Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Jatkuva valittaminen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« : Helmikuu 21, 2010, 13:09:09 »

Tästä kanavasta tuntuu tulevan vr:n vastainen marmatuskanava.  Menkää valittajat itse ratapihoille luutimaan ja putsaamaan vaihteita lumesta ja jäästä. Tai menkää huoltamaan jäässä olevaa kalustoa. Ajatteletteko niitä ihmisiä jotka ohjaa liikennettä kaiken tämän sekamelskan keskellä. Kaikkensa he yrittävät ja toimivat sujuvan liikenteen turvaamiseksi.  Ja porukkaa ei ole liikaa töissä näitä töitä tekemässä. Koko ajan syytätte vr:ää. Helppo teidän on kirjoitella junien jatkuvasta myöhästelystä ja langettaa syyt vr:n niskaan. Hirveä itku ja valitus jos joku juna on myöhässä tunnin tai pari näillä keleillä.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #1 : Helmikuu 21, 2010, 13:25:33 »

Tähän asti olen pitänyt suuni näistä asioista kiinni, mutta...

Sinänsä ja johonkin rajaan asti ymmärtää sen, että sää ja keli vaikuttavat liikennöintiin, mutta se ei ole ongelman ydin. Mistä on mielestäni syytäkin valittaa ja marmattaa, on se, että VR on ainakin viimeisimmän 25 vuotta rakentanut koko järjestelmäänsä aina vain häiriöherkempään suuntaan ja samalla parhaansa mukaan pitänyt huolen siitä, että varautuminen kaikkiin häiriöihin on minimaalista. Liikennemäärää on kasvatettu, aikatauluista tehty niin tiukkoja, että ne eivät kestä pientäkään poikkeamaa kaatumatta, käyttöön on otettu entistä herkempää tekniikkaa - ja potkittu pois ne ihmiset, jotka kaiken toimimisesta pitäisivät huolen. Kun ongelmia on syntynyt, niihin on reagoitu tavalla, jonka itse kukin tunnemme.

Olisiko taloudellisen tuloksen parantamiseen ollut jokin muu keino kuin koko toiminnan tosiasiallinen saattaminen sattumasta riippuvaiseksi, osannee joku kertoa. Siitäkin on kyse, missä määrin rautatieliikenne on yhteiskunnallinen palvelu, joka on joka tapauksessa hoidettava.

Tämän talven kuluessa tilanne on kaatunut VR:n itsensäkin päälle. Ihmettelen vain, onko heidän aivan pakko opetella kaikki kantapään kautta ja aikovatko he ottaa vielä tästäkään opikseen.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2010, 16:53:37 »

Tästä kanavasta tuntuu tulevan vr:n vastainen marmatuskanava.  Menkää valittajat itse ratapihoille luutimaan ja putsaamaan vaihteita lumesta ja jäästä. Tai menkää huoltamaan jäässä olevaa kalustoa. Ajatteletteko niitä ihmisiä jotka ohjaa liikennettä kaiken tämän sekamelskan keskellä. Kaikkensa he yrittävät ja toimivat sujuvan liikenteen turvaamiseksi.  Ja porukkaa ei ole liikaa töissä näitä töitä tekemässä. Koko ajan syytätte vr:ää. Helppo teidän on kirjoitella junien jatkuvasta myöhästelystä ja langettaa syyt vr:n niskaan. Hirveä itku ja valitus jos joku juna on myöhässä tunnin tai pari näillä keleillä.

Ei kenenkään kannata olla niin hirvittävän herkkähipiäinen kun suomalaista raideliikennettä arvostellaan käytännöistään poikkeustilanteissa. Ei kukaan yksittäistä liikenteenohjaajaa tai vaihteidenputsaajaa sen paremmin lipunmyyjää kuin konnariakaan syytä. Organisaation pitää pystyä toimimaan poikkeuksellisissakin tilanteissa vahingon minimoimiseksi.

Nyt VR:n ja muiden asiaan liittyvien organisaatioden johto lähinnä pitää päätään puskassa. Perjantain ja lauantain välisen yön tapahtumiin yksi tiedottajarukka yritti parhaansa vastata kun lehdet kysyivät asemista, joilta matkustajat oli häädetty ulos pakkaseen odottamaan ehkä tulevaa junaa. Ei tiedottaja asioista päätä, yrittää vain rauhoitella tilannetta ja siitä annankin kymmenen pistettä ja papukaijamerkin samoin kuin niille lukuisille konnareille yms. jotka joutuivat tilanteen keskelle. Johtajat luurasivat jossain tuntemattomuudessa hiljaa.

Tulee mieleen Toyotan skandaali muutama viikko sitten kun jarruvikojen takia jouduttiin kutsumaan juuri myytyjä autoja tuhansittain takaisin. Itse pääjohtaja kumarsi syvään ja pyysi anteeksi, oli jopa jalkatunut myymälään henkilökohtaisesti kiukkuisten autonostajien eteen. Yritettiin pelastaa menetetystä maineesta mitä pelastettavissa on. Tällainen ei kuulu Suomen keisarilliseen rautatielaitokseen. Ei ollut pääjohtaja illan pääuutislähetyksessä kumartamassa.

Kaikki tämä kertoo näiden laitosten työkulttuurista ja etukäteissuunnitelmien puutteesta ja vastuunjaosta siltä varalta, että joskus täälläkin on oikein myräkkä talvella. Kyllä ihmiset poikkeustilanteet ymmärtävät, mutta pelkät kivimiehet eivät tilannetta paranna, vaan suututtavat entistä enemmän.

Harvinaisen vähän vorgissa purnataan purnaamisen ilosta. Sitä varten on iltapäivälehtien sivustoja ja muita keskustelupalstoja.
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2010, 13:16:12 »

Liikennemäärää on kasvatettu, aikatauluista tehty niin tiukkoja, että ne eivät kestä pientäkään poikkeamaa kaatumatta

Mikä se vaihtoehto on? Supistetaan liikennettä pysyvästi ja käsketään ihmisten ostaa auto? Ratakapasiteetti on tiukoilla ja niissä rajoissa valitettavasti joudutaan toimimaan. Kaluston kierrot on toki nekin tiukoilla, mutta vanhojen junien vikaherkkyys on huonolla säällä sitä luokkaa ettei siihen ole mitään järkevää keinoa järjestää niin paljom kalustoa varalle nykyisillä liikennemäärillä ettei ongelmia koskaan tule. Tilanne helpottaa sitä mukaa kun kalusto uusiutuu.

Lainaus
käyttöön on otettu entistä herkempää tekniikkaa

Kuten 40 vuotta vanhoja junia ja esihistoriallisia liikenteeenohjausjärjestelmiä. Mikä se on se uusi, entistä herkempi tekniikka?

Lainaus
Kun ongelmia on syntynyt, niihin on reagoitu tavalla, jonka itse kukin tunnemme.

Jos olisit itse VR:llä päättävässä asemassa, miten reagoisit itse?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Jatkuva valittaminen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina