Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kohtuullinen korvausko myöhästymisestä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eija Mari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« : Helmikuu 06, 2010, 10:25:24 »

Kun matka helsingistä Loimaalle kestääkin 6 tuntia aikataulun mukaisen kahden tunnin sijaan.
Korvaus on puolet lipun hinnasta eli runsaat 11 euroa. Välipalalippu vaan on itse huomatta/tiedettävä pyytää.

Tarkemmin http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010020611066709_uu.shtml
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2010, 10:55:09 »

Kyllä tuo 11 euron korvaus kuullostaa ihan surkealta
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2010, 14:45:47 »

Tämä kyseinen juttu on vähän laajempana printtilehdessä sivulla 14. Tuossa paperilehdessä on kirjoitettu alajuttu otsikolla "Vaikea talvi", jossa VR:n myynti- ja markkinointipäällikkäö Kari Lehtipuu osaa hommansa mallikkaasti muotoilemalla asian seuraavasti: "VR ajaa yli 2000 junavuoroa viikossa, joista normaalisti vain muutama myöhästyy."

Tein pikaisen gallupin ja kysyin kavereilta "Paljonko on muutama?". Vastaukset vaihtelivat kolmesta "selkeesti alle kymmeneen". Vaikka "muutama" olisikin 10, tarkoittaisi se silloin yli 99,5%:n täsmällisyysastetta mainitulla junamäärällä. Lisäksi tuo määräasematäsmällisyys on muutenkin kyseenalainen mittari - jos junalla on 10 pysähdystä ja myöhästymisprosentit lasketaan määräasemalle saapumisen mukaan, kerrotaan totuudesta silloin ainoastaan 10%. Kääntäen niin, että junien täsmällisyydestä vaietaan 90%:sti. Miksi näin? Ei tuo tilastointi poista sitä tosiasiaa, että Pännäisissä kolme varttia junaa venannutta matkustajaa vituttaa, vaikka juna olisikin Helsingissä aikataulun mukaisesti ja tilastot näyttäisivät kyseisen junan osalta täsmällisiltä.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #3 : Helmikuu 06, 2010, 16:10:55 »

Tämä kyseinen juttu on vähän laajempana printtilehdessä sivulla 14. Tuossa paperilehdessä on kirjoitettu alajuttu otsikolla "Vaikea talvi", jossa VR:n myynti- ja markkinointipäällikkäö Kari Lehtipuu osaa hommansa mallikkaasti muotoilemalla asian seuraavasti: "VR ajaa yli 2000 junavuoroa viikossa, joista normaalisti vain muutama myöhästyy."

Tässä oli siis puhe kaukoliikenteestä?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Helmikuu 06, 2010, 17:55:06 »

Eiköhän se ollut juu, mikäli lähteenä käytetään tätä: http://www.vr-konserni.fi/fi/index/VRtiedottaa/vrlyhyesti.html
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2909


« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2010, 22:50:27 »

Lisäksi tuo määräasematäsmällisyys on muutenkin kyseenalainen mittari - jos junalla on 10 pysähdystä ja myöhästymisprosentit lasketaan määräasemalle saapumisen mukaan, kerrotaan totuudesta silloin ainoastaan 10%. Kääntäen niin, että junien täsmällisyydestä vaietaan 90%:sti. Miksi näin? Ei tuo tilastointi poista sitä tosiasiaa, että Pännäisissä kolme varttia junaa venannutta matkustajaa vituttaa, vaikka juna olisikin Helsingissä aikataulun mukaisesti ja tilastot näyttäisivät kyseisen junan osalta täsmällisiltä.

Ilmiö toimii myös kääntäen. Jos täysin ajallaan kulkenut juna jämähtää Helsingin ratapihalla kymmeneksi minuutiksi viimeisen tolpan taakse, se merkitään myöhästyneeksi junaksi, vaikka se on Pasilaan asti kulkenut täysin ajallaan. Tämä ei edes ole mitenkään tavatonta tällaisena lumipyryaikana.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2010, 00:37:17 »

Alkuperäinen kysymys oli käsittääkseni siitä, onko 11 € riittävä korvaus neljän tunnin myöhästymisestä, eikä junien prosentuaalisesta aikataulussa pysymisestä.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2010, 19:09:13 »

Tuolla ulkomaailmassa ainakin jäisi koko lasku maksamatta, jos esim. ravintola viivyttäisi asiakkaan ruokaa kuusi tuntia. Ammattitaitoinen yritys ymmärtää yleensä itsekin olla laskuttamatta ala-arvoisesta palvelusta.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2010, 23:16:18 »

Express-bussin myöhästyessä sään tai ruuhkan vuoksi ei saa mitään korvauksia.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2010, 01:15:05 »

EB pysyy kuitenkin paremmin aikatauluissaan, ts. eivät myöhästele niin törkeän kohtuuttomasti juniin verrattuna.
tallennettu

Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2010, 04:47:20 »

Onko näin?
Kyllä se vain on niin että bussitkin myöhästelee mutta ei lehdet kirjoita mitään siitä.
Sitten se tosiasia vielä että bussit ajavat ylinopeutta koska muuten eivät pysy aikataulussa.
Se ei onneksi onnistu junalla!
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2010, 06:05:19 »

Kyllähän nuo bussit pyrkivät aikataulussaan kulkemaan, kelissä kuin kelissä ajetaan niin lujaa kuin auto kulkee. On suorastaan ihme, ettei onnettomuuksia tuossa vanhalla Vt1:llä juurikaan tapahtunut. Mun mielestä on vallalla ihmeellinen asenne, siis että joukkoliikenteen oletetaan aina pysyvän aikataulussaan! Ostetaan muutaman euron lippu ja oletetaan, että maksavana asiakkaana suurinpiirtein koko maailma alkaa pyörimään itsensä ympärillä...

Eipä siinä mitään, kyllä minuakin jurppii ja pahasti jos joudun jotain bussia tai junaa odottelemaan. Yleensä myöhästymisistä ei minulle kuitenkaan koidu mitään mielipahaa suurempaa haittaa, sillä suunnittelen aikatauluni melko väljiksi. Minä kun en usko olevani maailman napa jos ostan johonkin rahvaan kulkineeseen muutaman euron piletin. (Itsekkin kyllä kuulun rahvaan ryhmään)

No ehkä se ei ole yksilön vika, jos yhteiskunta pyörii minuuttiaikataululla...

PS: Kahta ensimmäistä lausetta lukuun ottamatta, tätä kirjoitusta ei pidä ottaa liian tosissaan Iskee silmää
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2010, 05:50:34 »

Toistetaan nyt vielä: EB pysyy kuitenkin paremmin aikatauluissaan, ts. eivät myöhästele niin törkeän kohtuuttomasti juniin verrattuna.

Tämän aamun lehdet huutavat punaisia otsikoita VR:n tammikuun myöhästymistilastoista. Niiden mukaan joulukuussa kaukojunista vain 76 prosenttia saapui perille viiden minuutin sisällä aikataulusta. Tammikuussa määrä kutistui 72 prosenttiin. Vastaavat vertailuluvut bussiliikenteen puolelta olisivat mielenkiintoista luettavaa - muistaen ettei alle viiden minuutin myöhästelyjä oteta huomioon.

Se, mitä yritän sormella osoittaa, ovat nämä yli viisitoista minuuttia aikataulustaan myöhässä olleet kaukojunavuorot. Marras-joulukuussa peräti 6,2 prosenttia kaukoliikenteen junavuoroista oli myöhässä enemmän kuin 15 minuuttia, mikä on myös peruste näille käyttöönotetuille myöhästymismaksuille. Tämä on se luku, ja matkustajissa vihaa ja ärtymystä aiheuttava seikka, johon törmää junilla matkustaessa. Bussit eivät tällaisiin myöhästymislukemiin ole ikinä yltäneet minun matkustusurallani, vaikka todennäköisesti useimmin myöhässä perille saapuvatkin.

Pitäisikö vastaava myöhästymiskorvauskäytäntö laajentaa tasapuolisuuden nimissä myös bussiliikenteen puolelle, ja mitä siitä seuraisi? Veikkaan että liikennöitsijöiden vastaus tähän olisi aikataulujen löysentäminen niin, ettei myöhästymisiä yksinkertaisesti pääsisi tapahtumaan muutoin kuin kalustorikkojen tai kolareiden johdosta. VR:llä tätä keinoa ei ole käytettävissä, koska junaliikenne toimii eri tavalla ja yksikin myöhästyminen alkaa yleensä poikimaan lisämyöhästymisiä.
tallennettu

Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #13 : Helmikuu 09, 2010, 10:31:03 »

VR:llä tätä keinoa ei ole käytettävissä, koska junaliikenne toimii eri tavalla ja yksikin myöhästyminen alkaa yleensä poikimaan lisämyöhästymisiä.

Ja mistä se kertoo?
Että rataverkkoon ei ole investoitu riittävästi!
Tärkeä olisi rakentaa lisää kaksoisraiteita tai ainakin lisää kohtaamispaikkoja!
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #14 : Helmikuu 09, 2010, 15:14:33 »

Ei se poistaisi ongelman kokonaan mutta antaisi esim. lisää mahdollisuutta ajaa aikaa kiinni.

Ja tietenkin pitäisi olla enemmän pelivaraa aikatauluissa mutta se muuttaisi taas koko Suomen aikataulut.
Hohhojjajjaa.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #15 : Helmikuu 09, 2010, 18:29:56 »

Onhan se hienoa, jos joku voi suunnitella aikataulunsa niin "löysäksi", että varmuuden vuoksi varaa kahden tunnin matkaan kuusi tuntia. Pitää olla hermoton kaveri!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kohtuullinen korvausko myöhästymisestä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina