Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 9 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Joulukuu 31, 2009, 15:15:05 »

Olisin kysellyt Mierontiestä sen verran että minkä takia kiskotus on valtaosin purkamatta vaikka liikenne on päättynyt tältä rataosalta jo reilut 20 vuotta sitten (lukuunottamatta joitain lyhyitä pätkiä, esim Kihniön suunta, Niinisalo yms), liittyykö ratapohjaan ja kiskotuksen säilyttämiseen jokin huoltovarmuusfunktio vai mistä on kyse?

Kun Kristiinankaupungin radan liikenne loppui niin kiskotuskin katosi lukuunottamatta Kristiinankaupungin asemanseutuja ja satama-aluetta.

Olen toki tyytyväinen että rata on valtaosin olemassa, vielä olisi mahdollisuus valjastaa se esim museorata käyttöön Porvoon malliin sillä linjaus on todella idyllinen sen pohjalta mitä olen alueella itse liikkunut tai kuvista todennut.
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #1 : Joulukuu 31, 2009, 15:42:38 »

Perälä-Kristiinankaupunki liikenne loppui 1/2 1982. Tasoristeysten kohdalla nostettiin raide-elementit sivuun melko pian. Aluksi lienee ollut tarkoitus, että liikenne voitaisiin palauttaa lyhyellä varoitusajalla. Rata purettiin lopulta 1990-91.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2010, 09:49:58 »

Varmaankin ajatuksena on ollut liikenteen mahdollinen palauttaminen, oli syynä sitten huoltovarmuus tai ei. Huoltovarmuuden kannalta liikenteen keskittyminen esim. Tampereelle on taatusti aiheuttanut harmaita hiuksia asiasta huolta kantaneiden virkamiesten keskuudessa.

Myöhemmin rata lienee jäänyt purkamatta kustannussyistä. Se ei ole aivan ilmainen projekti ja kun muuhunkaan radanpitoon ei tahdo olla varaa, niin helppoa jättää purkamatta.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2010, 19:38:50 »

Tavaraliikenne on edelleen käynnissä Porin - Ruosniemen ja Niinisalon - Kihniön välillä.

Ruosniemen - Kankaanpään osuutta on kunnostettu resiinaliikenteen tarpeisiin. Lisä tietoja osoitteesta http://www.pomarkku.fi/elamysrautatie/
(Vuokraus oli käynnissä ainakin kesällä 2008, lienee vieläkin)

Tietääkseni Aitonevan puolessa on ollut jotain resiinaliikennettä myös.
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #4 : Maaliskuu 24, 2010, 23:51:27 »

Näytti olevan Parkano-Niinisalo aurattu kun eilen ohi kuljin. Koko talven ollut auraamatta, joten kuljetuksia odotettavissa?
tallennettu
Jari Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #5 : Toukokuu 16, 2014, 00:19:59 »

Palataas pitkästä aikaa palstalle ja nostellaan täältä ikivanha topikki ylös....
Kävin tuossa maaseutumatkailemassa "Mierontiellä" ja tein muutamia havaintoja. Ensinnäkin koska ja miksi suljetulla rataosuudella Kankaanpään asemalla lähinnä laituria oleva raide on korotettu ja sepelöity ulommaisten raiteiden puskiessa tuhtia vesakkoa lahjoen parrujen välistä? Ja toinen huomio liittyy Lapinnevan alueeseen. Sitten 2008 kuvausten siellä on raivattu vesakkoa oikein isolla kädellä paitsi sotilaskäytössä olevalta raiteelta niin myös rinnakkaisraiteilta ja niiden ympäristöstä. Ihan niinkuin joku olisi suunnitellut jonkinlaisen lastaustoiminnan aloittamista ent. aseman nurkilla.
Soramontulle/turvesuolle kaartava rata saa puskittua ihan rauhassa, sille ei oltu tehty yhtään mitään, mutta pistoraiteen loppupäässä olevalla lastausalueella oli paitsi turvetta ja sahanpurua ja energiapuuta valtavat kasat, niin myös isohko määrä betonisia ratapölkkyjä, joissa edelleen kiskon kiinnikkeet paikallaan. Mistähän ne mahtaa olla purettu?? Kiskoja ei ollut näkösällä
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #6 : Toukokuu 23, 2014, 19:45:35 »

Ensinnäkin koska ja miksi suljetulla rataosuudella Kankaanpään asemalla lähinnä laituria oleva raide on korotettu ja sepelöity ulommaisten raiteiden puskiessa tuhtia vesakkoa lahjoen parrujen välistä?
"Sepeli" Kankaaapään asemalla on sitä pienempirakeisempaa kokoa, pikemminkin sokerinpalan kokoista kuin nykyinen käytössä oleva nyrkinkokoinen sepeli. Ja sepelöinti on tapahtunut radan ollessa vielä toiminnassa, ilmeisesti 80-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Samanlaista sepeliä löytyy myös ainakin Virroilta, aseman itäpuolelle joskus noin 1980-1982 valmistuneen kevyen liikenteen alikulun kohdalta. Mutta miksi siellä Kankaanpään pääkulkuväylällä on raiteensulku ratapihan itäpäässä? Hymyilee

Ja toinen huomio liittyy Lapinnevan alueeseen. Sitten 2008 kuvausten siellä on raivattu vesakkoa oikein isolla kädellä paitsi sotilaskäytössä olevalta raiteelta niin myös rinnakkaisraiteilta ja niiden ympäristöstä. Ihan niinkuin joku olisi suunnitellut jonkinlaisen lastaustoiminnan aloittamista ent. aseman nurkilla.
Ei ole pelkoa lastaustoiminnan alkamisesta, pikemminkin siitä, että loputkin vähäisestä nykyliikenteestä loppuu joko tämän vuoden tai viimeistään ensi vuoden loppuun mennessä! Myös Kairokosken ratapiha on ajeltu sängeksi, kun vielä 2012 oli raivattu pelkkä läpikulkuraide ja sivuraiteet puskivat tuolloin jopa kolmemetristä lehtipuuta.
tallennettu

Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #7 : Kesäkuu 13, 2014, 10:56:21 »


http://www.radiosun.fi/uutiset/pori-parkano-haapamaki-rata-saatetaan-avata-tavaraliikenteelle

Olisiko avattavissa uudelleen liikenteelle ?

tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #8 : Kesäkuu 13, 2014, 13:25:51 »

Olisiko avattavissa uudelleen liikenteelle?
Juuri nyt ei ole ja hintalappuhan tuossa jo mainittiinkin. Minusta tuossa ei olisi yhtään mitään järkeä, kun samaan aikaan on leikattu olemassa olevan verkon kunnossapitorahoja. Mistä säästettäisiin 300 miljoonaa, että saadaan Pori-Haapamäki-rata kunnostettua? Järkyttynyt

Porin nykyinen tavaraliikenne on kyllä niin vähäistä, että tuo arvoitu miljoona bruttotonnia vuodessa mahtuu kyllä kivutta Tampere-Pori-radallekin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #9 : Kesäkuu 13, 2014, 14:19:41 »

Olisiko avattavissa uudelleen liikenteelle?

Jotenkin arvelen, että liikenne ei ole enää lisääntymässä vaan ennemminkin vähenemään päin. Tampere-Pori radalla on myös paljon käyttämätöntä kapasiteettia. Siispä ei ole mitään tarvetta avata uutta rataa.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #10 : Kesäkuu 13, 2014, 18:15:59 »

Entäpä Jyväskylä-Tampere ja Tampere-Parkano(-Seinäjoki, toisin sanoen), pystyvätkö niiden tarjoamat potenttiaaliset tyhjillään olevat kapasiteetit tyydyttämään Tampere-Pori linjan  vastaavat?
 
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Kesäkuu 13, 2014, 18:58:14 »

Entäpä Jyväskylä-Tampere ja Tampere-Parkano(-Seinäjoki, toisin sanoen), pystyvätkö niiden tarjoamat potenttiaaliset tyhjillään olevat kapasiteetit tyydyttämään Tampere-Pori linjan  vastaavat?
 

Ratakapasiteetin käyttöaste on alle 40% kaikilla mainituilla rataosilla pieniä ilta- ja yöaikaan ajoittuvia ruuhkahuippuja lukuunottamatta. Tuolloinkin käyttöaste on kuitenkin alle 60%.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #12 : Kesäkuu 13, 2014, 19:40:26 »

"Arvioidut investointikustannukset olisivat 250-370 miljoonaa euroa. Kaavoituksellisesti on tässä vaiheessa tärkeää säilyttää raideliikenteen kehittämisen varaus tavaraliikenteen reittivaihtoehtona."
Eli pointi on se että kaavoituksessa pidetään "ovi auki" radan avaamiseen tulevaisuudessa kun paremmat ajat koittavat.
Seuraava askel on se että inframenot saadaan ulos budjettikehyksistä kun muuten koko valtakunta rampautuu..
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2014, 23:05:35 »

Jos turku-uusikaupunki laitettaisiin kuntoon, ja jatkettaisiin rauman (henkilöliikenne kondikseen) kautta poriin olisi mierontie loistava oikopolku pohjoisen matkailuun. Tämä mielipide siis tosiaan henkilöliikenteen kannalta. Tiedossa ei ole minkäänlaisia kannattavuuslaskelmia tms lukuunottamatta rauma-kokemäki väliä joka on todettu kannattavaksi.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #14 : Kesäkuu 14, 2014, 17:12:28 »

Kuten jo olen muuallakin maininnut, oma mielipide että Pori-Parkano kuntoon. Tehdyn selvityksen mukaan suurempi osa Pori-Parkano osalle tulevasta liikenteestä menisi pohjoiseen eikä Parkanosta itään. Hintalappukin on eri tällöin.

Pori-Tampere-Jyväskyläkin on vain edelleen 15 pidempi ja sähköistettynä. Ja jos kapasiteetti meinaa loppua niin lisää kohtauspaikkoja, jolloin myös henkilöliikenne hyötyy.

Toki en vastusta jos koko Pori-Haapamäki laitettaisiin kuntoon. Harmi kun media vain puhuu koko radan kunnostamisesta eikä ajatella mitä hyötyä voisi olla jo toisen osan avaamisesta. Vuodet näyttää mitä tapahtuu. Olisiko rikkidirektiivi ja Porin LNG-terminaali, mikä saisi Porin satamaan lisää liikennettä..

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #15 : Kesäkuu 14, 2014, 20:47:24 »

Eli pointi on se että kaavoituksessa pidetään "ovi auki" radan avaamiseen tulevaisuudessa kun paremmat ajat koittavat.

(Maakunta)kaavoissa on paljon toivotaan, toivotaan -väyliä. Kaavoista löytyy mm. 3 eri kanavayhteyttä Saimaan ja Päijänteen välille, joita ei tasan taatusti tulla toteuttamaan.

Kuorttin ABC voisi tulevaisuudessa olla varsinainen liikenneasema, koska sillä kohtaa risteävät olemassa oleva vt 5, Savon oikorata ja vielä Päijänteelle johtava kanavakin.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #16 : Kesäkuu 18, 2014, 20:25:55 »

Eli pointi on se että kaavoituksessa pidetään "ovi auki" radan avaamiseen tulevaisuudessa kun paremmat ajat koittavat.
(Maakunta)kaavoissa on paljon toivotaan, toivotaan -väyliä. Kaavoista löytyy mm. 3 eri kanavayhteyttä Saimaan ja Päijänteen välille, joita ei tasan taatusti tulla toteuttamaan.

Aika usein maakuntakaavaa pidetään jonkinlaisena toteutussuunnitelmana, joka se ei todellakaan ole. Se on tilanvaraus. Maakuntakaavanhan laativat kunnat (maakuntaliittojen kautta) eikä maakuntakaava velvoita valtiota rakentamaan yhtään mitään.
tallennettu
Jari Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #17 : Marraskuu 19, 2015, 22:29:07 »

Jos ja kun nyt sitten liikenne lopetetaan ja rata Parkanosta Nixulaan suljetaan ja annetaan sen vesakoitua umpeen, niin kiinnostaisi tietää miten Porin Prikaati meinaa siirtää tykistönsä ja muun raskaan kaluston ampumaleireille Rovajärvelle? Moottorimarssi ei tosiaankaan ole millään muotoa realistinen vaihtoehto. Tankeilla (ei edes rynnäkköpanssareilla) ei ajeta yleisillä teillä ja tämänkin letkan siirtäminen laveteilla edes Parkanon asemalle lastattavaksi olisi aivan järjetön savotta.
Jos ratahallinnolla ei riitä kapitaalit radan ylläpitoon (kun Sipilän ja Stuppidon pitää elättää Irakin ISIS-taistelijoista Suomen verorahoilla) niin annettakoon radan ylläpito sitten pv:n kontolle. Siinä olis PionK:n janttereille sopivaa pikku puuhastelua.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #18 : Marraskuu 19, 2015, 22:36:58 »

Jos ja kun nyt sitten liikenne lopetetaan ja rata Parkanosta Nixulaan suljetaan ja annetaan sen vesakoitua umpeen, niin kiinnostaisi tietää miten Porin Prikaati meinaa siirtää tykistönsä ja muun raskaan kaluston ampumaleireille Rovajärvelle? Moottorimarssi ei tosiaankaan ole millään muotoa realistinen vaihtoehto. Tankeilla (ei edes rynnäkköpanssareilla) ei ajeta yleisillä teillä ja tämänkin letkan siirtäminen laveteilla edes Parkanon asemalle lastattavaksi olisi aivan järjetön savotta.
Jos ratahallinnolla ei riitä kapitaalit radan ylläpitoon (kun Sipilän ja Stuppidon pitää elättää Irakin ISIS-taistelijoista Suomen verorahoilla) niin annettakoon radan ylläpito sitten pv:n kontolle. Siinä olis PionK:n janttereille sopivaa pikku puuhastelua.

Minäkin olen vähän sivusta seuraillut tilannetta. Vaikuttaa tosiaan siltä, että rataa Niinisaloon ei tällä erää suljeta yleisistä syistä.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #19 : Marraskuu 19, 2015, 23:20:18 »

Mä nyt ihmettelen suuresti jos Niinisalon baana suljetaan. Mystisesti isosta Parkanon ratapiharemontista on luovuttu ja ratapihaa kunnostetaan puunkuormausta ajatellen kun tuon ison ratapiharemontin yhteydessä taas oli puhetta lastauspaikasta missä oltaisiin panssarivaunut saatu kyytiin ja takaisin. Kun taas Kihniön rata taitaa mennä kiinni nopeammin kuin alunperin suunniteltiin..
tallennettu
Jari Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #20 : Marraskuu 20, 2015, 18:06:17 »

Mä nyt ihmettelen suuresti jos Niinisalon baana suljetaan. Mystisesti isosta Parkanon ratapiharemontista on luovuttu ja ratapihaa kunnostetaan puunkuormausta ajatellen kun tuon ison ratapiharemontin yhteydessä taas oli puhetta lastauspaikasta missä oltaisiin panssarivaunut saatu kyytiin ja takaisin. Kun taas Kihniön rata taitaa mennä kiinni nopeammin kuin alunperin suunniteltiin..

Kun kerran PsPr käy harjoittelemassa Pohjankankaalla ja PorPr:lla on omaakin ps-kalustoa Nixulassa, jota pitää pari kertaa vuodessa roudata Lappiin niin kyllähän raitiotie varuskuntaan on sula välttämättömyys.
Ja mikäli Rosenlewin dirikka Jali Prihti onnistuu saamaan ratahallinnon tyypit vakuuttuneiksi tavoitteidensa mielekkyydestä, niin voipi olla että väli Pori-Parkano avataan uudelleen. Tosin peruskorjausta se väli kyllä kaipaisi. Jos kattonopeus koko matkalla olisi samaa luokkaa kun se nyt on Nixulan ja Parkanon välillä (30?) niin kannattavuudesta ei kannata edes keskustella. Puimurit ja muut vempaimet liikkuisi tällöin nopeammin joko kumipyörillä tai sitten T:reen kautta.
Parkanosta itään suuntautuvalle liikenteelle on vaikea nähdä mitään perusteltua. tarvetta
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #21 : Marraskuu 21, 2015, 12:59:46 »


ensi viikolla on taas liikennettä lapista niinisaloon

http://julia.dy.fi/timetables/advanced?s=1&date=future&range=30&type=%28kaikki%29&number=&operator=0&start=&end=&via=nns&locomotive=&wagon=#results
tallennettu
Jari Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #22 : Marraskuu 23, 2015, 03:51:16 »


Kiitos tästä tiedosta. Täytyypäs koittaa ehtiä kameran kanssa sopiviin väijypaikkoihin.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #23 : Marraskuu 23, 2015, 16:54:23 »


Perjantaina on Niinisalon asemalla oikein hälinää, kun sinne pitäisi tulla 2 junaa ja lähteä 2 junaa. Ja siis 2 junaa yhtäaikaa Niinisalossa.
tallennettu
Jari Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #24 : Marraskuu 23, 2015, 17:29:22 »


Perjantaina on Niinisalon asemalla oikein hälinää, kun sinne pitäisi tulla 2 junaa ja lähteä 2 junaa. Ja siis 2 junaa yhtäaikaa Niinisalossa.

Mites muuten tuo liikenteenohjaus pääradalta Mierontielle käy Parkanossa? Hoituuko ilman sen kummempia offensiiveja s.e. T:reen tai Seinäjoen valvontakeskuksessa joku napsauttaa kauko-ohjauksella vaihteet oikeaan asentoon ja juna jolkottelee oikealle raiteelle vai joutuvatko SA-junat vartoilemaan Parkanossa etenemislupaa?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 9 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina