Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaturvallisuus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« : Syyskuu 13, 2024, 16:05:38 »

Miten tämä on mahdollista?  https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/26d12eb2-9362-4f66-adf8-55bce944b478
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 97


« Vastaus #1 : Syyskuu 13, 2024, 16:50:01 »

Juna joutui väärälle raiteelle virheen takia – ”Naureskelimme matkustajien kanssa”

Matkustajajuna jouduttiin ohjaamaan eri raiteelle odottamaan laituri­pysähdystä, sillä vastaantuleva tavarajuna oli väärällä raiteella.

Kajaanilaisen Saara Österbergin junamatka Helsingistä Kajaaniin keskeytyi perjantaina aamukymmenen jälkeen yllättävällä tavalla.

Hillosensalmella Kouvolassa junassa kuulutettiin, että juna on väärällä raiteella ja että se joudutaan peruuttamalla saattamaan oikealle raiteelle, Österberg kertoo.

”Tuli hämmentynyt olo, että mitä tapahtuu. Mutta tunnelma oli hyvä, ja lähinnä naureskelimme matkustajien kanssa”, Österberg kertoo.

Junan seisomisessa ja peruuttelussa meni hänen mukaansa noin kaksikymmentä minuuttia.

VR kertoo viestipalvelu X:ssä, että Helsingistä Rovaniemeen kulkeva IC 63 -juna ajautui perjantaina aamupäivällä väärälle raiteelle Hillosensalmella liikenteen­ohjausvirheen vuoksi.

Tilanteen taustalla oli se, että vastaantuleva tavarajuna oli ohjattu väärälle raiteelle, kertoo liikennepäällikkö Seppo Kari Fintrafficin rataliikennekeskuksesta.

Hillosensalmella on laituri vain yhdellä raiteella, ja tavarajuna oli siis ohjattu virheellisesti laituriraiteelle.

Tämän takia matkustaja­juna piti Karin mukaan ohjata toiselle raiteelle odottamaan tavarajunan poistumista.

”Kun tavarajuna oli poistunut ja laituriraide oli tyhjä, IC 63 siirrettiin laituriraiteelle, ja pysähdys laiturilla voitiin suorittaa”, Kari kertoo.

Vaaran mahdollisuutta tilanteessa ei Karin mukaan ollut.

Kyseessä on tavaton, mutta ei täysin poikkeuksellinen tilanne, Kari sanoo.

”Tällaista tapahtuu tosi harvoin.”

Tilanteen takia juna jatkoi matkaa noin 20 minuuttia myöhässä. Karin mukaan juna on kuitenkin kirinyt tahtiaan, ja sen ennustetaan saapuvan Ouluun yhdeksän minuuttia myöhässä.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010695782.html
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1430


« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2024, 22:05:47 »

SKS kirjoitti: Ottamatta kantaa siihen, miten tämänpäiväinen oikeasti tapahtui (en tiedä), kerron kuinka se ainakin olisi voinut tapahtua.
Ensinnäkin, Hillosensalmi on raidenumeroinnin kannalta samanlainen paikka kuin Mäntyharju ja Parikkalakin. ”Asemarakennuksesta” lukien raiteet numeroidaan 2 – 1 – 3. Siis logiikka on se, että suora raide on 1 ja sitten muut jatketaan numerojärjestyksessä rakennuksesta alkaen. Ennenhän raiteet pääsääntöisesti numeroitiin rakennuksesta lukien 1 – 2 – 3 riippumatta suoralle olevasta raiteesta. Hillosensalmella asia yhden laituriraiteen takia ei näy asiakkaalle yhtä pöllösti kuin Parikkalassa.
Tässä IC 63:n olisi pitänyt mennä laituriraiteelle 2, vaan kun menikin laiturittomalle raiteelle 1 (oikeasti raidenumerot ovat siis 282 ja 281).
Kyseessä voisi olla tilanne, jossa kauko-ohjaus toimisi ainakin kyseisen liikennepaikan kohdalla manuaalisesti. Tällöin kohtaava T 55842 olisi otettu sivulle eli raiteelle 282 ja IC 63 pääraiteelle 281. Miksi?
Yksi vaihtoehto olisi tuohon raidenumerointiin liittyvä erehdys, jolloin olisi ajateltu 281:n olevan vanhan mallin mukainen laituriraide. Rataosa on tässä suhteessa sekava; esimerkiksi Mikkelissä ”1” on asemaa lähinnä oleva sivuraide, vaikka ”2” onkin se suora pääraide ja Hillosensalmella juurikin päinvastoin. Onhan näitä joskus vahingossa etukäteen ohjelmoitukin väärälle raiteelle, mutta on sitten ensimmäisen kokeilun jälkeen korjattu oikeaksi.
Toinen vaihtoehto voisi olla yksinkertaisesti unohdus. IC 63 on ainoa Hillosensalmella pohjoiseen menevä pysähtyvä juna. Näin sen saattaisikin ”ohikulkujunana” ohjata suoralle raiteelle.
Kuten sanottu – spekulaatiota kaikki tyynni. Eli sorruin samaan syntiin monen muun kanssa. Mietitään syntyjä syviä tietämättä yksityiskohtia.
Mutta mikään vaaratilannehan tällainen ei nykymaailmassa ole. Hieman kiusallinen kyllä.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2024, 22:27:19 »

Mielestäni saisi nuo raidenumeroinnit tehdä kaikkialla samanlaisiksi, joko 1 suorille kaikkialla yksiraiteisilla tai sitten se 1-2-3 jne..
tallennettu
Pasi Seppälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #4 : Syyskuu 14, 2024, 07:35:38 »

Tapaus ei ole ainutkertainen. Samanlainen tilanne kävi viime kesänä: http://vaunut.org/kuva/162181?t=Ic63
Hillosensalmen pysähdysten alkuaikoina kävi myös muutaman kerran niin, että liikenteenohjaus ei ollut tehnyt kulkutietä laiturille johtavalle kakkosraiteelle, vaan vihreä opastin pohjoiseen loimotti keskimmäisellä eli ykkösraiteella. Näissä tapauksissa, jotka itse näin, niin junan kuljettaja pysäytti junansa jo ennen Hillosensalmen tulovaihteita ja pyysi liikenteenohjauksesta korjausta kulkutiehen. Näin vältyttiin peruuttelulta vaikka aikaa muutama lisäminuutti menikin. Kuljettaja siis tiesi, että on mentävä sivuraiteelle. Näissä tapauksissa ei ollut kohdattavaa junaa mukana kuvioissa.
Sitten kuulopuheitten mukaan on ollut myös tapaus, jossa juna on tullut aseman kohdalle keskimmäistä ykkösraidetta pitkin. Juna oli pysähtynyt mutta matkustajia ei laskettu sepelille. Juna oli ajettu pienen stopin jälkeen pohjoisen vaihteiden yli ja peruutettu takaisin laiturin viereen.
Eli jonkinlaista opettelua on ollut, mutta on ollut myös tapauksia, joissa kohdattava tavarajuna on jätetty keskimmäiselle ykkösraiteelle kun tiedossa on, että kohdattava matkustajajuna ajetaan sivuraiteelle. Näin toimien tavarajuna pääsee jatkamaan matkaa suorien vaihteiden kautta.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1430


« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2024, 08:24:25 »

SKS kirjoitti: Selvennyksenä tuohon Hillosensalmen asiaan vielä se, että vahinkohan oli tapahtunut siinä vaiheessa, kun kohdattava tavarajuna oli syystä tai toisesta sinne laituriraiteelle ohjattu. Sen jälkeen IC oli pakko saada pois linjaa tukkimasta, eikä vapaana ollut kuin laiturittomia raiteita.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 504


« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2024, 17:16:21 »

VR kertoo viestipalvelu X:ssä, että Helsingistä Rovaniemeen kulkeva IC 63 -juna ajautui perjantaina aamupäivällä väärälle raiteelle Hillosensalmella liikenteen­ohjausvirheen vuoksi.

Asian vierestä, mutta käyttääkö VR normaalistikin muotoa "Rovaniemeen"? "Rovaniemelle" kai on ensisijainen muoto.

Paikallinen tapahan näissä paikannimien sisä- vai ulkopaikallissija kysymyksissä ratkaisee ja Rovaniemen kohdalla siinäkin on pientä horjuntaa.
 
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #7 : Syyskuu 15, 2024, 17:01:28 »

VR kertoo viestipalvelu X:ssä, että Helsingistä Rovaniemeen kulkeva IC 63 -juna ajautui perjantaina aamupäivällä väärälle raiteelle Hillosensalmella liikenteen­ohjausvirheen vuoksi.

Asian vierestä, mutta käyttääkö VR normaalistikin muotoa "Rovaniemeen"? "Rovaniemelle" kai on ensisijainen muoto.

Paikallinen tapahan näissä paikannimien sisä- vai ulkopaikallissija kysymyksissä ratkaisee ja Rovaniemen kohdalla siinäkin on pientä horjuntaa.
 


Kohti Rovanientä, nauttimaan tulilientä?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1747


« Vastaus #8 : Syyskuu 15, 2024, 19:34:21 »

VR kertoo viestipalvelu X:ssä, että Helsingistä Rovaniemeen kulkeva IC 63 -juna ajautui perjantaina aamupäivällä väärälle raiteelle Hillosensalmella liikenteen­ohjausvirheen vuoksi.

Asian vierestä, mutta käyttääkö VR normaalistikin muotoa "Rovaniemeen"? "Rovaniemelle" kai on ensisijainen muoto.

Onneksi ei sentään ajautunut Hillosensalmeen vaan insidentti tapahtui Hillosensalmella.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 910


« Vastaus #9 : Syyskuu 16, 2024, 18:49:37 »

N. M. arveli: Ehkä joskus olisi toimittu niin, että henkilökunta päästää matkustajat ratapihalle ja katsoo, että pääsevät laiturille. Ovathan Hls matkustajat keskimääräistä urheilullisempaa porukkaa.

Lisäksi:

E. Tk. laittoi viestiä: Onhan tiedotettukin, että näillä pikkuasemilla pysähtymiset saattavat pidentää matka-aikaa jopa puolella tunnilla.

(Ot Nest. porukassa ei tänään ollut puhetta tästä aiheesta, täytyy vielä kysyä ensi kerralla.)
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1143


« Vastaus #10 : Syyskuu 17, 2024, 06:45:38 »

Tulkintani mukaan PPP kuittaili SKS:n hieman hilpeyttä herättävästä tavasta käyttää JT:tä bulvaanina Jt-asioista kansalle kertoessaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaturvallisuus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina