Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Äänestys: Sr1:n uusi väritys  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kysymys: Mitä mieltä olet Sr1:n uudesta ilmeestä?
Epäonnistunut täysin   -85 (48%)
Onnistunut   -92 (52%)
Äänestäjiä yhteensä: 152

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #25 : Syyskuu 12, 2010, 10:00:54 »

Paine kasvaa nostaa lippujen hintoja, ei nimittäin ole mikään halpa setti maalata kerrostalon kokoinen möhkäle uudestaan..

Eikös niitä maalata vihreiksi siinä vaiheessa, kun joka tapauksessa pitäisi maalata uudestaan? (Ja niin, taitaa olla isoksi osaksi teippiä se viherrys.)
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #26 : Syyskuu 12, 2010, 12:28:58 »

Paine kasvaa nostaa lippujen hintoja, ei nimittäin ole mikään halpa setti maalata kerrostalon kokoinen möhkäle uudestaan..

Eikös niitä maalata vihreiksi siinä vaiheessa, kun joka tapauksessa pitäisi maalata uudestaan? (Ja niin, taitaa olla isoksi osaksi teippiä se viherrys.)

Ehkä Tonin mielestä ne voisi antaa ruostua pystyyn?
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #27 : Syyskuu 13, 2010, 14:41:30 »

Nuo vastausvaihtoehdot edustavat ääripäitä, olisi hyvä saada lisää vaihtoehtoja esim itse antaisin ääneni "kaipaisi jotain lisää" tms. vaihtoehtoon. Kieltämättä pidän värityksestä, mutta keulaan kaipaisin jotain lisää esim vihreä VR logo valkoiselle alueelle ja ehkä voisi kokeilla vihreitä ikkunan kehyksiä, niin se toisi lisää kontrastia keulaan.
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #28 : Syyskuu 17, 2010, 14:22:40 »

Eikös niitä maalata vihreiksi siinä vaiheessa, kun joka tapauksessa pitäisi maalata uudestaan? (Ja niin, taitaa olla isoksi osaksi teippiä se viherrys.)
Vetureissa näyttäisi kyllä olevan ihan oikeaa maalia se.
tallennettu
Markus Kainlauri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #29 : Marraskuu 24, 2010, 20:42:37 »

Mielestäni tuo uusi väritys näyttää ihan hyvältä, jopa paremmalta kuin vanha punavalko. Voipi olla että mieli muuttuu kun tuo valkonen alkaa keräämään likaa ja muuttuu vähemmän uuden näköseksi.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #30 : Helmikuu 26, 2011, 12:42:07 »

Demokratia ilman parlamentasismia = USA. Parlamentarismi ilman demokratiaa, missä? Eipä heti tule mieleen. Muistaako kukaan jonkin valtion, jossa hallitus eroaa saatuaan epäluottamuksen parlamentissa, mutta kansalaisilla ei ole samalla mitään poliittisia oikeuksia?
Parlamentarismia on esiintynyt ilman demokratiaa vielä noin sata vuotta sitten niissä Euroopan maissa, joiden parlamenteissä kaapin paikan näytti aatelistosta tai muutoin etuoikeutetuista ryhmistä koottu ylähuone. Mutta Britanniassa ylähuone "alennettiin" vaaleilla valittuun alahuoneeseen nähden toissijaiseksi vuoden 1910 parlamenttilailla, ja muista vastaavista ratkaisuista (ennen muuta Saksassa) ensimmäinen maailmansota teki selvää.

Britannian ylähuonee, Kanadan senaatti, Belgian senaatti ja Lesothon senaatti ainakin ovat esimerkkejä koostumukseltaan ei-demokraattisista tai korkeintaan osaksi demokraattisista parlamenttien kamareista, mutta kaikissa näistä maista vaaleilla valittu alahuone/edustajainhuone on kamareista se, jonka luottamusta hallituksen on nautittava. Siten näitä maita voidaan kaikkia pohjimmiltaan pitää demokraattisina.

Ja tietysti lukuisissa kommunistimaissa oli parlamentit, mutta niissä parlamentarismista on turha puhua, koska hallituksen oli nautittava johtavan puolueen, ei parlamentin luottamusta.

Itse asiaan sanon sen, mitä olen erinäisten kuvien kommentteinakin ilmaissut: valko-vihreä on väriyhdistelmänä huono, koska molemmat värit ruokkivat kalpeaa vaikutelmaa. Voimakkaammat kontrastit tekisivät niin Sr1-sarjasta kuin muistakin viherryksen uhreista uskottavamman näköisiä. Mikä hyvänsä väritys tietysti näyttää konepajatuoreena hyvältä, mutta ihmettelen, miten hyvältä tämä viher-valkoväri näyttää siinä vaiheessa, kun viimeisestä pajakäynnistä on useampi vuosi aikaa, ja lika on ehtinyt pinttyä veturiin kunnolla. Mitä vaaleampi veturi, sitä paremmin lika erottuu.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #31 : Helmikuu 26, 2011, 16:10:50 »

Tokkopa uutta väritystä tarvitsee niin hirvittävän pitkään kärsiä (tai siitä nauttia). Viimeistään kymmenen vuoden päästä taas uudet tuulet, värikartat ja shabluunat puhaltavat.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #32 : Helmikuu 28, 2011, 11:40:31 »

Tässä suhteessa operaattorin ja ainakin jonkin osan harrastajajoukosta intressit tietysti menevät ristiin. VR:lle kuten mille hyvänsä yhtiölle on tärkeää vähät väliä uudistaa ulkoasuaan, logoaan ym. kun taas harrastajista löytyy niitäkin joille kenties tärkeintä on kaluston tyylikkyys, miksei myös pysyvyys ja/tai yhtenäisyys.

Tähän on tietysti vielä sanottava, että oikein vahvat tuotemerkit harvoin vaihtavat logojansa tai värejänsä. Coca Colan punainen värimaailma on legendaarinen, ja Suomen mittapuussa esimerkiksi Stockmann ja Viking Line käynevät hyvin vakiintuneista brändeistä. On sääli, ettei VR ole kyennyt nousemaan samalle tasolle.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #33 : Helmikuu 28, 2011, 12:13:47 »

Osa harrastajista ymmärtääkseni valitti aiemmin, miten kaluston väritys on monotonista, ja pitäisi saada samaan junaan eri värejä. No, nyt ovat saaneet, en tiedä ovatko yhtään tyytyväisempiä, vai valittavatko nyt kirjavuudesta. Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #34 : Helmikuu 28, 2011, 13:46:44 »

En minä ainakaan valita kirjavuudesta, vaikka yhdessä kommentissa kaipasin täysvihreä/valkoista junaa. Minusta olisi paras sellainen värikirjo, että erilaisten junatyyppien vaunustot olisivat toisistaan poikkeavan värisiä. Ongelmaa tietysti aiheuttaa se kun joitain vaunuja voidaan käyttää ainakin satunnaisesti eri kategorioiden junissa, mutta se olisikin puolestaan sitten piristävä poikkeus.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #35 : Maaliskuu 01, 2011, 10:11:47 »

Uskoisin, että tässä asiassa harrastajakunta jakautuu selvästi. Itse olen löytänyt harrastajakunnan riveistä molempiin ryhmiin kuuluvia, enkä uskalla sanoa, kummat ovat enemmistönä.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #36 : Maaliskuu 01, 2011, 10:30:13 »

...vähitellen noihin vihreäraitaisiin tottuu...
Mutta kaipaisin vetureihin myös kuvalliset tarroitukset, kivimiehet olisivat erittäin sopivat aiheeksi...eikä niiden tarvitsi olla siinä tarrassa, vaan ihan erillisinä tarroina vaikka ohjaamon kyljessä.
Vrt. lastenosastovaunut Iskee silmää

Ja ihmisläheisyyttä toisivat junien nimeämiset...sitähän on käytetty ennen Hymyilee
tallennettu
Harri Haavisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #37 : Maaliskuu 01, 2011, 14:06:14 »

Mutta kaipaisin vetureihin myös kuvalliset tarroitukset, kivimiehet olisivat erittäin sopivat aiheeksi...eikä niiden tarvitsi olla siinä tarrassa, vaan ihan erillisinä tarroina vaikka ohjaamon kyljessä.
Vrt. lastenosastovaunut Iskee silmää

Minusta nuo kivimiehet viestittävät lähinnä että rautatiet ovat nykyään vain hesalaisia varten...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #38 : Maaliskuu 01, 2011, 14:34:52 »

Ajattelin tuossa omassa kommentissani ehdottaa myös erityisnimettyjä junia, mutta nykysurkeuden aikana ne varmaankin kääntyisivät tarkoitustaan vastaan, joten ei liene hyvä keino mitään 'sapsaneita' keksiä.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #39 : Maaliskuu 01, 2011, 15:24:46 »

Mitenkäs Make, jos olisi henkilöille nimettyjä junia, eikö sopisi tänne SEV-alueelle. Pendolino Tuomas Enbuske Ouluun, InterCity Johanna Tukiainen Turkuun (lähtöraide 69). Presidentti Niinistölle tietenkin juna myös, ettei tule paha mieli. Vaihtoyhteys taajamajuna Antti Jaatiseen ja liukuportaiden kautta myös Joht. Nymanin metroon.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #40 : Maaliskuu 01, 2011, 15:38:36 »

Mutta kaipaisin vetureihin myös kuvalliset tarroitukset, kivimiehet olisivat erittäin sopivat aiheeksi...eikä niiden tarvitsi olla siinä tarrassa, vaan ihan erillisinä tarroina vaikka ohjaamon kyljessä.
Vrt. lastenosastovaunut Iskee silmää

Minusta nuo kivimiehet viestittävät lähinnä että rautatiet ovat nykyään vain hesalaisia varten...

Sehän on totta, sillä on helppo päästä pois syrjäisestä rannikkokaupungista Virnistää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #41 : Maaliskuu 01, 2011, 21:17:57 »

Tarkoittaako tässä SEV nyt samaa kuin IVY?
Jos tarkoittaa, niin onhan ihmisten mukaan nimettyjä junavuoroja pitkin Eurooppaa IVY-maiden ulkopuolellakin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #42 : Maaliskuu 02, 2011, 10:50:40 »

SEV ei koskaan ollut sama asia kuin IVY. SEV oli Neuvostoliiton ja sen liittolaismaiden välinen talouspoliittinen yhteistyöelin. Jäsenet olivat samat kuin Varsovan liitossa, johon päälle tulivat Albania, Mongolia, Vietnam ja Kuuba. IVY puolestaan on elin, joka on hoitanut niitä Neuvostoliiton osatasavaltojen tehtäviä, joita ei hajautettu itsenäisille seuraajavaltioille valtion hajotessa 1991. Entisestä Neuvostoliitosta Baltian maat eivät koskaan ole kuuluneet IVY:yyn, Georgia on siitä eronnut.

Mutta Petri menee enemmän kuin pari askelta asioiden edelle puhuessaan Niinistöstä presidenttinä. Niinistön pitäisi nimittäin ensin suostua ehdokkaaksi, enkä ole siitä suostumuksesta mitenkään varma.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #43 : Maaliskuu 02, 2011, 11:08:20 »

IVY puolestaan on elin, joka on hoitanut niitä Neuvostoliiton osatasavaltojen tehtäviä, joita ei hajautettu itsenäisille seuraajavaltioille valtion hajotessa 1991. Entisestä Neuvostoliitosta Baltian maat eivät koskaan ole kuuluneet IVY:yyn, Georgia on siitä eronnut.

Taisi muuten olla Albertvillen talviolympialaiset ainoat talviolympialaiset, joihin IVY osallistui kaikessa mahdissaan, tuli vain mieleeni.

Mutta Petri menee enemmän kuin pari askelta asioiden edelle puhuessaan Niinistöstä presidenttinä. Niinistön pitäisi nimittäin ensin suostua ehdokkaaksi, enkä ole siitä suostumuksesta mitenkään varma.

Tähän kohtaan voisi leikkisästi todeta, että Niinistön pressaehdokkuus ja sitä kautta presidenttiys saletisti natsaa.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #44 : Maaliskuu 02, 2011, 13:13:14 »

SEV ei koskaan ollut sama asia kuin IVY. SEV oli Neuvostoliiton ja sen liittolaismaiden välinen talouspoliittinen yhteistyöelin. Jäsenet olivat samat kuin Varsovan liitossa, johon päälle tulivat Albania, Mongolia, Vietnam ja Kuuba. IVY puolestaan on elin, joka on hoitanut niitä Neuvostoliiton osatasavaltojen tehtäviä, joita ei hajautettu itsenäisille seuraajavaltioille valtion hajotessa 1991. Entisestä Neuvostoliitosta Baltian maat eivät koskaan ole kuuluneet IVY:yyn, Georgia on siitä eronnut.

Unohdit mainita, että olihan Suomikin jäsen, tosin vain yhteistyöjäsenmaa  niin kuin oli EFTAssakin vain liitännäisjäsen lukuunottamatta EFTAn viimeisiä aikoja kun sen merkitys oli jo pienemässä.

Siihen aikaan Suomi oli myös sekä Eurovision että Intervision jäsen, joten Suomessa tuona aikana osallistuttiin ja katseltiin sekä lännen euroviisuja että idän interviisuja. :-)

IVY:n ulkopuolella sentään on osattu olla vaikka ollaan oltu Velikojeknjatshestvo Finljandskoje, suurruhtinaskunta Venäjän rajojen sisäpuolella.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #45 : Toukokuu 04, 2011, 13:25:46 »

Vastaan nyt sopivasti pari kuukautta myöhässä, mutta kuitenkin: maininnan puute ei ollut unohdus. Toki Suomella oli eräiden SEVin jäsenten, muidenkin kuin Neuvostoliiton kanssa kauppasopimus 1970-luvulta aina neuvostojärjestelmän romuttumiseen saakka (KevSos), mutta sillä ei koskaan ollut sellaista taloudellista tai poliittista merkitystä kuin esim. EEC-vapaakauppasopimuksella. EFTAn liitännäisjäsenyyteen KevSos-sopimusta ei voi edes verrata.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #46 : Syyskuu 04, 2011, 03:03:33 »

Eikös Suomen idänkauppa ollut eräänlaista vaihtokauppaa, eli kauppatase haluttiin pitää +-0?
Neuvostoliitossa oli ilmeisesti melko paljon kysyntää suomalaisille tuotteille, mutta Suomessa ei Neuvostoliittolaisille tuotteille öljyä lukuunottamatta juurikaan ollut kysyntää.

Tämäntyyppinen oudohko tilannehan hankaloittaa esim. näiden Sr1-vetureiden varsinaisen hinnan arviointia, tai peremminkin kaupan kansantaloudellisen vaikutuksen arviointia. Eli jos Suomi ei olisi ostanut neuvostoliittolaisia tuotteita, niin ei Neuvostoliittokaan voinut ostaa suomalaisia tuotteita, joka taas olisi suoraan vaikuttanut suomalaiseen taluoselämään.

Olisiko kaupasta päättäneet tahot pohtineet asiaa em. kannalta, ja mahdollisesti myös puutteellisen teknisen tietämyksen ja ymmärryksen pohjalta? Aikakauden poliittinen ja taloudellinen tilanne on ymmärtääkseni ollut vähintään omalaatuinen nykyiseen verrattuna, ja olisi kiinnostavaa tietää asiasta lisää.

En väitä yllä mainitsemani olevan totuus asiasta, se on ainoastaan pohdintaa asiasta jonka koen mielenkiintoiseksi.
Kertokaapa omia tietojanne ja käsityksiänne asiasta, kiitos Hymyilee

PS. pitkälti mentiin aiheesta sivuun, mutta jos aihe saa aikaan keskustelua, ylläpito varmaan erottaa sen omaksi ketjukseen.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #47 : Syyskuu 19, 2011, 16:54:41 »

Eikös Suomen idänkauppa ollut eräänlaista vaihtokauppaa, eli kauppatase haluttiin pitää +-0?
Neuvostoliitossa oli ilmeisesti melko paljon kysyntää suomalaisille tuotteille, mutta Suomessa ei Neuvostoliittolaisille tuotteille öljyä lukuunottamatta juurikaan ollut kysyntää.

Kyllähän Lada oli 70 ja vielä 80-luvullakin autojen myyntitilaston mitalisijoilla, yksittäisinä vuosina jopa ykkönen, eli kyllä ainakin jollekin neukkutavaralle täällä ostajia riitti. Toki hinnallahan niitä varmaankin myytiin, kun suomalaisten ostovoima lännessä ei tunnetusti ollut kaksinen jatkuvien devalvaatioiden ja autoverotuksen vuoksi.

Yleisesti ottaen kai neukkutavaralle ei ollut kysyntää ainakin kuluttajakaupassa, joten SNTL:stä tuotiin öljyä, sähköä, puutavaraa. Korkeampien jalostusasteiden tuotteita sitten olivat aseet, veturit ja pari ydinvoimalaa. Näitäkään ei mikään markkinatalouden säännöillä pelannut organisaatio huolinut.

Teollisuuden investoinneissa NL:llä ei ollut käytännössä mitään roolia, eikä yksityisomisteinen voimayhtiökään edes harkinnut neukkuydinvoimaloiden hankkimista.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #48 : Syyskuu 19, 2011, 18:33:48 »

Jos Sr1-hankinta maksoi nykyrahassa esim. 300 Me, ja sillä saatiin aikaiseksi 300 Me vientikaupat Neuvostoliittoon, ja vaihtoehtona oli 300 Me kauppojen tekeminen kotimaahan, en todellakaan ymmärrä eroa.

Idänkauppaa ei kuitenkaan käsittääkseni pyöritetty pelkästään Ojalan kuuluisan opuksen pohjalta. Jossain vaiheessa, varmaankin suomettumisen rankimpina vuosina, idänkaupasta tuli itsetarkoitus. Niinpä onkin (mm. TV-dokumentissa) väitetty. että loppuvuosina tuontiöljy olisi ollut jopa maailmanmarkkinahintoja kalliimpaa. Mutta kauppaa tehtiin vaikka väkisin, että "saatiin pidettyä toverit tyytyväisinä". Ehkäpä tietyt piirit Neuvostoliitossa pitivät siitä, että sinne saatiin Nokian kumisaappaita, Sarviksen muoviämpäreitä ja mitä sinne nyt sitten vietiinkään. Ja nämä samat piirit osoittivat ystävällisyyttä suomalaisia kohtaan, jotka puolestaan suomettuivat, kehittäen kotiryssäjärjestelmää ja uskoivat omaavansa vaikutusvaltaa idänkaupan kautta.

Kauppaa käytiin, koska sillä uskoteltiin olevan vaikutusta maidemme välisiin suhteisiin ja kaupankävijöiden olevan suhteiden parantajia ja takuumiehiä.

Loviisan ydinvoimala hankittiin ilmeisen edullisesti, koska neuvostoliittolaiset tarvitsivat referenssin vientikaupan muodossa. Loviisassahan neuvostoliittolaista on vain itse ydintekniikka; suomalaiset ovat sanoneet, että "ostimme Ladan, mutta teimme siitä Mersun". Olen viitannut tuohon samaan lauseeseen sanoessani että Sr1:n kohdalla se on, kuin olisi ostettu Volga ja tehty siitä....ei Mersu, mutta ehkä automaattivaihteinen Volga. Mutta silti se on vain Volga.

Sanotaan, että Sr1-kaupan vaihtoehtona olisivat voineet olla sinkkiämpärit. Mikä ihmeen vika sinkkiämpäreissä on?

Presidentti Koivisto junaili Sr1-kaupan pääministeriaikoinaan. Koska Sr1-kauppa ei ollut maallemme mitenkään edullinen (ks. ensimmäinen kappale), tehtiinkö se vain siksi, että saatiin paisutettua ja pönkitettyä idänkauppaa?

tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #49 : Syyskuu 19, 2011, 22:04:59 »

Eikös se mennyt niin, että NL ilmoitti kesken jo pitkälle edenneen sähköveturihankinnan valmistelun, että me muuten osallistumme tähän kisaan. Sen jälkeen Koivistolle kohteliaasti annettiin ymmärtää, mikä tarjous olisi syytä valita.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Äänestys: Sr1:n uusi väritys  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina