Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: P274:n vuoro olla myöhässä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« : Maaliskuu 03, 2010, 01:44:45 »

Aikataulun mukainen lähtöaika Oulusta 23:52, tällä hetkellä taulussa arvio 2:47. Jos Juku ei olisi jumissa, voisi tarkistaa sieltä että missä mättää... ilmeisesti Kemissä kökitty aika kauan.
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2010, 02:59:30 »

No niin, lopultakin se tuli Ouluun, klo 0255. Odotus palkittiin hyvin, sillä junan veti Ouluun Dr16 2809 perässään matkan varrella hyytynyt Sr1, jonka numero jäi saamatta ylös.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2010, 03:02:40 »

Ilmeisesti Oulussa vaihdetaan uusi sähköveturi tilalle, ja jos oikein arvaan niin kaalihäkki on hyytynyt ajettuaan isohaaran "miinaan"
no onneksi ajanmukainen kotimainen dieseltekniikka pelasti junan...  Virnistää
vetäisivätpä valakolla perille asti, niin saattaisi helsingissä tungeksia rautatieharrastajia  Virnistää
Ainiin Tapani muistappa ihmeessä kysyä kipparilta että riittikö valakossa hyvin sähkönsyöttö vaunuihin, tämä olisi mielenkiintoista tietää (jos ei sitten sr1 kyennyt kuitenkin syöttämään sähköä, oliko virroitin ylhäällä?).
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2010, 03:48:41 kirjoittanut Harri Junttila » tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2010, 04:10:13 »

Jos muistellaan Tapanin videoita Kolarin junista, oliko ne nyt viime talvelta, niin hyvin tuntui yhdenkin valakon tehot riittävän. Miksi muuten sammuttivat veturin ennen irti kytkemistä... Ja muutenkin, junan saapuessa asemalle, valakoilla oli tehoja päällä, varmaankin juuri sähkön syöttöä varten...ja kolarin junat olivat sentään kaikki sinisellä kalustolla ajettavia, lukuunottamatta muutamaan litterahirviötä perässä  Virnistää
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2010, 05:31:10 »

Jos muistellaan Tapanin videoita Kolarin junista, oliko ne nyt viime talvelta, niin hyvin tuntui yhdenkin valakon tehot riittävän. Miksi muuten sammuttivat veturin ennen irti kytkemistä... Ja muutenkin, junan saapuessa asemalle, valakoilla oli tehoja päällä, varmaankin juuri sähkön syöttöä varten...ja kolarin junat olivat sentään kaikki sinisellä kalustolla ajettavia, lukuunottamatta muutamaan litterahirviötä perässä  Virnistää
sammuttavat sen takia että olisi turvallista irroittaa 1500V sähkönsyöttökaapeli vaunuista, siinä kuitenkin kulkee isot virrat myös, niin olisi läpilyönti ja valokaari riski olemassa, jolloin sattaisi sula metalli roiskua ja myöskin kaapelin irroittaja sulaa/paistua.
Valakkojen tullessa asemalle voi tuntua että on paljon tehoja päällä, mutta jos ääni on semmoinen humiseva/huutava niin käyttävät silloin sähköjarrua ja iso tuuletin haihduttaa sähkövastusten tuottaman lämmön taivaalle...  eli ajomoottoreiden rullauksessa tuottama sähköenergia haihdutetaan vastuksissa lämmöksi jolloin ajomoottorit hidastavat junaa muuttaen liike-energian lämmöksi.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #5 : Maaliskuu 03, 2010, 07:18:42 »

Aika kirjava on tuo huomautus sarake. Silmiin pistää Oulun kohdalle ilmestynyt ilkivalta merkintä.
Mitähän ihmettä siellä on tapahtunut, onkohan joku vetänyt "kahvasta" vai jotain vielä pahempaa


* P274_03032010_2.jpg (136.39 kilotavua, 764x686 - tarkasteltu 454 kertaa.)
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #6 : Maaliskuu 03, 2010, 09:26:20 »

Kovasti näytti siltä kuin olisi ollut molemmat virroittimet alhaalla, suoraa näköhavaintoa ei ole mutta ottamastani kuvasta näin päättelen. Kuva on muuten kovin suttuinen, joten en sitä viitsi tähän laittaa. Parempi kuva, jossa näkyy Dr16 2809, tulee aikanaan nähtäville joko isovaalee.infossa tai omalla sivullani.

Sellainen mielenkiintoinen poikkeama oli Ouluun tultaessa vielä, että makuuhytin vessassa paloi punainen valo, eli wc:tä ei voinut käyttää ennenkuin vasta sitten kun kaalihäkki oli kytketty junaan. Mutta en tiedä, syttyikö tuo valo vasta veturien irrotuksen jälkeen vai oliko syttynyt jo matkalla.

S46 muuten näkyy tulevan hyvää vauhtia perässä ja jukun mukaan sen pitäisi ohittaa tämä yöjuna jossain kohdassa, saapuminen Helsinkiin kun on pendolla 11:30 ja 274:lle arvio on 11:56.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Maaliskuu 03, 2010, 09:32:50 »

265 on myös myöhässä. Lähtenyt Kemistä miltei ajallaan 06.41, odotetaan saapuvan Rovaniemelle klo 10.33.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #8 : Maaliskuu 03, 2010, 14:32:47 »

Tuntuiko vaunuissa lämpötila normaalilta, tämähän olisi tosiaan mielenkiintoista jos dr16 olisi syöttänyt koko junaan sähkön ja se olisi noinkin hyvin riittänyt kun kemijärven yöjuna ei ole mikään lyhyt. Heh tällä tahdilla jokainen suomen sr1 kerkeää käydä hyytymässä/särkymässä isohaarassa hyvinkin pian Hymyilee
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #9 : Maaliskuu 03, 2010, 16:37:17 »

Oli siellä hiukan viileää, mutta ei missään nimessä kylmää. Tosin eihän ulkonakaan kovin kylmä ollut, pari astetta pakkasta. Juna tosiaan oli pitkä, 13 matkustajavaunua ja 3 autovaunua.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: P274:n vuoro olla myöhässä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina