Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaonnettomuus Belgiassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« : Helmikuu 15, 2010, 11:37:17 »

Belgiassa on sattunut vakava junaonnettomuus http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1943177
tallennettu
Jukka Ak
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #1 : Helmikuu 15, 2010, 11:44:46 »

tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #2 : Helmikuu 15, 2010, 11:58:26 »

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws.english/news/100215_train1 tuolkta sivulta löytyy parisen kuvaa ja pieni videoklippi.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #3 : Helmikuu 15, 2010, 20:23:09 »

Eikö Belgiassa ole kaikkivoipaa JKV:tä (joka meillä siis pitäisi olla jopa museokalustossa) vai miten on muuten selitettävissä se, että toisen kuskin epäillään ajaneen punaista päin?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #4 : Helmikuu 15, 2010, 20:57:08 »

Eikö Belgiassa ole kaikkivoipaa JKV:tä (joka meillä siis pitäisi olla jopa museokalustossa) vai miten on muuten selitettävissä se, että toisen kuskin epäillään ajaneen punaista päin?

Se, että jonkun maan lehdistö kirjoittaa jonkun epäilevän punaista päin ajamista ennen kuin tutkimuksia ei ole edes kunnolla ehditty aloittamaan, kertoo enemmän jostain muusta kuin siitä mitä oikeasti on tapahtunut. Olihan siellä samaan aikaan epäselvyyttä siitäkin, oliko junia kaksi vai kolme.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #5 : Helmikuu 15, 2010, 21:33:50 »

Eikö Belgiassa ole kaikkivoipaa JKV:tä (joka meillä siis pitäisi olla jopa museokalustossa) vai miten on muuten selitettävissä se, että toisen kuskin epäillään ajaneen punaista päin?

On siellä jonkinlainen 'JKV' rajoitetusti käytössä http://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_railway_signalling#Cab_signalling myös tuolla linjalla 96 (jolla onnettomuus kai tapahtui), mutta mahdoton tietysti tietää, oliko se käytössä juuri tuossa kohdassa ja jos oli, miksi se ei estänyt törmäystä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Helmikuu 15, 2010, 22:05:34 »

On siellä jonkinlainen 'JKV' rajoitetusti käytössä http://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_railway_signalling#Cab_signalling myös tuolla linjalla 96 (jolla onnettomuus kai tapahtui), mutta mahdoton tietysti tietää, oliko se käytössä juuri tuossa kohdassa ja jos oli, miksi se ei estänyt törmäystä.

Kuljettajan työskentelyn apuvälineeksi tehdyt järjestelmät ei täysin estä vahinkoja tapahtumasta, vaan ne vain lieventävät mahdollisia ihmisten tekemiä virheitä.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #7 : Helmikuu 15, 2010, 22:27:27 »

Lehtiuutinen
http://www.hln.be/hln/nl/6296/Treinramp-in-Halle/article/detail/1067921/2010/02/15/Spoorlijn-is-uitgerust-met-automatisch-remsysteem.dhtml
kertoo siellä olevan käytössä TBL1+ systeemin. Hollantia taitava lukaisee paikallisen aviisin uutisen.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #8 : Helmikuu 16, 2010, 00:18:04 »

pikaisesti luin, mutten mitään ymmärtänyt... Tuossa Jukan linkin kuvassa on käsittääkseni toisen junan toinen ja kolmas vaunu - ensimmäinen vaunu taisi murskautua varsin perusteellisesti puoleen väliin asti. Olisikohan tapahtunut vaihteessa, koska toinen juna "makoilee" kyljellään tämän takana - mikäli oikein olen kuvia tulkinnut.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Helmikuu 16, 2010, 02:25:43 »

Tässä laaja kuvasarja onnettomuusalueelta: (Verisiä ihmisiä en kuvista nopeasti selaillen bongannut) http://album.hbvl.be/foto-album/Treinongeval-Halle.aspx

Kuvia klikkailemalla ne saa suuremmiksi, noita kuvakollaasisivuja on kolme.

Aivan käsittämättömäksi murskaksi kyllä mennyt vaunu. Ei oikein meinaa uskoa, että se epämääräinen ryttääntynyt kasa alumiinifoliota on joskus ollut junanvaunu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #10 : Helmikuu 16, 2010, 17:37:24 »

Lainaus
Belgiassa junankuljettajat ovat aloittaneet tiistaina lakon vastalauseena työoloilleen. Lakkolaisten mukaan ne voivat olla yksi tekijä maanantain tuhoisassa junaonnettomuudessa.
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/02/belgian_junankuljettajat_lakkoilevat_1449881.html
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #11 : Helmikuu 16, 2010, 19:00:12 »

Kuvien perusteella AM62-  sarjan juna #214 sekä AM66 -sarjan sähköjuna #641 ovat törmänneet toisiinsa. Järjestysnumeroiden sijainnin perusteella törmänneet vaunut ovat olleet juniensa ensimmäiset vaunut - ellei noiden junien välissä ole sitten joku täysin rusentunut vastaavanlainen kaksivaunuinen sähkömoottorijuna... Epävarma
Ohessa lisää tietoa k.o. junista:
http://www.belrail.be/F/fiches/emu/index.php
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #12 : Helmikuu 19, 2010, 18:00:36 »

Lehtiuutinen
http://www.hln.be/hln/nl/6296/Treinramp-in-Halle/article/detail/1067921/2010/02/15/Spoorlijn-is-uitgerust-met-automatisch-remsysteem.dhtml
kertoo siellä olevan käytössä TBL1+ systeemin. Hollantia taitava lukaisee paikallisen aviisin uutisen.

Toisessa junassa ei kuitenkaan ollut veturilaitteita, tälläinen tieto on kai annettu julkisuuteen, mutta eihän noista hollanninkielisistä lehtiartikkeleista mitään selvää saa.

Mielenkiintoinen blogikirjoitus aiheeseen liittyen: http://orwall.blogspot.com/2010_02_01_archive.html
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #13 : Helmikuu 19, 2010, 22:31:15 »

Saksalaisella junavoorumilla DSO:lla keskustelivat aika paljon tuosta aiheesta. Sen keskutelun tietojen mukaan Belgiassa on kaksi kulunvalvontajärjestelmää: antiikkinen ja aika vajaan toiminnallisuuden omaava Memor, sekä tuo TBL.
Memor saa tietonsa radalla lojuvilta krokotiileiltä, joita ilmeisesti elelee myöskin Ranskassa ja Luxemburgissa (jossa kuitenkin on aina kaksi krokotiiliä peräkkäin, jotta saataisiin lisää toiminnallisuutta järjestelmään).

En ollut aivan mahdottoman kiinnostunut aiheesta, joten luin keskustelun lähinnä silmäillen läpi. TBL:ää ei tosiaan ole, mutta Memor kyllä. Oikeastaan memorissa on kyse vain laitteesta, joka katsoo valoa ohitettaessa sen värin ja jos se on punainen, jarruttaa. Eikä sitten ilmeisesti muuta. Tosin tää on tosi haparoivaa tietoa, selvittäkää itse jos kiinnostaa Hymyilee
Sitä keskustelua lukiessa kyllä häkeltyi siitä, miten typerästi kulunvalvontoja voi rakentaa. Puolalaisessa järjestelmässä täytyy ilmeisesti opastimen ohittaessaan aina painaa nappulaa, jolla kertoo havainneensa opastimen. Tuossa tuo sana "aina" on aika tärkeä, koska sitä samaa nappia painetaan ihan samalla tavalla, oli käsite sitten "seis" tai "aja sn 200, odota aja". Nerokkaan hyödyllinen turvalaite siis...

T
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #14 : Helmikuu 21, 2010, 20:58:51 »

Railway Gazette lehden englanninkielinen artikkeli: http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/10/crash-investigations-underway-in-brussels.html

Lainaus artikkelista:
"SNCB Chief Executive Marc De Scheemaecker told local media that one of the trains involved in the accident was not fitted with automatic train protection, although the tracks had been equipped as part of a national programme to install ATP across the network. "
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaonnettomuus Belgiassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina