Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 9 | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Suojanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #50 : Helmikuu 26, 2017, 12:27:39 »

Herätellääs tätä keskustelua taas henkiin. Virnistää
Näin aloittelevana harrastajana pitää kysellä teiltä teiltä tietäjiltä. Seuraavana kesänä taroituksena olisi käydä kuvailemassa mierontietä oikein ajan kanssa, Porista lähtien. Mistä näkisi listaa mierontien liikennepaikoista paikkatietoineen, oliskos liikennevirastossa vanhaa listaa tallella? Ja osaatteko te sanoa jotain muuta käymisen arvoisia paikkoja/kohtia mierontiellä?
Kiitos jo etukäteen!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #51 : Helmikuu 26, 2017, 12:53:52 »

Täältä löytyy mierontien tietoja: http://vaunut.org/haku/liikennepaikat/?r=15 Haapamäki-Parkano ja http://vaunut.org/haku/liikennepaikat/?r=22 Pori-Parkano.

Suosittelen myös tutustumaan kirjoihin Jussi Iltanen: Radan varrella sekä Heikki Kalliomäki: Rautatie tuli ja meni https://www.facebook.com/171839546357283/photos/a.172578012950103.1073741827.171839546357283/568249806716253/?type=3&theater
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #52 : Helmikuu 26, 2017, 19:50:04 »

Täältä löytyy mierontien tietoja: http://vaunut.org/haku/liikennepaikat/?r=15 Haapamäki-Parkano ja http://vaunut.org/haku/liikennepaikat/?r=22 Pori-Parkano.

Suosittelen myös tutustumaan kirjoihin Jussi Iltanen: Radan varrella sekä Heikki Kalliomäki: Rautatie tuli ja meni https://www.facebook.com/171839546357283/photos/a.172578012950103.1073741827.171839546357283/568249806716253/?type=3&theater

Edellisten lisäksi Resiina-lehdissä 1984-4 ja 1997-1 on myös kirjoituksia ja hyviä kuvia Pori-Haapamäki -radasta. 1997-1:n artikkeli innoitti ainakin itseäni aloittamaan rautatieaiheiset tutkimus- ja dokumentointiretket ratojen varsille, ja ensimmäinen kohteeni kesällä 1997 oli luonnollisesti Mierontie.

Kannattaa myös selailla vanhoja karttoja, joista näkee esim. seisakkeiden sijainteja, sillä suljetun radan varrella ei ole välttämättä enää lukukelpoisia km-merkkejä. http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #53 : Helmikuu 26, 2017, 20:17:51 »

Unohtamatta Jari Kuusisen Puskarata-kuvasarjaa: http://junalauta.net/puskarata.php !
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #54 : Syyskuu 26, 2019, 10:41:01 »


Näin alkoi sitten kunnostus:

Parkanon ja Niinisalon välillä on syksyllä tehty radan kunnossapitotöitä, muun muassa vanhojen ratapölkkyjen uusintaa. Näitä vaihdetaan tuhansittain. Tänä vuonna radalla on tehty myös muita kunnossapitotöitä.

– Niinisalon ratapihalla on korjattu kolmas raide jälleen käyttökuntoon puolustusvoimien pyynnöstä, Destian työmaapäällikkö Markus Fisher kertoo.

Fisherin mukaan rata saa myös kolmen kilometrin matkalta hieman raskaampaa K43-kiskoa alkuperäisen K30-kiskon sijaan Kairokosken eteläpuolelle. Tälle kolmen kilometrin pätkälle asennetaan myös uudet ratapölkyt ja rata saa sepelin alleen.

Sen sijaan Kairokosken ratapihan kiskotus puretaan pois. Työt vaikuttavat myös Kairokoskella olevalle tasoristeykselle, joka on tieliikenteestä pois viikon verran.

Fisher kertoo, että muutokset aiotaan tehdä vielä tänä syksynä, mutta jos ei se onnistu, niin se siirtyy ensi kevääseen. Ensi vuonna on myös tarkoitus vaihtaa pölkkyjä vielä tätä vuotta enemmän.
Kairokosken ratapihan poistuttua välille jää vielä Lapinnevan sivuraiteet, mutta niiden tulevaisuus on vielä auki.

https://ylasatakunta.fi/2019/09/26/rataa_niinisaloon_kunnostetaan/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« Vastaus #55 : Maaliskuu 23, 2020, 18:11:37 »


kunnostus jatkuu

https://www.parkano.fi/wp-content/uploads/2020/03/Kuulutus-Meluilmoituksen-vireill%c3%a4olo-Destia-Rail-Oy.pdf
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #56 : Maaliskuu 26, 2020, 14:43:25 »

Ratatöiden kuvaus


* Screenshot 2020-03-24 at 15.57.57 - Edited.png (273.4 kilotavua, 729x448 - tarkasteltu 612 kertaa.)
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #57 : Huhtikuu 08, 2020, 06:39:48 »

Jos olen oikeen käsittänyt, niin nyt toi muutaman km pätkä 43 kiskoa jatkaa siitä, mihin 54 kisko on loppunut Parkanon suunnasta eli saadaan ees jonkin verran lisää elinvoimaa Niksulan suuntaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #58 : Huhtikuu 08, 2020, 12:28:22 »

Taustalla näissäkin ratatöissä varmasti vaikuttaa se, että K30 raidemateriaali alkaa olla loppu. 54E1 on kevyin kisko, mille saa vielä vaihteita. Keski-Euroopasta kyllä toisaalta löytyisi 46E1 kiskoprofiilin valmistajia, mutta sitä ei Suomessa ole. Kevyempi K43 on kierrätystavaraa, jota ei uutena valmisteta. Eri kiskopainojen liittäminen on työlästä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #59 : Huhtikuu 08, 2020, 14:20:54 »

Niinisalon ratapihalta löytyy tälläisiä kiskoja, mutta mikä paino näissä on ?


* 20200408_133551 - Edited (1).jpg (296.87 kilotavua, 1200x598 - tarkasteltu 437 kertaa.)
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #60 : Huhtikuu 08, 2020, 14:50:06 »

Niinisalon ratapihalta löytyy tälläisiä kiskoja, mutta mikä paino näissä on ?

Tämä on radan alkuperäistä K30-kiskoa.

Mierontielle ehdittiin vaihtaa K43-vaihteet pääraiteeseen, Virtain asemaa lukuunottamatta, ennen läpiajavan liikenteen loppua. Ovatkohan ne vielä jäljellä Parkanon ja Niinisalon välillä?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #61 : Huhtikuu 08, 2020, 17:29:43 »


Mierontielle ehdittiin vaihtaa K43-vaihteet pääraiteeseen, Virtain asemaa lukuunottamatta, ennen läpiajavan liikenteen loppua. Ovatkohan ne vielä jäljellä Parkanon ja Niinisalon välillä?

Kairokoskeskelta on poistettu kaikki vaihteet ja Lapinnevalla taitaa käydä samoin. Niinisalosta pitäisi uusia vaihteita.

Kuvassa Niinisalon ratapiha pölkkyjen uusimisen jälkeen.


* 20200408_133208 - Edited.jpg (847.88 kilotavua, 1600x1200 - tarkasteltu 523 kertaa.)
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 290


« Vastaus #62 : Huhtikuu 08, 2020, 19:03:38 »

Lapinnevan kohtalosta ei osattu sanoa mitään kun kyselin. Siellähän on vanha pistoraidea pohjoisen suuntaan, sivuraide sekä ihan pieni pistoraide.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #63 : Huhtikuu 08, 2020, 19:43:26 »

Jari Välimaan kommentissa viime syyskuulta sisältyy Lapinnevan kohtalon avoimuus. Jos nyt väärin muista, niin Rautamon puretulta linjavaihteelta lähti Parkanon kaupungin omistuksessa oleva metsittynyt raide. Lapinneva näyttäisi olevan vaihteen teoreettiselle liikenteelle avaamisessa paras paikka, koska veturin paikkaa pitää vaihtaa tai peruuttaa.
Tämä saattaa siten vaikuttaa myös Lapinnevan liikennepaikan kohtaloon, että olemassa olo jatkuu varmuuden vuoksi suljettuna.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #64 : Huhtikuu 12, 2020, 15:56:50 »


Kairokosken ratapihasta jäljellä vain sepelit.


* 20200412_110846 - Edited.jpg (489.58 kilotavua, 1600x1200 - tarkasteltu 438 kertaa.)
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #65 : Huhtikuu 16, 2020, 05:28:42 »


Mierontietä lisää

"Tavaraliikenteelle tarkoitettu kehärata Porista Parkanon, Haapamäen, Jyväskylän ja Pieksämäen kautta Parikkalaan maksaisi radan sähköistämisineen vajaat 700 miljoonaa euroa. Hinta-arvio Pori-Parkano-Haapamäki-ratatyöryhmän tilaamasta ja WSP Finlandin tekemästä selvityksestä."

https://www.satakunnankansa.fi/a/5bdc3c6d-a5e5-4220-9b61-b94879b9b9ef?c=1528874183846
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #66 : Huhtikuu 16, 2020, 22:03:12 »

Tähän, ainakin toistaiseksi ihan älyttömään hankkeeseen on kyllä kulutettu veronmaksajien rahoja ihan liikaakin kaiken maailman selvitysten muodossa. Olishan se hienoa tietysti uudelleenrakentaa tuo rata, mutta nykyisessä taloustilanteessa radan tekeminen vaille käyttöä on kyllä ihan tajuttoman typerää.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #67 : Huhtikuu 17, 2020, 07:01:01 »


Pirkanmaan liitto myös radan rakentamisen kannalla

https://www.pirkanmaa.fi/blog/2020/04/15/poikittaissuuntainen-suomen-keharata-parantamaan-rautatieliikenteen-kilpailukykya/
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #68 : Huhtikuu 17, 2020, 11:46:04 »



Hienoa olisi, jos joskus toteutuisi,mutta vaikea nähdä, että olisi mahdollista. Rahaa huutaa niin moni kohde jo ennen tätä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #69 : Huhtikuu 19, 2020, 06:58:44 »


Hienoa olisi, jos joskus toteutuisi,mutta vaikea nähdä, että olisi mahdollista. Rahaa huutaa niin moni kohde jo ennen tätä.

Ei tätä tarvitse tehdä kerralla suurena investointina, vaan pienissä paloissa. Mutta taitaa korona viedä kaikki rahat muutenkin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #70 : Huhtikuu 19, 2020, 08:34:40 »

Ei tätä tarvitse tehdä kerralla suurena investointina, vaan pienissä paloissa. Mutta taitaa korona viedä kaikki rahat muutenkin.

Rakentamalla rautatiesilta Laitaatsalmen yli saisi jo yhden "Suomen kehäradan" osuuden takaisin käyttöön.  Hymyilee
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #71 : Huhtikuu 19, 2020, 10:09:00 »


Olisihan tällä kehäradalla melkoisia vaikutuksia. Raportista sivu 17



* Screenshot 2020-04-19 at 11.07.00 - Edited.png (781.64 kilotavua, 1095x602 - tarkasteltu 454 kertaa.)
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #72 : Huhtikuu 19, 2020, 10:16:16 »

Jäänyt piirtämättä ohut viiva Punkaharjulta Kaskisiin. Näyttää kieltä

Talvivaaran-Harjavallan kuljetusten reitti on väärin (kulkee Pieksämäen kautta).

Mutta joo eiköhän tuossa ole viivoja vedetty tarkoituksella vähän omiin satamiin päin. Kaikkea muutakin voisi kulkea.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #73 : Huhtikuu 19, 2020, 11:12:36 »

Halvempihan se olis Pori-Parkano kunnostaa kuin massiiviset ja TURHAN kokojuna-aikana uudet ratapihat Manseen Pyhäjärven ylityksineen.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #74 : Huhtikuu 19, 2020, 12:52:29 »

Mitä Uimaharjusta muka menee Jyväskylän kautta länsirannikolle?
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 9 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina