Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Liikennöintiongelmia Parikkalassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« : Helmikuu 05, 2010, 20:47:02 »

http://www.ita-savo.fi/Uutiset/yhteysjuna_ei_odottanut_matkustajia_parikkalassa_9915670.html
tallennettu
Mika Kärki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2010, 21:25:15 »

Mitähän tuohon osaisi sanoa? Ihmisiähän ne konduktööritkin ovat ja sattuuhan sitä inhimillisiä vahinkojakin.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 407


« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2010, 22:34:59 »

Jotenkin kummastuttaa taas että ylempi aste vierittää syyt alaisten niskoille. Ovatko konnarit yleensäkkään veturin kuljettajien korviin olleet velvollisia kuiskimaan?

Kuulostaa niin siltä kuin edesvastuuton ylemmistö kaipaisi apua ammattilaiselta päätöksiensä teossa ja siitä mihin rahat pistetään. Vaikkaanpa että moisilla nettiverkoilla olisi ollut parempi ensin saattaa se veturinhyttiin. Homma olisi toiminut näin:
"Aha! Nyt palaa valo. Täytyypä pysähtyä.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2010, 23:12:30 »

Jutussa kerrottiin, että 'illalla' jäi 50 ihmistä IC-junasta, jos kyseessä oli IC12, niin seuraava yhteys on S2 aamulla, varsinkin kun jutussa sanottiin, että matkustajille järjestettiin bussikuljetus Lappeenrantaan josta 'seuraavalla' junalla eteenpäin. Jos Parikkalan yhteysjuna oli IC10, niin sittenhän ongelmaa ei ole, paitsi pieni odotteluaika. Olisivat kyydinneet matkustajat saman tien Kouvolaan...
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #4 : Helmikuu 06, 2010, 00:23:45 »

Jotenkin kummastuttaa taas että ylempi aste vierittää syyt alaisten niskoille. Ovatko konnarit yleensäkkään veturin kuljettajien korviin olleet velvollisia kuiskimaan?

Kuulostaa niin siltä kuin edesvastuuton ylemmistö kaipaisi apua ammattilaiselta päätöksiensä teossa ja siitä mihin rahat pistetään. Vaikkaanpa että moisilla nettiverkoilla olisi ollut parempi ensin saattaa se veturinhyttiin. Homma olisi toiminut näin:
"Aha! Nyt palaa valo. Täytyypä pysähtyä.

Asiaa sen tarkemmin tuntematta, niin on aika loogista jos konduktöörin tehtävä on huolehtia matkustajista ja opasteen "valmis lähtöön" antamisesta ja kuljettajan sen junan ajamisesta.

En tietenkään tiedä miten tuo kuvio meni, mutta turha siihen on esimiehiä sotkea. Sekä konnareiden, että kuljettajien työ on itsenäistä ja pomoja ei ole. Jos konnari tai kuski tekee virheen, niin hän vastuun kantakoon, se hänellä on. Juna liikkuessaan on melko omavarainen yksikkö, siihen ei ole toimistopomoilla mitään valtaa.
tallennettu
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2010, 06:15:46 »

Jos Parikkalassa olisi edelleen ollut suoritus veikkaisin että noin ei olisi päässyt käymään.
tallennettu
Kari Rantanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2010, 09:38:20 »


 Aikas törkeää, kun muutenkin Vr painii imago-ongelmien kanssa. Onko tavallinen junankäyttäjä jäänyt teknisen kilpajuoksun varjoon.  Hinnat nousevat, mutta palveluksi saa vain ylimielistä selittelyä talvesta ja sen aiheuttamista lisäongelmista.
tallennettu
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2010, 15:17:35 »

Toivon mukaan tuo em. tapaus ei kerro nykyään monella työpaikalla vallitsevasta asenteesta "Olen täällä vain töissä"
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1082


« Vastaus #8 : Helmikuu 06, 2010, 16:12:58 »

Toivon mukaan tuo em. tapaus ei kerro nykyään monella työpaikalla vallitsevasta asenteesta "Olen täällä vain töissä"

Se voi kertoa myös esimerkiksi siitä, että kyseinen konduktööri ei jostain syystä ollut tietoinen tästä yhteydestä, ja koska laiturilla ei näkynyt enää ketään oli antanut lähtöluvan.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #9 : Helmikuu 06, 2010, 18:41:58 »

Parikkalassa Helsinkiin menevä juna on yleensä raiteella, josta ei näe Savonlinnan kiskobussin olevan paikalla Joensuuhun menevän junan vuoksi ja että laituri on eri puolella kuin minne savonlinnalainen saapuu. Lisäksi konduktööri antaa valmis lähtöön tiedon kuljettajalle, mikäli laiturialue on tyhjä eikä hänellä ole tietoa vaihtomatkustajien odottamisesta ja junalla on aikataulun mukainen lähtöaika. Tapaus on hyvä esimerkki inhimillisestä erehdyksestä, jossa ei ole vain yhtä syyllistä vain tapahtumaketju, jota kannattaa miettiä missä meni pieleen ja ottaa opiksi. Turha sitä on enää murehtia, kun housuissa on jo, mutta mietitään ensi kerralla kun Parikkalassa on "yllättävän hiljaista" laiturilla... Ei tällaista kukaan tahallaan tee, se on varma.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #10 : Helmikuu 06, 2010, 22:54:19 »

Jos Parikkalassa olisi edelleen ollut suoritus veikkaisin että noin ei olisi päässyt käymään.

Nyt meni vähän ohi, että niin tuota miten niin?
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #11 : Helmikuu 06, 2010, 23:51:34 »

Liikuttavaa tuo Larin kolleegansa puolustelu:" Ei tuollaista kukaan tahallaan tee." Vielä puuttuisi, että tahallaaan. Taivaan tosi on kuitenkin, että joku (jotkut) töppäsi pahasti. Kyllä junien kulusta vastaavien pitää tietää missä junat kulloinkin ovat ja hoitaa liikenne niin, että yhteydet toimivat. Maallikosta on käsittämätöntä, että ei nähty onko juna paikalla vai ei. Parikkalan henkilöliikenne ei ole niin valtavaa, että sitä ei pystyisi havaitsemaan. Joka päivä joutuu mediasta seuraamaan kaikenlaista negatiivista junista ja liikenteen hoidosta. Jostakin se kertoo.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2010, 00:54:28 »

Jos Parikkalassa olisi edelleen ollut suoritus veikkaisin että noin ei olisi päässyt käymään.

Nyt meni vähän ohi, että niin tuota miten niin?

Junasuorittajan ensisijaisena tehtävänä on olla kärryillä siitä, mitä junia asemalle on tulossa tai menossa ja hallita niiden lähtö- ja saapuminen siten, että kaikki sujuu jouhevasti ja turvallisesti.
Junasuorittaja siis olisi erittäin suurella todennäköisyydellä ollut tietoinen siitä, että dieselrakkine on saapunut asemalle niin vähän aikaa sitten, etteivät matkustajat vielä ole ehtineet vaihtaa junaa.

Junan konduktöörin tehtäviin kuuluu tietysti myöskin pitää huoli vaihtoyhteyksien toteutumisesta, mutta se ei ole hänen ensisijanen tehtävänsä, vaan tehtävä joka toteutetaan muiden asioiden lomassa. Konduktöörillä ei ole samanlaista automaattista yleiskuvaa aseman tapahtumista kuin junasuorittajalla.
Periaatteessa yksinkertaistettuna kyse on siitä, että konduktööri on junakohtainen, eli tuntee ensisijaisesti oman junansa asiat, kun taas junasuorittaja on asemakohtainen, eli tuntuu ensisijaisesti oman asemansa asiat.

Se, että kerran parissa vuodessa tällainen virhe käy, ei tietenkään ole mikän syy hankkia junasuorittajaa hengailemaan asemalle, jos liikenne 99% hyvin hoituu ilmankin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #13 : Helmikuu 07, 2010, 14:22:36 »

Junasuorittaja siis olisi erittäin suurella todennäköisyydellä ollut tietoinen siitä, että dieselrakkine on saapunut asemalle niin vähän aikaa sitten, etteivät matkustajat vielä ole ehtineet vaihtaa junaa.

Kauko-ohjaajalla on täysin samat mahdollisuudet olla tietoinen täysin samoista asioista. En edelleenkään ymmärrä, miten asia liittyy siihen missä liikenteenohjaaja fyysisesti istuu.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Helmikuu 07, 2010, 15:13:10 »

Mulle on virallista rautatiesanastoa tuntemattomat aikanaan sanoneet, että se laiturilla junalle heiluttava hyypiö on junasuorittaja. Junalähettäjä tosin taitaa kyllä olla oikeampi ilmaus.
Tähän perustui siis oma kommenttini. Voi olla, että alkuperäisessäkin tarkoitettiin samaa.

Eli, jos junan lähtökäskyn antaisi asematyöntekijä, juna tuskin lähtisi liikkeelle ennen yhteysjunan saapumista.
Ja sitten lähdetäänkin ihan arvaus- ja päättelylinjalle:
Nykyään värit annetaan jostain hornantuutista ja valo näyttää vihreää, vaikka junan ei kuuluisikaan vielä lähteä. Valo kertoo, että kulkutien turvallisuuden kannalta on okei lähteä liikkeelle, mutta konduktöörin tehtävä on tarkistaa muiden asioiden kunnossa oleminen.
Asematyöntekijä voisi (kai?) pitää valon punaisena kunnes yhteysjunan matkustajat ovat vaihtaneet junaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #15 : Helmikuu 07, 2010, 15:18:36 »

Näkeekö kauko-ohjaajakin ratapihalle? Parikkalassa oli suorituksen ikkunasta melkein suora näkyvyys raiteille, ikkunasta näki matkustajien liikkeen ja loput monitorista. Luulen että suorittaja olisi ko. tilanteessa kerennyt ottamaan esim. värin pois tai olisi ehkä huomannut asian (ainakin matkusjilta tulleen palautteen ansiosta) niin ajoissa että juna olisi vaikka peräytetty takaisin laituriin.

Tuota tapausta on varmaan jo vatvottu tarpeeksi, mutta merkittävän siitä tekee (jos lehtitiedot todellakin pitää paikkansa) että kyse oli n. 50:n henkilön "rannalle" jäämisestä.

Tuota yhteysväliä itse matkustaneena olen havainnut että normaalipäivänä matkustajia on ollut vain kymmenestä pariinkymmeneen, ehkä tuo perjantai-ilta vaikutti kasvattavasti matkustajamäärään.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2010, 15:49:42 kirjoittanut Jouni Nousiainen » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #16 : Helmikuu 08, 2010, 00:35:18 »

Asematyöntekijä voisi (kai?) pitää valon punaisena kunnes yhteysjunan matkustajat ovat vaihtaneet junaa.

Näin monesti tapahtuukin, tosin se on se kauko-ohjaaja, joka pitää tolpan punaisena.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #17 : Helmikuu 08, 2010, 00:42:40 »

Näkeekö kauko-ohjaajakin ratapihalle?

Näkee omalla tavallaan. Niillä on sellainen näppärä systeemi, joka näyttää raideosuuksien tilan, ja vieläpä junanumeron kanssa. Oikeassa elämässä tällä ei kuitenkaan ole merkitystä tässä asiassa. Vaihtoyhteysjunia ei odotuteta sillä perusteella, että saapuva juna havaitaan saapuvan asemalle. Kyllä se on jo hyvissä ajoin tiedossa, ja kauko-ohjauksessa luultavasti vieläpä paikallista suorittamista paremmin. Kokonaiskuva paremmin selvillä, nääs.

Ja vielä, ajon sallivaa opastetta ei saa junan edestä "pudottaa" punaiseksi muutoin kuin hätätilanteessa ilman, että asiasta on informoitu kuljettajaa, ja kuljettaja on ilmaissut kykenevänsä olla ajamatta päin hetken päästä punertavaa tolppaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #18 : Helmikuu 08, 2010, 01:16:08 »

Kiitos tästä raportista, opin uutta Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Liikennöintiongelmia Parikkalassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina