Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatieasemien "stevareita" epäillään toistuvista muilutuksista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« : Joulukuu 26, 2022, 16:56:29 »

Valitettavasti tämä uutinen taitaa kuulua rautatieaiheisiin uutisiin.

Pk-seudun rautatieasemilla järjestyksenvalvojien epäillään syyllistyneen laajamittaisiin muilutuksiin. Joulun pyhinä poliisi on ottanut kiinni kuusi epäiltyä tekijää  Esitutkinnan helpottamiseksi tekijät ovat itse videoineet tapahtumia.

https://poliisi.fi/-/poliisi-tutkii-paakaupunkiseudulla-paljastunutta-laajaa-pahoinpitelykokonaisuutta


Miten järjestyksenvalvonta siellä menee? Onko se HSL:n ostamaa? Onko rautatieoperaattorilla osaa? Entä Väylällä? Turvallisuuspalvelut ilmeisesti tuottaa Avarn?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Joulukuu 26, 2022, 18:14:55 »

Kerran sivullisena auttajana jouduin avuntuloa odotellessa jäämään seuraamaan, kun tilanteeseen tuli pari järkkäriä sättimään autettavaa. Heikomman nöyryyttävä kohtelu tuntuu olevan pikemmin sääntö kuin poikkeus.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 167


« Vastaus #2 : Joulukuu 26, 2022, 19:11:37 »

Maahan tuupertunutta on poliisikin valitettavan usein pitänyt vain jonain juopporetkuna.
Lopun elämääni muistan isäni kohtalon.
Noihin vartijahommiin hakeutuu tunnetusti tyyppejä jotka eivät siihen sovi, mutta ilmeisesti pestaus toimii ja ei aina tyyönantajallakaan ole ihan puhtaat jauhot pussissa?
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #3 : Joulukuu 26, 2022, 19:39:04 »

Turvallisuuspalvelut ilmeisesti tuottaa Avarn?

Näin on, kertoo Ylen uutinen: ”Pääkaupunkiseudun juna-asemien järjestyksenvalvonnasta vastaa turvallisuuspalveluita myyvä Avarn Security. Yhtiön toimitusjohtaja Niclas Sacklén vahvistaa Ylelle, että rikosepäilyt kohdistuvat Avarnin työntekijöihin.”
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #4 : Joulukuu 26, 2022, 19:52:21 »

Kuvatunlainen meno on jatkunut tuolla jo vuosia. Aiemminkin sitä on yritetty tuoda julkisuuteen, mutta kanavat ovat olleet vääriä tai epäuskottavia. Jutussa mainitut keissit eivät ole millään lailla poikkeuksia vaan pikemminkin sääntö. Ja meno on myös vartiontiliikkeen johdon tiedossa ja yleisesti hyväksyttyä.
Veikkaan että päitä tulee putoamaan sekä vartiointiliikkeessä että myös asiakkaan puolelta. Poislukien päärautatieasema, kameroita asemilla hallitsee väylävirasto jolla siis on ollut tieto järkkäreiden toiminnasta. Junissa kameramateriaaliin pääsy on myös vr:llä. Sitä en osaa sanoa, onko hsl:llä omia kameroita vai onko esim busseihin asennetut kamerat liikennöitsijöiden.
Kaikenkaikkiaan tämä on äärettömän hyvä, että edes pienen pieni näppy tämän jättimäisen mätäpaiseen pinnalta on nyt saatu puhkaistua.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #5 : Joulukuu 26, 2022, 22:01:19 »

Kuvatunlainen meno on jatkunut tuolla jo vuosia. Aiemminkin sitä on yritetty tuoda julkisuuteen, mutta kanavat ovat olleet vääriä tai epäuskottavia. Jutussa mainitut keissit eivät ole millään lailla poikkeuksia vaan pikemminkin sääntö. Ja meno on myös vartiontiliikkeen johdon tiedossa ja yleisesti hyväksyttyä.
Veikkaan että päitä tulee putoamaan sekä vartiointiliikkeessä että myös asiakkaan puolelta. Poislukien päärautatieasema, kameroita asemilla hallitsee väylävirasto jolla siis on ollut tieto järkkäreiden toiminnasta. Junissa kameramateriaaliin pääsy on myös vr:llä. Sitä en osaa sanoa, onko hsl:llä omia kameroita vai onko esim busseihin asennetut kamerat liikennöitsijöiden.
Kaikenkaikkiaan tämä on äärettömän hyvä, että edes pienen pieni näppy tämän jättimäisen mätäpaiseen pinnalta on nyt saatu puhkaistua.
Niin, ei tämä tosiaan mikään uusi juttu ole ja itse olen tästä ilmiöstä ollut tietoinen toistakymmentä vuotta. Olen itse sekä nähnyt itse vastaavia ylilyöntejä että myös törmännyt kirjoitteluun asian tiimoilta, joka on rautatieharrastuspiireissä leimattu lähinnä "vasemmistoanarkistien agendaksi" tai peräti salaliittoteorioiksi. Mutta suinkaan tuulesta temmattuja ne todellakaan eivät ole olleet, vaikka yksityiskohtiin onkin hankala ottaa kantaa.

https://kukkaranta.com/category/vartijavakivalta/
https://voima.fi/artikkeli/2011/vartijavakivalta-ja-rankaisemattomuus/
http://nollatoleranssi.info/kokemuksia/
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000105072.html
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #6 : Joulukuu 29, 2022, 00:47:03 »

Näin se mätäpaise puhkeaa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009294212.html
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #7 : Joulukuu 29, 2022, 09:55:49 »

Kilpailutuksen järjesti valtion erityistehtäväkonserni Fintrafficin tytäryhtiö Fintraffic Raide.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #8 : Joulukuu 29, 2022, 11:15:40 »

Hesarin juttu on hyvä esimerkki siitä, miten journalismin keinoin voidaan käsitellä sellaisia epäkohtia, jotka ovat alan sisällä yleisesti tunnettuja, tiedettyjä ja jopa hiljaisesti hyväksyttyjä, mutta joista ei sen enempää puhuta. Käsittelyn tiedotusvälineissä mahdollistaa ainoastaan se, että joku tai jotkut sisäpiiriläiset suostuvat puhumaan ja avaavat asioita. Ilman todennettua sisäpiiristä saatua tietoa juttu jäisi pelkästään vihjailuiksi — eikä sellainen juttu päätyisi edes julkaistavaksi. Tämä pätee moniin muihinkin aiheisiin ja epäkohtiin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #9 : Joulukuu 30, 2022, 19:49:31 »


Koskas se puhkeaa Haapamäellä? Oon vähän aikaa odotellutkin jo, että koska te tulette ulos asian kanssa?
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #10 : Joulukuu 31, 2022, 01:39:06 »


Koskas se puhkeaa Haapamäellä? Oon vähän aikaa odotellutkin jo, että koska te tulette ulos asian kanssa?
Jossain kohtaa menee raja näiden maalittamisyritysten kanssa – kommenttisi ei liity aiheeseen, vaan pyrkii ennemminkin yrittämään vaientaa minut, eikä se ole oikein. Kommentoin tässä ketjussa yksityishenkilönä, ja sen pitää olla mahdollista ilman tällaista. Me olemme tehneet voitavamme, joten tämä kirjoittelu saa riittää. Saat löytää muun paikan kirjoituksillesi.

Ja ei, en ole kuullut, että Haapamäellä olisi ollut ongelmia stevareiden kanssa.
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #11 : Joulukuu 31, 2022, 11:26:49 »

Asiantuntemusta keskustelijoilla näyttää löytyvän, mutta käsi pystyyn: monellako on jotain kokemusta alalta?

Minulla on. Selvitin lukuisia tilanteita puhumalla, vaikeimmat sattuivat asemavartijana. Koko urani aikana en joutunut voimankäyttötilanteeseen. Pääasiallinen työni oli aikuisten lasten kasvattamista, joille omat vanhemmat eivät kyenneet asettamaan rajoja aikanaan.

Kohun kohteena olevien vartijoiden toimintaa voi tuskin puolustella mitenkään. Tälle alalle mahtuu mätiä omenia johtuen lyhyestä koulutuksesta. Kuitenkin ennenkuin lähdetään laiturilta neuvomaan miten merellä tulee seilata, pitää muistaa että suurin osa vartijoista on vastuunsa tuntevia ammattilaisia, jotka tekevät aikuisten lasten kasvatustyötä usein erittäin sekavissa olosuhteissa. Onnistunutta vartiointia on se, joka jää yleisöltä kokonaan huomaamatta.
tallennettu

Kevätkokouksessa 2020 uhkailtiin rikosepäilyssä todistaneita. Kesällä 2022 alkoi sekalaisten kunnianloukkausväitteiden tutkinta, kirjoittaa Salattu jäseniltä -blogin A. Ojala: https://salattujasenilta.blogspot.com/2022/11/poliisi-tutustuu-taas-yhdistyksen.html
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #12 : Tammikuu 01, 2023, 18:52:33 »

Asiantuntemusta keskustelijoilla näyttää löytyvän, mutta käsi pystyyn: monellako on jotain kokemusta alalta?

Täältä löytyy yks ex-väijy. Työkokemukseen kuuluu tuo junissa ja asemilla pyöriminen. Nyt mediassa pyörineet jutut eivät ole tuulesta temmattuja ja julkitulleet keissit ovat vain jäävuoren huippu.

Oman kokemuksen mukaan junat ja asemat eivät ole sen "haastavampia" kohteita kuin esim kauppauppakeskukset. Itseasiasa väittäisin sen olevan jopa vähän iisimpi. Jos sattuu järkevä työpari niin homma luistaa ja mahdolliset konfliktitilanteet saa hoidettua hyvällä huumorilla ja ihmismäisellä toiminnalla.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #13 : Tammikuu 01, 2023, 23:23:11 »

Tuossa äänitallenne 17.10.2022, stevarit rupesi kiusaamaan rautatieharrastajaa, https://www.youtube.com/watch?v=MYVELKecVro&t=12s.

Ja tuossa niille ehdotus että mistä hakea uutta työpaikkaa, https://youtu.be/k6BtroIo29k . Nämä on sitten K18 materiaalia.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #14 : Tammikuu 02, 2023, 10:16:40 »

Tuossa äänitallenne 17.10.2022, stevarit rupesi kiusaamaan rautatieharrastajaa, https://www.youtube.com/watch?v=MYVELKecVro&t=12s.

Ja tuossa niille ehdotus että mistä hakea uutta työpaikkaa, https://youtu.be/k6BtroIo29k . Nämä on sitten K18 materiaalia.

En nyt katsonut videoita, mutta jos kyse on samoista pätkistä joita aiemmin täällä puitu, niin ihan aiheesta tulivat ihmettelemään menoa.
tallennettu

Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #15 : Tammikuu 02, 2023, 14:39:47 »

HS: Väkivaltarikoksista tuomitut Avarnin järjestyksenvalvojat ovat työskennelleet Helsingin seudun asemilla tuomioista huolimatta:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009295564.html

Näyttää siltä, että väkivaltarikoksista epäiltyjen järjestyksenvalvojien lisäksi harkinta on pettänyt myös Avarnin rekrytoinnissa ja Poliisin lupahallinnossa.
tallennettu

Kevätkokouksessa 2020 uhkailtiin rikosepäilyssä todistaneita. Kesällä 2022 alkoi sekalaisten kunnianloukkausväitteiden tutkinta, kirjoittaa Salattu jäseniltä -blogin A. Ojala: https://salattujasenilta.blogspot.com/2022/11/poliisi-tutustuu-taas-yhdistyksen.html
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #16 : Tammikuu 09, 2023, 21:35:22 »

Noita kuvia katsellessa voi miettiä missä kunnossa rautatieasemat olisivat ilman vartijoita:

https://yle.fi/a/74-20003946
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #17 : Tammikuu 10, 2023, 00:15:43 »

Noita kuvia katsellessa voi miettiä missä kunnossa rautatieasemat olisivat ilman vartijoita:

https://yle.fi/a/74-20003946

Tohon sopis oikein hyvin viereen kuvakollaasi niitten huono-onnisten kropista jota ovat sattuneet näiden järkkäreiden uhriksi. En millään lailla puolustele ilkivaltaa ja paikkojen rikkomista, mutta olen sitä mieltä, että niiden ihmisten, jotka on palkattu ylläpitämään junien ja asemien turvallisuutta tulisi huolehtia siitä. Ei hakata sattuman varaisia ihmisiä.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #18 : Tammikuu 10, 2023, 17:09:41 »

Asiantuntemusta keskustelijoilla näyttää löytyvän, mutta käsi pystyyn: monellako on jotain kokemusta alalta?

Täältä löytyy yks ex-väijy. Työkokemukseen kuuluu tuo junissa ja asemilla pyöriminen. Nyt mediassa pyörineet jutut eivät ole tuulesta temmattuja ja julkitulleet keissit ovat vain jäävuoren huippu.

Oman kokemuksen mukaan junat ja asemat eivät ole sen "haastavampia" kohteita kuin esim kauppauppakeskukset. Itseasiasa väittäisin sen olevan jopa vähän iisimpi. Jos sattuu järkevä työpari niin homma luistaa ja mahdolliset konfliktitilanteet saa hoidettua hyvällä huumorilla ja ihmismäisellä toiminnalla.

Kerrottiinko koulutuksessa, kuinka toimitaan linkin mukaisessa tilanteessa?
https://www.punainenristi.fi/ensiapu/ensiapuohjeet/diabeetikon-verensokerin-lasku/

tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #19 : Tammikuu 10, 2023, 18:51:32 »

Asiantuntemusta keskustelijoilla näyttää löytyvän, mutta käsi pystyyn: monellako on jotain kokemusta alalta?

Täältä löytyy yks ex-väijy. Työkokemukseen kuuluu tuo junissa ja asemilla pyöriminen. Nyt mediassa pyörineet jutut eivät ole tuulesta temmattuja ja julkitulleet keissit ovat vain jäävuoren huippu.

Oman kokemuksen mukaan junat ja asemat eivät ole sen "haastavampia" kohteita kuin esim kauppauppakeskukset. Itseasiasa väittäisin sen olevan jopa vähän iisimpi. Jos sattuu järkevä työpari niin homma luistaa ja mahdolliset konfliktitilanteet saa hoidettua hyvällä huumorilla ja ihmismäisellä toiminnalla.

Kerrottiinko koulutuksessa, kuinka toimitaan linkin mukaisessa tilanteessa?
https://www.punainenristi.fi/ensiapu/ensiapuohjeet/diabeetikon-verensokerin-lasku/



En yhtään tiedä, miten se liittyy asiaan, mutta yleisimmät sairaskohtaukset ja niiden tunnistaminen/ensiapu käytiin kyllä läpi.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #20 : Tammikuu 10, 2023, 20:13:18 »

Asiantuntemusta keskustelijoilla näyttää löytyvän, mutta käsi pystyyn: monellako on jotain kokemusta alalta?

Täältä löytyy yks ex-väijy. Työkokemukseen kuuluu tuo junissa ja asemilla pyöriminen. Nyt mediassa pyörineet jutut eivät ole tuulesta temmattuja ja julkitulleet keissit ovat vain jäävuoren huippu.

Oman kokemuksen mukaan junat ja asemat eivät ole sen "haastavampia" kohteita kuin esim kauppauppakeskukset. Itseasiasa väittäisin sen olevan jopa vähän iisimpi. Jos sattuu järkevä työpari niin homma luistaa ja mahdolliset konfliktitilanteet saa hoidettua hyvällä huumorilla ja ihmismäisellä toiminnalla.

Kerrottiinko koulutuksessa, kuinka toimitaan linkin mukaisessa tilanteessa?
https://www.punainenristi.fi/ensiapu/ensiapuohjeet/diabeetikon-verensokerin-lasku/



En yhtään tiedä, miten se liittyy asiaan, mutta yleisimmät sairaskohtaukset ja niiden tunnistaminen/ensiapu käytiin kyllä läpi.

Oireet: ... Ärtymys, levottomuus ja aggressiivisuus, Sekavuus ...
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #21 : Tammikuu 11, 2023, 07:55:12 »

Oireet: ... Ärtymys, levottomuus ja aggressiivisuus, Sekavuus ...


Näitä tosin löytyy jokatoiselta etelän ihmiseltä...
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #22 : Tammikuu 11, 2023, 14:57:19 »

Ongelma taitaa olla lähinnä pääkaupunkiseudulla, muualla Suomessa vartijat eivät yhtä helposti syyllisty ylilyönteihin. Häirikötkin taitavat olla siellä vaikeampia tapauksia. Tuontitavaraa ulkomailta?
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 90


« Vastaus #23 : Tammikuu 11, 2023, 16:17:29 »

Mitä alan ihmisten kanssa olen vaihtanut kuulumisia, on ongelmia käytännössä kaikissa Suomen isoimmissa kaupungeissa ja monissa pienemmissäkin. Jos syitä mietitään, on tässäkin asiassa useampi puoli. Ei ole kysymys pelkästään häiriköistä tai vartijoista.

Asiakkaat eli lähinnä nämä häiriköt ovat toki muuttuneet viimeisen 20 vuoden aikana. Ei ainakaan helpommiksi vartijan työn kannalta. Mutta niin on muuttuneet vartijatkin.

Kun vertaa sitä aikaa, kun itse tein niitä töitä 80-luvulla, huomaa ainakin sen, että porukka, joka hakeutuu siihen työhön, on muuttunut. Jos aikoinaan suuri osa työntekijöistä oli aika tavallista porukkaa, on tänä päivänä ainakin asenteet aika erilaisia. Moni luottaa voimaan sen eri muodoissa.
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #24 : Tammikuu 12, 2023, 09:04:53 »

Ongelma taitaa olla lähinnä pääkaupunkiseudulla, muualla Suomessa vartijat eivät yhtä helposti syyllisty ylilyönteihin. Häirikötkin taitavat olla siellä vaikeampia tapauksia. Tuontitavaraa ulkomailta?

'Tuontitavaraa ulkomailta?'

Tulihan se sieltä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatieasemien "stevareita" epäillään toistuvista muilutuksista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina