Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: VR:n merkkipäivä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Maaliskuu 17, 2010, 10:00:50 »

Päivälleen kahden vuoden kuluttua tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa alkoi kaupallinen rautatieliikenne. Semmonen havainto tähän kohtaan tätä päivää.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #1 : Maaliskuu 17, 2010, 10:05:45 »

Ja muistutettakoon samalla, että Saksan rautatiet täyttävät tänä vuonna 175 vuotta. Tähän juhkavuoteen liittyen DB-museum Koblenzissa on pääsiäisenä tilaisuus nähdä ja jopa nauttia Adlerin ja Saxonian tarjoamasta kyydistä.
tallennettu
Heikki Itävuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2010, 12:17:36 »

Ja päivälleen kaksi vuotta aikaa saada esim. Hr11 kuntoon, jotta merkkipäivää voisi viettää asianmukaisesti.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2010, 12:38:33 »

Muita merkkipäiviä ja viettoehdotuksia esim:

150v sitten valmistui 4 ensimmäistä veturia Suomeen (koeajot Suomessa 149v sitten) (valmistuslaatan kuva vaikka Resiinaan)

125v sitten
- 1.8.1885 avattiin Simola-Lappeenranta (muistoratakävely?, rataosan muistokirjoitus Resiinaan?)
- valmistuivat ensimmäiset F1-veturit (132 ulos pihalle Rautatiemuseopäivänä vaikka se on v:lta 1886?)
- valmistuivat ensimmäiset Mogul-veturit Suomeen (G1 -> Sk1) (toivottavasti Juhani Valannon kirja ilmestyy tänä vuonna, G1 124 ulos pihalle Rautatiemuseopäivänä?)

100v sitten
- 11.9.1910 avattiin Joensuu-Lieksa (toivottavasti tulee juhlajuna)
- museoveturi Hk5 497 (juhlapotretti)

75v sitten
- 1.1.1935 avattiin Niinisalo-Parkano (meni jo, miten juhlittiin?)
- 16.11.1935 avattiin Imatra-Vuoksenniska (toivottavasti tulee juhlajuna)
- Rauman Rautatielle toimitettiin toinen K5, # 9 (Tk3, VR:llä 1117) (potretti Resiinaan)
- Ainoa Dm1-sarjan moottorivaunu valmistui, # 16 (ansaitsee juhlakirjoituksen Resiinaan)

50v sitten
- 1.1.1960 avattiin Kannonkoski-Varanen (meni jo, kuinka juhlittiin?)
- 15.2.1960 avattiin Seläntaus-Keitelepohja (meni jo, kuinka juhlittiin?)
- 2.5.1960 avattiin Lahti-Valko leveäraiteisena (toivottavasti tulee juhlajuna)
- 1.10.1960 avattiin Varanen-Keitelepohja. Samalla tuli koko rataosa Äänekoski-Haapajärvi valmiiksi (toivottavasti juhlajuna)
- 50v viimeisen Sk-veturin hylkäyksestä (J. Valannon kirja, ks yllä)
- 50v viimeisen Tk1-2-veturin hylkäyksestä (tuleeko muistokirjoitus Resiinaan?)
- 50v viimeisen Hk5-veturin hylkäyksestä, vrt. Hk5 497 yllä, se oli yksi 1960 hylätyistä (muistokirjoitus?)
- Tre-Ko 2 (kiskoautojen siirtotraktori) valmistui (muistokirjoitus?)
- viimeiset JA5SU ja JA5SU II-tyyppiset ratakuorma-autot valmistuivat (muistokirjoitus?)
- viimeiset Vv13-veturit VR:lle (muistokirjoitus?)
- esim. museomoottorivaunut 4162 ja 4163 valmistuivat (juhla-ajelu?)
- VR:n omistamat Lahti-Loviisa-radan veturit hylättiin (muistoajelu Minkiöllä?)

25v sitten
- ensimmäinen Dr16-veturi valmistui, vaikka VR:lle vasta 24v sitten (juhlakirjoitus?)
- viimeiseksi oletettu Sr1 3110 VR:lle (sittemmin tuli 2 lisää) (juhlapotretti?, juhla-ajelu?)
- viimeiset Fot-vaunut valmistuivat (juhlakirjoitus?)
- viimeinen Ttv (#18) valmistui (juhlakirjoitus?)
- Lillgårdin ja Riddarbackenin tunnelit avattiin (juhla-ajelu?)

Lisätkää ketjuun muita juhlapäiviä (asemia ja siltoja?) ja kertokaa tapahtumista! Ylläolevat ovat siis VAIN ehdotuksia.


tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2010, 13:04:44 »

Pyhän Martinlaakson kaupunkirata valmistui 2 vuotta ennen minua.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2010, 13:32:34 »

Täydennetään 150v sitten kohtaa:

150v sitten (1860):
- valmistui 4 ensimmäistä veturia Suomeen ja ne saapuivat syksyllä (kuva valmistuslaatasta ja lehtileikkeestä Resiinaan?). Ensimmäinen koeajo Suomessa kuitenkin vasta 8.8.1861.
- valmistui 2 kpl 1&2 lk:n vaunua, 4 kpl 2 lk:n, 3 kpl 2&3 lk:n&konduktöörin vaunua, 2kpl konduktööri&matkatavaravaunua ja 1 vallasvaunu. (artikkeli Resiinaan, kun näistä on kirjoitettu niin vähän?)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2010, 13:38:05 »

Pyhän Martinlaakson kaupunkirata valmistui 2 vuotta ennen minua.

Sitten jossain vietetään pyöreitä 33-juhlia, ihan kuin Jämsänkoski-Jyväskylä-radallakin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2010, 13:50:22 »

50v sitten kohdasta unohtui oleva veturi:
Dr12 2216, 50-vuotispäivä 27.10. (juhla-ajelu?)
Dm7 4162 merkkipäivä on 31.5.
Dm7 4163 merkkipäivä on 19.8.
tallennettu
Anton Carlsson
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2010, 15:52:48 »

Ja 26.1. 1969 alkoi kaupallinen sähköjunaliikenne, aluksi Helsingin ja Kirkkonummen välillä.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2010, 17:43:39 »

Tänä vuonna Riihimäen asemarakennus ja postitalo 75 vuotta.

Vuotta 2011 ennakoiden: sata vuotta veturivetoisen liikenteen alkamisesta Riihimäen - Lopen rautatiellä. Tarkempi ajankohta lienee syksyllä.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #10 : Maaliskuu 17, 2010, 18:57:23 »

Tänä vuonna myös Riihimäki - Pietari täyttää 140 vuotta (oliko sekin 11.9. eli samana päivänä kuin Joensuu - Lieksa 100 vuotta?).
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #11 : Maaliskuu 17, 2010, 19:54:20 »

Tuohon Eljaksen lättälistaan pienehkö asiaton sivuhuomautus. 4162 ajettiin Tampereelta Riihimäelle 31.5.1960 junanumerolla 1044, lähtö Tpe (vai Valmet?) klo 14;40 ja tulo Ri klo 17;35.  Jonkin syyn takia vaunu ajettiin Riihimäeltä Turkuun (konepajalle?) 31.8.1960. Liikenteessä jo kuitenkin (ehkä jo aiemminkin) 19.9.1960 junassa 254 Kv-Lh-Ri, kaverina Kv-Lh 4153, Lahdessa letkaan lisättiin vielä 4151 (liitevaunuista ei tietoa). Ilmeisesti Dm7:t haettiin sijoituspaikoilleen valmistuttuaan ylim. junalla - ei sijoitettuna aikataulu-juniin. Esim. 4164 haettu Riihimäelle 26.8.1960.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #12 : Maaliskuu 17, 2010, 21:10:58 »

Jorma: näin "asiattomia sivuhuomautuksia" ottaa mielellään vastaan. Olipa harvinaista herkkua saada jonkun moottorivaunun ensimmäinen juna VR:n omistuksessa. Vastaanottokoeajon aikaan vaunu oli vielä Valmetin hallussa. Tuolloin, 1960, Dm7-vaunujen konepajakeikat Turkuun tapahtuivat joko lisäjunin  tai junissa H368 (Tl 15:15-Tku 18:13) ja H365 (Tku 11:35-Tl 14:15). Junapari ajettiin elokuussa 1960 kahdesti Hv1:llä, kun ei ollut vapaita Dm6-vaunuja eikä siirrettäviä Dm7-vaunuja (17.8 = Hv1 548 ja 18.8 = Hv1 552).
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2010, 11:37:06 »

Hk5 497 100-vuotispäivä oli 10.3.2010. Mahtoiko juhlinta jäädä väliin? Savunkehitin piippuun ja koivuhaloista tehty nuotio juhlakahvin keittoon ja juhlamakkaroiden paistoon?

HKR:n veturin 3 100-vuotispäivä on 6.5.2010. Juhlitaankohan sitä Karkkilassa?
tallennettu
Aarne Alameri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #14 : Maaliskuu 18, 2010, 16:59:55 »

En malta olla sanomatta, että mielenkiinnolla odotan mitä konkreettista tapahtuu tämän kahden vuoden aikana juhlien eteen. Veikkaan, että ilman harrastajia ei toteudu muuta kuin herrojen Pendolino Helsingistä Hämeenlinnaan.

Jos nykyinen meno jatkuu, mitään 150-vuotisjuhlia ei tule. Sehän ei ole tietenkään mikään ihme valtakunnassa, jossa raideliikenteen historiaa ei arvosteta pennin vertaa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #15 : Maaliskuu 18, 2010, 17:21:39 »

Tähän mennessä ei kyllä ole kovin paljoa tuolta VR:n suunnalta tapahtunut. Resiinan tasoristeyspalstalla mainittiin, että VR myös leikkasi budjetistaan "ylimääräiset pois" vieden mukanaan 150-vuotisjuhliin varautumisen.

Yksi Dv16 on kuitenkin VR:n toimesta saanut museokunnostuksen - kuitenkin pitkälti harrastevoimin.

Ei kyllä voi puhua VR:n merkkipäivästä vaan enemmänkin Suomen rautateiden merkkipäivästä, jossa VR on joutunut sivuosaan, vaikka kaikki budjeteissa laskemattomat julkisuuspisteet menee VR:lle...  Pyörittää silmiään
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #16 : Maaliskuu 18, 2010, 18:37:19 »

En malta olla sanomatta, että  ilman harrastajia  mitään 150-vuotisjuhlia ei tule.

Lainaus AA:ltä yllä hiukan tiivistettynä...

Olen tainnut aiemminkin tätä sanoa, mutta mielestäni harrastajayhteisöjen tulisi koota yhteinen 150-vuotisjuhlien tavoitesuunnitelma ja tulla sen kanssa julkisuuteen: mitä on vielä tehtävä, jotta Suomen rautateiden merkittävää vuosipäivää voitaisiin viettää arvonsa mukaisesti? Suunnitelman on syytä olla sopivassa määrin provosoiva ja sisältää sentapaisia asioita kuin Hr11:n kunnostaminen. Samalla se olisi oiva tilaisuus tuoda esiin museokaluston säilytys- ja ylläpito-olosuhteiden puutteet; siinä sitä paitsi ei ole kyse pelkästään rautatiepiirien päänsärystä vaan yleisemmästä museaalisesta ongelmasta. Ei muutakaan museoitavaksi päätettyä kulttuuriomaisuutta voida säilytellä vuosikymmeniä hoidotta taivasalla tai jättää hoitoa harrastajien venymisen ja talkoohengen varaan. Voidaanko tällaisella suunnitelmalla puristaa mistään kovin paljoa konkreettista ulos, on toinen kysymys, mutta ilman sitä tuskin ainakaan. Yhteisellä äänellä ja painolla esitettyä julkista keskustelunavausta kaivataan.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #17 : Maaliskuu 18, 2010, 20:43:25 »

En malta olla sanomatta, että  ilman harrastajia  mitään 150-vuotisjuhlia ei tule.

Lainaus AA:ltä yllä hiukan tiivistettynä...

Olen tainnut aiemminkin tätä sanoa, mutta mielestäni harrastajayhteisöjen tulisi koota yhteinen 150-vuotisjuhlien tavoitesuunnitelma ja tulla sen kanssa julkisuuteen: mitä on vielä tehtävä, jotta Suomen rautateiden merkittävää vuosipäivää voitaisiin viettää arvonsa mukaisesti? Suunnitelman on syytä olla sopivassa määrin provosoiva ja sisältää sentapaisia asioita kuin Hr11:n kunnostaminen. Samalla se olisi oiva tilaisuus tuoda esiin museokaluston säilytys- ja ylläpito-olosuhteiden puutteet; siinä sitä paitsi ei ole kyse pelkästään rautatiepiirien päänsärystä vaan yleisemmästä museaalisesta ongelmasta. Ei muutakaan museoitavaksi päätettyä kulttuuriomaisuutta voida säilytellä vuosikymmeniä hoidotta taivasalla tai jättää hoitoa harrastajien venymisen ja talkoohengen varaan. Voidaanko tällaisella suunnitelmalla puristaa mistään kovin paljoa konkreettista ulos, on toinen kysymys, mutta ilman sitä tuskin ainakaan. Yhteisellä äänellä ja painolla esitettyä julkista keskustelunavausta kaivataan.

Ajatus on hyvä ja jonkun tulisikin johtaa kokonaisuutta. Mutta kuitenkin se, että joku ottaisi ohjat käsiinsä ja johtaisi tätä sonnilaumaa ei toimi käytännössä... Eri yhteisöissä toiminta on aika yksilöllistä ja harrastajien omien ideoiden ja toimintatapojen varassa, jolloin yhden pomon sanelemana homma ei vaan toimi. Ehkä tähän olisi joku muu lähestymistapa parempi, onhan meilla jo kuitenkin RMHL, mikä ymmärtääkseni toimii jopa demokraattisesti... Hymyilee

Tällä hetkellä kaiken tähän mennessä säilytetyn kaluston ulkosäilytys vaatii huolenpitoa enemmän kuin mihin nyt on resursseja. Kaikesta päätellen tilanne on ollut tällainen jo vuosikymmenet, eikä kaikki museoitu kalusto ole ollut järin hyväkuntoista siirryttyään museoon tai sivuun säilytykseen jonnekin.

Kriittiset kaluston tuholaiset havaintojen perusteella on vesi, aurinko ja lämmönvaihtelut erilaisine seurauksineen, jos niihin ei pääse puuttumaan ajoissa...

Hallitilan tarve lasketaan raidekilometreinä ja se alkaa olla yli 5 km.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #18 : Maaliskuu 19, 2010, 18:20:18 »

Syyskuun 11. tulee kuluneeksi 140-v Helsingin ja Pietarin välisen rautatieyhteyden käyttöönotosta kokonaisuudestaan. Samoin ensimmäisen Suomen aseman käyttööotosta Pietarissa tulee 140-v.

Allegro ei ehdi tähän hätään, mutta miten olisi Larin jossain yhteydessä mainitsema yhteismatka Pietariin Sibbellä ja Reppanalla tässä yhteydessä?
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #19 : Maaliskuu 19, 2010, 18:29:49 »

Syyskuun 11. tulee kuluneeksi 140-v Helsingin ja Pietarin välisen rautatieyhteyden käyttöönotosta kokonaisuudestaan.

Merkkipäivän juhlistamiseksi avataan syksyllä näyttely Riihimäen kaupunginmuseossa ja julkaisunkin pitäisi ilmestyä. Lisää tiedotusta asiasta seuraa, jahkas on lisää tiedotettavaa.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #20 : Huhtikuu 16, 2010, 21:43:08 »

Kai seuraavina merkkipäivinä saamme asianomaisesta kohteesta jonkun kuvan tänne?
- 2.5.2010 Loviisan rata 50v leveäraiteisena
- 6.5.2010 HKR 3 täyttää 100v Karkkilassa
- 31.5.2010 Dm7 4162 täyttää 50v
- 2.6.2010 Ruosniemi-Kankaanpää suljettiin 25v sitten

Vai olenko ainoa nostalgia-ikäinen?
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #21 : Elokuu 20, 2010, 03:04:06 »

VR:n muutosohjelman lanseerauksesta tulee kuluneeksi tänään 1 vuotta!  Virnistää

(Tiedote muutosohjelmasta julkaistiin 20.08.2009)
tallennettu

Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #22 : Elokuu 20, 2010, 10:50:57 »

Tasan vuosi tulee tänään kuluneeksi myös tästä tapauksesta: http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/tasoristeysonnettomuus_uilossa_5504362.html

(Ja 4407 lienee yhä korjattavana tuon jäljiltä.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: VR:n merkkipäivä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina