Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaukojunat myöhässä useita tunteja - odottelua jopa pakkasessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #50 : Helmikuu 22, 2010, 23:43:51 »

Nopeella googlauksella löyty tällanen  Iskee silmää

http://www.guardian.co.uk/uk/2009/feb/02/snow-travel-chaos-bus-train-tube

Sinne kitinätiimi arvostelemaan ja hakemaa syyllistä  8)


Otteita:

A spokeswoman said: "We advise passengers not to travel unless their journey is absolutely necessary."

Southeastern trains into and out of London cancelled.


Tuleehan Englannissa lunta varmaan joka talvi ja se aiheuttaa ongelmia... Ehkä tilanne pitää vaan elää yli ja kestää, sekä Englannissa että Suomessa... Sisulla  Iskee silmää
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #51 : Helmikuu 23, 2010, 06:40:31 »

VR varautuu jo etukäteen tälle päivälle ennustettuun uuteen lumipyryyn perumalla junavuoroja niin kauko- kuin lähiliikenteestäkin.

Kaukojunista on peruttu yhteensä viisitoista vuoroa. Helsingin ja Turun väliltä on peruttu kuusi Inter City -vuoroa ja Helsingin ja Tampereen väliltä neljä Inter Cityä. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä jatketaan edelleen supistetulla aikataululla.

iltalehti
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #52 : Helmikuu 23, 2010, 08:53:07 »

Ihan vain tälläinen arkipäiväinen kysymys? Onko tämä vaunut.org VR:n sponsoroima sivusto johon saisi kirjoittaa vain myönteisiä kommentteja Deevereistä sillalla tai auringonlaskussa. Uskoisin aika monella jotka kriittisesti kirjoittavat, painavan huoli kuinka kiskoliikenteen suomessa käy. Nyt on tullut todella rankasti lunta tupaan. Osalle ongelmista ei varmastikkaan ole ollut paljoakaan tehtävissä, mutta joitain asioita ilmiselvästi möhlitty!  Huh
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2428


« Vastaus #53 : Helmikuu 23, 2010, 10:32:52 »

Ennen, ei niin hirveän monta vuotta sitten, jos junat olivat tuntikausia myöhässä, asetettiin korvaava juna kulkuun osalle matkaa, esim Tpe-Hki tai Sk-Ol, jotta kaikkien ei tarvitsisi kärsiä. Silloin oli kyllä riittävämmin henkilökuntaa ja kalustoa. Mutta niinhän se on, jos ei ole riittävästi henkilökuntaa eikä kalustoa siellä missä tarvitaan, niin mikään ei toimi.
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #54 : Helmikuu 23, 2010, 10:34:05 »

Olisikohan vielä Ikivanhaan Juna-Aikaan (jolloin VR oli valtion laitos eikä mikään leikkiyhtiö) ollut mahdollista määrätä miehiä toisesta valtion laitoksesta eli Puolustusvoimista lumitöihin. Onhan varusmiehiä käytetty metsäpalojen sammutuksessa, miksei sitten lumitöissä. Pikainen turvallisuuskoulutus ensin ja sitten miehet pienissä ryhmissä (joissa jokaisessa piällysmiehenä VR:n koulutettu ratapihatyöntekijä) puhdistamaan vaihteita lumesta.

Nykyään ei taitaisi onnistua, mutta olisiko entisenlaisessa maailmassa ollut mahdollista?
tallennettu
Seppo Hiltunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #55 : Helmikuu 23, 2010, 15:11:13 »

Hulluinta mitä junien myöhästymisestä olen lukenut, löytyi äsken AftonBladetin nettisivuilta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6659914.ab
Vapaa käännös: Naapureilla junat kulkevat kuin kiskoilla.
Suomesta joku on valehdellut toimittajalle: Sää aiheuttaa vähän pulmia, es. on muutama peruutettu juna, mutta kaaosta kuten Ruotsissa ei ole. Myöhästymisiä meillä on ollut puolisen tuntia ja joku tunninkin.

Hos grannarna går tågen – som på räls

Det är snöväder i våra grannländer också.
Men där går tågen.
Nästan enligt tidtabell.
När man surfar in på SJ:s hemsida kommer man direkt in på listan med inställda avgångar, förseningar och varningar.
I Sverige råder vinterväder och trafikkaos.
Vädret delar vi med våra nordiska grannländer, men hur är det med kaoset?
Felet på svenska sidan
Vi ringer upp NSB – Norges svar på SJ.
Har ni mycket förseningar på järnvägen?
– Det har varit mycket runt Oslo och på linjen mot Göteborg. Men där är felet på den svenska sidan, säger de på NSB:s kundtjänst.
De har inga uppgifter om inställda tåg och förseningarna runt Oslo ska bero på växelfel.
Är det kylan som ställt till det?
– Nej, växelfelet i Oslo har inget med köld att göra.
Snöfall i Finland
Hur går det på järnvägen i Finland då?
– Det går inte något vidare bra, det är nog vädret som ställer till det, säger de på VR:s trafikinformation.
– Vi har ett par inställda tåg och det är ett nytt snöfall på gång.
Kaos?
– Det är inte riktigt lika illa här som i Sverige. Vi har haft halvtimmesförseningar och några på upp till en timme.
Och enligt hemsidorna så upplever inte heller kanadensiska Via Rail eller Transsibiriska järnvägen något som liknar kaos. Då var det ändå 33 grader kallt på stationen i Omsk i morse.

Tässä vielä VR:n omaa faktaa:
Liikennetiedotteet

23.2. klo 15.09 Seuraavat junavuorot joudutaan perumaan 24.2.2010
- InterCity 161 Helsingistä klo 6.06 Tampereelle
- Pendolino 84 Jyväskylästä klo 7.30 Helsinkiin
- InterCity 134 Turusta klo 11.00 Helsinkiin
- InterCity 135 Helsingistä klo 14.03 Turkuun
- Pendolino 61 Tampereelta klo 14.00 Seinäjoelle
- Pendolino 62 Seinäjoelta klo 15.45 Helsinkiin
- Pendolino 75 Kouvolasta klo 16.44 Kuopioon
- InterCity 146 Turusta klo 17.00 Helsinkiin
- InterCity 180 Tampereelta klo 17.07 Helsinkiin
- InterCity 111 Helsingistä klo 17.12 Kouvolaan
- InterCity 147 Helsingistä klo 20.03 Turkuun
23.2. klo 14.53 Myöhästymisiä junaliikenteessä
Seuraavat junan myöhästyvät aikataulustaan:
- InterCity (IC 47) Helsingistä klo 10.06 Ouluun noin tunnin.
- InterCity (IC 174) Tampereelta klo 13.07 Helsinkiin noin tunnin.
- InterCity (IC 48) Oulusta klo 6.50 Helsinkiin noin 30 min.
- InterCity (IC 73) Helsingistä klo 11.12 Kuopioon noin 30 min.
- InterCity (IC 109) Helsingistä klo 14.12 Kouvolaan noin 35 min.
- InterCity (IC 176) Tampereelta klo 14.07 Helsinkiin noin 35 min.
23.2. klo 14.37 Seuraavat junavuorot joudutaan perumaan 23.2.2010
- 14.00 Tampere-Seinäjoki (S 61)
- 14.03 Helsinki-Turku (IC 135)
- 15.06 Helsinki-Tampere (IC 175)
- 15.45 Seinäjoki-Helsinki (S 62)
- 16.44 Kouvola-Kuopio (S 75)
- 17.00 Turku-Helsinki (IC 146)
- 17.07 Tampere-Helsinki (IC 180)
- 17.12 Helsinki-Kouvola (IC 111)
- 20.03 Helsinki- Turku (IC 147)
 

23.2. klo 15.02 Muutoksia junaliikenteessä Joensuun ja Kiteen välillä
Helsingistä klo 10.12 Joensuuhun lähtenyt InterCity-juna (IC 3) on aikatalutstaan myöhässä noin 90 minuuttia. InterCity-juna (IC 3) jää Kiteelle ja matkustajille järjestetään korvaava pikajunakuljetus (P 1010) Kiteeltä Joensuuhun.
Joensuusta klo 15.14 Helsinkiin lähtevä InterCity-juna (IC 10) korvataan pikujunakalustolla (P 1003) Joensuu Kitee väli.
 

23.2. klo 13.18 Muutokset pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä 23.2. ja 24.2.2010
VR jatkaa pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä tiistaina 23.2. ja keskiviikkona 24.2.2010 supistettujen aikataulujen käyttöä. Lisätietoa aikatauluista VR:n verkkosivustolta www.vr.fi tai VR Asiakaspalvelusta puh. 0600 41903.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2010, 18:33:23 kirjoittanut Seppo Hiltunen » tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #56 : Helmikuu 23, 2010, 15:40:34 »

Muistelen nähneeni varusmiehiä lumenluonnissa Riihimäen ratapihalla 1960-luvulla - en sen jälkeen.
Tänään (23.2.) näytti Riihimäellä tuottavan vaikeuksia Sm4:n kytkeminen, aamulla oli yksi runko jo jäänyt "sivulle" ja R10.52 lähtö ei onnistunut kahdella yksiköllä - Lahdesta tullut yksikkö ei tahtonut yhtyä odottavaan runkoon, muutaman turhan ja toivottamalta näyttävän yrityksen jälkeen "pojat" luovuttivat suosiolla "tappelun" ja niinpä tuo juna lähti yhdellä yksiköllä kohti Helsinkiä ja vain vajaat 5min. myöhässä.
Myös  "tallin raiteistolla" seisoi yksinäinen saneeraamaton Sm2 yksikkö virroitin alhaalla.
tallennettu
Sami Hiltunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 101


« Vastaus #57 : Helmikuu 23, 2010, 15:53:16 »

Olisikohan vielä Ikivanhaan Juna-Aikaan (jolloin VR oli valtion laitos eikä mikään leikkiyhtiö) ollut mahdollista määrätä miehiä toisesta valtion laitoksesta eli Puolustusvoimista lumitöihin. Onhan varusmiehiä käytetty metsäpalojen sammutuksessa, miksei sitten lumitöissä. Pikainen turvallisuuskoulutus ensin ja sitten miehet pienissä ryhmissä (joissa jokaisessa piällysmiehenä VR:n koulutettu ratapihatyöntekijä) puhdistamaan vaihteita lumesta.

Nykyään ei taitaisi onnistua, mutta olisiko entisenlaisessa maailmassa ollut mahdollista?
Kuulin aiheesta radiosta. Siellä PV:n asiantuntija kertoi, että virka-avun pitää jotenkin liittyä sotilaskoulutukseen tjsp. Eli metsään eksyneiden perään voidaan varusmiesporukka pistää, mutta ei ratapihalle harjan varteen.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #58 : Helmikuu 23, 2010, 17:20:06 »

YLE:n TekstiTV:n sivulla taas lainataan maavoimien esikunnan osastopäällikköä, jonka mukaan tälläinen virka-apu on laissa tarkoin säänneltyä ja mahdollista vain tilanteissa, jotka välittömästi uhkaavat ihmishenkiä.

Edelleen YLE:n TekstiTV:stä lainattua:

"Bussit ja taksit hyötyvät talvesta
                                        
 Junaliikenteen ongelmat sekä          
 poikkeuksellisen kylmä ja luminen talvi
 ovat lisänneet taksien ja linja-autojen
 matkustajamääriä.                      
                                        
 Taantuman hyydyttämä taksiliikenne on  
 palannut tammi-helmikuussa lähes      
 tavanomaiselle tasolle.                
                                        
 Myös linja-autoliikenteellä hurisee    
 hyvin. Monet ovat vaihtaneet junan VR:n
 ongelmien vuoksi bussiin. Jotkut      
 liikennöitsijät ennakoivat jopa 10    
 prosentin kasvua matkustajamäärissä.  
                                        
 Linja-autovuoroja ei ole toistaiseksi  
 lisätty, mutta kalustoa on varalla    
 suuriakin matkustajavirtoja varten
."

Luulisi kohta näkyvän jo VR:n pomojen bonuksissakin!  Virnistää
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #59 : Helmikuu 23, 2010, 17:36:06 »

Suomessahan tietotekniikan luulisi olevan korkealla tasolla, niinpä voisi ottaa mallia Sveitsistä http://www.swisstrains.ch/ , tuollahan näkee kuinka junat kulkevat...
tallennettu
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #60 : Helmikuu 23, 2010, 17:42:21 »

Joku varmaan ottaisi mielellään mallia jos tietoa junien kulusta olisi tarjolla.
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #61 : Helmikuu 23, 2010, 17:57:51 »

Olisikohan vielä Ikivanhaan Juna-Aikaan (jolloin VR oli valtion laitos eikä mikään leikkiyhtiö) ollut mahdollista määrätä miehiä toisesta valtion laitoksesta eli Puolustusvoimista lumitöihin. Onhan varusmiehiä käytetty metsäpalojen sammutuksessa, miksei sitten lumitöissä. Pikainen turvallisuuskoulutus ensin ja sitten miehet pienissä ryhmissä (joissa jokaisessa piällysmiehenä VR:n koulutettu ratapihatyöntekijä) puhdistamaan vaihteita lumesta.

Nykyään ei taitaisi onnistua, mutta olisiko entisenlaisessa maailmassa ollut mahdollista?
Ruotsissa onnistuu: http://tinyurl.com/y8jkbl5
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #62 : Helmikuu 23, 2010, 18:29:12 »

YLE:n TekstiTV:n sivulla taas lainataan maavoimien esikunnan osastopäällikköä, jonka mukaan tälläinen virka-apu on laissa tarkoin säänneltyä ja mahdollista vain tilanteissa, jotka välittömästi uhkaavat ihmishenkiä.

Olikohan se yhtä tarkoin säädeltyä 87-88 kun olin armeijasta komennettuna pari viikkoa maataloustöissä perunaa nostamassa ja viljaa korjaamassa?
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #63 : Helmikuu 23, 2010, 18:45:40 »

 Ruotsissa armeija on pyydetty apuun puhdistamaan junanraiteita lumesta ja 
 vaihteita jäästä, kertovat Ruotsintiedotusvälineet. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Ruotsin ratahallintokeskus pyytääpuolustusvoimien apua.              Puolustusministeri Sten Tolgfors sanoi, että puolustusvoimat on valmis        auttamaan.                             
                                       
Ruotsin ratahallintokeskus on pyytänyt apua tärkeässä rautatieristeyksessä   
Nässjössä, Norrköpingissä ja Hallsbergissa, jossa risteävät Tukholman-Oslon ja Örebron-Malmön radat.       

yle                 
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #64 : Helmikuu 23, 2010, 19:09:16 »

yle                 

Sivuhuomautuksena vaan, että linkit YLE:n TekstiTV:n sivuille on hieman ongelmallisia, kun todennäköisesti jo huomenna tuossa on ihan eri juttu! Virnistää
tallennettu
Runar Ruuska
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #65 : Helmikuu 23, 2010, 22:31:01 »

YLE:n TekstiTV:n sivulla taas lainataan maavoimien esikunnan osastopäällikköä, jonka mukaan tälläinen virka-apu on laissa tarkoin säänneltyä ja mahdollista vain tilanteissa, jotka välittömästi uhkaavat ihmishenkiä.

Olikohan se yhtä tarkoin säädeltyä 87-88 kun olin armeijasta komennettuna pari viikkoa maataloustöissä perunaa nostamassa ja viljaa korjaamassa?
Siinähän on selvästi ollut tarkoitus torjua nälkää, mikä on pahaksi päästyään erittäin suuri uhka ihmisen hengelle. Hymyilee
tallennettu
Touko Korpela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #66 : Helmikuu 23, 2010, 23:12:33 »

Eikös jotain apua olisi jos juniin laitettaisiin lumiaura (ehkä irrotettava) eteen? Luulisi vähentävän alustaan kertyvän lumen määrää reippaasti. Ensiksi pendoihin ja vetureihin. Ei jäisi kaikki lumityö erikoiskoneiden varaan.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #67 : Helmikuu 23, 2010, 23:27:56 »

Mikäs siellä Helsingissä on tämän päivän tilanne ollut, onko jotain junia saatu liikkeelle? Iskee silmää Ainakin täällä Lounais-Suomessa illan sää on ollut varsin huono, lunta on tullut jopa enemmän, kuin tässä edellisinä päivinä.  Tuulikin voimistunut johonkin 5 m/s lukemiin.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #68 : Helmikuu 23, 2010, 23:31:13 »

On aurakonstruktioita kokeiltu kautta aikojen. Pöllyävä nuoskalumi ja tämän hetken pakkaslumi käyttäytyvät eri tavoin. Vallitseva lämpötilakin vaikuttaa asiaan. Ei ole helppo ongelma ratkaistavaksi.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #69 : Helmikuu 24, 2010, 02:04:40 »

Suomessahan tietotekniikan luulisi olevan korkealla tasolla, niinpä voisi ottaa mallia Sveitsistä http://www.swisstrains.ch/ , tuollahan näkee kuinka junat kulkevat...
Joku varmaan ottaisi mielellään mallia jos tietoa junien kulusta olisi tarjolla.

Taitaa semmoinen olla jo olemassa (ei, en ole piilottanut gps:ää vaunuihin...).

Tietoa ei tosiaan oikein tahdota jakaa epämääräisille harrastajille kaikenmaailman hullujen ideoihin... Hymyilee

On aurakonstruktioita kokeiltu kautta aikojen. Pöllyävä nuoskalumi ja tämän hetken pakkaslumi käyttäytyvät eri tavoin. Vallitseva lämpötilakin vaikuttaa asiaan. Ei ole helppo ongelma ratkaistavaksi.

Minkälaista oikein on pöllyävä (?) märkä lumi? Hymyilee
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #70 : Helmikuu 24, 2010, 04:23:31 »

Eikös jotain apua olisi jos juniin laitettaisiin lumiaura (ehkä irrotettava) eteen? Luulisi vähentävän alustaan kertyvän lumen määrää reippaasti. Ensiksi pendoihin ja vetureihin. Ei jäisi kaikki lumityö erikoiskoneiden varaan.


Olisi varmaan erittäin mielenkiintoista tuota auraa nostella 140km/h nopeuksissa.
En olisi aivan varma, että auraamattomuus johtuisi kaluston puutteesta ja kyllähän se lumi pölisisi myös auratulla radallakin. Eihän junanrataa kuitenkaan täysin lumettomaksi saataisi!
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2428


« Vastaus #71 : Helmikuu 24, 2010, 09:44:12 »

Eikös jotain apua olisi jos juniin laitettaisiin lumiaura (ehkä irrotettava) eteen? Luulisi vähentävän alustaan kertyvän lumen määrää reippaasti. Ensiksi pendoihin ja vetureihin. Ei jäisi kaikki lumityö erikoiskoneiden varaan.


Olisi varmaan erittäin mielenkiintoista tuota auraa nostella 140km/h nopeuksissa.
En olisi aivan varma, että auraamattomuus johtuisi kaluston puutteesta ja kyllähän se lumi pölisisi myös auratulla radallakin. Eihän junanrataa kuitenkaan täysin lumettomaksi saataisi!
Muualla lunta aurataan vetureilla ja moottorivaunuilla...
http://vaunut.org/kuva/56659
http://vaunut.org/kuva/52227
http://vaunut.org/kuva/52191
http://vaunut.org/kuva/48672
http://vaunut.org/kuva/41353
http://vaunut.org/kuva/33883
tallennettu
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #72 : Helmikuu 24, 2010, 10:25:00 »

Suomessahan tietotekniikan luulisi olevan korkealla tasolla, niinpä voisi ottaa mallia Sveitsistä http://www.swisstrains.ch/ , tuollahan näkee kuinka junat kulkevat...
Joku varmaan ottaisi mielellään mallia jos tietoa junien kulusta olisi tarjolla.

Taitaa semmoinen olla jo olemassa (ei, en ole piilottanut gps:ää vaunuihin...).

Tietoa ei tosiaan oikein tahdota jakaa epämääräisille harrastajille kaikenmaailman hullujen ideoihin... Hymyilee

Pitää tosiaan korjata:
Joku varmaan ottaisi mielellään mallia jos JUnien KUlkua SEuraavat tahot haluaisivat tiedon päätyvän johonkin hyödylliseen, esimerkiksi matkustajille.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #73 : Helmikuu 24, 2010, 21:27:13 »

Pitää tosiaan korjata:
Joku varmaan ottaisi mielellään mallia jos JUnien KUlkua SEuraavat tahot haluaisivat tiedon päätyvän johonkin hyödylliseen, esimerkiksi matkustajille.

Useinhan riittävä tieto on jo se, että onko juna lähtenyt ajoissa edelliseltä/edellisiltä asemilta. Valitettavasti tätä ei ole asemilla saatavilla, paitsi tietysti omilla läppäreillä ja mobiileilla.

Tällä hetkellä reaaliaikaista sijaintitietoa ei ole kaikesta kalustosta saatavilla. Eli ei sitä sinne nettiinkään kaikelle kansalle ole mahdollista välittää vaikka halua olisikin.
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #74 : Maaliskuu 01, 2010, 20:50:43 »

Olisikohan vielä Ikivanhaan Juna-Aikaan (jolloin VR oli valtion laitos eikä mikään leikkiyhtiö) ollut mahdollista määrätä miehiä toisesta valtion laitoksesta eli Puolustusvoimista lumitöihin. Onhan varusmiehiä käytetty metsäpalojen sammutuksessa, miksei sitten lumitöissä. Pikainen turvallisuuskoulutus ensin ja sitten miehet pienissä ryhmissä (joissa jokaisessa piällysmiehenä VR:n koulutettu ratapihatyöntekijä) puhdistamaan vaihteita lumesta.

Nykyään ei taitaisi onnistua, mutta olisiko entisenlaisessa maailmassa ollut mahdollista?


Taitavat olla nämä jo menneen talven lumia, ja pian unohtuu "miesmuistista", koskas se luminen talvi taas olikaan? - On ollut mahdollista ja on käytettykin. Näin muisteli eräs "veteraani", kun varusmiehenä Helsingin ratapihalla lunta lapioitiin, ja palkaksi munkkikahvit. - Hei, mutta minullapa hyvä idea, perustetaan rautatiepataljoonat uudestaan.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaukojunat myöhässä useita tunteja - odottelua jopa pakkasessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina