Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 2024, ja junaliikenne täysin sekaisin.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #25 : Tammikuu 03, 2024, 17:51:00 »

Miksiköhän tenutuksesta luovuttiin? Luotetaanko liikaa toimimatomiin "huoltovarmoihin" ilmakuivaajiin? Ennen (eläkkeellä parikymmentä vuotta) ohjeistettiin kaatamaan tenua suoraan ilmaletkuihin ennen kytkemistä, veturin paineilma sitten hoiteli tenun leviämisen vaunuihin.

Pystytäänkö kalustoa sulattamaan täysipainoisesti muualla kuin Ilmalassa? Pahus, kun tuli lopetettua Hy knp, siellähän joskus oli kalustoa sulamassa.

Tenutuksesta luovuttiin monestakin syystä. Kalustoa huoltavia on entistä vähemmän ja kaluston kierrot pitkiä. Tenun riittävyys olisi ongelma. Uudempi paineilmatekniikka ei "tykkää" tenusta. Tuo mainitsemasi tenun kaato jarruletkuun oli tosiaan aikanaan hyvä konsti. Nykyään Edo-yksiköissä veturia ei usein irrotella.

Ilmankuivaimet ovat tosiaan hyviä pitämään järjestelmät riittävän kuivina. Ongelmana on tosiaan vähenevät huollon resurssit pitää ne kunnossa. Toimimaton ilmankuivaaja aiheuttaa ongelman järjestelmiin, vaikka se huolletaan. Kosteus on jo kulkeutunut joka paikkaan, sen pois saaminen jälkeenpäin on tietysti vaikeaa.

Jos kerran kaluston huollosta on karsittu henkilöstöä ja samalla pidennetty kiertoja, niin sehän on silloin tietoista riskinottoa, matkustajapalvelua samalla uhraten. Tätä on todisteltu tälläkin viikolla päivittäin. Suomessa tulee talvi jokaisena vuonna ja kondenssivesi jäätyy tasan varmasti järjestelmiin, mikäli sitä on sinne päässyt. Ilmankuivainten/paineilmajärjestelmien säännöllinen huolto auttaisi varmasti.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #26 : Tammikuu 03, 2024, 18:47:32 »

Eipä ole vahvasti mennyt kumipyörillä ajettavassa joukkoliikenteessäkään.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010096419.html


tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #27 : Tammikuu 03, 2024, 19:02:44 »

Sillei si! Vain "yli 150" peruttua bussivuoroa pääkaupunkiseudulla? Toivottavasti meni rankoille sakoille bussioperaattoreiden hölmöilyn johdosta. Yrittävät kerätä kirsikat kakusta, ja kun homma kus*e, niin vetoavat armottomiin sääolosuhteisiin. Ei se ihan niin mene. Kalustoa hankittaessa, ja sen ylläpitoa suunnitellessa, voisi ottaa aivot käyttöön ja unohtaa edes hetkeksi "katelaskurin". Ahneus ei ole syy, tai oikeus yhteiskunnan korvaamaan surkeaan matkustajapalveluun.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #28 : Tammikuu 03, 2024, 22:34:46 »

Kappas, kun ei huolloista vastaavan FleetCaren taholta ole uskallettu ottaa kantaa asiaan. Tapahtumat ovat syötetty suoraan henkilöliikeenjohtajattaren suuhun, ken ei välttämättä tiedä täyttä totuutta kaikesta. FleetCaren tunnuslause: "Yhteisellä matkalla maailman parhaaksi". Eivät ole tainneet pomot uskaltautuneet yhteiselle matkalle, "maailman parhaaksi" - kunhan saisivat edes Suomen liikenteen jotenkin toimimaan.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #29 : Tammikuu 04, 2024, 11:52:35 »

Sillei si! Vain "yli 150" peruttua bussivuoroa pääkaupunkiseudulla? Toivottavasti meni rankoille sakoille bussioperaattoreiden hölmöilyn johdosta. Yrittävät kerätä kirsikat kakusta, ja kun homma kus*e, niin vetoavat armottomiin sääolosuhteisiin. Ei se ihan niin mene. Kalustoa hankittaessa, ja sen ylläpitoa suunnitellessa, voisi ottaa aivot käyttöön ja unohtaa edes hetkeksi "katelaskurin". Ahneus ei ole syy, tai oikeus yhteiskunnan korvaamaan surkeaan matkustajapalveluun.

Ei se nyt aivan näinkään mene. Höseillä tilaajana saattaa hyvinkin olla tahtotilana ja tapana vaatia operaattoreilta kalustoa, joka ei kaikissa olosuhteissa selviä. Höseli esimerkiksi ilmoittaa, että yhtään uutta dieselbussia ei tule. Samassa uutisessa käy ilmi, että ei ole olemassa sähkökalustoa, joka ongelmitta selviää pakkasissa ja Helsingin huonosti hoidetuilla kaduilla. Tätä kaikkea on turha laittaa bussioperaattorriden hölmöilyksi. Tilaajallakin on vastuunsa, muun muassa tilata toteuttamiskelpoisia asioita.
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #30 : Tammikuu 04, 2024, 15:32:19 »

Eipä ole vahvasti mennyt kumipyörillä ajettavassa joukkoliikenteessäkään.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010096419.html


Noo... HSL-liikenteessä ajetaan noin 20 000 bussivuoroa päivässä joten 150kpl on tästä 0,75%. Eli mittasuhteet toki aina vaikuttaa.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #31 : Tammikuu 04, 2024, 15:46:42 »

Helsingin Sanomat kertoo uutisessaan https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010098625.html VR:n peruvan viikonlopuksi useita junavuoroja. Junavuoroja perutaan perjantailta, lauantailta ja sunnuntailta noin 20 junavuoroa per päivä. Suuri osa peruutuksista kohdistuu Helsingin ja Kupittaan, Tampereen ja Porin sekä Seinäjoen ja Vaasan välille.

Tämähän on kuin toisintoa aikaisemmista kovista pakkastalvista.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #32 : Tammikuu 04, 2024, 16:05:41 »

Mihin perustuu että IC148 peruttiin jo ennakkoon? Työkaverin lapsen piti päästä sillä kulkemaan. VR sanoo muusta junaliikenteestä johtuen, kalustokiertoko ja edellinen väli jäänyt kesken syynä?
https://juliadata.fi/timetables?s=148&d=4.1.2024
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #33 : Tammikuu 04, 2024, 16:37:40 »

Mihin perustuu että IC148 peruttiin jo ennakkoon? Työkaverin lapsen piti päästä sillä kulkemaan. VR sanoo muusta junaliikenteestä johtuen, kalustokiertoko ja edellinen väli jäänyt kesken syynä?
https://juliadata.fi/timetables?s=148&d=4.1.2024
Kun tutkii Juliasta löytyvää graafista aikataulua, niin näyttäisi siltä, että IC 148 kalusto tulisi junasta 145, joka näyttää olleen perutun koko matkaltaan.

VR:n liikennetiedotteissa näkyy seuraava tieto:
Intercity 148 Pieksämäeltä Tampereelle klo 18:11 on peruttu muun junaliikenteen vuoksi. Pieksämäen asemalta järjestetään korvaavat linja-autokuljetukset väliasemien kautta Tampereelle junan lähtöaikaan.

Ja varakalustoahan ei ole käytettävissä....
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #34 : Tammikuu 04, 2024, 18:57:40 »

Sillei si! Vain "yli 150" peruttua bussivuoroa pääkaupunkiseudulla? Toivottavasti meni rankoille sakoille bussioperaattoreiden hölmöilyn johdosta. Yrittävät kerätä kirsikat kakusta, ja kun homma kus*e, niin vetoavat armottomiin sääolosuhteisiin. Ei se ihan niin mene. Kalustoa hankittaessa, ja sen ylläpitoa suunnitellessa, voisi ottaa aivot käyttöön ja unohtaa edes hetkeksi "katelaskurin". Ahneus ei ole syy, tai oikeus yhteiskunnan korvaamaan surkeaan matkustajapalveluun.

Ei se nyt aivan näinkään mene. Höseillä tilaajana saattaa hyvinkin olla tahtotilana ja tapana vaatia operaattoreilta kalustoa, joka ei kaikissa olosuhteissa selviä. Höseli esimerkiksi ilmoittaa, että yhtään uutta dieselbussia ei tule. Samassa uutisessa käy ilmi, että ei ole olemassa sähkökalustoa, joka ongelmitta selviää pakkasissa ja Helsingin huonosti hoidetuilla kaduilla. Tätä kaikkea on turha laittaa bussioperaattorriden hölmöilyksi. Tilaajallakin on vastuunsa, muun muassa tilata toteuttamiskelpoisia asioita.

Asia on juuri näin. Hyvä esimerkki on, että HSL ei tilaajana vaadi nivelbusseihin kahta vetävää akselia. Nivelbussi yhdellä vetävällä akselilla ei sovellu Suomen talviolosuhteisiin.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #35 : Tammikuu 04, 2024, 19:04:09 »

IL uutisoi nyt näin:

Raitiovaunut hyytyivät kiskoille

Kolmannes Helsingin raitiovaunukalustosta on jouduttu ottamaan käytöstä kovan pakkasen takia.

Operaattori Kaupunkiliikenne oy otti kokonaan vanhemman kalustotyypin pois liikenteestä, HSL:n viestinnän asiantuntija Sari Kotikangas kertoo.

– Eivät ole osoittautuneet pakkasenkestäviksi, Kotikangas sanoo.

Ainakaan viimeisimpinä talvina raitiovaunuja ei ole jouduttu ottamaan pois liikenteestä pakkasen takia.

Myös linja-autoliikenteessä on vaikeuksia, Kotikangas kertoo. Liikenne on hidasta ja tiet ovat liukkaita. Auratut lumipenkat ja pysäköidyt autot estävät paikoin linja-autojen kulun reiteillään.

Kotikangas kehottaa ihmisiä varautumaan häiriöihin julkisessa liikenteessä.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #36 : Tammikuu 04, 2024, 19:20:54 »


Myös linja-autoliikenteessä on vaikeuksia, Kotikangas kertoo. Liikenne on hidasta ja tiet ovat liukkaita. Auratut lumipenkat ja pysäköidyt autot estävät paikoin linja-autojen kulun reiteillään.

Kotikangas kehottaa ihmisiä varautumaan häiriöihin julkisessa liikenteessä.
Että ihan auratut lumipenkat. Jossain siis vielä aurataankin. Traktorilla Joensuun seudulla vedellään aallokoksi, ja alusterästä, saati tiekarhusta ei tarvitse nähdä edes unta (90-luvulla monta kertaa talvessa polanne poistettiin). 10 sentin urat sekä kynnöspelto jo on, mutta mitään ei tehdä. Ennen joulua ei edes 25 sentin lunta aurattu vielä 17 aikaan illasta.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 167


« Vastaus #37 : Tammikuu 04, 2024, 19:35:44 »

Sanotaan että aika kultaa muistot, mutta silloin kun 50-luvulla kuljin junalla kouluun oli yli 20-asteen pakkasia usein, mutta junat ja bussit kulkivat kohtuullisen hyvin. Yhden kerran muistan kun Vanattaran seisakkeella peltoaukealla porukka odotteli edellistä junaa. Näppärät olivat hakeneet läheisestä ladosta vähän olkia, päreitä yms. ja sytyttäneet nuotion.
Eivät ne höyryveturitkaan tosiaan kovilla pakkasilla nopeasti ajokuntoon lämmenneet.
tallennettu
Markus Selin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #38 : Tammikuu 04, 2024, 22:30:22 »

Operaattori Kaupunkiliikenne oy otti kokonaan vanhemman kalustotyypin pois liikenteestä, HSL:n viestinnän asiantuntija Sari Kotikangas kertoo.

– Eivät ole osoittautuneet pakkasenkestäviksi, Kotikangas sanoo.

Tuo Iltalehden juttu on täysi uutisankka. Niveliä on tälläkin hetkellä liikenteessä, mukaanlukien 70-lukulaisia.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #39 : Tammikuu 05, 2024, 06:57:57 »

Tätä kirjoitettaessa, Lapuan ja Kauhavan välillä on jumissa 5 yöjunaa. PYOt 267,269 ja 276, sekä ICt 265 ja 274. Saa nähdä ajattavatko vielä samaan sumppuun IC 273? Kaikilla em junilla myöhästymiset minuuteissa laskettuna jo valmiiksi "kolmenumeroiset". Mikä lienee jumin syy?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #40 : Tammikuu 05, 2024, 07:15:09 »

Tätä kirjoitettaessa, Lapuan ja Kauhavan välillä on jumissa 5 yöjunaa. PYOt 267,269 ja 276, sekä ICt 265 ja 274. Saa nähdä ajattavatko vielä samaan sumppuun IC 273? Kaikilla em junilla myöhästymiset minuuteissa laskettuna jo valmiiksi "kolmenumeroiset". Mikä lienee jumin syy?
Kun tutkii Juliasta löytyvää graaffista aikataulua, niin siitä voi päätellä, että IC 274 on jämähtänyt tuolle välille ensimmäisenä. (Tarkemmin sanottuna Rajaperkiön ja Lapuan välille) Ja kun katsoo edelleen samaa graaffista aikataulua, niin sieltä havaitsee VET 11881 Tampere asema - Alholma, joka on peruttu Lapualta eteenpäin. Ilmeisesti tuosta saatiin pelastavaa vetovoimaa tuohon hyytyneeseen IC-junaan. IC 274 vetovoimahan oli ennen Lapuaa Sr2 ja Lapualta eteenpäin 2 Sr1 + Sr2.

Ja kyllä IC273 näyttää välttävän tuon jumin vallan hienosti. Sem aikatauilun mukainen Lapuan tuloaika olisi ollut 4.32, mutta junahan on päässyt matkaan Helsingistä vasta 2.28 reilut kolme tuntia myöhässä.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #41 : Tammikuu 05, 2024, 07:21:27 »

Kappas, kun ei huolloista vastaavan FleetCaren taholta ole uskallettu ottaa kantaa asiaan. Tapahtumat ovat syötetty suoraan henkilöliikeenjohtajattaren suuhun, ken ei välttämättä tiedä täyttä totuutta kaikesta. FleetCaren tunnuslause: "Yhteisellä matkalla maailman parhaaksi". Eivät ole tainneet pomot uskaltautuneet yhteiselle matkalle, "maailman parhaaksi" - kunhan saisivat edes Suomen liikenteen jotenkin toimimaan.

Kaluston huoltoon ja ylläpitoon ei ilmeisesti ole kiinnitetty läheskään riittävästi huomiota? Todennäköisesti johtoajatuksena on ollut raaka ylläpitokustannusten karsiminen ja se tuottaa nyt tulosta...Negatiivista sellaista. Viime viikot on mediassa ollut lukuisia uutisartikkeleita VR:n uudesta "ilmeestä" eli brändin julkisuuskuvan kiillottamisesta kaikin mahdollisin vihrein sävyin. Kuluneen viikon aikana valta- ja paikallismedioiden uutisointi "brändin" kyvystä operoida normaaleissa talviolosuhteissa, ja sen tuottamista matkustajapalveluista & niiden luotettavuudesta, on ollut hieman toisenlaista. Eikä reaaliaikainen matkustajainformaatiokaan ole saanut erityistä kiitosta. Kumpi on tärkeämpää: Design ulkoasu, vaiko kaluston toiminnan luotettavuus ja matkustajapalvelun laatu ja toimivuus?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #42 : Tammikuu 05, 2024, 08:01:24 »

Kappas, kun ei huolloista vastaavan FleetCaren taholta ole uskallettu ottaa kantaa asiaan. Tapahtumat ovat syötetty suoraan henkilöliikeenjohtajattaren suuhun, ken ei välttämättä tiedä täyttä totuutta kaikesta. FleetCaren tunnuslause: "Yhteisellä matkalla maailman parhaaksi". Eivät ole tainneet pomot uskaltautuneet yhteiselle matkalle, "maailman parhaaksi" - kunhan saisivat edes Suomen liikenteen jotenkin toimimaan.

Kaluston huoltoon ja ylläpitoon ei ilmeisesti ole kiinnitetty läheskään riittävästi huomiota? Todennäköisesti johtoajatuksena on ollut raaka ylläpitokustannusten karsiminen ja se tuottaa nyt tulosta...Negatiivista sellaista. Viime viikot on mediassa ollut lukuisia uutisartikkeleita VR:n uudesta "ilmeestä" eli brändin julkisuuskuvan kiillottamisesta kaikin mahdollisin vihrein sävyin. Kuluneen viikon aikana valta- ja paikallismedioiden uutisointi "brändin" kyvystä operoida normaaleissa talviolosuhteissa, ja sen tuottamista matkustajapalveluista & niiden luotettavuudesta, on ollut hieman toisenlaista. Eikä reaaliaikainen matkustajainformaatiokaan ole saanut erityistä kiitosta. Kumpi on tärkeämpää: Design ulkoasu, vaiko kaluston toiminnan luotettavuus ja matkustajapalvelun laatu ja toimivuus?
Tuohon voisi lisätä vuosituhannen vaihteessa VR:n mainosslogan sopi oikein hyvin silloisiin runsaisiin myöhässäkulkuihin.  JA VR todettiin tarkoittavan venaa rauhassa. Mikään ei siis ole muuttunut noista ajoista.
Jatkossa lienee myös syytä seurata, miten VR suoriutuu myöhästymiskorvausten maksusta ja täytyykö jälleen kuluttajaviranomaisten muistuttaa käsittelyajoista.
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« Vastaus #43 : Tammikuu 05, 2024, 08:29:45 »

Mistä tulikin mieleen poikani vuosikymmeniä sitten Mr Bean-elokuvan VHS-kasettikopion päälle kirjoittama teksti: ”Äärimmäinen katrastooffielokuva”
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2586


« Vastaus #44 : Tammikuu 05, 2024, 08:47:08 »

Mistä tulikin mieleen poikani vuosikymmeniä sitten Mr Bean-elokuvan VHS-kasettikopion päälle kirjoittama teksti: ”Äärimmäinen katrastooffielokuva”

Tuo on elokuvan oikea suomenkielinen nimi: Bean – äärimmäinen katastrofielokuva

( ...ellet sitten nimenomaan tarkoita sitä kirjoitetun "k a t r a s t o o f f i" )
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« Vastaus #45 : Tammikuu 05, 2024, 08:58:55 »

Juuri niin hän oli viisivuotiaana kirjoittanut Hymyilee leveästi
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #46 : Tammikuu 05, 2024, 09:23:15 »

Sillei si! Vain "yli 150" peruttua bussivuoroa pääkaupunkiseudulla? Toivottavasti meni rankoille sakoille bussioperaattoreiden hölmöilyn johdosta. Yrittävät kerätä kirsikat kakusta, ja kun homma kus*e, niin vetoavat armottomiin sääolosuhteisiin. Ei se ihan niin mene. Kalustoa hankittaessa, ja sen ylläpitoa suunnitellessa, voisi ottaa aivot käyttöön ja unohtaa edes hetkeksi "katelaskurin". Ahneus ei ole syy, tai oikeus yhteiskunnan korvaamaan surkeaan matkustajapalveluun.

Ei se nyt aivan näinkään mene. Höseillä tilaajana saattaa hyvinkin olla tahtotilana ja tapana vaatia operaattoreilta kalustoa, joka ei kaikissa olosuhteissa selviä. Höseli esimerkiksi ilmoittaa, että yhtään uutta dieselbussia ei tule. Samassa uutisessa käy ilmi, että ei ole olemassa sähkökalustoa, joka ongelmitta selviää pakkasissa ja Helsingin huonosti hoidetuilla kaduilla. Tätä kaikkea on turha laittaa bussioperaattorriden hölmöilyksi. Tilaajallakin on vastuunsa, muun muassa tilata toteuttamiskelpoisia asioita.

Asia on juuri näin. Hyvä esimerkki on, että HSL ei tilaajana vaadi nivelbusseihin kahta vetävää akselia. Nivelbussi yhdellä vetävällä akselilla ei sovellu Suomen talviolosuhteisiin.

Kyllä yhdellä vetävällä akselilla olevia nivelbusseja käytettiin menestyksekkäästi Helsingissä ja Tampereella vuosikymmeniä. Keskimoottorialustaiset Volvot B58 ja B10M alustoilla palvelivat kohtuullisen hyvin. Niin Allison- kuin ZF automaateillakin. Tasauspyörästön lukko kiinni liukkaalta pysäkiltä lähtiessä ja malttia kaasupolkimen käyttöön. Lisäksi kuljettaja kykeni aina pienellä ystävällismielisellä kuulutuksella kuormaamaan auton niin, että matkustajien tuottama paino oli maksimaalisesti keskiovien ja nivelen välillä. Hyvin kulki ja hyvin irtosi liukkaalla.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 392


« Vastaus #47 : Tammikuu 05, 2024, 09:54:35 »

Eilen illalla, siinä noin klo 19 - 20 aikoihin kävin Ympyrätalon S-marketissa ja tarkoituksenani oli kylmän vuoksi kiivetä Porthaninkadun ylämäki kolmosen tai ysin ratikalla käydäkseni Kallion kirjastolla.

Virastotalo-pysäkillä oli jumissa kaksi raitiovaunua, samoin Karhupuiston suunnalta tulevia vaunuja seisomassa.

Syy: linjan 502 bussi (sähköinen!) luistatteli kovin taitamattoman oloisesti takapyöriään, oli poikittain Porthanin ja Toisen linjan risteyksessä. Kuski senkun yritti saada kaaransa kulkemaan sikapoljennalla, mutta turhaan. Ei liikkunut. Vinkunaa kuului vaan.

Myöhemmin mainittu bussi seisoi Toisen linjan metrosisäänkäynnin edessä mykkänä, kylmänä ja tyhjänä, sen verran se oli siirtynyt, että ratikkaliikenne pääsi kulkemaan. Bussin vierellä oli (oletettavasti) huoltoauto. Taisi bussin Duracell-puput heittää veivinsä...?
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 694


« Vastaus #48 : Tammikuu 05, 2024, 10:05:45 »

Maltti kaasun käytössä, ajoittainen pysäkin hiekotus ja tehokas korjaamo on tietysti tarpeen.
Muistan kun TKL:n nivel-B58:n toisen puolen vetävä pyörä ulvoi lähes koko pysäkinvälin matkan Peltolammen linjalla. Tusinatuotteessa (B58) ei muistaakseni ollut tasauslukkoa (eivät volvolaiset puoliakselit kaiketi olisi kestäneet varomatonta ajoa lukko päällä).

TKL:n korjaamo kaiketi palautti metallinkierrätykseen tällaisessa leikissä poishioutuneet tasauspyörästön pienten kartiopyörien prossilaakerit, vaihtoi peräöljyt ja laittoi uudet pronssilaakerit tilalle. Ja muistutti tarvittavasta sisäänajosta ennen tositoimia.

Puoliakseleille herkkua olivat tilanteet joissa vonkuen pyörivä takapyörä kohtasi pitokykyisen tienkohdan!
Kuljettavalle vaikeutta toi paineilmavälitteinen kaasupoljin, jollaisista herkkyys useinkin puuttuu.

Nykyisten sähköisesti ohjattujen ABS/ALB paineilmajarrujen yhteydessä lienee toimiva vetoluiston esto ALB.
 
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #49 : Tammikuu 05, 2024, 10:49:14 »

Palataanpa aiheeseen, eli junaliikenteeseen:
VR:n liikennetiedotteet kertovat yöjunien isoista myöhästymisistä, joihin osaan on vaikuttanut aamuyöstä jo aikaisemmin todettu IC 274 vikaantuminen Lapuan pohjoispuolella http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,14515.msg111377.html#msg111377 :
Suurin myöhästyminen VR:n liikennetiedotteiden mukaan on  Intercity 265 Helsingistä klo 19:29 Kemijärvelle n. 6,5 tuntia myöhässä. Julia kertoo junan olevan peruttuna Rovaniemen ja Kemijärven väliltä.
IC 265 on myös kohdannut yöllä ongelmia Sr2 veturin kanssa Jalasjärven ja Peräseinäjoen välillä ja saanut apua Seinäjoelta tulleesta Sr1 veturista.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 2024, ja junaliikenne täysin sekaisin.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina