Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna törmäsi hotelliin Helsingissä!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« : Tammikuu 04, 2010, 08:41:51 »

Helsingin rautatieasemalla on sattunut vakava raideonnettomuus. IS: tietojen mukaan juna on törmännyt rautatieaseman vieressä sijaitsevan hotellin rakenteisiin.

Lähde http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1852233. 04.01.2010 08:35

Lisätietoa http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Juna+ajoi+asemalaiturille+Helsingin+asemalla/1135251886567.

Kuvassa Edb-vaunu on noussut asemalaiturille.

VR:n tiedote www.vr.fi "4.1. klo 8.42 Junaliikenne Helsingissä on junaliikenne toistaiseksi pysähtynyt. "

Radio Suomi: "Raiteelle 13 on ohjattu Ilmalan ratapihalta tulossa ollut Kuopion suuntaan lähtevä InterCity-juna. Henkilövahinkoja ei tiettävästi ole sattunut. Helsingin ratapiha on toistaiseksi jännitteetön ja junaliikenne pysähdyksissä." Kyseessä siis InterCity 71 vaihtotyö tämän tiedon perusteella.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2010, 08:57:51 kirjoittanut Lari Nylund » tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2010, 08:44:59 »

Helsinki     04.01.2010 8:29:43  raideliikenneonnettomuus: suuri
tallennettu
Matti Tanttari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #2 : Tammikuu 04, 2010, 09:09:57 »

Olen tässä IC104:ssa, seisoo Tikkurilan ja Pasilan välillä. Saa nähdä kauanko tässä seisotaan.

Uusin tieto, puoli tuntia vähintään menee, langat kylminä Helsingissä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2130


« Vastaus #3 : Tammikuu 04, 2010, 09:15:00 »

Ja VR:n liikennetiedotteet kertovat, lisää, jonka perusteella voisi päätellä Larin veikkauksen junasta olevan oikean:
" 4.1. klo 9.05 Helsingistä klo 8.12 Kajaaniin lähtevä InterCity-juna peruttu

Helsingistä klo 8.12 Kajaaniin lähtevä InterCity-juna (IC 71) on peruttu Helsingin ja Kouvola välillä. Kouvolasta juna ajetaan aikataulunmukaisesti Kajaaniin "

Eipä vuosi 2010 ole alkanut mitenkään hyvin VR OY:llä muutenkaan:  Eilen IC179 / IC 184 peruutettu, edellisenä päivänä taas IC 173 peruttu.

No onneksi EU suo matkustajille vähän hyvitystä....
tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #4 : Tammikuu 04, 2010, 09:38:06 »

VR:n tiedotuskin lienee lukenut jo lehtien www-sivuilta että kyseessä on onnettomuus:

"4.1. klo 9.27 Junaliikenne on käynnistymässä Helsingissä

Helsingissä junaliikenne on käynnistymässä. Liikenne oli keskeytynyt onnettomuuden vuoksi. Ajolangat vaurioituivat tyhjän junan törmätessä laituriin. Tapauksesta ei aiheutunut henkilövahinkoja."
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2010, 09:48:24 »

IC71 runko oli katkennut Linnunlaulussa kahtia ja neljä viimeistä vaunua olivat karanneet saatosta. Jarrut eivät olleet kytkeytyneet päälle, vaan vaunut kolistelivat kohti rautatieasemaa tunnetuin seurauksin. Onneksi laiturialueet ennätettiin evakuoida ennen törmäystä.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Juna+hotellin+sein%C3%A4%C3%A4n+Helsingin+asemalla+%E2%80%93+junaliikenne+seisoo/1135251886567

Herää muutama kysymys, miksi edes hätäjarrut eivät toimineet? Säilytetäänkö IC71 runko ulkona Ilmalassa?

Juna oli ilmeisesti myöhässä jo saatossa, koska IC71 lähtöaika on 8.12 ja onnettomuus tapahtui ilmeisesti 8.28.

Juku näyttää tällä hetkellä IC71 perumisen syyksi teknistä vikaa Järkyttynyt
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2010, 13:22:08 kirjoittanut Jore Vornanen » tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Timo Lähteenmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #6 : Tammikuu 04, 2010, 10:01:27 »

Katselinpa tuossa noiden laitureiden tietoja ja tuon junan olisi pitänyt lähteä raiteelta 9. Onko siis tarkoituksella ohjattu raiteelle 13?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2130


« Vastaus #7 : Tammikuu 04, 2010, 10:08:17 »

No Onnettomuustutkintakeskus tutkii, miksi junarunko katkesi ja miksi jarrut eivät toimineet. Arvauksia voi heittää vaikka mistä....
tallennettu
Hannu Korpimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #8 : Tammikuu 04, 2010, 10:14:16 »

Ilmeisesti tarkoituksella irtovaunut ohjattu raiteelle 13, ainakin YLEn mukaan:

Tyhjillään olevasta kaksikerroksisesta Intercity-junasta irrotteet neljä vaunua ovat törmänneet Helsingin rautatieasemalla laiturilla 13 hotellin seinään. Yksi junassa ollut henkilökuntaan kuulunut ihminen sai lieviä ruhjeita käteensä. Turma johtui ilmeisesti junan jarruissa olevasta viasta. Junan viasta tiedettiin jo ennen törmäystä, joten juna ohjattiin poikkeavasti laiturille 13 ja siellä olevia ihmisiä ehdittiin varoittaa mahdollisesta onnettomuudesta.

Irrallaan olevat neljä vaunua ohjattiin laiturille 13 sen takia, että siellä on betoninen stoppari, jonka arveltiin hieman hidastavan junan kulkua. 70-tonnin painoiset vaunut kulkivat kuitenkin noin 10 metriä stopparin läpi hotellin seinään.

Ennakkotiedosta johtuen asemalla ja hotellissa olevia ihmisiä ehdittiin varoittaa turmasta. Junan ruhjomassa Holiday Inn -hotellissa vaurioitui muun muassa sprinklerijärjestelmä. Lisäksi hotellin toimistosiipi on käyttökiellossa. Pelastusviranomaiset tutkivat rakennuksen saamia vaurioita.

Kaksikerroksisen junan vaunut kiipesivät aina hotellin kolmannen kerroksen alapohjaan asti ja junttaantuivat siihen kiinni, kertoo Helsingin pelastuslaitoksen tiedotuspäällikkö Pentti Grönroos.

Grönroosin mukaan onnettomuustutkintakeskus alkaa selvittää tapahtumien kulkua.
Turma haittaa liikennettä pitkälle iltaan asti

Liikenne Helsingin rautatieasemalla oli täysin poikki noin 8.30-9.30 välisenä aikana. Liikenne on nyt saatu sen verran kuntoon, että sähköt on palautettu raiteita 11-13 lukuun ottamatta kaikille muille raiteille.

Ratahallintokeskuksen mukaan ruuhkien purkaminen on jo aloitettu. Sen sijaan laiturien 11-13 viat saadaan korjattua aikaisintaan myöhään illalla.

Onnettomuuden takia myös laiturit 11-19 evakuoitiin ja junaliikenne Helsingin keskustaan ja sieltä oli täysin sekaisin noin tunnin ajan. Muun muassa ratapihan sähköt olivat poikki. VR:n mukaan ainakin turmaradan ajolangat ovat vaurioituneet.

Junassa oli onnettomuuden aikana konduktööri ja muuta henkilökuntaa, kertoo VR.

Juna oli lähdössä kello 8.12 kohti Kuopiota. Junaa oltiin peruuttamassa Helsingin asemalle, kun veturin ja viiden vaunun junasta irtosi neljä vaunua, jotka törmäsivät hotellirakennuksen seinään.

YLE Uutiset
www.yle.fi
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/tyhjillaan_ollut_juna_on_tormannyt_seinaan_helsingin_rautatieasemalla_1343824.html
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2010, 10:16:21 »

IC2 85 ja IC2 125 myös peruttu, koska junat saapuneet reilusti myöhässä aijemmilta vuoroiltaan.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #10 : Tammikuu 04, 2010, 11:31:54 »

Mahtoiko tulla ensimmäinen hylkyyn joutuva kaksikerrosvaunu(t)?
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #11 : Tammikuu 04, 2010, 12:56:01 »

Pari kuvaa asemalta:

http://static.iltalehti.fi/uutiset/juna5JI0401_uu.jpg

http://static.iltalehti.fi/uutiset/juttujuna11JOB_uu.jpg

http://static.iltalehti.fi/uutiset/juttujuna4JOB_uu.jpg
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #12 : Tammikuu 04, 2010, 13:45:01 »

Näinköhän yksi vaunuja yhdessä pitämä ruuvikytkin olisi hajonnut pakkasten takia? Luulisi noiden kytkimien kestävän kun suurin osa 2-kerroksista on tehty tiettävästi Suomessa ja Transtech:n tehtaalla.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #13 : Tammikuu 04, 2010, 13:55:02 »

Olisikohan tämä pystytty välttämään, jos ja kun oli tiedossa, mille raiteelle vaunut ovat tulossa, että joku olisi käynyt heittämässä jarrukengän tai pari kiskoille? Varmasti olisi saatu vaunuletkan vauhtia pienemmäksi. Tietenkään todellisuudessa ei jarrukenkiä varmaan ollut tarpeeksi lähellä, että joku olisi niitä ehtinyt paikalle kiikuttamaan, mutta tulevaisuutta silmälläpitäen voisi jokaisen laiturin päässä ehkäpä olla kolmiolla lukittu kaappi, josta muutama jarrukenkä löytyisi hätätapauksia varten...
tallennettu
Pasi Seljas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #14 : Tammikuu 04, 2010, 14:11:28 »

Tästähän saadaan hyvä alku tulevalle kaksikerrosmuseojunalle, 4 vaunua, jos nämä menevät hylkyyn. Vielä pitäisi saada veturi tai pari. Olisi kerrankin aikaa kunnostaa ja ajanmukaista tietoa hankittavissa.
tallennettu
Juhana Siren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #15 : Tammikuu 04, 2010, 14:22:10 »

Tästähän saadaan hyvä alku tulevalle kaksikerrosmuseojunalle, 4 vaunua, jos nämä menevät hylkyyn. Vielä pitäisi saada veturi tai pari. Olisi kerrankin aikaa kunnostaa ja ajanmukaista tietoa hankittavissa.

Seinään rusentuneen itsekantavan alumiini- ja komposiittirakenteen oikominen ja paikkailu on sitten ns. hauskaa...  Näyttää kieltä

Valmistajalta voinee onneksi tiedustella varaosia.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #16 : Tammikuu 04, 2010, 14:33:28 »

Tapahtumat alkoivat, kun IC-junaa oltiin peruuttamassa Ilmalan varikolta Helsingin rautatieasemalle. Juna oli tyhjä matkustajista, sillä junan oli tarkoitus lähteä Rautatieasemalta kohti Kajaania.

Junan jarruissa havaittiin vikaa. Juna oli pysähtyneenä Linnunlaulun kohdalle. Kun junan saattamisesta vastuullinen konduktööri oli ulkona tutkimassa junaa, tuntemattomasta syystä neljä irti päässyttä vaunua lähti omalla painollaan liukumaan kohti Rautatieasemaa. Veturi ja neljä muuta vaunua jäivät paikoilleen.

Normaalisti vaunujen jarrut menevät automaattisesti päälle vaunujen irrotessa, mutta nyt niin ei jostakin syystä käynyt. Linnunlaulun ja Helsingin rautatieaseman välinen matka on alamäkeä, ja kymmenien tonnien painoiset vaunut liukuivat omalla painollaan lopulta arviolta 20 - 30 kilometrin tuntivauhtia.

Irralleen päässeiden vaunujen kyydissä oli yksi konduktööri ja kaksi ravintolavaunun työntekijää.

http://www.vartti.fi/artikkeli/b9b8326c-3fe3-4ee4-8e81-aba13bb1c4a9

Työntekijöillä oli vain muutama minuutti aikaa toimia sen jälkeen, kun vaunut olivat lähteneet liukumaan. Itsensä suojaamisen lisäksi he ehtivät soittaa varoitussoiton, jonka ansiosta asemalla olleita matkustajia ehdittiin varoittaa. Heillä ei tiettävästi ollut aikaa yrittää pysäyttää vaunuja.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010010410875443_uu.shtml
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2010, 15:08:54 kirjoittanut Jore Vornanen » tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Tammikuu 04, 2010, 14:38:49 »

Mä en nyt van ymmärrä, miten tämä onnettomuus on ollut mahdollinen.
Eka ajatus tietysti oli, että junassa olleet ovat olleet niin tahvoja, etteivät ole repineet hätäjarrusta. Mikrosekuntia myöhemmin kuitenkin tulee väistämättä mieleen, että konduktööri ja kaksi avecralaista kyllä osaisivat yhteistyössä päättää vetää hätäjarruista, joten hätäjarrutus lie tehty.

Siispä voidaan olettaa, että hätäjarrutus ei ole toiminut. Miksi?
Eikö hätäjarrutus yksinkertaisesti sylkäise paineet ulos vaunun läpi menevästä jarruletkusta, jolloin koko junan jarrut jarruttavat?
Silloinkin, jos junan jarrut on irroitettu vaihtotöiden nopeuttamiseksi, ei se kai muuta tarkoita kuin että jarruletkut on vaunuissa täytetty ilmalla ja sitten suljettu päistään(?)
Silloinkin siis pitäisi hätäjarrutuksen auttaa ainakin yhden vaunun osalta. Joko siis hätäjarrukahvalla ei ole ollut mitään vaikutusta jarruletkuun tai sitten vaunujen jarrutpalat/vastaavat eivät ole olleet kytkettyinä siten että ne voisivat missään tilanteessa toimia.

Jos neljän eri vaunun jarruissa on ollut noin isosti vikaa, miksi ihmeessä junaa on saatettu kohti Helsingin asemaa? Ajateltiinko siellä ajella täysi matkustajajuna satojen kilometrien matka junalla, jonka neljästä viimeisestä vaunusta puuttuvat jarrut?!

Oma kysymyksensä on sekin, miten vaunut saatiin vahingossa irti.
Vaikuttaa aikamoiselta tiedonkulkukatkokselta, että koko juna on ylipäänsä lähtenyt Ilmalasta mihinkään noin keskeneräisessä kunnossa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #18 : Tammikuu 04, 2010, 15:20:01 »

Iltalehdessä on mielenkiintoinen ilmaus, että rungon kyydissä olleella henkilökunnalla ei tiettävästi ollut aikaa yrittää pysäyttää vaunuja:

"Työntekijöillä oli vain muutama minuutti aikaa toimia sen jälkeen, kun vaunut olivat lähteneet liukumaan. Itsensä suojaamisen lisäksi he ehtivät soittaa varoitussoiton, jonka ansiosta asemalla olleita matkustajia ehdittiin varoittaa. Heillä ei tiettävästi ollut aikaa yrittää pysäyttää vaunuja. "

Kyllä kai nyt muutaman minuutin aikana kolmen henkilön voimin pitäisi ainakin yksi tai kaksi hätäjarrukahvaa ehtiä kiskaisemaan? Jos yhdessä vaunussa jarrut ei toimi, niin sitten seuraavaan yrittämään. Tietenkin paniikkitunnelma ja epävarmuus tulevasta varmasti on heikentänyt harkinta- ja toimintakykyä. Onneksi "matkalaiset" selvisivät lähinnä henkisillä naarmuilla rytäkästä.

 
tallennettu
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #19 : Tammikuu 04, 2010, 15:22:08 »

Liikenteenohjaaja teki nopean ja oikean päätöksen ohjatessaan junan raiteelle 13, sillä lähtöraiteella olisi tullut rumaa jälkeä pahimpaan ruuhka-aikaan vaunujen mennessä täyden asemahallin seinän läpi. Liikenteenohjaaja pelasti toiminnallaan kymmneniä mahdollisia kuolonuhreja ja lukuisia loukkaantuneita. Myös kaksikerrosvaunun törmäyskestävyys tuli testattua. Etumaisen vaunun kori oli kestänyt rajun törmäyksen kunnialla. Mikäli vaunussa olisi ollut matkustajia olisi siitä huolimatta säästytty kuolonuhreilta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Tammikuu 04, 2010, 15:22:32 »

Onko missään sanottu, että juuri liukumaan lähteneissä vaunuissa olisi ollut henkilökuntaa sisällä?
tallennettu
Jukka Haaramo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #21 : Tammikuu 04, 2010, 15:24:58 »

IC47:n korvasi Tampereelta ilmeisesti Porin taajamajunarunko  kokoonpanolla Sr1 3093+23256+23xxx+23555+23163, kohtasi IC54:n Kokkolassa. Välittömästi perässä ajeli S45, joka myös kohtasi IC54:n Kokkolassa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Tammikuu 04, 2010, 15:41:09 »

Todella hyvää tuuria, ja taitoakin ohjailussa. Olisi varmasti mennyt asemahalliin. On siinä sen verran heikot topparit ja niiltä paikallisliikenteen raiteilta olisi saattanut päästä vaikka metroasemalle!
tallennettu
Matti Mäntyvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #23 : Tammikuu 04, 2010, 15:43:45 »

Onko missään sanottu, että juuri liukumaan lähteneissä vaunuissa olisi ollut henkilökuntaa sisällä?

Hesarin sivuilta: Vaunuissa oli törmäyshetkellä sisällä kolme henkilökuntaan kuuluvaa, yksi VR:n konduktööri ja kaksi ravintolavaunun työntekijää.

Junassa olleet ehtivät suojautua kauimpana törmäysvaunusta olleen ravintolavaunun lattialle.

Toinen junassa ollut konduktööri oli noussut ulos junasta tutkimaan pysähdyksen syytä juuri ennen vaunujen karkuun pääsyä.
tallennettu
Jari Vuorisalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #24 : Tammikuu 04, 2010, 15:45:05 »

Onko missään sanottu, että juuri liukumaan lähteneissä vaunuissa olisi ollut henkilökuntaa sisällä?

Eikös se ole kerrottu että vaunuissa oli yksi konduktööri ja kaksi ravintolavaunun henkilöä.

Ihmeelliseltä tuntuu että vaunut lähtivät omille teilleen (oliko kytkennässä vikaa tai oliko kytkintä ollenkaan kiinnitetty huolellisesti) ja jos vaunut eivät pysähtyneet irtoamisen jälkeen, niin eikös se kertoisi siitä että vaunuissa ei olisi ollut alun alkaenkaan jarruissa painetta - eikös muuten vaunujen jarrutus olisi käynnistynyt automaattisesti kun jarruletkut olisivat irronneet muusta rungosta ??
Miten hätäjarrutus muuten toimii jos jarruissa ei ole ilmaa ollenkaan - eikös hätäjarrutus toimi juuri niin että paine päästetään pois, jolloin vaunu jarruttaa??
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna törmäsi hotelliin Helsingissä!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina