Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampere suunnittelee ratikoiden jatkamista 10 metrillä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« : Helmikuu 06, 2024, 14:09:02 »

Tampereella suunnitellaan optioon tarttumista eli ratikoiden jatkamista 10 m jatkopalalla 47 metrisiksi. Nykyinen ja tuleva ratainfra on suunniteltu jo alunpitäen sellaiset mahdollistavaksi.

Ongelman juurisyy on varsin positiivinen eli matkustajia on liiaksikin.

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/6537226
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2024, 08:44:30 »

Tampereella suunnitellaan optioon tarttumista eli ratikoiden jatkamista 10 m jatkopalalla 47 metrisiksi. Nykyinen ja tuleva ratainfra on suunniteltu jo alunpitäen sellaiset mahdollistavaksi.

Ongelman juurisyy on varsin positiivinen eli matkustajia on liiaksikin.

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/6537226

alkaa olla jo melkoinen eurooppalainen juna.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2024, 20:00:21 »

Tuo on varsin hyvä suunnitelma. Mieluummin lisää kapasiteettia nykyisillä vuoroväleillä, kuin että vuorovälejä lisättäisiin. Tampereella on jo nyt joitakin liikennevalo-ohjattuja risteyksiä, joissa ratikoiden saama liikennevaloetuus blokkaa autoliikenteen aina ruuhkaksi asti. Sampolan risteys lienee se kaikkein pahin sumppu.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 694


« Vastaus #3 : Helmikuu 17, 2024, 21:34:23 »

Mielestäni kapasiteetti nykyisillä vuoroväleillä ja vaunupituuksilla riittää erinomaisesti, jos ensinnäkin sisäjärjestelyjä parannettaisiin.

Yksi perusongelma on tukkoisuus penkkirivien kohdalla, Käytävä on tukkoinen mm. koska penkkien yläosat on tehty bunkkereiksi. Selkänojien kiinteä välitila on hyödytön muotoilijan oikku.
Penkkien alla olevaa tilaa ehkä käytetään johonkin, mutta sitäkin kovin epätaloudellisesti.
Älykkäämpään toteutus lieventäisi käytävän tukkoisuutta.
Verrattuna jopa kaupunkibusseihin on toteutus kehno.

Vielä tärkeämpää olisi lapsellisten ja säälittävien roikkumisläpysköiden välitön saksiminen pois.
Tilalle kelvolliset tangot penkkien päihin ja taittopenkkialueiden edustoille kummallekin puolelle.  
Käsittämätöntä että roikkumisläpysköjä laitettiin.
Niistä etukäteen voimakkaasti varoitettiin. Muotoilijat eivät todellakaan ymmärrä ergonomiaa.  

20% matkustajakapasiteetti kasvaisi heti ja ruuhka-aikojen pysähtymisajat yhtälailla lyhentyisivät jos nykykulkijatkin olisivat kurinalaisia siten kuin kurinalaisia on oltu.

Itse vaunujunan pidentämisellä saadaan risteykset tukkeutumaan muulta liikenteeltä entistäkin pahemmin. Se lienee tarkoituskin.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #4 : Helmikuu 18, 2024, 10:40:36 »

Mielestäni kapasiteetti nykyisillä vuoroväleillä ja vaunupituuksilla riittää erinomaisesti, jos ensinnäkin sisäjärjestelyjä parannettaisiin.

Yksi perusongelma on tukkoisuus penkkirivien kohdalla, Käytävä on tukkoinen mm. koska penkkien yläosat on tehty bunkkereiksi. Selkänojien kiinteä välitila on hyödytön muotoilijan oikku.
Penkkien alla olevaa tilaa ehkä käytetään johonkin, mutta sitäkin kovin epätaloudellisesti.
Älykkäämpään toteutus lieventäisi käytävän tukkoisuutta.
Verrattuna jopa kaupunkibusseihin on toteutus kehno.

Vielä tärkeämpää olisi lapsellisten ja säälittävien roikkumisläpysköiden välitön saksiminen pois.
Tilalle kelvolliset tangot penkkien päihin ja taittopenkkialueiden edustoille kummallekin puolelle.  
Käsittämätöntä että roikkumisläpysköjä laitettiin.
Niistä etukäteen voimakkaasti varoitettiin. Muotoilijat eivät todellakaan ymmärrä ergonomiaa.  

20% matkustajakapasiteetti kasvaisi heti ja ruuhka-aikojen pysähtymisajat yhtälailla lyhentyisivät jos nykykulkijatkin olisivat kurinalaisia siten kuin kurinalaisia on oltu.

Itse vaunujunan pidentämisellä saadaan risteykset tukkeutumaan muulta liikenteeltä entistäkin pahemmin. Se lienee tarkoituskin.


Kannataa matkustaa vaunulla klo 14-17 välisinä aikana Hervantaan niin näkee kuinka täynnä vaunut ovat. yli 60 000 nousua vuorokaudessa. Esimakua videolla linjalta 1 https://youtu.be/ZQnzHAfwJ2w
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 694


« Vastaus #5 : Helmikuu 18, 2024, 11:26:31 »

Missä määrin tukkoisuutta lisää tällöin, että aikataulu ja etenkin vaunuvälien tasaisuus kärsii keskustaruuhkista, sekä johtuen poistuvien ja tulevien matkustajien hitaasta kulusta tukkeutuvilta ovisuilta ja käytäviltä?

Ratikan kannalta keskustan risteystukokset ruuhka-aikoina johtuvat julkisesta liikenteestä (bussit, ratikat) ja jalankulkijoiden tarvitsemasta kulkuajasta valoissa.
Henkilöautoliikennettä on karsittu keskustasta ja saa muuallakin odottaa pitkään vuoroansa.
Liikennekapasiteetin supistaminen jatkuu (kuten tuore Puutarhakadun investointisuunnitelma).
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #6 : Helmikuu 18, 2024, 11:31:03 »

Missä määrin tukkoisuutta lisää tällöin, että aikataulu ja etenkin vaunuvälien tasaisuus kärsii keskustaruuhkista, sekä johtuen poistuvien ja tulevien matkustajien hitaasta kulusta tukkeutuvilta ovisuilta ja käytäviltä?

Ratikan kannalta keskustan risteystukokset ruuhka-aikoina johtuvat julkisesta liikenteestä (bussit, ratikat) ja jalankulkijoiden tarvitsemasta kulkuajasta valoissa.
Henkilöautoliikennettä on karsittu keskustasta ja saa muuallakin odottaa pitkään vuoroansa.
Liikennekapasiteetin supistaminen jatkuu (kuten tuore Puutarhakadun investointisuunnitelma).

Olen itse kokenut tämän Sampolan risteyksen ruuhka aikana : Autolla Viinikasta päin Teiskontielle 4 min. Ratikalla Hervannasta Pyynikintorille 8 min.

Autoille on rakennettu kaksi kääntymiskaistaa, mutta kaikki jonottovat vain toisessa ? sekä Viiinikasta päin että Teiskontieltä Viinikkaan päin.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #7 : Helmikuu 18, 2024, 12:24:02 »


Ratikalla Hervannasta Pyynikintorille 8 min.

Tässä on oltava nyt kyllä virhe, sillä Jari tietänee hyvin, että aikataulun mukainen ajoaika Hervanta - Pyynikintori on sen puolisen tuntia.
tallennettu

Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #8 : Helmikuu 18, 2024, 15:01:29 »


Tässä on oltava nyt kyllä virhe, sillä Jari tietänee hyvin, että aikataulun mukainen ajoaika Hervanta - Pyynikintori on sen puolisen tuntia.

Tarkoitin tuossa odotusaikoja Sampolan risteyksessä sekä autolla että ratikalla.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #9 : Helmikuu 20, 2024, 20:11:54 »

Tuskin tuo raitiovaunujen pituuden lisäys kovinkaan montaa risteystä tukkisi. Hyvin mahtuisivat pysäkeille. Jokaisen vuoron lisääminen kummallekin linjalle, aiheuttaisi Koskipuisto - Sampola välillä lisää ruuhkaa liikenteeseen. On oikeastaan erittäin hienoa, että Tampereen Ratikalla on positiivinen matkustajamääräongelma. Ei muuta kuin surutta 10m uusi "välipala" tilaukseen/käyttöön.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2024, 08:41:19 »

Tuskin tuo raitiovaunujen pituuden lisäys kovinkaan montaa risteystä tukkisi. Hyvin mahtuisivat pysäkeille. Jokaisen vuoron lisääminen kummallekin linjalle, aiheuttaisi Koskipuisto - Sampola välillä lisää ruuhkaa liikenteeseen. On oikeastaan erittäin hienoa, että Tampereen Ratikalla on positiivinen matkustajamääräongelma. Ei muuta kuin surutta 10m uusi "välipala" tilaukseen/käyttöön.

Pysäkit on suunniteltu 47 metrin pituisile vaunuille, ainoastaan Koskipuisto ja Hervantakeskus ovat lyhyempiä. Koskipuisto -pysäkki saattaa poistua kun uusi rautatieaseman pysäkki otetaan joskus käyttöön. Mutta vaunujen pidennykset ovat tulossa vasta 2027 jälkeen. Monta vuotta pitää pärjätä nykyisellä kalustolla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampere suunnittelee ratikoiden jatkamista 10 metrillä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina