Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatiet irti fossiileista ?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« : Helmikuu 03, 2024, 08:23:37 »


Kysyimme asiantuntijoilta, kuinka helppo Suomen on päästä irti fossiilisista polttoaineista – näin he vastasivat

"Sähköautoilijat vähentävät kalliimpien biopolttoaineiden tarvetta. Jotta fossiilisista polttoaineista päästään koko yhteiskunnassa eroon, sähköntuotanto pitää tuplata."

https://yle.fi/a/74-20070876
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2024, 13:40:11 »

Äsken oli (taas) sellaiset olosuhteet, että enpä sähköautolla lähtisi. Viittaan uusimman Moottori-lehden juttuun 15000€ akkuremontista pienen jäljen takia. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-kayttotestiauto-koki-pohjakosketuksen-kustannusarvio-jopa-15-000-euroa/
Aurauksen laatu riippuu lähinnä mielikuvituksesta, pohja kyntää koko ajan. Jos sattuu eteenpäin edes pääsemään.
Puolen päivän jälkeen 1-luokan tiekin vielä auraamatta 30 sentin valleineen.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2024, 14:43:35 »

Äsken oli (taas) sellaiset olosuhteet, että enpä sähköautolla lähtisi. Viittaan uusimman Moottori-lehden juttuun 15000€ akkuremontista pienen jäljen takia. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-kayttotestiauto-koki-pohjakosketuksen-kustannusarvio-jopa-15-000-euroa/
Aurauksen laatu riippuu lähinnä mielikuvituksesta, pohja kyntää koko ajan. Jos sattuu eteenpäin edes pääsemään.
Puolen päivän jälkeen 1-luokan tiekin vielä auraamatta 30 sentin valleineen.

ei kaikissa sähköautoissa ole akku pohjassa ja kyllä tiet pitää aurata.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #3 : Huhtikuu 21, 2024, 06:08:13 »

Saksassa ensimmäinen hybridi (sähkö+akku) juna käytössä

Mireo-akku-hybridijunat otetaan käyttöön ensimmäisen kerran

"Siemens Mobilityn uudet akkukäyttöiset Mireo-junat ovat tulleet käyttöön ensimmäistä kertaa Saksan Baden-Württembergin osavaltiossa.

Alue osti vuonna 2020 20 Mireo Plus B -akkuhybridijunaa."


https://www.railway-technology.com/news/mireo-battery-hybrid-trains-enter-first-service/?cf-view&cf-closed

"Innovatiivinen teknologia sekä entistä enemmän ilmastonsuojaa ja parempaa mukavuutta matkustajille – Verkoston 8 ("Ortenau") alueellinen junaliikenne nousee uudelle tasolle 8. huhtikuuta 2024. Tänään on se päivä, että ensimmäiset neljä akkukäyttöistä junaa Siemens Mobility aloittaa säännöllisen palvelun, mikä merkitsee ensi-iltaa Saksassa."

https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/batteries-instead-diesel-first-trains-passenger-service-ortenau


* Mireo-Plus-B-Ortenau-Inauguration-EN.pdf (226.71 kilotavua - ladattu 7 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2024, 06:25:00 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2024, 14:52:25 »


EU:n vetyjunaprojektin FCH2Rail testaus päättyy Portugalissa


"Espanjassa viime vuonna tehtyjen laajojen teknologian testien jälkeen Portugalin testauskampanja järjestettiin huhtikuun alussa Valençan ja Nine välisellä Minhon radalla yhteistyössä maan rautatie- ja tieinfrastruktuurin johtajan Infraestruturas de Portugalin kanssa."

https://www.railway-technology.com/news/eu-fch2rail-hydrogen-train-testing-portugal/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #5 : Tänään kello 08:07:01 »


Tälläisilläkö akuilla jatkossa ajetaan sähköverkon junia ?

"120 MW/? MWh"

https://finland.neoen.com/fi/hankkeet/visulahti/
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 694


« Vastaus #6 : Tänään kello 09:22:32 »

Ei kai latureita ja akkuja Teslalta asti tarvinne ostaa. Ainakin laturit löytyvät mm. Kempowerilta.

Niihin kuorma-autokohteisiin joissa täydennyslataus esimerkiksi ruokailutauon aikana voidaan joustavasti järjestää, sekä työkoneisiin esimerkiksi Volvo on toimittanut mm. FH/FM-malliensa dieselmoottorittomia varsioita :
https://www.volvotrucks.com/content/dam/volvo-trucks/markets/global/classic/our-values/safety/emergency-information/FH-Electric-FM-Electric-and-FMX-Electric.pdf  

Kolmella litiumakulla tallentuu yhteensä 264 kWh ja jännite 600 V . Muistaakseni  sähkömoottoreita on kolme kolmioasennelmassa, jossa näiden moottorien akselit yhdistetään mekaanisella vaihteella ennen Volvon 12-vaihteista robotoitua mekaanista vakiovaihteistoa (I-Shift).  Tehonsiirto pyörille nivel- ja taka-akseliston toimesta on myös vakiomallinen. Moottorien yhteisteho on 490 kW.  I-shift -kokonaisuuden kehittämistyöstä (1995-) taisi vastata Sören Fredell, joka oli oman hanke-ehdotukseni tekninen arvioija Volvo Lastvagnar AB:ssa

Päinvastoin kuin kehnommat kuorma-autojen sähköistysyritelmät, on tämä tekniskaupallisesti järkevä : Käytetään suurimmalta osin dieselauton komponentteja ja vaihteisto on tiheäportainen.
Tiheäportaisuus merkitsee, että vaatimukset tehoelektroniikalle ovat ratkaisevasti helpommat kuin jos vaihdeportaat olisivat suuret.

Rautatiekaluston akuttelun rajoja voi arvioida yllämainituista luvuista.  Raitiokaluston osalta akutus on teknisesti lähes läpihuutojuttu. Osuu jännitetasokin sopivasti (600 V).
80% ajojohtimista tulee tarpeettomiksi, eli turhaan paikalleen laitetuiksi
Veturikäyttö vaatii isompia V- ja kWh-lukuja.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #7 : Tänään kello 18:01:44 »

Ei kai latureita ja akkuja Teslalta asti tarvinne ostaa. Ainakin laturit löytyvät mm. Kempowerilta.

Niihin kuorma-autokohteisiin joissa täydennyslataus esimerkiksi ruokailutauon aikana voidaan joustavasti järjestää, sekä työkoneisiin esimerkiksi Volvo on toimittanut mm. FH/FM-malliensa dieselmoottorittomia varsioita :
https://www.volvotrucks.com/content/dam/volvo-trucks/markets/global/classic/our-values/safety/emergency-information/FH-Electric-FM-Electric-and-FMX-Electric.pdf  

Kolmella litiumakulla tallentuu yhteensä 264 kWh ja jännite 600 V . Muistaakseni  sähkömoottoreita on kolme kolmioasennelmassa, jossa näiden moottorien akselit yhdistetään mekaanisella vaihteella ennen Volvon 12-vaihteista robotoitua mekaanista vakiovaihteistoa (I-Shift).  Tehonsiirto pyörille nivel- ja taka-akseliston toimesta on myös vakiomallinen. Moottorien yhteisteho on 490 kW.  I-shift -kokonaisuuden kehittämistyöstä (1995-) taisi vastata Sören Fredell, joka oli oman hanke-ehdotukseni tekninen arvioija Volvo Lastvagnar AB:ssa

Päinvastoin kuin kehnommat kuorma-autojen sähköistysyritelmät, on tämä tekniskaupallisesti järkevä : Käytetään suurimmalta osin dieselauton komponentteja ja vaihteisto on tiheäportainen.
Tiheäportaisuus merkitsee, että vaatimukset tehoelektroniikalle ovat ratkaisevasti helpommat kuin jos vaihdeportaat olisivat suuret.

Rautatiekaluston akuttelun rajoja voi arvioida yllämainituista luvuista.  Raitiokaluston osalta akutus on teknisesti lähes läpihuutojuttu. Osuu jännitetasokin sopivasti (600 V).
80% ajojohtimista tulee tarpeettomiksi, eli turhaan paikalleen laitetuiksi
Veturikäyttö vaatii isompia V- ja kWh-lukuja.


Nämä ovat Teslan Megapacks akkuja voimalaitos käyttöön (https://www.tesla.com/fi_fi/megapack ) ja joiden kapasiteetti on 3,9 MWh  ja kun niitä pistetään sarjaan saadaan tuo 120 MW hetkellisesti tehoksi joka on sama kuin pienessä hiilivoimalassa. Vielä ei ole ilmoitettu kapasiteettiä monta MWh eli monta tuntia niillä voi tuottaa tehoa kantaverkkoon. Fingrid ei ole vielä luokitellut akkuvoimaa kuten se on jo luokitellut aurinko ja tuulivoiman.


Tämäntyyppiset akut tuottavat jo Suomessa sähköä ja voivat tuottaa jo nyt sähköä vaikka sr3:seen, jonka teho on 6-8 MW.   https://finland.neoen.com/fi/hankkeet/yllikkala-1/ jossa teho on 30 MW/30  MWh (kapasiteetti). Voimalasta  voidaan ottaa siis 30 MW teho tunnin ajaksi jolla ajaisi 5 kpl Sr3 veturia yhtäaikaa.

Ja näitä Megawattiluokan akkuvoimaloita on tulossa Suomeen rutkasti.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatiet irti fossiileista ?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina