Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Olenko ainoa joka matkaa junalla mielummin kuin bussilla?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« : Syyskuu 23, 2009, 00:21:59 »

Olenko ainoa joka matkaa junalla mielummin kuin bussilla? puhutaan mukavauudesta ei nostalgia tms syistä. ps. väsyn bussissa paljon nopeampaa...
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2009, 11:29:14 »

Isoruhoisena äijänä kuljen myös mieluummin junalla kuin bussilla koska yleensä tilaa on enemmän ja välillä voi nousta oikomaan jäseniään. Matka-aika ja aikataulujen sopivuus tosin myös määrää kulkutavan valintaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2009, 13:43:00 »

En keksi tuntevani ketään, joka valitsisi mieluummin bussin kuin junan, jos molemmilla pääsee.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2009, 14:05:36 »

En keksi tuntevani ketään, joka valitsisi mieluummin bussin kuin junan, jos molemmilla pääsee.
Eipä ole sellaisia minunkaan tuttavissani. Nyyssien liikennekeskusteluista kyllä pari sellaista heppulia löytyi, jotka ilmoittivat ei-mistään-hinnasta suostuvansa matkustamaan junalla. Saattoi toki olla nyysseille tyypillistä provokaatiota.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2009, 17:50:56 »

Minä kyllä matkustan junalla lähinnä nostalgiasyistä tai koska työmatkoilla aikavoitto X2000:lla tulee niin suureksi. Lyhyemmillä matkoilla (n 3 tuntiin saakka) nykyaikaisella linja-autolla on monia etuja: luonnollisemmat ja vaihtelevammat maisemat ja aito ikkunapaikka. Junan seinäpaikka tekee koko matkasta yhden pitkän tunnelin. Ja suurin syy käyttää bussia on jos sillä saa vaihdottoman yhteyden mutta junalla ei. Junanvaihto on viheliäistä ison tavaramäärän kanssa ja sitä viheliäisempää mitä useammin vaihto on tehtävä. Minusta älyttömiä junanvaihtoja on esim. reiteillä  Hki-Mikkeli ja Hki-Pori. Edellinen on tosin parantunut kohti entistä, mutta en ole antanut anteeksi idioottimaista junanvaihtoa Kouvolassa ja äänestän edelleen bussien puolesta. Nuoret eivät varmaan edes osaa kuvitella minkälaisia reittejä ennen pystyi tekemään istuen samassa vaunussa tai kiskoauton liitevaunussa. Silloin kun matkaan vain kameran ja muistivihkon kanssa tilanne on toinen ja voin tarkoituksella etsiä hitaimman ja eniten vaihtoja vaativan junayhteyden, mutta se on aivan eri asia.
tallennettu
Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2009, 21:00:07 »

Täällä kyllä junasta kiinnostavammat näkymät ja kauniimmat ei niin täyteen rakennetut.
ps. nostalgiaa ei just lasketa eli ei tunne syistä tai nopeus syistä puhutaan eli vain mukavuudesta
joka siis jonkun mielestä tunne syy mutta mulle ei eli tärinä ja jatkuva n pysähtymisen ilman vaihtuminen aiheuttaa väsymystä.

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« Vastaus #6 : Syyskuu 23, 2009, 21:37:04 »

Rautatientorilta Pasilan asemalle toki juna on paras. Stockalta Pasilan kirjastoon saattaisi 9:n ratikka voittaa. Mielsin alkuperäisen kysymyksen pikavuoro-pikajuna-vertailuksi, tosin ilman perusteltua syytä. Nyt kuitenkin tärinä ja jatkuva pysähtyminen viittasivat paikallisbussiin. Maisemat ovat niin suhteelliset: vanhan savonradan reitti 60-luvulla oli paljon kauniimpi kuin nykyinen suora ja nopea kalliot ja mäet leikkauksissa halkova ja tunneleissa puhkova linjaus. Ei se kuitenkaan luonnonläheisyydessä ja maalaiskylämaisemissa pärjännyt silloiselle bussireitille Hirvensalmen ja Pertunmaan kautta eikä nykyinen rata vastaavasti oikein Vihantasalmen ohi kulkevalle tielle. Mutta reittejä on paljon ja kukin voi verrata omiin vaihtoehtoihinsa.
tallennettu
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #7 : Syyskuu 24, 2009, 14:08:15 »

Siis mä todellakin matkustan mieluummin junalla kuin bussilla. Bussissa on mieluiten istuttava koko ajan, junassa voi vapaammin liikkua. Ja mikä ihme siinä junanvaihdossa porukkaa niin rassaa? Siinähän saa vaan raitista ilmaa. Itse suorastaan nautin junanvaihdoista. Hymyilee Armeija-aikana tuli matkustettua Kotkasta Keuruulle vaihtaen Kouvolassa, Lahdessa, Riihimäellä, Tampereella ja Haapamäellä. Olen myös vaihtanut suurenkin laukkumäärän kera ilman ongelmia. Ja voihan sitä pyytää kanssamatkustajilta apua, ellei yksin pärjää. Minä olen auttanut lukuisia kertoja, olen monesti jopa itse tarjoutunut. Kerran mm kannoin kolmevuotiaan Riihimäellä r1:ltä r8:lle, kun kiire oli, eikä rattaiden kanssa äiti uskaltanut mennä liuskasta lapsi kyydissä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 25, 2009, 09:46:45 »

Ja mikä ihme siinä junanvaihdossa porukkaa niin rassaa? Siinähän saa vaan raitista ilmaa.
Riippuu tilanteesta. Kyllä minäkin nautioskelen junanvaihdoista jos liikun yksin ja vain vähäisen matkatavaramäärän kanssa. Vaan jos perhe lähtee liikkeelle kolmen lapsen ja viikonlopuksi porukan tarvitseman tavaramäärän kanssa, on junanvaihto melkoisen stressaava kokemus.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #9 : Syyskuu 25, 2009, 11:52:34 »

No jos lapset ovat mukana on kyllä stressaava kokemus matkustaa bussilla!
Jos ei ole pakko mennä bussilla meen kyllä junalla.

Mutta se että haluan matkustaa junalla ei tarkoita sitä että en menisi bussin kyytiin.
Pitkät matkat meen junalla ja sitten perille bussilla jos juna ei sattuisi pysähtymään etuovelle ja se sattuu harvoin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Syyskuu 27, 2009, 08:30:28 »

Niin no... Kyllä täällä mielummin junalla mentäisi... mutta äiti vielä pelkää lapsensa perään eikä päästä junalla, koska Tampereella vaihto! istu siinä sitten 4h bussissa, missä on yksin -- tylsää matkustaa.. Junalla menee nopeemmin (n.3.20h) ja mukavammin!
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2010, 10:18:07 »

Joskus muinoin Haminasta kulkiessani kuljin bussilla, mutta nykyään se ei ole edes vaihtoehto. Aina kun mahdollista, kapuan ihailemaan maisemia ja nauttimaan kaksikerroksisen vaunun yläkerran mukavuudesta, pendolinoja vältän loppuun asti. Ovathan ne kalliita ja näillä rataosuuksilla, joilla itse liikun, ne eivät edes ole yhtään nopeampia kuin IC:t.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Olenko ainoa joka matkaa junalla mielummin kuin bussilla?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina