Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Oulu - Tornio -Haaparanta lähiliikenne , VR:n suunnitelma  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #25 : Syyskuu 08, 2024, 18:27:45 »

No eikö Suomen Lähijunilta nähty ehdotus paikallisjunavuoroista.

Tottakai sekin vaatii rahaa sekä liikenne että infraan, jos muitakin pysähdyksiä tulisi missä junat ei nyt pysähdy. Ja toki aikaakin, että kalusto saadaan remontoitua, jos liikennettä aiotaan järjestää.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 435


« Vastaus #26 : Syyskuu 08, 2024, 20:04:59 »

Haaparannan liikenteen idea kai olisi se, että ainakin pääosa suomalaisista ja ruotsalaisista junista olisi aikataulujensa puolesta yhteensovitettuja keskenään? Eli parhaassa tapauksessa kun suomalainen juna saapuu asemalle, niin ruotsalainen juna olisi jo odottamassa toisella puolella asemarakennusta, ja matkustajien tarvitsisi vain kävellä asemarakennuksen läpi.

Yöjunien kanssa tätä voi olla vaikea toteuttaa, kun yöjunien aikataulut kuitenkin pääasiassa ovat sovitettuja sen mukaan, että niillä olisi kätevä matkustaa Etelä-Suomesta Lapin turistikohteisiin.

Haaparantaan jääviä matkustajia varten Haaparannan liikennettä ei niin paljoa tarvita, koska Tornion asema palvelee sijaintinsa puolesta aika hyvin Haaparantaakin.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 929


« Vastaus #27 : Syyskuu 08, 2024, 22:17:26 »

Haaparannan liikenteen idea kai olisi se, että ainakin pääosa suomalaisista ja ruotsalaisista junista olisi aikataulujensa puolesta yhteensovitettuja keskenään? Eli parhaassa tapauksessa kun suomalainen juna saapuu asemalle, niin ruotsalainen juna olisi jo odottamassa toisella puolella asemarakennusta, ja matkustajien tarvitsisi vain kävellä asemarakennuksen läpi.

Yöjunien kanssa tätä voi olla vaikea toteuttaa, kun yöjunien aikataulut kuitenkin pääasiassa ovat sovitettuja sen mukaan, että niillä olisi kätevä matkustaa Etelä-Suomesta Lapin turistikohteisiin.

Haaparantaan jääviä matkustajia varten Haaparannan liikennettä ei niin paljoa tarvita, koska Tornion asema palvelee sijaintinsa puolesta aika hyvin Haaparantaakin.

Ainakin pohjoisen suunnan Kolarin yöjunasta olisi nykyaikatalua pikkasen viilaamalla muutaman minuutin vaihto Haaparannasta Bodeniin menevään Norrtågin junaan, jos yöjuna vain kulkisi Haaparantaan eikä vain Tornio-pohjoiseen.

Paluusuunnassa olisi nykyaikatauluilla n 2,5 tunnin odotusaika, ellei Kolari-Helsinki junan aikataulua siirretä vähäsen.

Keskivertosuomalaista Haaparanta paikkakuntana kiinnostaa yhtä paljon kuin Svetogorsk.  Junamatkailijoita kiinnostaisi Haaparantaa kauempana olevat kohteet, siitä aamun Norrtågista pääsee vaikka Åreen, tosin pitää pari kertaa vaihtaa.





tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 740


« Vastaus #28 : Syyskuu 09, 2024, 08:58:22 »

Oheinen suomen ja ruotsin kansalaisten ja muidenkin yhteystarpeista johtuva keskustelu tuo jälleen esille sen valtavan tahallisen vahingon, jolla 1800/1900:n vaosisadanvaihteessa Ruotsin hallitus ja sotilasjohto rankaisivat Tornion ja Haaparannan kaupunkeja.

Tornion asema jätettiin Tornionjoen itärannalle, vaikka rata olisi tarveperusteilla pitänyt vetää nykyaseman kohdilta Tornion kaupunkiin ja sijoittaa asema sinne. Aikanaan sitä olisi jatkettu silloisen pienen lutakon yli Haaparannan kaupunkiin ja asemarakennus sinnekin jatkoyhteyksiä varten.
Tornion tavararatapiha olisi nykypaikoillaan, mutta tietysti yhteyksin sillalle Ruotsin suuntaan/suunnasta.

Ruotsin hallitus, sotilasjohto ja SJ olivat niinikään syyllisiä luonnottoman ja siltojensa vuoksi hyvin kalliin kiertoradan suunnitteluun ja vaatimiseen vuosina 1914-1917 Venäjän ja Ruotsin välisissä neuvotteluissa - ehtona sille, että Ruotsi ylipäätään salli ratayhteyden rakentamiseen.
Viulut tästä järjettömyydestä kaatuivat lähinnä Suomen maksettaviksi, ja yli vuosisatainen - yhä jatkuva vahinko etenkin Tornion ja Haaparannan kaupungeille.

Huomattavalta osin tästä johtuu Tornion näivetys. Rata voitaisiin yhä vetää  suoraan Tornion keskiöön ilman mittavia purkutöitä itse kaupungissa ja sijoittaa henkilöasema sinne.
Ihannepaikka olsi valtiorajan nurkilla, jotta Tornio ja Haaparanta voisivat käyttää yhdistettyä asemaa.
Hintalappu olisi 20% kuvitellun Länsiradan alkuvaiheen hintalapusta.

Pohjoisen miehet, naiset, kansanedustajat ja alue/kunnallispoliitikot: TOIMIKAA !
Ensi vaiheessa vaatikaa toteutussuunnitelman ja kustannusarvion laadinta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 929


« Vastaus #29 : Syyskuu 09, 2024, 10:24:28 »

Oheinen suomen ja ruotsin kansalaisten ja muidenkin yhteystarpeista johtuva keskustelu tuo jälleen esille sen valtavan tahallisen vahingon, jolla 1800/1900:n vaosisadanvaihteessa Ruotsin hallitus ja sotilasjohto rankaisivat Tornion ja Haaparannan kaupunkeja.

Tornion asema jätettiin Tornionjoen itärannalle, vaikka rata olisi tarveperusteilla pitänyt vetää nykyaseman kohdilta Tornion kaupunkiin ja sijoittaa asema sinne. Aikanaan sitä olisi jatkettu silloisen pienen lutakon yli Haaparannan kaupunkiin ja asemarakennus sinnekin jatkoyhteyksiä varten.
Tornion tavararatapiha olisi nykypaikoillaan, mutta tietysti yhteyksin sillalle Ruotsin suuntaan/suunnasta.

Ruotsin hallitus, sotilasjohto ja SJ olivat niinikään syyllisiä luonnottoman ja siltojensa vuoksi hyvin kalliin kiertoradan suunnitteluun ja vaatimiseen vuosina 1914-1917 Venäjän ja Ruotsin välisissä neuvotteluissa - ehtona sille, että Ruotsi ylipäätään salli ratayhteyden rakentamiseen.
Viulut tästä järjettömyydestä kaatuivat lähinnä Suomen maksettaviksi, ja yli vuosisatainen - yhä jatkuva vahinko etenkin Tornion ja Haaparannan kaupungeille.

Huomattavalta osin tästä johtuu Tornion näivetys. Rata voitaisiin yhä vetää  suoraan Tornion keskiöön ilman mittavia purkutöitä itse kaupungissa ja sijoittaa henkilöasema sinne.
Ihannepaikka olsi valtiorajan nurkilla, jotta Tornio ja Haaparanta voisivat käyttää yhdistettyä asemaa.
Hintalappu olisi 20% kuvitellun Länsiradan alkuvaiheen hintalapusta.

Pohjoisen miehet, naiset, kansanedustajat ja alue/kunnallispoliitikot: TOIMIKAA !
Ensi vaiheessa vaatikaa toteutussuunnitelman ja kustannusarvion laadinta.

Jos Tornion rakennettaisiin uusi matkustaja-asema keskustaan, niin miten olet ajatellut että rata olisi yhteydessä Ruotsin rataverkkoon?
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 740


« Vastaus #30 : Syyskuu 09, 2024, 12:10:38 »

Annan arvon ruotsalaisten pohtia sitä, mutta jatko Ruotsin puolelle ja eteenpäin nykyisille Ruotsin jatkoyhteksille onnistunee helpoilla ja lyhyillä tavoilla.
Mielestäni Haaparannan nykyinen rautatieasema ja ratapiha voisi jäädä tavaraliikenteen käyttöön.
Yhteydet siltä/sille uudelle sillalle toki tarvitaan.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Oulu - Tornio -Haaparanta lähiliikenne , VR:n suunnitelma  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina