Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Työryhmä tyrmää sisämaan yöjunat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« : Tammikuu 16, 2010, 20:12:22 »

http://www.iisalmensanomat.fi/uutiset/yla-savo/ty%C3%B6ryhm%C3%A4-tyrm%C3%A4%C3%A4-sis%C3%A4maan-y%C3%B6junat/523239
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #1 : Tammikuu 16, 2010, 20:39:38 »

Työryhmän jäsenet lienevät niin suuria Pendolinon ystäviä, että haluavat nousta sitä varten Kajjjaanissa ehtiäkseen siihen aamuyöllä klo 4:00 (suoraan baarista?) ja myöhästyvät kuitenkin aamupalaverista saapuen stadiin 9:48.
tallennettu
Mika Kärki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #2 : Tammikuu 16, 2010, 20:58:27 »

Selvitystyötä jatketaan kuitenkin vielä: http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite/Kainuu/1194633899538/artikkeli/yojunayhteyksien+selvittely+jatkuu.html
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2010, 21:44:55 »

Korruption pitäisi olla vähäistä suomessa, mutta ainahan työryhmän jäsenten lompakkoon on mahtunut lisää rahaa siitäkin huolimatta että ydinosaamisanalyysi on jäänyt tekemättä.  Huh
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2010, 22:04:27 »


Niin, tämän uudelleenaloittamisselvityksen teki sama konsulttiyritys, joka aikoinaan teki yöjunaliikenteen lopettamista koskevan selvityksen...  Täyttä pelleilyä koko selvitysten teko.
tallennettu
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2010, 23:31:19 »


Niin, tämän uudelleenaloittamisselvityksen teki sama konsulttiyritys, joka aikoinaan teki yöjunaliikenteen lopettamista koskevan selvityksen...  Täyttä pelleilyä koko selvitysten teko.

Onkohan tuohon selvityksen tekemiseen olemassa joku matemaattinen laskukaava, vai miten nuo tulokset oikein tehdään. Koko termi "selvitys" alkaa pikkuhiljaa menemään samaan huumorilaatikkoon Antti Jaatisen kanssa. Pasi tuossa jo kiteyttikin asian varsin ytimekkäästi. "Selitys" olisi paljon kuvaavampi ilmaisu noille tutkimuksille.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #6 : Tammikuu 17, 2010, 02:19:42 »

Ja kohta kun tuota uutta Edm-makuuvaunukalustoa on kerran tilattu omistajaohjatusti, niin sillä tietenkin korvataan kaikki CEmt-makuuvaunut yöjunissa, ja loputkin CEmtit menevät kohta pannuun. Nehän ovat 70-80-luvun kalustoa, sitä ehkä nykykalustosta parhaiten toimivaa, eikä tietenkään niitä voi käyttää helsingistä lähtevissä eikä sinne saapuvissa junissa, varsinkaan yöjunissa, koska nehän ovat haitaksi imagolle... Tämä VR:n johdon oletetusta näkökulmasta. Ei tietenkään voida vapautuvalla makuuvaunukalustokapasiteetilla liikennöidä yöjunia, pistetään vaan vanhat vaunut pannuun, niin ei (mahdolliset) kilpailijat niitä voi ostaa ja saadaan niistä vielä vähän rahaakin..

On se vaan kumma tämä touhu Suomessa, kun Ruotsissakin (henkilöliikenne-)kalustoa voidaan leasing-sopimuksilla eri operaattoreiden käyttöön antaa, SJ:llä ei ole monopoliasemaa, ja siellä kaikki vaan tuntuu menevän paremmin rautateillä, useat operaattorit toimivat sulassa sovussa keskenään.  Vanhaa liikkuvaa kalustoa saneerataan ja siitä pidetään hyvä huoli.

Jokin vähemmän massiivista hierarkiajärjestelmää sisältävä yritys voisi ehkä toimia kannattavammin mitä VR, esimerkiksi yöjunien operaattorina. Suomessa vaan suojellaan kaikenlaisilla yksinoikeus-sopimuksilla VR:n erityisasemaa vielä liikenneministerinkin tukemana.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #7 : Tammikuu 17, 2010, 21:55:04 »

Tuohon ongelmaan, että Kajaanista ei ehdi Helsinkiin klo 9:ksi, on helppo ratkaisu. Laitetaan Pendolino lähtemään Kajaanista jo klo 3.00. Sillähän siitä päästään.  Virnistää Mutta totta puhuen, onkohan työryhmä hoksannut sellaisen asian, että kaikki Helsinkiin aamuksi Kainuusta haluavat matkustajat eivät välttämättä asu Kajaanissa? Moni saattaa asua esimerkiksi Kuhmossa tai Suomussalmella. Suomussalmelta joutuu lähtemään autolla kohti Kajaania klo 2 ehtiäkseen Pendolinoon. Ai no mutta, Pendolino-matkan ja hyvin nukutun aamuyön jälkeenhän voi aamun palaverin aloittaa virkeänä ja levänneenä. Työpäivän päätteeksi voi sitten taas nousta Pendolinoon klo 19.12. Baarissakin ehtii sitä ennen hetken piipahtaa. Rentouttavan paluumatkan jälkeen on mukava istahtaa oman auton penkkiin klo 1 ja lähteä kohti Suomussalmea. Perillä on jotakuinkin klo 3. Sitten vain kello soimaan aamukuudeksi, ja seuraava työpäivä kotikulmilla voidaankin aloittaa jälleen virkeänä ja pirteänä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2010, 22:09:31 kirjoittanut Ari Palin » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Tammikuu 18, 2010, 16:30:40 »

Mutta totta puhuen, onkohan työryhmä hoksannut sellaisen asian, että kaikki Helsinkiin aamuksi Kainuusta haluavat matkustajat eivät välttämättä asu Kajaanissa?

Ei ole hoksannut. Eikä se ole ainoa asia, jota tämmöiset helsinginherrain työryhmät eivät ollenkaan ymmärrä. Niin kuin nyt valaisemattomia matalia laitureita...

Silloin kun Savon radan yöjuna vielä kulki, oli sille ja siltä joustava bussiyhteys sekä Suomussalmelle että Kuhmoon, kutakuinkin suoraan junan ovelle/ovelta. Samaa yhteyttä käytti moni muukin Kainuun pääkaupungissa asioinut ihminen. Nyt tuotakaan yhteyttä ei enää ole, mikä ei vituta ainoastaan junamatkustajia. Kiitos taas kerran, työryhmä.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #9 : Tammikuu 18, 2010, 19:20:10 »

Työpäivän päätteeksi voi sitten taas nousta Pendolinoon klo 19.12. Baarissakin ehtii sitä ennen hetken piipahtaa.

Työpäivän jälkeen ei tarvitse mennä baariin junaa odottamaan, koska 16.12 lähtee Helsingistä IC Kajjjaaniin.

Liikenneministeriön toiminta- ja taloussuunnitelmassa 2006-2009 sivulla 33 arvellaan, että sisämaan yöjunien tuotot vuodessa olisivat olleet 1,7 Me ja tulos -10,56 Me. Aika iso tuen tarve? Jonkin tällaisen laskelman se konsultti on tainnut päivittää.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #10 : Tammikuu 18, 2010, 20:15:52 »

Silloin kun Savon radan yöjuna vielä kulki, oli sille ja siltä joustava bussiyhteys sekä Suomussalmelle että Kuhmoon, kutakuinkin suoraan junan ovelle/ovelta.
Pitäisi ilmeisesti nöyrtyä kysymään kiinnostusta liikennöintiin vaikka joltakin "yksityiseltä rahastuspuljulta" (Perttiä toisesta ketjusta lainatakseni), kun valtiollinen rahastuspulju mieluummin vaikka romuttaa kalustonsa kuin alentuu liikennöimään edes korvausta vastaan.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Tammikuu 18, 2010, 21:49:12 »

Liikenneministeriön toiminta- ja taloussuunnitelmassa 2006-2009 sivulla 33 arvellaan, että sisämaan yöjunien tuotot vuodessa olisivat olleet 1,7 Me ja tulos -10,56 Me. Aika iso tuen tarve? Jonkin tällaisen laskelman se konsultti on tainnut päivittää.

Jos tuo pitää paikkansa, ei ole ollenkaan ihme että junat lakkautettiin.

Reitti ei kannata alkuunkaan ja se on myös iian kallis ylläpidettäväksi verovaroin, vaikka kulut jostain syystä puolittuisikin. Tämähän on ihan selkeä asia, eikä sitä mennyttä liikennettä kannata haikailla takaisin.

Paljonkohan tappiota tuottaa nuo nykyiset Pendolinot, jotka kulkevat melkoisen tyhjinä jo Pieksämäen korkeudella...
tallennettu
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #12 : Tammikuu 18, 2010, 22:07:15 »

Paljonkohan tappiota tuottaa nuo nykyiset Pendolinot, jotka kulkevat melkoisen tyhjinä jo Pieksämäen korkeudella...

Varmasti tuottavatkin, ja sillä perusteella nekin olisi hyvä lakkauttaa. Palataan siis jälleen siihen kulkuaikojen järjettömyyteen, eli eihän niissä voi olla ketään. Pieksämäen pohjoispuolella Pendojen lähtöajat ovat kyllä sitä luokkaa, että jokunen "pisnesmään" niitä pakonomasta silloin tällöin käyttää. Puhumattakaan siitä, jos vaikka S79 on sen tunteroisen myöhässä...
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #13 : Tammikuu 18, 2010, 23:57:17 »

Olen usein aikaisemminkin todennut, että yöjunaliikenteen lakkauttaminen oli suuri heikennys myös kuopiolaisille. Ennen pääsi Helsingistä mukavasti illalla junalla Kuopioon, lähtö n. 21.45. Juna oli aamuvarhaisella Savon "piäkaapunnissa". Jos asui lähistöllä, ei kun kotiin kävelemään. Jos taas asusteli kauempana, oli mahdollista nukkua makuuvaunussa aina 8:aan saakka. Silloin jo muukin liikenne pyöri täysillä. Toisinpäin tilanne oli käänteinen. Asemalle vain makuuvaunuun pötkölle tai sitten vähän myöhemmin torkkumaan päivävaunuun. Aamulla mukavasti perillä Helsingissä.

On aivan järjetöntä väittää, että päiväliikenteen lisääminen korvaa puuttuvan yöjunayhteyden. Näin vaikka väittäjä olisi minkälainen konsultti tahansa!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Tammikuu 19, 2010, 15:42:58 »

Pitäisi ilmeisesti nöyrtyä kysymään kiinnostusta liikennöintiin vaikka joltakin "yksityiseltä rahastuspuljulta" (Perttiä toisesta ketjusta lainatakseni), kun valtiollinen rahastuspulju mieluummin vaikka romuttaa kalustonsa kuin alentuu liikennöimään edes korvausta vastaan.
Höpö-höpö. Omistajaohjauksella voidaan kyllä saada kokonaan yhteiskunnan omistama liikennöitsijä liikennöimään sinne, missä on tarvetta. Siis saataisiin jos ymmärrettäisiin mikä on yhteiskunnan etu. Se, että omistajaohjaus on kokoomuslaisen idiootin hoidossa, näkyy kyllä muuallakin kuin rautateillä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Tammikuu 19, 2010, 15:47:08 »

Reitti ei kannata alkuunkaan
Väärin. Reitti on toki kannattava. Reitin liikennöinti ei suoranaisesti tuota voittoa. Se on ihan eri asia.
Lainaus
ja se on myös iian kallis ylläpidettäväksi verovaroin, vaikka kulut jostain syystä puolittuisikin. Tämähän on ihan selkeä asia, eikä sitä mennyttä liikennettä kannata haikailla takaisin.
Tämä taas on mielipidekysymys. Ja suhteellinen kalleus tai halpuus riippuu tietenkin laskentatavasta. Sitä ei voi laskea niin yksinkertaisesti, että junan ajaminen maksaa X ja lipputulot ovat Y joten kannattavuus = X-Y.
Lainaus
Paljonkohan tappiota tuottaa nuo nykyiset Pendolinot, jotka kulkevat melkoisen tyhjinä jo Pieksämäen korkeudella...
Ainakin Pendojen kannattavuus Kainuun reitillä laskisi huomattavasti jos yöjuna palautettaisiin.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #16 : Tammikuu 19, 2010, 17:30:19 »

Pitäisi ilmeisesti nöyrtyä kysymään kiinnostusta liikennöintiin vaikka joltakin "yksityiseltä rahastuspuljulta" (Perttiä toisesta ketjusta lainatakseni), kun valtiollinen rahastuspulju mieluummin vaikka romuttaa kalustonsa kuin alentuu liikennöimään edes korvausta vastaan.
Höpö-höpö. Omistajaohjauksella voidaan kyllä saada kokonaan yhteiskunnan omistama liikennöitsijä liikennöimään sinne, missä on tarvetta. Siis saataisiin jos ymmärrettäisiin mikä on yhteiskunnan etu. Se, että omistajaohjaus on kokoomuslaisen idiootin hoidossa, näkyy kyllä muuallakin kuin rautateillä.
VR:n ohjaus on ollut viime vuodet milloin minkäkin idiootin (kok., kesk. sd.) hoidossa, eikä mitään nykyistä kummempaa ole nähty. Ihmettelenkin kansakunnan uskoa tähän malliin, joka on osoittanut, miten ohutta ja mitätöntä voi rautatiepolitiikka olla ja kuinka olemattomat voivat kansalaisten vaikutusmahdollisuudet olla.

Epäselväksi on jäänyt, mitä vahinkoa rakastetulle monopoliyhtiölle voisi tulla siitä, että harkitusti ja kohdistetusti etsittäisiin vaihtoehtoisia operaattoreita sellaisille reiteille, jotka eivät kermaa kuorivan VEB VR:n pirtaan sovi, tässä tapauksessa yöjunille. Yöjunat osoittavat konkreettisesti, ettei tässä maassa saa liikennettä rahallakaan, jollei sen harjoittaminen satu sopimaan yhden Pendolino-operaattorin rahantekosuunnitelmiin.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #17 : Tammikuu 19, 2010, 19:42:11 »

Liikenneministeriön toiminta- ja taloussuunnitelmassa 2006-2009 sivulla 33 arvellaan, että sisämaan yöjunien tuotot vuodessa olisivat olleet 1,7 Me ja tulos -10,56 Me. Aika iso tuen tarve? Jonkin tällaisen laskelman se konsultti on tainnut päivittää.

Onko jossain esitetty miten laskelma on tehty? Mitkä kulut ovat mukana ja mitkä tulot ovat mukana? Onko tulopuolella mukana tulot jatkoyhteyksistä ja istumavaunumatkustajat? Taisi henkilöliikennejohtaja jossain sanoa (jo aikaa sitten), etteivät yöjunien matkustajamäärät enää ole tallella. Se ei tietenkään ole totta ja kai ne ovat tallessa, jos tulotkin osataan laskea.

Tulee ikävä vanhaa "virasto-VR:ää", kun kaikki tiedot ja matkustajalaskelmat olivat julkisia ja oli totuuden puhumisen velvollisuus. Lakkautettavien junien matkustajamäärät julkaistiin sanomalehdissäkin, oli ne määrät sitten pienet tai suuret. "Oy-VR:llä" ei ole totuuden puhumisen velvollisuutta ja kaikki tiedot voidaan määritellä yrityssalaisuuksiksi, joten ei ole samaa mahdollisuutta tarkastella laskelmia kuin ennen, ainakaan tällaisella ulkopuolisella.

Eri asia on, etteivät päättäjät (liikenneministeri ja eduskunta) ennenkään aina ymmärtäneet (tai edes olleet kiinnostuneita tietämään) kuinka helppoa laskelmilla vedättäminen oli. Tyypillisenä esimerkkinä kalustolle annettiin kuoletus/km=A mk ja laskettiin 10 000km:n junavähennyksen tuovan säästöä 10 000xA mk. Se ei tietenkään pitänyt paikkaansa, koska vuotuinen kuoletus oli sama riippumatta ajokilometreistä ja jopa myönnettiin jossain sivulauseessa. Höyry-diesel-vertailussa laskettiin dieseleiden kilometrit muutaman veturin huippukierron kilometreille (kauas yli realistisen määrän 100% dieselöinnin jälkeen) ja höyrylle jäännösjunien kilometreille (kauas alle maksimien siis). Vaikkei lopputulos kummassakaan tapauksessa olisi muuttunut, niin kikkailulla saatiin ero paljon todellisuutta näyttävämmäksi.

Nyt saatetaan yrittää samaa taktiikkaa ja jos muuttujat pidetään salaisina, niin oikeaa tulosta ei saa kukaan esille. Tutkimuksen tai selvityksen ainoaksi tehtäväksi jää tukea ennalta tehtyä päätöstä ja siihen on aina helppoa vedota.

Jollei VR halua ajaa yöjunia, niin kyllä jonkun muun pitäisi saada yrittää "monopolisopimuksen" hengen, ei ehkä ahtaasti tulkitun kirjaimen, mukaisesti.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #18 : Tammikuu 19, 2010, 20:12:09 »

Paljonkohan tappiota tuottaa nuo nykyiset Pendolinot, jotka kulkevat melkoisen tyhjinä jo Pieksämäen korkeudella...

Varmasti tuottavatkin, ja sillä perusteella nekin olisi hyvä lakkauttaa. Palataan siis jälleen siihen kulkuaikojen järjettömyyteen, eli eihän niissä voi olla ketään. Pieksämäen pohjoispuolella Pendojen lähtöajat ovat kyllä sitä luokkaa, että jokunen "pisnesmään" niitä pakonomasta silloin tällöin käyttää. Puhumattakaan siitä, jos vaikka S79 on sen tunteroisen myöhässä...

Eipä tässä aamupendossa ole ollut juurikaan matkustajia ennen Kuopiota. Eli tuskinpa tämänkään liikennöinti Kuopion pohjoispuolella on kovin kannattavaa. Pitäisi ajatella kokonaisuutta, eikä vain pelkän yöjunan tuottoa. Osa arkipäivisin kulkevista lähes tyhjistä veturijunista voitaisiin korvata vaikka kiskobusseilla Kuopion yläpuolella. Ei kaikki kulkevaiset tarvitse kalliita pendoliinoja ja intercityjä, vaan toimivia, järkeviä ja kohtuuhintaisia kulkuyhteyksiä.

Virkamiehet lyö kylmät luvut pöytään, niin eipähän tarvitse vastaanottaa mitään korpikylien valtuustoryhmiä saati sitten kyläyhdistysten adresseja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Tammikuu 20, 2010, 00:54:39 »

VR:n ohjaus on ollut viime vuodet milloin minkäkin idiootin (kok., kesk. sd.) hoidossa, eikä mitään nykyistä kummempaa ole nähty.
Niin? Ja tähän on haettava korjausta VR:n asemaa huonontamalla, ei tietenkään vahingossakaan korjata sitä, mikä on rikki eli sitä omistajaohjausta.
Lainaus
Epäselväksi on jäänyt, mitä vahinkoa rakastetulle monopoliyhtiölle voisi tulla siitä, että harkitusti ja kohdistetusti etsittäisiin vaihtoehtoisia operaattoreita sellaisille reiteille, jotka eivät kermaa kuorivan VEB VR:n pirtaan sovi
Olet erehtynyt. Jos ja (valitettavasti) kun niitä kilpailevia operaattoreita tänne putkahtelee, ne kuorivat kerman päältä ja Valtion omistamalle VR:lle jää tämä surkuhupaisaksi muuttunut julkisen palvelun velovoite. Nyt vain entistä suuremmaölla yhteiskunnan satsauksella.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Tammikuu 20, 2010, 07:05:36 »

Mä oon Pertin kanssa tästä asiasta täysin eri mieltä; miksi ihmeessä ei voisi olla muita operaattoreita hoitamassa ex-RHK:n rataverkolla sellaisia toimijoita, jotka saavat hommat kannattavaksi? Miksi Alkon monopoli on olemassa vielä vuonna 2010 vähittäismyyntipuolella? Kyllä kaljaa ja jäykkiäkin on myyty kapakoissa maailman sivu tässä maassa ilman, että se olisi vaikuttanut mitenkään negatiivisiin lieveilmiöihin kansallisella tasolla. Mikäli lainsäädäntö toimii ennakoidusti, en näkisi mitään ongelmaa vapaan "kilpailun", lue operoinnin, osalta Suomen rataverkolla. Eihän se ole VR:ltä pois, jos joku haluaa ajaa junia VR:n grafiikan ulkopuolella.

Tästä päästään muuten yhteen totaaliseen naurettavuuteen. Mm. trafi.fi:n sivuilla on valtava määrä avointa tietoa alkaen junanumeroinneista aina graafisiin aikatauluihin asti. Fakta nyt kuitenkin on se, että nämä tietokannat palvelevat vain VR:ää ja satunnaisesti museoliikenneoperaattoreita. Tämä järjetön byrokratia kuitenkin auttaa tällä hetkellä, ja seuraavan kymmenen vuotta vain yhtä toimijaa, VR:ää. Miksi helvetissä näin? Liikennöihän tuolla parin kilometrin korkeudessa Finskin lisäksi Blue1, tai mikä tahansa muukin lentoyhtiö silloin kuin siltä tuntuu ja yhteiskuntavelvoite tulee vallan mainiosti täytettyä, eikä siinä ole mitään ongelmaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #21 : Tammikuu 20, 2010, 14:19:59 »

Mä oon Pertin kanssa tästä asiasta täysin eri mieltä; miksi ihmeessä ei voisi olla muita operaattoreita hoitamassa ex-RHK:n rataverkolla sellaisia toimijoita, jotka saavat hommat kannattavaksi?

Panet ajatuksia tekstiini. Kommentoin sitä, että joidenkin mielestä operaattorin vaihtaminen auttaa selvittämään ongelmat, jotka eivät millään tavoin ole riippuvaisia operaatttorista.

Rautatiekuljetuksissa taas homma on kannattavaa silloin kun ihmiset ja tavarat kulkevat tarpeen mukaan ja kannattamatonta silloin kun eivät kulje. Se, onnistuuko joku nyhtämään tästä taloudellista hyötyä omaan tai firmansa plakkariin on helvetin toisarvoista.

Lainaus
Miksi Alkon monopoli on olemassa vielä vuonna 2010 vähittäismyyntipuolella?

Siihen taas on pari-kolme enemmän tai vähemmän hyvää syytä, joiden ruotiminen ei taida kuulua tänne.

Lainaus
Tästä päästään muuten yhteen totaaliseen naurettavuuteen. Mm. trafi.fi:n sivuilla on valtava määrä avointa tietoa alkaen junanumeroinneista aina graafisiin aikatauluihin asti. Fakta nyt kuitenkin on se, että nämä tietokannat palvelevat vain VR:ää ja satunnaisesti museoliikenneoperaattoreita.

KIVAhan nuo olisi saada kaikkien käyttöön. Pääasia, siis se ensin toteutettava, on kuitenkin, että ne tiedot ovat tarvitsevien käytössä.

Lainaus
Liikennöihän tuolla parin kilometrin korkeudessa Finskin lisäksi Blue1, tai mikä tahansa muukin lentoyhtiö silloin kuin siltä tuntuu ja yhteiskuntavelvoite tulee vallan mainiosti täytettyä, eikä siinä ole mitään ongelmaa.

Mikä hemmetin yhteiskuntavelvoite??? Finskilläkö??? Jos lentoyhtiöillä olisi yhteiskuntavelvoite, ne lopettaisivat ensimmäisenä lennot alle 500 km matkoilla kotimaassa.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #22 : Tammikuu 20, 2010, 15:26:34 »

Rautatiekuljetuksissa taas homma on kannattavaa silloin kun ihmiset ja tavarat kulkevat tarpeen mukaan ja kannattamatonta silloin kun eivät kulje. Se, onnistuuko joku nyhtämään tästä taloudellista hyötyä omaan tai firmansa plakkariin on helvetin toisarvoista.

Kun tämän jo myönnät, pitäisi kai olla helppoa hyväksyä myös se, että voidaan ennakkoluulottomasti katsoa, kuka pystyy tehtävän järkevästi ja taloudellisesti hoitamaan. Eikä vain yksi toimija ole monopolinsa turvin nyhtämässä taloudellista hyötyä omaan plakkariinsa!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #23 : Tammikuu 21, 2010, 17:16:22 »

Kun tämän jo myönnät, pitäisi kai olla helppoa hyväksyä myös se, että voidaan ennakkoluulottomasti katsoa, kuka pystyy tehtävän järkevästi ja taloudellisesti hoitamaan.

Kyllä. Minähän olen ennenkin kritisoinut voittoa tuottavan VR Osakeyhtiön toimintaa siitä, että se pyrkii tuottamaa voittoa ja sitä tehdessään tuottaa jatkuvasti raskaita tappioita yhteiskunnalle.

Minä en näe mitään järkeä siinä, että näitä raskaita tappioita pitäisi tuottaa monen toimijan voimin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #24 : Tammikuu 21, 2010, 19:18:03 »

Kun tämän jo myönnät, pitäisi kai olla helppoa hyväksyä myös se, että voidaan ennakkoluulottomasti katsoa, kuka pystyy tehtävän järkevästi ja taloudellisesti hoitamaan.

Kyllä. Minähän olen ennenkin kritisoinut voittoa tuottavan VR Osakeyhtiön toimintaa siitä, että se pyrkii tuottamaa voittoa ja sitä tehdessään tuottaa jatkuvasti raskaita tappioita yhteiskunnalle.

Minä en näe mitään järkeä siinä, että näitä raskaita tappioita pitäisi tuottaa monen toimijan voimin.


Ymmärrän viestisi siten, että mielestäsi toimijoiden suuremmasta määrästä seuraisi suuremmat tappiot yhteiskunnalle.

Olen samaa mieltä siitä, että VR nykymuotoisena tuottaa yhteiskunnalle niitä raskaita tappioita. Näkisin kuitenkin, että tappiot aiheutuvat puutteellisesta palvelusta, joka edistää maaltamuuttoa ja ohjaa maaseudun väkeä yksityisautoiluun ja lentomatkailuun, jotka ovat yhteiskunnan kannalta varsin tehottomia liikennemuotoja.Miten niitä tappioita siis lisäisi se, että jonkun muun kuin valtion omistavat organisaatiot tuottaisivat palvelua sellaisilla reiteillä, joita VR:ää ei kiinnosta palvella?

Mistä VR:n toiminnassa sun mielestäsi aiheutuvat ne yhteiskunnalle koituvat jatkuvat raskaat tappiot?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Työryhmä tyrmää sisämaan yöjunat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina