Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Etelä-Savon liikenne  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« : Joulukuu 20, 2022, 23:47:29 »

Etelä-Savon rautateistä yleensä ja Haukivuoren tilanteesta erityisesti. EPö piti esitelmän ja tässä on lyhennelmä pääkohdista.

* EPö Seminaariesitelelmä 1.12.2022.pdf (1420.07 kilotavua - ladattu 215 kertaa.)
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Joulukuu 21, 2022, 00:17:11 »

Tämän erinomaisen aloituksen voisi teoriassa täysin perusteita muuttamatta ulottaa koskemaan koko maan liikennettä.

Mitä tulee raiteilla tapahtuvaan henkilöliikenteeseen niin Suomessa yllättävän moni rataosuus on jo pitkään uinunut ruususen unta. Kilpailua tällaiselle rataosuudelle viriteltäessä menee vain hetki, kun VR ilmoittaa olevansa kiinnostunut liikennöinnistä. Motiivia voi vain arvailla. Miksi liikennöinti ei kiinnostanut vuosikymmeniin? Miksi vasta kilpailun mahdollisuus herättää kiinnostuksen?

Näihin kysymyksiin tuskin löytyy selvää vastausta, josko vastaajaakaan.

Suomessa ihmisten kulkeminen pohjautuu todella pitkälle yksityisautoiluun ja edes kustannusten kohoaminen reilustikin ei välttämättä riitä muuttamaan tilannetta. Mutta ei myöskään se, että joukkoliikenteessä palvelutaso on todella heikolla tasolla.

Suomen rataverkolta käytännössä puuttuu sellainen seutuliikenne, joka Ruotsissa jo on ja voi aivan hyvin. Jos mietitään mikä Suomessa kohtuudella toimii niin vastaus on Helsinki-Riihimäki-Lahti/Tampere. Ruotsin puolellahan pieniäkin paikkakuntia palvellaan huomattavasti Suomea tiheämmällä aikataulurakenteella, kun taas Suomessa jumitetaan poliittisella tasolla ja jopa annetaan operaattorin sanella mitä ajetaan ja missä. Ratkaisevia päätöksiä tilanteen muuttamiseksi ei oikeastaan saada aikaan suuntaan eikä toiseen, ja jos jotakin saadaankin tehtyä niin sitten seuraava hallitus tulee ja peruu kaiken. Mikä järki? Ei niin mikään.

Suomen joukkoliikenne on jo koronan myötä kokenut eräänlaisen kuoleman. Tilanne on nykyisin monella paikkakunnalla pahimmillaan se, että vaivalla rakennetut matkakeskukset ränsistyvät täysin käyttämättöminä. Yhteyksiä joko ei ole lainkaan tai sitten niitä on muutama päivässä ja kulkuaikojen aukoton selvittäminen on mahdotonta, koska niistä ei tiedoteta. Operaattoreiden nettisivuilla voi olla jo aikaa sitten vanhentunutta tietoa, mikä ei pidä paikkaansa. Jos nettisivuja edes on.

Joka tapauksessa näyttää selvältä, että pääseminen edes Ruotsin tasolle vaatii Suomelta rakenteellisia muutoksia siihen kuinka joukkoliikennettä suunnitellaan ja järjestetään. Nykypolitiikassa Suomessa odotetaan, että markkinat kyllä hoitaa kansan liikkumistarpeet. Mutta nyt on nähty, että ei markkina yksinään kykene tuottamaan sellaista palvelua, joka ohjaisi kansaa siirtymään kohti ekologisempaa liikkumista. Tarjonta on näin koronan jälkeen vähäistä, vuorovälit ovat pitkiä ja epäsäännöllisiä. Niinpä on aivan luonnollista, että kansa kulkee henkilöautoillaan paikasta toiseen silloinkin, kun tarjolla olisi joukkoliikenteen yhteys.

En osaa sanoa mikä olisi ensimmäinen askel nykytilan korjaamiseksi. Valtiovallan hehkuttama digitaalisuus se ei ainakaan voi olla, koska operaattorit eivät osaa alkeellisiakaan digitaitoja: nettisivujen päivitys ei joko onnistu tai sitten ne puuttuvat kokonaan.

Ja jos tässä hölmöläisen maassa yritetään jotakin uutta niin viimeistään se kariutuu politiikkaan, jossa ei ymmärretä yhtikäs mitään kokonaisuuksista. Viimeisin uudistus käytännössä pirstoi sen kokonaisuuden mitä jo oli saavutettu useampaan osaan, jotka eivät juttele toisilleen.

Silti sitä toivoo, että jokin muuttuisi ja alan kehittyminen alkaisi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« Vastaus #2 : Joulukuu 21, 2022, 00:35:48 »

Kiitos Juhani! Kerroit paljon sellaista, johon ei lyhennelmässäni puututtu. Minun mielestäni Ruotsissa pitkään (kolmessa erässä) asuneena on täysin käsittämätöntä, kuinka Suomessa julkinen liikenne nähdään vain VR:n tai  bussiliikenteen kustannuksena ottamatta huomioon valtion kustannuksia vaihtoehdoista (polttoaineista ym). Ruotsalaiset "Hannu-Hanhet" ovat yleensä pihejä ja diskuteeraavat pitkään. Ehkä hulluinta on se, että mitä demarit Ruotsissa ajoivat ja päättivät (nykyisin kaikki ovat samaa mieltä) on Suomessa täysin mahdotonta, muodollisesti samojen tahojen mielestä.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #3 : Joulukuu 21, 2022, 10:31:43 »

Eljaksen esitelmä on saanut lämpimän vastaanoton ja kehuja mm. Päijät-Hämeen maakuntaliiton edunvalvontajohtajalta Antti Kalliomaalta.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1573


« Vastaus #4 : Joulukuu 21, 2022, 14:26:30 »

Eljakselta ja Juhanilta hyvät yhteenvedot nykytilanteesta!
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 193


« Vastaus #5 : Joulukuu 21, 2022, 15:23:39 »

Eljakselta tosi hienoa työtä! Juhanilta myös hyvä kirjoitus!

Itse olen myös joskus havainnut bussifirmojen sivuilla vanhentuneita aikatauluja ja on niitä jollain linja-autopysäkilläkin ollut... ei hyvä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Etelä-Savon liikenne  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina