Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR käynnistää veturihankinnat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #50 : Maaliskuu 10, 2012, 15:33:35 »

Eikö Nevz tehnyt nykyiset Sr1:set?

Kyllä. Mielenkiintoista, että ovat halunneet osallistua kilpailuun, etenkin kun vaatimuksena on laajahko kokemus 200 km/h -vetureiden valmistamisesta. Mistähän NEVZ sen on ajatellut taikoa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #51 : Maaliskuu 10, 2012, 16:50:08 »

Täydellisen tietämättömyyden syvällä rintaäänella sanon, että varmaan jokaisella firmalla joka markkinoilla on, on suunnittelu- ja kehitystyötä. Ei pidä asennoitua vanhojen kokemusten perusteella.
tallennettu
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #52 : Maaliskuu 10, 2012, 19:21:51 »

Jos nettiin on uskominen niin ainaski EP20 olisi riittävän nopea.

http://en.wikipedia.org/wiki/EP20
http://www.tmholding.ru/en/products/dvukhsistemnye_passazhirskie_elektrovozy/ep20.html
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #53 : Maaliskuu 10, 2012, 23:31:08 »

EP20:n kuusiakselia sallivat myös veturin kokonaismassan riittävän korkeaksi (n. 130tn), jotta raskaampienkin junien kuljettelu tapahtuisi käytännössä ongelmitta. Mikähän rataverkollamme suhaileva "ulkomaan kummajainen" lienee tällä hetkellä varmatoimisin?
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #54 : Maaliskuu 11, 2012, 01:41:16 »

Ja jos kuusiakselinen ei kelpaa, niin Railway Gazette kertoo, että EP20:n pohjalta on suunnitteilla myös neliakselinen versio sekä kaksiosaiset 8- ja 12-akseliset muunnelmat.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #55 : Maaliskuu 11, 2012, 07:59:25 »

Kyllähän tuolta rajan takaa löytyisi monenlaista viritelmää...

http://www.youtube.com/watch?v=7YPyHvNg_5M

Двухсистемный электровоз ЭП20 (EP20)

http://www.youtube.com/watch?v=DZTRGuVPgTE

http://www.youtube.com/watch?v=4NxHAI6rSZw
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #56 : Maaliskuu 11, 2012, 12:13:30 »

Kunpa vaan ei  Pyörittää silmiään

No, ilmeisesti tästä ei ole todellista pelkoa  Hymyilee leveästi

Mutta asiaan. Kyseessä on siis Alstom-tekniikalla kalustettu veturi, jonka teho neliakselisena olisi 4800 kW ja se on toivottoman alitehoinen kärkitekniikkaan verraten. Unohda.

Kuusiakselinen veturi olisi ehkä 40% kalliimpi ja josko vaikka kalustohankinnoille olisi varattu tietty summa rahaa, kävisi niin, että 80 veturin sijaan saataisiinkin vain 55 kuusiakselista voimanpesää. 25 veturin puute paikattaisiin varmaankin...niin, millä?

VR Group on kuitenkin selvästi hakemassa huippuveturia, joka selviää kaikista tulevaisuuden haasteista, joka on laadukkaasti tuotettu ja jonka elinkaarikustannukset ovat edulliset.

Joku EP20:n pikkuveli EP5 ei liene näistä oikein mitään. Sr1:nkin tapauksessa: Volga on edelleen Volga vaikka siinä olisi automaattivaihteisto ja nelipistestereot. Jos venäläinen veturitekniikka olisi haluttua kärkitekniikkaa, niitä vilisisi läntisen Euroopan radoilla. Mutta kun ei, vaan siellä vilisee Siemensin ja Bombardierin vetureita.

Sr2 on niin laadukkaista materiaaleista valmistettu, että vaikka sarjan vanhimmilla yksilöillä alkaa olla ikää jo 16-17 vuotta ja kilometrejä todella paljon, ei niissä näy kulumisen jälkiä oikein missään. Tämä kertoo jo jotakin todellisesta työn laadusta.

Sr2:ta hankittaessa haettiin parasta ja sellainen saatiin. En näe mitään syytä tyytyä huonompaan.


tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #57 : Maaliskuu 11, 2012, 13:01:50 »

Venäläisestä palkkatasosta johtuen sinne halutaan hankkia vetureita, joilla hankintakustannukset ovat edullisemmat, vaikka se nostaisikin ylläpitokuluja. Euroopan talousalueella on täsmälleen toisin päin: hankitaan vetureita, joilla ylläpitokustannukset ovat edulliset, vaikka se nostaisikin hankintakustannuksia. Totta kai tämä ero johtaa myös erilaisiin kalustoratkaisuihin.

Lisäksi Venäjällä junakoot ovat suuret ja toisaalta suurella osalla rataverkosta nopeudella ei ole niin paljoa väliä. Siten heillä tärkein kaluston ominaisuus on usein vetovoima liikkeelle lähdettäessä ja siihen vaikuttava työpaino, vasta niiden jälkeen tulevat prioriteettilistassa teho ja suurin sallittu nopeus. Euroopan talousalueella tässäkin suhteessa prioriteetit ovat hiukan toiset. Jos Venäjältä joskus jotain vetureita Suomeen vielä hankitaan, tästäkin syystä kyse tulee korkeintaan olemaan jostain hajasarjoista erikoistehtäviin kuten malmiliikenteeseen, eikä ainakaan yleisvetureista.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #58 : Maaliskuu 11, 2012, 13:03:24 »

En minä ainakaan väitä, että venäläinen veturi vielä olisi kovin hyvää laatua, mutta tilanne voi joskus muuttua. Neuvostoliiton aikaan "satelliittivaltioille" voitiin jakaa mitä tahansa ja Suomen kanssa käytävä bilateraarikauppa perustui ihan muuhun kuin laadun tarjoamiseen. Se oli pelkkää (sanelu)politiikkaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #59 : Maaliskuu 11, 2012, 13:17:01 »


Linkkaamasi artikkelin perusteella EP20-sarjaa ei ole vielä valmistettu, joten se ei täytä vaatimusta kohtalaisista valmistusmääristä vuosina 2000-2011.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #60 : Maaliskuu 28, 2012, 07:39:28 »

TT: VR:llä iso kilpailutus käynnissä - Alstom ei lupaa veturivalmistusta Suomeen

Ranskalainen Alstom ei lupaa rakentaa veturitehdasta Suomeen, mikäli se voittaa VR:n vireillä olevan veturien tarjouskilpailun.

- 90 veturin tilaus on eurooppalaisittain iso. Uskon kuitenkin, että pystymme toimittamaan veturit nykysiltä tehtailtamme, Alstom Transportin Pohjois-Euroopan johtaja Andreas Knitter sanoo Tekniikka&Taloudelle.

Alstom voitti jokin aika sitten Kazakstanin lähes 300 veturin tilauksen ja perusti maahan tuotantoyksikön. Tehtaassa valmistetaan muutakin kiskokalustoa kuin vetureita. Knitterin mukaan osia VR:n vetureista saatetaan valmistaa myös Kazakstanissa, mikäli Alstom menestyy VR:n kisassa. Alstomin pääveturitehdas sijaitsee Belfortissa, Ranskassa. Knitter vieraili viikonloppuna Helsingissä VR:n 150-vuotisjuhlilla ja tapasi yhtiön johtoa.
Alstom on yksi niistä yrityksistä, joka selvitti VR:n ensimmäisen karsinnan. VR ei ole kertonut, moniko tarjoaja jatkaa.

- Veturikilpailutukset sisältävät entistä useammin myös kaluston huollon. Meidän kannalta tämä on hyvinkin järkevää.

Knitterin mukaan huoltosopimuksen pituus saisi olla vähintään kymmenen vudoen mittainen. VR:n sähköveturien toimituksen alkavat todennäköisesti vuonna 2015 ja dieselveturien tämän jälkeen.

Lähde: http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/vrlla+iso+kilpailutus+kaynnissa++alstom+ei+lupaa+veturivalmistusta+suomeen/a791368
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2012, 07:52:51 kirjoittanut Lari Nylund » tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #61 : Maaliskuu 29, 2012, 20:02:52 »

Venäläisestä palkkatasosta johtuen sinne halutaan hankkia vetureita, joilla hankintakustannukset ovat edullisemmat, vaikka se nostaisikin ylläpitokuluja.

Erityisen hyvin tämä tulee ymmärrettäväksi, kun ottaa huomioon sen, että Venäjällä on pitkät perinteet olla ylläpitämättä kalustoa. Koska erityisesti Neuvostoliiton aikana kansantalouden tehokkuutta mitattiin sillä, kuinka monta tonnia teollisuudessa saatiin raaka-ainetta kulumaan, ylläpito uustuotannon sijaan oli suorastaan vahingollista. Eikä koira karvoistaan hetkessä pääse.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #62 : Maaliskuu 29, 2012, 21:29:10 »

Tuo oli Neuvostoliiton aikakaudella pitkälti totta. Ja samaa voi olla nytkin havaittavissa. Toisaalta osa nimenomaan sähköveturikalustosta on ollut käytössä hyvinkin korkeaan ikään saakka. VL22-sarjan vetureista (valmistettu 1938-1958) viimeiset poistettiin RZD:ltä muistaakseni vasta vuonna 2006, ja teollisuuslaitoksilla niitä on edelleen. Myöhempiä 1950-luvun sähköveturimalleja on joitakin edelleen ajossa. Mutta tietysti jos jonkun veturityypin kunnossapidossa törmätään "haasteisiin", peli on selvä, romuttamo kutsuu.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR käynnistää veturihankinnat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina