitystä kun satelliitit on varmaan metrin tarkkuudella kuvanneet kaiken.

Mahdettiinkohan Metsäsianvuoren sorakuopasta ottaa materiaalia radanrakennukseen? Rinnevarjosteen perusteella seisakkeelta tuleva tie voisi hyvinkin olla vanhaa ratapohjaa, mutta 1959 kartassa lyhyt pistoraide on siitä itään.

Olen ymmärtänyt, että kysytystä sorakuopasta on ajettu soraa Kairokoski-Virrat -rataosuuden rakentamiseen.

Raiteenpätkä vuonna 1959 on ollut Isokankaan raide (käyttäjä Puolustusvoimat). Sitä en osaa sanoa, onko raide jatkunut tuosta pidemmälle vai onko raiteen loppu piilotettu kartalta Puolustusvoimien takia. Esim. Lievestuoreen varikon raide esitetään tynkänä kartalla http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/mml_vanhat_kartat/Painetut_kartat/21_Peruskartta_20k/3/3212/321211/321211_1983.jpg  vaikka raide jatkui oikeasti varikolle saakka.
tallennettu
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #184 : Huhtikuu 28, 2023, 11:17:16 »

Vanhalla linjauksella Parkanon aseman koillispuolella oli kauan aikaa varastoituna vaunuletka joka näkyy 1996 ja 2001 ilmakuvissa. Yhteensä 46 vaunua. Niistä oli joskus Vorgissakin kuvia mutta en löytänyt enää.

Mitä vaunuja nämä olivat ja kauanko ne tuolla seisoivat?
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #185 : Huhtikuu 28, 2023, 15:55:36 »

Vanhalla linjauksella Parkanon aseman koillispuolella oli kauan aikaa varastoituna vaunuletka joka näkyy 1996 ja 2001 ilmakuvissa. Yhteensä 46 vaunua. Niistä oli joskus Vorgissakin kuvia mutta en löytänyt enää.

Mitä vaunuja nämä olivat ja kauanko ne tuolla seisoivat?

Muistelisin lukeneeni, että sokerijuurikkaan kuljetusvaunuja joita Säkylän ajoon käytetty kausiluonteisesti.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #186 : Huhtikuu 28, 2023, 19:12:15 »

Vanhalla linjauksella Parkanon aseman koillispuolella oli kauan aikaa varastoituna vaunuletka joka näkyy 1996 ja 2001 ilmakuvissa. Yhteensä 46 vaunua. Niistä oli joskus Vorgissakin kuvia mutta en löytänyt enää.

Mitä vaunuja nämä olivat ja kauanko ne tuolla seisoivat?

Muistelisin lukeneeni, että sokerijuurikkaan kuljetusvaunuja joita Säkylän ajoon käytetty kausiluonteisesti.

Resiinan 1997-1 mukaan vaunut odottivat siellä turpeenkuljetussesongin alkamista. Toki sama kalusto käy (tai kävi) myös sokerijuurikkaiden kyyditsemiseen.
tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #187 : Huhtikuu 28, 2023, 19:14:55 »

Vanhalla linjauksella Parkanon aseman koillispuolella oli kauan aikaa varastoituna vaunuletka joka näkyy 1996 ja 2001 ilmakuvissa. Yhteensä 46 vaunua. Niistä oli joskus Vorgissakin kuvia mutta en löytänyt enää.

Mitä vaunuja nämä olivat ja kauanko ne tuolla seisoivat?

Ohessa löytämäni Vaunut.org-kuva ilmeisesti kyseisellä ratapätkällä säilytetyistä vaunuista vuodelta 2005 (Kuvaaja Jari Kuusinen): http://vaunut.org/kuva/11795. Kuvatekstin mukaan letkassa oli tuolloin Ohn- ja Fat-vaunuja.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #188 : Huhtikuu 28, 2023, 20:55:46 »

Aitonevan liikennepaikan ilmoitetaan päättyneeksi tavaraliikenteeltä 1.1.2001 alkaen sivuston liikennepaikka haun mukaan. Eriävät vastaukset voivatkin olla tällä kertaa kummatkin oikeita.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #189 : Huhtikuu 28, 2023, 21:06:38 »

Varmaankin molemmat selitykset ovat oikein tavallaan. Turveliikenne Parkanon radan kuormausasemilta oli 2005 jo päättynyt, joten silloin olivat varmastikin varalla sokerijuurikaskuljetuksiin mutta sitten taas 1996 odottivat turvekuljetussesongin alkua. Vanhan vuosituhannen puolella oli tavallista, että Fat-vaunuja seisoi kesäisin joutilaana Parkanon radan turvekuormausasemilla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #190 : Kesäkuu 05, 2023, 07:31:36 »



Ylä-Satakunta: (onko jollakin tunnukset ?)

"Pori–Parkano–Haapamäki-radan (PPH) elvyttämisen puolesta pannaan pystyyn uusi lobbauskampanja."


https://www.ylasatakunta.fi/teksti/poriparkanorataa-lobataan-nyt-turvallisuusperusteilla--parkano-mukaan-11000-eurolla-6.53.116414.03cf765783
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #191 : Kesäkuu 06, 2023, 19:58:52 »

https://yle.fi/a/74-20034951
Ylen artikkelissa kerrotaan kuntien olevan aktiivisia radan saamiseksi uudelleen käyttöön. Tällä kertaa pohditaan, mitenkäs NATO- korttia pystyisi hyödyntämään.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1572


« Vastaus #192 : Kesäkuu 06, 2023, 20:48:34 »

Se että Natolla on sanottavansa näissä meidän logistisissa infrastruktuuriin liityvissä suunnitelmissa on päivän fakta!
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 390


« Vastaus #193 : Kesäkuu 06, 2023, 22:12:38 »

Se että Natolla on sanottavansa näissä meidän logistisissa infrastruktuuriin liityvissä suunnitelmissa on päivän fakta!


Herra John, älä usko, sillä salaa solmitun isäntämaasopimuksen takia länsivaltioilla on ollut esteetön ja vapaa pääsy Suomen salaisuuksiin jo 10 vuoden ajan!
tallennettu
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #194 : Elokuu 07, 2023, 18:23:48 »

Junalaudan foorumilta bongattua;

Lainaus
Ruosniemessä ex. Electroluxin puskaratapiha raivattu pöpeliköstä vapaaksi

Nyt Porin suunnalta joku kuvailemaan, vielä kun on kiskoja mitä kuvata. Eiköhän tuo kiskojen poistamisesta kerro.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #195 : Joulukuu 12, 2023, 14:35:08 »

"Eduskunnan joululahjarahat" :180 000 euroa Pori—Parkano—Haapamäki-junaratahankkeen tarveselvitys.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #196 : Joulukuu 14, 2023, 09:40:35 »

"Eduskunnan joululahjarahat" :180 000 euroa Pori—Parkano—Haapamäki-junaratahankkeen tarveselvitys.

Taitaa kohta tulla DCA-sopimus julki...
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #197 : Joulukuu 14, 2023, 21:57:11 »

"Eduskunnan joululahjarahat" :180 000 euroa Pori—Parkano—Haapamäki-junaratahankkeen tarveselvitys.

Taitaa kohta tulla DCA-sopimus julki...

Kuten arvata saattoi, ei vaikuta mierontiehen yhtään mitenkään. Olkoonkin Niinisalo ja Pohjankangas USA:n tarvittaessa käytettäväksi luovutettavissa sotilasalueissa.

Lentorahdilla ja kumipyörillä satamasta sisämaahan nykyaikainen armeija kulkee, eikä vihollisen raideleveydellä kulkevilla teräspyörillä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #198 : Joulukuu 15, 2023, 08:36:06 »


Kuten arvata saattoi, ei vaikuta mierontiehen yhtään mitenkään. Olkoonkin Niinisalo ja Pohjankangas USA:n tarvittaessa käytettäväksi luovutettavissa sotilasalueissa.

Lentorahdilla ja kumipyörillä satamasta sisämaahan nykyaikainen armeija kulkee, eikä vihollisen raideleveydellä kulkevilla teräspyörillä.

Jos mierontie kunnostetaankin eurooppalaisella raideleveydellä niin ei tarvitse käyttää vihollisen leveyttä ?
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« Vastaus #199 : Joulukuu 15, 2023, 08:54:42 »

"Eduskunnan joululahjarahat" :180 000 euroa Pori—Parkano—Haapamäki-junaratahankkeen tarveselvitys.

Taitaa kohta tulla DCA-sopimus julki...

Kuten arvata saattoi, ei vaikuta mierontiehen yhtään mitenkään. Olkoonkin Niinisalo ja Pohjankangas USA:n tarvittaessa käytettäväksi luovutettavissa sotilasalueissa.

Lentorahdilla ja kumipyörillä satamasta sisämaahan nykyaikainen armeija kulkee, eikä vihollisen raideleveydellä kulkevilla teräspyörillä.

Miksikähän ne ei Baltiaan ole lähettäny nykyaikaista armeijaa vaan käyttävät sitä todellista vihollisen 1520mm raideleveyttä?  Iskee silmää

https://www.army.mil/article/171278/us_soldiers_latvians_work_transportation_for_atlantic_resolve
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina