Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikataulut (7.6.-11.12.2010)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« : Huhtikuu 06, 2010, 14:35:25 »

Aikatauluista kiinnostuneille on jälleen tarjolla uutta materiaalia. Kesäkuun 7. päivä voimaan astuvat aikataulutiedot ovat nyt tutkittavissa VR:n matkahaun avulla. Tämä keskusteluketju olkoon pyhitetty aiheelle ja pikaisille hyppäyksille sivuraiteen puolelle vastaan tulevan liikenteen vuoksi.

Helsinki-Tampere-Pori-Tampere-Helsinki välille on tulossa suora InterCity2-junayhteys.
Lähtö Helsingistä su-pe IC2-181 kello 19:06, perillä Porissa 22:35.
Lähtö Porista ma-la IC2-166 kello 06:20, perillä Helsingissä 09:52.
Tampereella on mahdollista vaihtaa Pendolinoon, joilloin Helsingissä on jo 09:25 tai 09:30.

Tampere-Pori-Tampere välillä näyttäisi olevan tarjolla hiljaisimpina ajankohtina todennäköisesti Sm4-kalustolla liikennöivä taajamajuna. Näin ainakin, mikäli uskomme matkahaun piktogrammeja verrattuna esim. Hki-Tpe välin taajamajunan kalustoon.

Helsinki-Turku-Helsinki välille näyttäisi tulossa olevan InterCity-junia pienen tauon jälkeen. "Oikean" InterCityn-palvelupiktogrammit sisältävät junat ovat Hki 14:03-Tku 16:00 (IC135), Hki 18:03-Tus 20:12 (IC143), Tku 17:00-Hki 18:57 (IC146) ja Tus 20:35-Hki 22:57 (IC154). Pikajunia rantaradalla ei näy.

Helsinki-Tampere välille kello 6:30 lähtevä Pendolino S41 näyttää saavan eteensä "keräilyerä-Pendon". S81 lähtee jo kello 06:12 ja pysähtyy Riihimäellä, Hämeenlinnassa ja Toijalassa. Aiemmin nämä rungot ovat kulkeneet yhdessä Tampereelle asti ja jakautuneet sieltä Kuopioon/Ouluun.

Tiedot poimittu VR Matkahaku ennakkoaikataulutiedoista http://service.vr.fi/ticket/index.jsp?setLanguage=FIN.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2010, 18:38:50 kirjoittanut Lari Nylund » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2010, 18:11:43 »

Aikatauluista kiinnostuneille on jälleen tarjolla uutta materiaalia, kun 7. kesäkuuta voimaan astuvat aikataulutiedot ovat alkaneet tulemaan esille VR:n matkahaun avulla.

Perkele Lari, huudatatko tarkoituksella tuon alkaa-verbin suhteen...  Iskee silmää

Pikajunia rantaradalla ei näy.

Tää on harmi juttu.

Helsinki-Tampere välille kello 6:30 lähtevä Pendolino S41 näyttää saavan eteensä "keräilyerä-Pendon". S81 lähtee jo kello 06:12 ja pysähtyy Riihimäellä, Hämeenlinnassa ja Toijalassa.

Jeps. Tämä tarkoittaa IC2 161:n elinkaaren päättymistä. Tää on ja ei ole hyvä asia: nythän Riihimäen, Hämeenlinnan ja Toijalan matkustavaisten matkalippujen hinnat nousevat, mutta matka-aika Tampereelle ei nopeudu montaakaan minuuttia; esim. hämeenlinnalaisille tulee lisähintaa nopeutuneesta matka-ajasta 1 euro per minuutti (Pendolino 81 21,80 EUR, matka-aika 36 min, IC2 161 16,70 EUR, matka-aika 41 min). Akaalaisille muutos on suhteessa vieläkin suurempi: 3 minuuttia nopeampi matka, 3,40 EUR kalliimpi lippu (Pendolino 81 12,00 EUR, matka-aika 18 min IC2 161 7,60 EUR, matka-aika 21 min). Prossina laskettuna Riihimäeltä junaan nousevan lipunhinta nousee 25%, hämeenlinnalaisen aamuvirkun matkalippu kallistuu 31%, akaalaisen lippu huikeat 58%! Tämä ei ole hakemalla haettua matematiikkaa, sillä jos "tämä ei kosketa käytännössä ketään", olisi IC2 161 ollut aina turha vuoro, jonka palveluita "käytännössä kukaan" matkustaja ei olisi käyttänyt Tikkurilan pohjoispuolella.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2010, 18:34:44 »

Pikajunia rantaradalla ei näy.

Tää on harmi juttu.

Toisaalta kyllä, toisaalta ei tule ikävä. Ruuhkaisen etelä-Suomen liikenteessä sivuovien sulkeminen vie huomattavan paljon aikaa asemilla, joka suoraan vaikuttaa täsmällisyyteen. IC/IC2/Pendolino-junissa ovien sulkeminen tapahtuu keskitetysti ja asemilla ei tarvitse odotella 1-2 minuuttia konduktöörien ensin sulkevan sivuovia ennen kuin matka voi jatkua. Tuli kerran katsottua kellosta, että kauanko ovien sulkemiseen kuluu aikaa ja se oli melko tarkasti 15 sekuntia/vaunu.

Jeps. Tämä tarkoittaa IC2 161:n elinkaaren päättymistä. Tää on ja ei ole hyvä asia: nythän Riihimäen, Hämeenlinnan ja Toijalan matkustavaisten matkalippujen hinnat nousevat, mutta matka-aika Tampereelle ei nopeudu montaakaan minuuttia; esim. hämeenlinnalaisille tulee lisähintaa nopeutuneesta matka-ajasta 1 euro per minuutti (Pendolino 81 21,80 EUR, matka-aika 36 min, IC2 161 16,70 EUR, matka-aika 41 min). Akaalaisille muutos on suhteessa vieläkin suurempi: 3 minuuttia nopeampi matka, 3,40 EUR kalliimpi lippu (Pendolino 81 12,00 EUR, matka-aika 18 min IC2 161 7,60 EUR, matka-aika 21 min). Prossina laskettuna Riihimäeltä junaan nousevan lipunhinta nousee 25%, hämeenlinnalaisen aamuvirkun matkalippu kallistuu 31%, akaalaisen lippu huikeat 58%! Tämä ei ole hakemalla haettua matematiikkaa, sillä jos "tämä ei kosketa käytännössä ketään", olisi IC2 161 ollut aina turha vuoro, jonka palveluita "käytännössä kukaan" matkustaja ei olisi käyttänyt Tikkurilan pohjoispuolella.

Onneksi vaihtoehtoina löytyy Helsingistä kello 05:19 ja 06:19 lähtevät taajamajunat. Jostain se InterCity2-kalusto on poissa, joka kesäkuun 7. päivästä alkaen yöpyy Porissa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2010, 18:50:59 »

Onneksi vaihtoehtoina löytyy Helsingistä kello 05:19 ja 06:19 lähtevät taajamajunat. Jostain se InterCity2-kalusto on poissa, joka kesäkuun 7. päivästä alkaen yöpyy Porissa.

Käytit tuossa alkuperäisessä viestissä muotoa "keräilyerä-Pendon", jolloin tietysti tulee ajatelleeksi, että Pendolino 81 toimii keräilyjunalla pohjoisen ja/tai Jyväskylän suuntaan matkustavaisille. Tällöin Helsingistä klo 6.19 lähtevä R-juna ei ehdi Tampereelle ennen Pendojen lähtöaikoja. Toisaalta klo 5.19 lähtevä R-juna on Tampereella jo klo 7.22, jolloin venaamisaikaa lähteviin Pendoihin jää nelisenkymmentä minuuttia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Huhtikuu 06, 2010, 20:46:02 »

Tampere-Pori-Tampere välillä näyttäisi olevan tarjolla hiljaisimpina ajankohtina todennäköisesti Sm4-kalustolla liikennöivä taajamajuna. Näin ainakin, mikäli uskomme matkahaun piktogrammeja verrattuna esim. Hki-Tpe välin taajamajunan kalustoon.

Meinasin tulla jo Porin IC-ketjuun ihmettelemään, mutta ihmetellään nyt täällä. Näissä piktogrammeissa ei nimittäin ole nyt mitään logiikkaa. Matkahaun mukaan Poriin liikennöidään aikataulujen vaihduttua taajamajunia, joista osassa on lemmikki- ja invaosastot yms. ja osassa ei ole. Mutta eihän tämä pidä paikkaansa: Sm4-junissakin on lemmikkiosasto, pyörätuolipaikat (lienevätkö kaikki asematkin korkealaiturisia Porin radalla), inva-wc ja tilaa on polkupyörillekin. Monet näistä kulkevat Sm4:ssä luultavasti sinisiä vaunuja paljon kätevämmin.  Sama epäloogisuus on myös Tampere-Riihimäki-Helsinki -lähijunissa, joissa ei matkahaun mukaan olisi kuin kakkosluokka.

Me nyt täällä todennäköisesti tiedämme, että Sm4:ssä voi kuljettaa lemmikkiä, mutta harvemmin matkustava voi luulla matkahaun perusteella, että osassa junia ei voi kuljettaa lemmikkejä/pyörätuolia yms. ja valitsee toisen vuoron tai toisen kulkuneuvon.

Muuten Porin Sm4-liikenne kuulostaa kätevältä. Pienillä minuuttimuutoksilla ja vähän kirimällä Riihimäki-Tampere -välin aikatauluja saataisiin Helsingistä Poriin lisää suoria yhteyksiä, esim. Helsingistä 12:19 lähtevä R-juna juna voisi jatkaa Tampereelta suoraan Poriin. Jospa joulukuussa sitten tulisi tällaisia Hymyilee Hinta ainakin olisi houkutteleva (14,50 / 29,00) Pendolino+taajamajuna -yhdistelmään verrattuna (20,20 / 40,40). Tietysti voi olla, ettei kaikkia houkuta istua Sm4:ssä kolmea ja puolta tuntia, mutta väliasemien (Toijala, Hämeenlinna yms.) yhteyksiä Poriin tuo ainakin nopeuttaisi ja parantaisi.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2010, 21:06:15 kirjoittanut Timo-Pekka Heima » tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2010, 21:13:21 »

Käytit tuossa alkuperäisessä viestissä muotoa "keräilyerä-Pendon", jolloin tietysti tulee ajatelleeksi, että Pendolino 81 toimii keräilyjunalla pohjoisen ja/tai Jyväskylän suuntaan matkustavaisille. Tällöin Helsingistä klo 6.19 lähtevä R-juna ei ehdi Tampereelle ennen Pendojen lähtöaikoja. Toisaalta klo 5.19 lähtevä R-juna on Tampereella jo klo 7.22, jolloin venaamisaikaa lähteviin Pendoihin jää nelisenkymmentä minuuttia.

Tämä oli tuon "keräilyerän" tarkoitus. Ei millään tavalla loukata ketään väliasemia käyttäviä asiakkaita. Rautateillä on kautta aikojen ollut erilaisia lempinimiä eri asioissa ja tuo vain tuo itselleni mieleen erilaista pysähtymiskäyttäytymistä käyttävästä junasta, joka selkeästi palvelee väliasemia ja samalla Tampereelta itään tai pohjoiseen jatkavia matkustajia. Tuon Pendolino S81 aikataulu palvelee myös paremmin Tampereelle kello 8 alkaviin tapahtumiin meneviä - ainakin aseman lähistöllä. Palvelut myös paranevat huomattavasti InterCity2 161-vuoroon verrattuna, koska siinä ei ole ollut ravintolapalveluita lainkaan Helsinki-Tampere välillä.

Näissä piktogrammeissa ei nimittäin ole nyt mitään logiikkaa. Matkahaun mukaan Poriin liikennöidään aikataulujen vaihduttua taajamajunia, joista osassa on lemmikki- ja invaosastot yms. ja osassa ei ole. Mutta eihän tämä pidä paikkaansa: Sm4-junissakin on lemmikkiosasto, pyörätuolipaikat (lienevätkö kaikki asematkin korkealaiturisia Porin radalla), inva-wc ja tilaa on polkupyörillekin. Monet näistä kulkevat Sm4:ssä luultavasti sinisiä vaunuja paljon kätevämmin.  Sama epäloogisuus on myös Tampere-Riihimäki-Helsinki -lähijunissa, joissa ei matkahaun mukaan olisi kuin kakkosluokka.

Piktogrammit kiinnittivät myös oman huomioni asiassa. Pelkkä "2" ei tosiaan kerro totuutta Sm4-junien palveluista ja lupaan osaltani viedä asiaa eteenpäin.

Sm4-liikenteen laajentaminen Tampere-Pori välille lienee mahdollista, kun ensimmäiset Sm5-junayksiköt ovat tulleet käyttöön pääkaupunkiseudulla. Mielestäni erinomainen kokeilu, joka toivottavasti tulee saavuttamaan suosiota Porin radalla. Seuraavana sitten (Tampere-)Seinäjoki-Vaasa Sm4-taajamajuniako?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2010, 00:14:09 »

Seuraavana sitten (Tampere-)Seinäjoki-Vaasa Sm4-taajamajuniako?

Tai Hankobaanan sähköistyksen jälkeen (Helsinki-)Karjaa-Hanko taajamajunat, Y-junien jatkeina?

tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2010, 02:38:03 »

Seuraavana sitten (Tampere-)Seinäjoki-Vaasa Sm4-taajamajuniako?

Tai Hankobaanan sähköistyksen jälkeen (Helsinki-)Karjaa-Hanko taajamajunat, Y-junien jatkeina?



Jaa, onkos Hankobaanan sähköistyksestä tehty jo päätös, seuraavana ohjelmassa Vaasan jälkeen? Milloinkas Hankoon menikään viimeinen suora henkilöjuna, joskus 90-luvulla 'se' sunnuntai-special?
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2010, 08:36:49 »

Milloinkas Hankoon menikään viimeinen suora henkilöjuna, joskus 90-luvulla 'se' sunnuntai-special?

Olikos se 31.12.1992, kun Kirkkonummi-Karjaa välillä päättyi henkilöjunavuorot sähköistyksen rakennustöiden alkamisen vuoksi. Samaan aikaan päättyi mielestäni H398 Hanko-Helsinki ja H399 Helsinki-Hanko vuorot. Vaihtoehtoisesti se oli 1990 tai 1991. Niin ne asiat unohtuvat, vaikka kyseisellä Kkn-Kr välillä tuli reissattua viimeisenä päivänä useammalla Dv12+Eit+EFit henkilöjunalla.
tallennettu
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 85


« Vastaus #9 : Huhtikuu 07, 2010, 09:23:05 »

Ehkä ajatus korostuu Hki-Tpe -välillä, mutta pendovuoroilla pitäisi olla tietty konsepti, josta maksaa. Se on nopeus. Keräilypendo pitäisi olla IC-vuorona, jota liikennöitsijä vain sattuu liikennöimään "luotijunakalustolla".
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Huhtikuu 07, 2010, 09:44:10 »

Milloinkas Hankoon menikään viimeinen suora henkilöjuna, joskus 90-luvulla 'se' sunnuntai-special?

Olikos se 31.12.1992, kun Kirkkonummi-Karjaa välillä päättyi henkilöjunavuorot sähköistyksen rakennustöiden alkamisen vuoksi. Samaan aikaan päättyi mielestäni H398 Hanko-Helsinki ja H399 Helsinki-Hanko vuorot. Vaihtoehtoisesti se oli 1990 tai 1991. Niin ne asiat unohtuvat, vaikka kyseisellä Kkn-Kr välillä tuli reissattua viimeisenä päivänä useammalla Dv12+Eit+EFit henkilöjunalla.

Nyt Lari kyllä muistaa asiat helt mot helvete. Eikös sähköjunaliikenne Kkn-Kr-välillä alkanut 1.1.1993? Dieselpaikut sen sijaan jäivät ko. väliltä veks muistaakseni 1.1.1991, jolloin korvikeliikenne Kirkkonummen ja Karjaan välillä hoidettiin busseilla. Jossain ysärin alkupuolen Resiinassa on Niemen Tepon ottama kuva korvikebussipysäkistä femtiettanin varrelta, jossa on VR:n logo.

Sen sijaan 398 kulki hyvin pitkälle ysikymmenluvun loppuun sunnuntaisin Hangosta Helsinkiin. Sattuipa muuten kerran 398:ssa sellainen episodi, että kippari kurkotti EFitin ovesta "valmis lähtöön" ja juna lähti liikkeelle. Epäonneksi kipparin plompuukki tipahti Siuntion laiturille junan jo lähdettyä liikkeelle. Kippari sitten hyppäsi hätäpäissään vauhdista laiturille. Kuski huomasi tämän ja ei kun kahva laitaan, juna seis, kippari kyytiin ja taas jatkettiin matkaa. Tähän tarinaan ei liity kuitenkaan tämän enempää dramatiikkaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Huhtikuu 07, 2010, 14:05:23 »

Ehkä ajatus korostuu Hki-Tpe -välillä, mutta pendovuoroilla pitäisi olla tietty konsepti, josta maksaa. Se on nopeus. Keräilypendo pitäisi olla IC-vuorona, jota liikennöitsijä vain sattuu liikennöimään "luotijunakalustolla".

Ks. Aamulehden "Mistä kysymys" 14.03.2010: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/173253.shtml

Nopeusargumenttia VR ei ole käyttänyt enää aikoihin perustellessaan Pendolinojen korkeampaa tariffia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Huhtikuu 07, 2010, 15:14:47 »


Ks. Aamulehden "Mistä kysymys" 14.03.2010: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/173253.shtml

Nopeusargumenttia VR ei ole käyttänyt enää aikoihin perustellessaan Pendolinojen korkeampaa tariffia.

Heh, snadisti pussiin puhumista toi juttu:
"Palvelukonseptisuunnittelija Pia Sotavalta, minkälaisia palveluita kakkosluokan matkustaja saa enemmän Pendolinossa verrattuna Intercityyn tai pikajunaan?

- Kakkosluokassa on erikoispalvelumme: vammaispalvelut, lastenvaunujen kuljetusmahdollisuus sekä lemmikkieläinkuljetus. Matkustusmukavuus on selkeästi parempi kuin Ic-junissa. Jokaisessa istuimessa on nappikuulokkeet, tosin ne ovat uusimmissa Ic-junissakin. Varustukseen kuuluvat paikkakohtainen palveluvarustus eli tarjotin, lukuvalo, käsimatkatavaroiden kuljetusmahdollisuus ja isompien käsimatkatavaroiden kuljetus vaunun säilytyslokerikossa.
"

Tuosta tarkkasilmäinen lukijamme huomaa myös sen, että IC-junissa voi myös kuljettaa lastenvaunuja, elukoita ja pyörätuolillakin voi kurvailla vauhdikkaasti sisään - itse asiassa huomattavasti vaivattomammin kuin Pendossa, jota operaatiota varten on erillinen invahissi. Oikein todelliset asiantuntijat tietävät lisäksi, että IC-junista löytyy paikkakohtainen tarjotin ja hehkulamppu. Myös käsimatkatavaroita olen jonkun kuullut joskus IC-kalustossa kuljettaneen. Huom! Tämä viimeinen lause on siis pelkkää kuulopuhetta, eli voi olla myös huhu.
tallennettu
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #13 : Huhtikuu 07, 2010, 18:27:45 »

Lisää huhuja IC-junista:
- Kaksikerrosvaunuihin voi korotetulta laiturilta astua sisään junaan nousemisen asemesta.
- Lemmikeiden tilat ovat väljät, koska matkustavat entisessä 1. luokan vaunussa
- Lapsille löytyy leikkitila yhden vaunun yläkerrasta.
- Yksi perhe voi matkustaa omassa perhehytissä.
- Polkupyöriä mahtuu IC-junaan 3 kpl kyytiin.
- Puheluiden puhumiseen tarkoitettuja koppeja löytyy yhden sijaan useita.

tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #14 : Huhtikuu 10, 2010, 22:33:28 »

Helsinki-Pori-IC lähtee liian myöhään. Illalla on vain vähän matkustajia, joten vaihdollinen yhteys riittäisi silloin.

Miksi Tampereelta ei pääse aamuisin Poriin? Ensimmäinen juna saapuu Poriin vasta 9.37! Aamun ensimmäisen Tampere-Pori-junan sopiva lähtöaika olisi esimerkiksi 6.07. Sama ongelma koskee myös Jyväskylän ja Seinäjoen suuntia.
tallennettu
Pauli Kyllönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #15 : Huhtikuu 12, 2010, 08:51:28 »

Oulu - Helsinki välin InterCity 58 saa uuden pysähdyksen eli alkaa maanantaista 7.6. alkaen pysähtymään Lempäälässä.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #16 : Huhtikuu 12, 2010, 11:28:38 »

Tähän keskusteluun Penojen ja Inte-Cityjen välillä on pakko todeta aloittelevana Hki-Tre välin työmatkakulkiajana että Penan kyyti ei kiinnosta.
Jotenkin vaan läppärityöskentelyyn sivuttain keikkuva huriseva lentokonemainen kapistus ei miellytä Näyttää kieltä
-saatika se että joutuu vielä maksamaan lähes vitosen enemmän per suunta.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #17 : Huhtikuu 12, 2010, 22:10:04 »

Olikos se 31.12.1992, kun Kirkkonummi-Karjaa välillä päättyi henkilöjunavuorot sähköistyksen rakennustöiden alkamisen vuoksi. Samaan aikaan päättyi mielestäni H398 Hanko-Helsinki ja H399 Helsinki-Hanko vuorot. Vaihtoehtoisesti se oli 1990 tai 1991. Niin ne asiat unohtuvat, vaikka kyseisellä Kkn-Kr välillä tuli reissattua viimeisenä päivänä useammalla Dv12+Eit+EFit henkilöjunalla.

Lähijunaliikenne Karjaalle alkoi S/U/L-junien jatkoina 1.1.1993. Muistaakseni sitä ennen oli muutaman vuoden tauko, ettei Siuntioon ja Inkooseen päässyt junalla. Toisaalta jonkin tietolähteen mukaan Kirkkonummi-Karjaa -henkilöjunaliikenne olisi loppunut juuri 31.12.1992. Joka tapauksessa sunnuntai-illan suora henkilöjuna Hangosta Helsinkiin ja paluusuunnassa Helsingistä Karjaalle kalustolla Dv12 + kaksi teräsvaunua kulki viimeisen kerran su 11.8.1996.

Ei liity Hangon liikenteeseen, mutta seuraavana päivänä eli maanantaina 12.8.1996 avattiin sitten Tikkurilan kaupunkirata ja I-junat alkoivat kulkea, tosin aluksi vain ruuhka-aikaan ja siten, että I-junia kulki 3 kertaa tunnissa ja P-junia 6 kertaa tunnissa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Kesäkuu 05, 2010, 08:46:06 »

IC 58 pysähtyy 7.6 alkaen siis Lempäälässä, Toijalassa, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. IC2 92:n tapasita junayhteyttä Pieksämäeltä Helsinkiin ei siis taida enää illalla kulkea.

Hämeenlinnassa viime vuonna tehtiin ratatöitä, joissa vaihdettiin 2 raiteen ja 1 raiteen etelän suunnan vaihde toisin päin jolloin junien on parempi käyttää 1 raidetta. Siispä nyt 7.6 raidetta 1 käyttävät lyhyet IC2:t ja IC:t sekä 1 yksikköisesti Pendolinot ja Taajamajunat. Yöjunista ja Oulun sekä Helsingin väliä kulkevista IC -junista osa käyttää edelleen raidetta 2. Raiteelta 3 menee pohjoiseen kaikki junat aivan kuten ennenkin. Tampereen ja Helsingin välisistä junista osaan on nyt helppo nousta heti asemarakennuksen vierestä. Raiteelta 1 pääsee nousemaan nyt Lempäälästä, Hämeenlinnasta, Riihimäeltä ja Tikkurilasta.
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #19 : Huhtikuu 22, 2011, 08:46:17 »

Olikos se 31.12.1992, kun Kirkkonummi-Karjaa välillä päättyi henkilöjunavuorot sähköistyksen rakennustöiden alkamisen vuoksi. Samaan aikaan päättyi mielestäni H398 Hanko-Helsinki ja H399 Helsinki-Hanko vuorot. Vaihtoehtoisesti se oli 1990 tai 1991. Niin ne asiat unohtuvat, vaikka kyseisellä Kkn-Kr välillä tuli reissattua viimeisenä päivänä useammalla Dv12+Eit+EFit henkilöjunalla.

Lähijunaliikenne Karjaalle alkoi S/U/L-junien jatkoina 1.1.1993. Muistaakseni sitä ennen oli muutaman vuoden tauko, ettei Siuntioon ja Inkooseen päässyt junalla. Toisaalta jonkin tietolähteen mukaan Kirkkonummi-Karjaa -henkilöjunaliikenne olisi loppunut juuri 31.12.1992. Joka tapauksessa sunnuntai-illan suora henkilöjuna Hangosta Helsinkiin ja paluusuunnassa Helsingistä Karjaalle kalustolla Dv12 + kaksi teräsvaunua kulki viimeisen kerran su 11.8.1996.
Vanhat aikataulut muistavat seuraavaa:

27.5.1989 päättyvä taskuaikataulu kertoo että
- Helsingistä lähti sunnuntai-iltaisin 22:37 juna 399, joka saapui Karjaalle 23:50, josta lähti Hankoon juna 400 klo 23:52, saapuen sinne 0:40 maanantaiyönä.  Oletan tuon olevan yksi ja sama juna, joka vain vaihtoi numeroa.  Muistan itse nähneeni tuollaisen Hangon junan Helsingissä joskus silloin ennen muinoin.

Nyt vasta huomasin, että Karjaa-Hanko -välillä junien numerointi kulkee "päinvastoin" kuin Hki-Tku -radalla ja kuin miten sen odottaisi menevän.  Ilmeisesti peruja alkuperäiseltä Hanko-Hyvinkää -radalta, silloin kun rantarataa ei vielä ollut.

Seuraava aikataulu ei enää tuota jälkimmäistä junaa tunne.

31.12.1991 päättyvässä lähiliikenneaikataulussa ovat seuraavat junat:
- 383 M-P, Karjaa 6:20, Kirkkonummi 6:57, pysähtyen Inkoo, Tähtelä, Tyris, Siuntio ja Kela.  Helsinkiin vaihto sähköjunaan.
- Korvaavat bussit 8:40 ja 13:40 pysähtyvät em. lisäksi myös Kaunislahti, Rödbrott, Päivölä, Vuohimäki ja Jeppas.
- 398 S, Karjaa 19:42, Kirkkonummi 20:24, josta edelleen Helsinkiin 21:02.

- Toiseen suuntaan menee vain korvaavia busseja, 13:00 ja 16:00 Kirkkonummelta. Edellinen pysähtyy kaikilla väliasemilla, jälkimmäinen vain Kela, Siuntio, Tyris, Tähtelä ja Inkoo.

Seuraavassa aikataulussa junat pysähtyvät enää Inkoo ja Siuntio ja 398 alkaa jo Hangosta (numerolla 361 M-S) mutta Karjaalta vain S (pysähtyy myös Leppävaarassa).

1.1.1993 lähiliikenneaikataulu on tuonut sähköjunat Karjaalle (Inkoo, Siuntio):
- L-juna saapuu arkisin 7:15, S-juna 14:30, 17:48 ja 20:30
- Lauantaisin S-junat 14:30 ja 23:45.
- Sunnuntaisin S-junat 14:30 ja 0:15 (ma aamuyö) sekä L-juna 21:05

- Karjaalta arkisin U 6:27 ja 7:25, S 16:55
- Lauantaisin ja sunnuntaisin S 8:08, 15:55, sekä sunnuntaisin S 19:42.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikataulut (7.6.-11.12.2010)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina