Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Huoltovarmuus- ja sotalogistiikkaan rautateillä panostetaan tulevaisuudessa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #25 : Syyskuu 11, 2023, 10:24:33 »

- - -
urli ei muodostu oikein, mutta tuo google mapsissa oleva rata ei ole suurnopeusrata vaan hätätila.

Korjattuna:

https://www.google.fi/maps/@54.3289066,23.3694146,3a,25.6y,252.81h,87.16t/data=!3m7!1e1!3m5!1sOXIzqVC3GCzX2IOM-uHE6Q!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DOXIzqVC3GCzX2IOM-uHE6Q%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D77.65378%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?entry=ttu
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #26 : Syyskuu 11, 2023, 13:05:18 »

- "Kumipyörät  voittivat ja entisten raiteiden paikalla kulkee nyt moottoritie koska savonlinnalainen niin halusivat".

Onko savonlinnalaisten mielihalut todellakin tärkeämpiä, kuin maamme huoltovarmuus-/strateginen logistiikka? Eiköhän se puuttuva siltakin/kääntösilta sinne mahdu kun oikein sovitellaan. Ja ellei kerrasta mene, niin sitten voisi sovitella oikein sanktioiden kera, ja juuri niin kauan, että savonlinnalaiset suorastaan vaatisivat tuon raideyhteyden pikaista palauttamista.
Ei se tie ratalinjan päällä kulje. Työmaa-aikana oli käytössä väistötie, joka kulki osittain pitkin ratapengertä, mutta nyt kun tiesillat ovat käytössä, ratalinja on vapaa. Suunnitelmat (kääntö)sillasta ovat olemassa, vain rahoitus puuttuu. Raidetta puuttuu yhteensä noin puolen kilometrin matkalta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 875


« Vastaus #27 : Syyskuu 11, 2023, 16:46:21 »


Tuosta Suwalkin käytävän  2-raideleveysradasta on suurimmalti osin toteutettu niin että on kaksi raidetta vierekkäin.

Esim tässä: https://www.google.com/maps/@54.446023,23.2489727,3a,75y,135.16h,78.03t/data=!3m7!1e1!3m5!1s0bjB-qkC6m_GroxiM7Utw!2e0!5s20230801T000000!7i16384!8i8192?entry=ttu

Tai sitten voi olla kolme raidetta vierekkäin, osittain siksi että Kaliningradin junat menee kanssa tästä kohtaa :

https://www.google.com/maps/@54.7781009,23.7279833,3a,75y,76.4h,85.68t/data=!3m8!1e1!3m6!1sYcNFKVArImpKzeM0Ejo5lA!2e0!5s20230801T000000!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DYcNFKVArImpKzeM0Ejo5lA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D21.479906%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?entry=ttu


Tuo aikaisemmin näytetty Sestokai-Mockava -osuus jossa kiskot limittäin rakennettiin jo aikaisemmassa vaiheessa. Mockava - Puolan raja on pelkästään 1435 mm.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 922


« Vastaus #28 : Syyskuu 12, 2023, 13:01:35 »


Tai sitten voi olla kolme raidetta vierekkäin, osittain siksi että Kaliningradin junat menee kanssa tästä kohtaa :

https://www.google.com/maps/@54.7781009,23.7279833,3a,75y,76.4h,85.68t/data=!3m8!1e1!3m6!1sYcNFKVArImpKzeM0Ejo5lA!2e0!5s20230801T000000!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DYcNFKVArImpKzeM0Ejo5lA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D21.479906%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?entry=ttu


Tuo aikaisemmin näytetty Sestokai-Mockava -osuus jossa kiskot limittäin rakennettiin jo aikaisemmassa vaiheessa. Mockava - Puolan raja on pelkästään 1435 mm.



vasemmanpuoleinen rata katki ?

joka tapauksessa helpompi katsoa rautatiekartasta https://openrailwaymap.org/?style=gauge&lat=54.65794628989232&lon=24.27154541015625&zoom=8
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #29 : Syyskuu 23, 2023, 17:21:02 »

Baltian maiden nykyinen 1520 mm -rataverkko ei ole milloinkaan palvellut tehokasta logistiikkaa Eurooppa - Baltia - Puola - Eurooppa välillä, sillä Baltian rataverkko pohjautuu yhä edelleen pääsääntöisesti neuvostoaikaan, eli moskova-lähtöiseen logistiikkaan Baltian maiden suhteen.

(moskova kirjoitetaan minun maailmankatsomuksessani aina pienellä, kunnes venäläiset itse omilla teoillaan todistavat sen kirjoitusasun muuttamisen tarpeen toiseksi).
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #30 : Syyskuu 23, 2023, 17:29:47 »

https://yle.fi/a/3-5611469
10.8.2010
Tornion ja Haaparannan välisellä osuudella on arkisin päivittäin liikennöintiä. Alueella käytetään limittäin meneviä raideleveyksiä. Raideleveyksien muuntolaite on vielä paikallaan Torniossa, mutta sen käytöstä on näillä näkymin luovuttu, kertoo liikenneviraston rataverkko-osaston johtaja Markku Nummelin.

- Torniossa on saksalainen laitteisto, mutta se ei ole koeliikennekäytössä. Ilmeisesti saksalaisella omistajalla hieman herpaantui kiinnostus, mutta laitteisto sinänsä on kunnossa ja toki myös erikoisvaunutkin, toteaa Nummelin.

Investoinnit käytön esteenä

Raideleveyden muuntolaitteen myötä liikenteessä tulisi huomattavasti etuja, kun siirtokuormausta ei tarvitsisi suorittaa. Muuttuvaraideväliset vaunut ovat kuitenkin kalliita.

- Vaunuissa on erikoisakselit jolla pyörät voidaan siirtää. Uskoisin, että liikennöitsijät eivät ole olleet innostuneita koviin vaunuinvestointeihin. Ratalaite kuitenkin on suhteellisen edullinen, mainitsee Nummelin.

- Toimeen kuitenkin tullaan kahdella eri raideleveydellä. Välillä käytetään vain siirtokuormausta, Nummelin kertaa.

Muuntolaite palaa kenties tulevaisuudessa

Markku Nummelinin mukaan ei ole poissuljettua, että raideleveyden vaihtolaite palaisi käyttöön. Kyse on vain rahasta: vähäisellä vaunumäärällä muuntolaitteesta ei saada suurinta hyötyä irti.

- Tarvitaan suhteellisen lyhyt liikennöintiväli, sillä jos erikoisvaunu matkaa Torniosta pitkälle Eurooppaan, niin sen kiertoaika on pitkä ja se ei ole kannattavaa. Kiertoaikaa pitäisi saada lyhyemmäksi. Silloin vaunut saataisiin kannattaviksi ja laitteisto tulisi todennäköisesti uudestaan käyttöön, selventää Nummelin.

Käyttöönotto olisi nopeaa, sillä suurempia huoltotöitä ei tarvita. Muutaman päivän huollolla laitteisto olisi valmis tekemään matkaa entiseen tapaan.

Toivottavasti nuo väylän lahjattomat tupeltajat ovat 13 vuoden aikana sisäistäneet ja keksineet jotakin konkreettista tuon solmun kehittämiseksi ja huoltovarmuutemme aukipitämiseksi.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Huoltovarmuus- ja sotalogistiikkaan rautateillä panostetaan tulevaisuudessa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina