Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Eil/Z-juna -systeemi muuttuu kesäkuussa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Aulis Korva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« : Toukokuu 17, 2010, 17:22:33 »

Tähän astihan on kaksi Eil-Z-junaa tullut aamulla Helsinkiin (toinen Kouvolasta asti), ja ne ovat palanneet takaisin iltapäivällä. Kesällä 2010 kummatkin aamuvuorot tulevat Kouvolasta, mutta ensimmäinen ajetaan Sm1/2-kalustolla, ja kyseistä vuoroa ennen (välillä Lahti-Helsinki) ajanut Eil-juna tuleekin jo iltapäivällä takaisin Helsinkiin, lähtö Lahdesta klo 17:15, H234. Tuota samaa iltapäivävuoroa Lahdesta on ajanut tähän asti Sm1- tai -2 -juna.

Asiasta enemmän tietävät, mikä on syy tähän Sm1/2- ja Eil -vuorojen keskenään vaihtamiseen?
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #1 : Toukokuu 17, 2010, 20:39:30 »

Jokin tässä ei nyt täsmää... 234 eli lähtö Lahdesta 17:17 on kyllä ajettu nimenomaan Eil-kalustolla. Mitään vakituisia Sm1/2 vuoroja ei oikoradalla ole ollut. Eil-rungot kiertävät seuraavasti 1181-230-231-234 ja 232-235.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2010, 20:47:04 »

Tuo iltapäivän H 234 Lahdesta Helsinkiin, lähtö nykyisin klo 17.17, on omien havaintojeni mukaan tähänkin asti ajettu Eil-rungolla. Kesäkuussa sen lähtö muuttuu kaksi minuuttia aikaisemmaksi, kuten kirjoititkin. Mikä on numeroltaan se aamun juna, jonka lähtöasemaksi tulee Lahden sijasta Kouvola? Nykyisestäkin aikataulusta löytyy kaksi Z-junaa aamulla Kouvolasta saakka, H 9814 klo 5.00 ja H 232 klo 6.35. En havaitse uudesta aikataulusta mitään muutosta tähän, paitsi että H 232:n lähtöaika aikaistuu viidellä minuutilla.
tallennettu
Aulis Korva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2010, 21:35:40 »

Jos asiat on näin, en ole ollut riittävän tarkka lukiessani aikatauluja. Onko muuten olemassa mitään aikataulua, jossa näkyisivät kaikki Z-junavuorot, myös välillä Lahti-Kouvola? Itse olen käyttänyt Helsinki-Lahti -lähijunataulukkoa sekä kaukojuna-aikataulujen taulukkoa 12. Tässä tapauksessa siis olen sekoittanut asiat pahemman kerran.

Onko siis tämä ensimmäinen Kouvolasta tuleva Z-juna Sm4:llä ajettava?
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #4 : Toukokuu 17, 2010, 21:51:48 »

Ensimmäinen Z-juna (9814) ajetaan yhdellä Sm4-yksiköllä. (Varmaan toinenkin yksikkö olisi ihan tarpeellinen. Loppumatkasta usein eteisetkin varsin täynnä.)
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #5 : Toukokuu 18, 2010, 23:09:04 »

Jos asiat on näin, en ole ollut riittävän tarkka lukiessani aikatauluja. Onko muuten olemassa mitään aikataulua, jossa näkyisivät kaikki Z-junavuorot, myös välillä Lahti-Kouvola? Itse olen käyttänyt Helsinki-Lahti -lähijunataulukkoa sekä kaukojuna-aikataulujen taulukkoa 12. Tässä tapauksessa siis olen sekoittanut asiat pahemman kerran.

Kaukoliikenteen taulussa 12 näkyvät kaikki taajamajunat Lahden ja Kouvolan välillä. Z-junat niistä voi päätellä sen mukaan, millä aikataululla ne kulkevat Helsingin ja Lahden välillä. Itse asiassa nykyisin kaikki Lahti-Kouvola -välillä kulkevat taajamajunat, jotka matkallaan käyttävät myös oikorataa, ovat Z-junia. Tarkkaan ottaen Z-tunnus on kuitenkin voimassa vain Helsinki-Lahti -välillä, Lahti-Kouvola -välillä ne ovat virallisesti vain taajamajunia. Kaukoliikenteen taulussa ei ole kaikkia vain Helsinki-Lahti -välillä kulkevia Z-junia, mutta ne löytyvät lähiliikenteen taulusta.

Eihän sinulla ole ollut vanhempaa aikataulua vertailukohteena? Muistaakseni juuri nuo kuvailemasi muutokset tapahtuivat vuosi tai kaksi sitten, paitsi että Sm1-2-junia ei ole koskaan tainnut olla normaalitilanteessa Z-junissa.
tallennettu
Aulis Korva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #6 : Toukokuu 19, 2010, 16:44:14 »

Kyllä oli ihan voimassaoleva aikataulu. Tämä asia vain osui silmään vasta nyt kun selasin tulevaa kesän aikataulua.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Eil/Z-juna -systeemi muuttuu kesäkuussa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina