Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaukojunat myöhässä useita tunteja - odottelua jopa pakkasessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Marko Nurmi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« : Helmikuu 20, 2010, 10:25:48 »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010022011162260_uu.shtml

// otsikko kuntoon
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2010, 10:51:17 kirjoittanut Marko Nurmi » tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2010, 10:56:48 »

Kyllä tämä vr:n ( ja kaikkien jotka ovat vastuussa kiskoliikenteestä) touhu alkaa saada aina vain käsittämättömimpiä piirteitä. Tämäkin lumipyry oli ennakkoon tiedossa, ja vr kertoi olevansa vahvasti varautunut mahdollisiiin ongelmiin illan aikana. Jos uskois salaliittoihin, olisi vr kova sana. Valtiovalta haluaa lopettaa kiskoliikenteen kokonaan, siltä se saattais näyttää Huh
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2010, 11:03:09 »

Minäkin varauduin eiliseen keliin, joten lähdin aamulla Helsinkiin omalla autollani.

Ratkaisu oli erinomainen ja saavuin illalla kotiin tarkasti aikataulussa. Kollegat soittelivat Helsingin asemalta ja kyselivät kyytiä, mutta olin siinä vaiheessa jo Hämeenlinnassa. Aikataulujen pitämisen ohella henkilökohtainen auto on äärimmäisen mukava kulkuneuvo.
tallennettu
Jani Aas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2010, 12:13:43 »

Kyllä tämä vr:n ( ja kaikkien jotka ovat vastuussa kiskoliikenteestä) touhu alkaa saada aina vain käsittämättömimpiä piirteitä. Tämäkin lumipyry oli ennakkoon tiedossa, ja vr kertoi olevansa vahvasti varautunut mahdollisiiin ongelmiin illan aikana. Jos uskois salaliittoihin, olisi vr kova sana. Valtiovalta haluaa lopettaa kiskoliikenteen kokonaan, siltä se saattais näyttää Huh

Jos osaisin ennustaa voisin varmana olla rikasmies,ennustaisin heti milloin mikäkin veturi tai muu ajoneuvo hajoaa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2010, 12:36:10 »

Kyllä tämä vr:n ( ja kaikkien jotka ovat vastuussa kiskoliikenteestä) touhu alkaa saada aina vain käsittämättömimpiä piirteitä. Tämäkin lumipyry oli ennakkoon tiedossa, ja vr kertoi olevansa vahvasti varautunut mahdollisiiin ongelmiin illan aikana. Jos uskois salaliittoihin, olisi vr kova sana. Valtiovalta haluaa lopettaa kiskoliikenteen kokonaan, siltä se saattais näyttää Huh

Jos osaisin ennustaa voisin varmana olla rikasmies,ennustaisin heti milloin mikäkin veturi tai muu ajoneuvo hajoaa.

Onko nyt jokin kiskokulkuneuvo hajonnut?

Käsittääkseni härdelli johtuu säästä, joka yllätti jälleen kerran. Sekin oli yllätys, että parinkymmenen asteen pakkasessa junaa odottavat ihmiset olivat hakeutuneet aseman sisätiloihin lämmittelemään.

Se ei ollut yllätys, että asema suljetaan aikataulun mukaan, eikä siihen löydy minkäänlaista joustoa saati pelisilmää. Asemapäällikkö saa varmastikin mitalin toiminnastaan, kun osaa suoraselkäisesti noudattaa annettuja ohjeita.

(no joo, tiedän kyllä, ettei siellä mitään asemapäällikkö ole, vaan jokin finninaamainen kapeaharteinen vartija käynyt hätistelemässä ulos ja lyönyt ovet lukkoon.)
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2010, 12:38:59 »

Veturi saattaa mennä rikki, vaihteet jäätyä, ihmiset hyppii junan alle, kaikkea sattuu. Mutta asiakkaiden ajaminen pakkaseen ei ehkä kuuluu hyvään yrityskuvan luomiseen! Ja se tiedotus.....
 Jokaisessa firmassa sattuu kämmiä. Joskus vain tuntuu että tuolla vr:n puolella on menty yli hyväksyttävän määrän. En tiedä, johtuuko organisaation liiasta keventämisestä (huoltoa ja ylläpitoa laihdutettu liian pieneksi). Onko kalustohankinnat olleet oikeita jnep... Asenteissakin saattaa joskus olla ongelmia. Yksi  väijyy junaa, yksi rataa, kolmas muuten vain väijyy väijymisen ilosta. Asiakkaasta ei niin väliä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2010, 13:04:21 kirjoittanut Pentti Yli-Karjanmaa » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2010, 12:58:07 »

Nyt kun VR:lle on myönnetty 10 vuoden yksinoikeus henkilöliikenteen harjoittamiseen, ei ole pienintäkään riskiä, etteivätkö asiat voisi mennä vielä enemmän päin persettä.

Tämä vetää supliikkimiehenkin moottoriturvan mykäksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 20, 2010, 13:32:00 »

Kaikkiin ongelmiin on ratkaisu, myös näihin!

Ensin liikenneministeri pyytää selvityksen tapahtuneesta sekä VR:ltä että Liikennevirastolta. Saatuaan poliittista jargonia täynnä olevan selvityksen ministeri on tyytyväinen ja voi unohtaa koko homman. Ennen unohtamista hän kuitenkin muistaa perustaa ( lue: haudata asian ) työryhmään. Seuraavan vastaavanlaisen ongelman koittaessa sama kierros alkaa alusta. Siis hetkinen, onko tämä ikiliikkuja?

 Virnistää
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #8 : Helmikuu 20, 2010, 13:58:13 »

Viime yön imagoromahduksesta olisi selvitty muutamalla halvalla keinolla, mutta eihän se käy isossa byrokratiassa. Puuttuu vaan, että Helsingin asemahalli olisi tyhjennetty ylimääräisillä vahdeilla ja poliisilla. Tikkurilan kaltainen totaalinen möhläys olisi estetty soitolla vartiointifirmaan ja ilmoitukseen, että lämpimät tilat pidetään avoinna kunnes juna on mennyt. Se ei olisi vaatinut kuin vartiointipatrullin muutaman ylimääräisen käynnin paikalla.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Helmikuu 20, 2010, 14:11:28 »

Paikalle olisi voinut odotustilaksi hankkia myös bussin, tai viedä matkustajat Helsinkiin odottamaan Sm-yksiköllä tai bussilla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2010, 14:26:34 »

Kaikkiin ongelmiin on ratkaisu, myös näihin!

Ensin liikenneministeri pyytää selvityksen tapahtuneesta sekä VR:ltä että Liikennevirastolta. Saatuaan poliittista jargonia täynnä olevan selvityksen ministeri on tyytyväinen ja voi unohtaa koko homman. Ennen unohtamista hän kuitenkin muistaa perustaa ( lue: haudata asian ) työryhmään. Seuraavan vastaavanlaisen ongelman koittaessa sama kierros alkaa alusta. Siis hetkinen, onko tämä ikiliikkuja?

 Virnistää
VR ja liikennevirasto tarjoavat selityksissään ratkaisuksi lisää rahaa valtiolta tai vaihtoehtoisesti parin radanpätkän lakkauttamista liikenneministerin vaalialueelta.  Lisäksi VR tarjoaa aina yhtä toimivaa nostetaan lippujen hintoja, niin ei tarvitse kuljettaa niin paljon matkustajia -korttiaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Helmikuu 20, 2010, 14:46:28 »

Ihmettelen kyllä suuresti VR:n "yrityskulttuuria", jossa kukaan ei tiedä poikkeusolosuhteissa mistään mitään, saati että suoraselkäisesti ottaisi tilanteessa vastuun. Kaiken huippu oli se, ettei kaukoliikennepäällikkö Vanhasta oltu eilen saatu kiinni, eikä VR:n viestintäjohtaja tiennyt mitään Tikkurilan aseman tapahtumista. Kasasin alle muutaman linkin eri medioista, joista jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä siitä, kuinka hyvin homma ihan oikeasti on VR:llä hanskassa:

Uusi Suomi Tikkurilassa matkustajat häädettiin ehkä ulos:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/85588-tikkurilassa-matkustajat-haadettiin-ehka-ulos

Iltasanomat Junaliikenne jumitti - matkustajat nukkuivat aseman lattialla:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1967026

Iltalehti Kaukojunat myöhässä useita tunteja - Lapsiperheet häädettiin ulos odottamaan:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010022011162260_uu.shtml

Lapin Kansa Veturi hajosi Tervolassa ja junat myöhästyvät lisää:
http://www.lapinkansa.fi/cs/Satellite/Lappi/1194636594145/artikkeli/veturi+hajosi+tervolassa+ja+junat+myohastyvat+lisaa.html

Hesarin artikkelit
Junien myöhästelyt jatkuvat edelleen:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135253065164

Autot jäässä, ravintolavaunu kylmänä – junamatkustajat raivostuivat:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135253090248

VR hääti matkustajat pakkaseen Riihimäellä ja Tikkurilassa:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135253088250

Näin.
tallennettu
Pete Nummi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #12 : Helmikuu 20, 2010, 14:57:52 »

Kohta VR:llä taas ihmetellään kun matkustajamäärät laskivat...
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #13 : Helmikuu 20, 2010, 16:58:13 »

Viime yön imagoromahduksesta olisi selvitty muutamalla halvalla keinolla, mutta eihän se käy isossa byrokratiassa. Puuttuu vaan, että Helsingin asemahalli olisi tyhjennetty ylimääräisillä vahdeilla ja poliisilla. Tikkurilan kaltainen totaalinen möhläys olisi estetty soitolla vartiointifirmaan ja ilmoitukseen, että lämpimät tilat pidetään avoinna kunnes juna on mennyt. Se ei olisi vaatinut kuin vartiointipatrullin muutaman ylimääräisen käynnin paikalla.

Näin on voinyt myös käydä. Mutta tutkitaan ennen kuin hutkitaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 20, 2010, 17:45:51 »

Tikkurilassa ovia oli ilmeisesti myöhemmin avattu uudestaan, ainakin noiden päivitettyjen uutisten mukaan.

Mutta tämä Ylen jutussa oleva selitys siitä, miksi Riihimäellä heitettiin ihmiset ulos, vetää sanattomaksi. Ei ihme jos tuntuu VR:n meno välillä pimeältä, koska kukaan ei nähtävästi osaa laittaa valoja päälle. Ja sitten vielä yritetään selitellä, että ihan oikein teimme kun heitimme ihmiset ulos.

"Ainakin Riihimäen asemalla matkustajat joutuivat pakkaseen odottamaan myöhästyneitä junia, kun asema meni kiinni. Haapalan mukaan syynä oli se, että aseman valot oli automaattisesti ohjelmoitu sammumaan sulkemisaikaan. VR ei yöllä saanut ohjelmoitua automatiikkaa pois päältä, eikä matkustajia uskallettu päästää pimeälle asemalle.
- Tämä on suorastaan anteeksipyydettävää, mutta siinä oli myös turvallisuusnäkökohta, Haapala sanoo."

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/02/perjantain_junasotkusta_poikkeuskorvaukset_1465805.html
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #15 : Helmikuu 20, 2010, 18:05:18 »

Yöjunaa viime yönä tuntikausia odotelleet matkustajat saavat matkalipustaan rahat takaisin, kertoo VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen.

Täysi korvaus maksetaan kaikille, jotka joutuivat odottamaan junaa yli kolme tuntia. Korvausta voi hakea esimerkiksi internetlomakkeella, joka on VR:n sivujen asiakaspalveluosiossa. Myös asiakaspalvelupuhelin neuvoo korvauksen hakemisessa.

aamulehti
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #16 : Helmikuu 20, 2010, 18:07:27 »

Matkustajien on varauduttava tänäkin iltana odottelemaan yöjunien lähtöä. VR:n mukaan myöhästymisiä on odotettavissa, koska sääennuste lupaa Etelä-Suomeen vielä pahempaa myräkkää kuin eilisiltana. Junaliikenne on myöhästellyt puolesta tunnista tuntiin myös päivän aikana.

VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen suhtautuu sääennusteeseen toiveikkaasti. Hän toivoo, että lisää lunta tulee voimakkaammin vasta puolen yön jälkeen, jolloin yöjunat olisivat jo ehtineet lähteä Helsingistä.

VR ja Liikennevirasto kertovat varautuneensa ensi yöhön lisäämällä henkilökuntaa suurimmille asemille ja vaihteiden puhdistukseen.

aamulehti
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #17 : Helmikuu 20, 2010, 18:15:54 »

Lomat varmaan monellakin riihimäkeläisellä pilalla ja lenssu päälle Vihainen

tallennettu
Turo Takanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #18 : Helmikuu 20, 2010, 20:48:31 »

VR ja Liikennevirasto kertovat varautuneensa ensi yöhön lisäämällä henkilökuntaa suurimmille asemille ja vaihteiden puhdistukseen.
Saavat siis nopeammin häädettyä matkustajat ulos asemalta, tuskin ovat ohjeistusta sentään muuttaneet  Epävarma
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #19 : Helmikuu 21, 2010, 01:25:06 »

Kun joku asia ei vaan toimi, niin normaalisti ainoa korjauskeino on johdon vaihtaminen. Mutta entäs kun vanha Valtionrautatiet on yhtiöitetty ja vastuu hajautettu, niin onko kukaan vastuussa mistään? Palvelun tasosta päätellen vastuunkanto on unohdettu. Jos uutiset Tikkurilasta ja Riihimäeltä pitävät paikkaansa, niin toiminta alkaa haista jo tosi pahalta, etenkin kun vastaavista asiakkaiden palelluttamisista on uutisoitu jo aiemminkin. Toisen viestin kirjelmän perusteella ei edes nykyinen liikennemisteri näytä olevan kiinnostunut
tippaakaan liikenteen toimivuudesta, pääasia että sanat helisee.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Helmikuu 21, 2010, 09:59:38 »

"Sunnuntaiaamuna useat kaukojunat seisoivat vielä lähtöhetkellä varikolla. Erityisesti etelästä pohjoiseen matkalla olleet intercity-junat olivat tunnista kahteen tuntiin myöhässä.

Sunnuntaiaamun Pendolino Helsingistä Joensuuhun on peruttu kokonaan.


Lauantai-iltana pohjoisesta lähteneet yöjunat ovat myös kärsineet pahoista viivästyksistä. Kolarista Helsinkiin tulevat junat ovat myöhässä jopa 4,5 tuntia.

VR oli varautunut ruuhkiin palkkaamalla lisää henkilökuntaa pitämään junat ja vaihdejärjestelmät puhtaina lumesta ja jäästä. Sunnuntain vastaisena yönä lunta tuli kuitenkin niin runsaasti, että myöhästymisiltä ei olla vältytty.

VR:n tiedotusta on talven aikana parannettu, mutta hiihtolomaviikonloppuna se ontui pahasti. VR:n mukaan asemien kuulutus- ja laituri-informaatiojärjestelmässä on häiriöitä, joiden takia tieto ei ole kulkenut matkustajille toivotulla tavalla. "

Lähde: http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/02/21/talvimyrsky-riepottelee-yha-junaliikennetta/20102654/139

Ihan vaan pai te vei, esim. Finnair on lähettänyt tekstiviestejä matkustajille poikkeusolosuhteista jo kymmenisen vuotta. Olisiko paha rasti VR:lle vastaava, mikäli asiakas antaisi lippuvarauksen yhteydessä kännykkänumeronsa. Tuo koko orkesteri alkaa pikku hiljaa vituttaa sen verran pahasti, että en tiedä pitäisikö käydä polttamassa juhannuskokko Pääkonttorin edustalla; aina vaan jaksetaan mennä epätoivoisesti jonkin kolmannen osapuolen taakse vastaamatta itse ongelmista.
tallennettu
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #21 : Helmikuu 21, 2010, 10:29:23 »

Aamulla tosiaan kaikki junaliikenne seisoi Helsingissa. Junarungot olivat jumissa Ilmalassa. Nyt myrskyn laannuttua joitain junia saatu jopa lähtemään. Lähijunat kulkevat ilmeisesti yhä miten sattuu, ja konduktöörit kehottavat käyttämää busseja. Laiturinäytöt ja muut infomonitorit eivät toimi, ja tiedotus hoidetaan kuulutuksin.
tallennettu

Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #22 : Helmikuu 21, 2010, 11:45:50 »

Saattaisi olla että joissakin kuvitteellisessa  sivistysvaltiossa vastuuta kantavat tekisivät johtopäätöksiä kyvystään hoitaa "näitä hommia". Ei kuitenkaan entisessä Kekkosslovakiassa. Kätevää niinkuin Elias totesi, pilkotaan hommat niin ettei kenenkään tarvii kantaa mistään vastuuta. Valtio omistaa koko sirkuksen, kuitenkaan sirkuksen johtaja (ministeri) ei näytä osaavan tehdä mitään! Eduskuntakaan ei ilmeisesti osaa muuta miettiä kuin omia palkankorotuksiaan.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #23 : Helmikuu 21, 2010, 12:49:38 »

".... ei edes vuonna 1966 homma toiminut näin heikosti ...." ym. vastaaviin kommentteihin:

Legendaarinen tv-meteorologi Martti Mäkelä vastasi aikoinaan toimittajan tiedusteluun siitä, mikähän ihme mahtoi olla syynä juuri tapahtuneeseen 'miesmuistiin esiintymättömään sääilmiöön', että ".... meillä Ilmatieteen laitoksella on empiirisissä tutkimuksissa päädytty siihen, että miesmuistin keskimääräinen pituus on noin kaksi vuotta ....".

Itse suhtaudun näihin VR:n probleemiin pitkälti force majeure - asiana, jonka en anna nostaa lisää verenpainettani - poikkeuksena tähän kuitenkin nuo asemien sulkemiset ja ihmisten häätämiset pakkaseen, mikä on kuta kuinkin anteeksiantamatonta.

Kun katsoo asiaa omaa napaa ja Suomen rajoja kauemmas, ihan samoja ongelmia säätekijöistä johtuvista syistä näkee muuallakin ja pitkän ajanjakson sääennusteen mukaan samat ongelmat voi jatkua koko maassa ainakin seuraavat  2 viikkoa. Niin kauan kuin lämpöasteet tai kevätaurinko eivät rakenna kantta tuon koko maata peittävän massiivisen pulverikentän päälle, kovat tuulet ja uudet lumet aiheuttavat takuuvarmasti uusia ongelmia junaliikenteelle.

Miksikö eivät aiheuttaneet muutama vuosikymmen sitten ? Siksi, että kyllä silloinkin tyypilliseen normaalin talveen kuuluivat muutaman päivän suojajaksot, jotka hoiti nuo kansihommat. Muutama vuosikymmen sitten myös henkilöjunatiheys oli murto-osa nykyisestä ja matkaan saattoi ihan aikataulunkin mukaan kuulua useamman tunnin odottelu Haapamäellä tai Kouvolassa tai .....  Siinä systeemissä jatkoyhteyteen ehtimistä ei haitannut lainkaan, jos matkan ensimmäinen vaihe Helsingistä myöhastyi vaikkapa puolitoista tuntia - . Ja lähes kaikki vaihteisiin liittyvä toimi mekaanisesti tai ihmisvoimalla .... eikä automaattinen kulunvalvonta heittänyt <50 km/h nopeusrajoituksia päälle X kilometriä ongelmavaihteesta molempiin suuntiin ym. ym.

Erinäköisten johtajien erottamista täällä on jo ehdotettu moneen kertaan. Olisi jatkoksi kiinnostavaa kuulla samojen henkilöiden konkreettisia toteutettavissa olevia ratkaisuesityksiä siihen, miten ne uudet johtajat voisivat ilman yläkerran apuja ratkaista tämän ydin-ydinongelman - pulverimassojen tunkeutumisen vaihteisiin ja junien alusrakenteisiin.



tallennettu
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #24 : Helmikuu 21, 2010, 12:59:21 »

Tästä kanavasta tuntuu tulevan vr:n vastainen marmatuskanava.  Menkää valittajat itse ratapihoille luutimaan ja putsaamaan vaihteita lumesta ja jäästä. Tai menkää huoltamaan kalustoa. Ajatteletteko niitä ihmisiä jotka ohjaa liikennettä kaiken tämän sekamelskan keskellä. Kaikkensa he yrittävät ja toimivat sujuvan liikenteen turvaamiseksi.  Ja porukkaa ei ole liikaa töissä näitä töitä tekemässä. KOKO AJAN SYYTÄTTE VR:ÄÄ.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaukojunat myöhässä useita tunteja - odottelua jopa pakkasessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina