Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Junapysäkki"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« : Helmikuu 16, 2009, 15:18:42 »

Helsingin Sanomat näyttää jälleen (16.2.) asiantuntemuksensa rautatieasioissa. Juttu, jossa kerrotaan paikkakuntalaisten keräämästä adressista junapysähdysten palauttamiseksi Taavettiin, on otsikoitu "Junapysäkin lakkauttaminen...". Mikä ihmeen junapysäkki? Ko. kirjoituksessa on kerrotaan sekaisin asemista ja "pysäkkiverkosta".

Käsittääkseni Suomessa on olemassa rautatieliikennepaikat, jotka jaetaan liikennepaikkoihin, linjavaihteisiin ja seisakkeisiin. Liikennepaikka voi olla myös osiin jaettu. (näitä kaiketi 18 kpl)

Suomen johtavalta sanomalehdeltä on lupa odottaa oikeiden termien käyttöä myös rautateitä koskien!
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1 : Helmikuu 16, 2009, 15:59:22 »

Suurelle yleisölle ei ole tarpeen käyttää alojen erikoistermejä, etenkin kun yksittäiselle matkustajalle on se ja sama, pysähtyykö juna seisakkeella, liikennepaikalla, sen osalla, tai missälie.

"Pysäkki" on kyllä vähän huono sana (vaikkakin se jotain Mankkia kuvaisi hyvinkin...). Mikä sitten olisi parempi? Taavetin tapauksessa on lakkautettu vain pysähdykset. Asema(-rakennukset) ja liikennepaikka ovat olemassa edelleen. Aseman voidaan yleiskielessä ajatella tarkoittavan yleisesti paikkaa, jossa juna pysähtyy. Miten kertoa Puistolasta Koivukylään haluavalle oikea poisjääntipaikka? Mielestäni "kolmannella asemalla" on ihan pätevä yleiskielen ilmaisu. Ainakaan ensimmäiseksi ei tule mieleen sanoa "toisella seisakkeella" tai "sen jälkeen, kun ensin on pysähdytty yhdellä liikennepaikalla ja yhdellä seisakkeella" Hymyilee

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Helmikuu 16, 2009, 16:43:43 »

Kun olin liki sata kiloa ja yli 50 vuotta pienempi, kansankielessä oli pääasiassa kolmen tasoisia rautatieliikennepaikkoja: Asemalla oli vähintään sivuraiteita. Usein se oli ratojen risteyspaikka. Oli asemaravintola jne. Pysäkki oli pienempi miehitetty pysähdyspaikka jolla oli esim lipunmyynti ja junansuorittaja. Seisake oli paikka, jossa juna pysähtyi ja ainoa palvelu oli hutera laiturirakennelma.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #3 : Helmikuu 16, 2009, 22:45:41 »

Olen edelleenkin sitä mieltä, että julkisessa sanassa pitäisi pystyä käyttämään oikeita termejä. Tavalliselle kulkumiehelle olkoon sallittua käyttää epätäsmällisiäkin ilmaisuja.  Mikä muuten sanan "liikennepaikka" käyttämisessä on vaikeaa?

Tällä foorumilla toisaalta saivarrellaan esim. sillä, mikä on jonkin vaunutyypin virallinen nimitys jne.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #4 : Helmikuu 16, 2009, 23:28:18 »

Olen edelleenkin sitä mieltä, että julkisessa sanassa pitäisi pystyä käyttämään oikeita termejä. Tavalliselle kulkumiehelle olkoon sallittua käyttää epätäsmällisiäkin ilmaisuja.  Mikä muuten sanan "liikennepaikka" käyttämisessä on vaikeaa?

Julkisessa sanassa pitää käyttää ymmärrettävää yleiskieltä. "Liikennepaikka" ei ole oikea termi muualla kuin rautatieteknisessä keskustelussa. Eihän liikennepaikan merkitys ole juuri muu, kuin liikenteenohjauksellinen. Yleiskielen oikea sana on "asema". Sanan "liikennepaikka" käyttämisessä on vaikeaa se, että viesti ei mene perille. Ei julkisen sanan normaali lukija tiedä, mitä se tarkoittaa.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #5 : Helmikuu 17, 2009, 00:08:28 »

Minä taas en tiedä mikä on tuo otsikossa mainitsemani "junapysäkki" mutta ehkäpä saan vastauksen. Hauska on tietää, että aikoinaan yleisesti tasoristeyksien yhteydessä olleet seisakkeetkin olivat Lajusen mukaan asemia, vaikka ainoa rakennelma oli yksinkertainen paikan nimen ilmoittava kyltti.

Aikoinaan asemalla oli ns. täydellinen lipunmyynti. Sitä pienempi oli laiturivaihde, jossa lippuja myytiin vain määrätyille liikennepaikoille. Vähäisin oli seisake. Niillä ei ollut lainkaan henkilökuntaa. Puolestani seisaketta saa jokainen halukas pitää asemana, jos niin haluaa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #6 : Helmikuu 17, 2009, 01:14:00 »

Minä taas en tiedä mikä on tuo otsikossa mainitsemani "junapysäkki" mutta ehkäpä saan vastauksen.

Uskon, että tiedät. Haluat olla vain vänkyrä. Hymyilee


Lainaus
Hauska on tietää, että aikoinaan yleisesti tasoristeyksien yhteydessä olleet seisakkeetkin olivat Lajusen mukaan asemia, vaikka ainoa rakennelma oli yksinkertainen paikan nimen ilmoittava kyltti.

Kerrotko, missä olen puhunut joistain menneiden aikojen yleiskielen termeistä? Eikö sinun mielestäsi Koivukylän asemaa voi kutsua asemaksi? Jos ei, niin haluatko kertoa asian oikean tolan kaikille asemasta puhuville koivukyläläisille?

 
Lainaus
Puolestani seisaketta saa jokainen halukas pitää asemana, jos niin haluaa.

Kovastipa se kuitenkin närää näyttää aiheuttavan. Melkoisella varmuudella suurin osa suomalaisista pitää suurinta osaa seisakkeita asemina.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #7 : Helmikuu 17, 2009, 10:59:26 »

Minä voin kertoa 25 vuoden taavettilaismökkiläisenä aivan hyvin vastauksen Juhan kysymykseen: junapysäkillä tarkoitetaan tässä yhteydessä Taavettia (asemarakennusta + laitureita), joiden ääreen juna pysähtyisi, jos pysähtyisi (toivottavasti vielä pysähtyy!). Liikennepaikka on jo mielestäni tavalliselle kansalle abstrakti käsite. Käyttäisin toimittajana esimerkiksi sanamuotoa "Junapysähdysten lakkaaminen Taavetin asemalla". Asema on mielestäni yleiskielessä rautateitä popularisoitaessa paras yleisnimi pysähdyspaikoille, oli niillä sitten asemarakennus tai liikennepaikkana aseman status tai ei. On täysin eri asia, kun harrastaja puhuu toiselle asiaa ymmärtävälle harrastajille laiturivaihteista, seisakkeista jne.

Kieltämättä ilmaisu junapysäkki on kömpelö sinänsä, mutta saivartelematta täysin ymmärrettävissä oleva.
tallennettu
Pasi Seljas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #8 : Helmikuu 17, 2009, 11:55:49 »

Junapysäkkihän on ihan ymmärrettävä. Se miksi Asemaa sanotaan on sitten toinen asia ja riippuu asianomaisen kokemuksesta ja mm. iästä. Jos olet Vr:läisen lapsi, et varmasti sano asemaa seisakkeeksi jne. Nuoriso ei enää nykyisin joudu kulkemaan junalla ja käsitteet eivät ole selviä, vrt juna/veturi tai kisko/raide/rata.
Juuri viime viikolla muuan toimittaja kailotti moneen kertaan kuinka abit ovat rekan lavalla, vaikka pelkkiä kuorma-autojahan siellä oli. Itse opin rautatiesanastoa n.60 kg sitten ollessani tätini kanssa monesti reissussa junalla. Hän ei ollut missään tekemisissä rautateiden kanssa muuten kuin matkustajana. Aina oppii kun poissa kotoa. Vai on Taavetin kaupunkiinkin oikein junapysäkki tekeillä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Helmikuu 17, 2009, 15:39:46 »

Junapysäkkihän on ihan ymmärrettävä. Se miksi Asemaa sanotaan on sitten toinen asia ja riippuu asianomaisen kokemuksesta ja mm. iästä. Jos olet Vr:läisen lapsi, et varmasti sano asemaa seisakkeeksi jne. Nuoriso ei enää nykyisin joudu kulkemaan junalla ja käsitteet eivät ole selviä, vrt juna/veturi tai kisko/raide/rata.
Juuri viime viikolla muuan toimittaja kailotti moneen kertaan kuinka abit ovat rekan lavalla, vaikka pelkkiä kuorma-autojahan siellä oli. Itse opin rautatiesanastoa n.60 kg sitten ollessani tätini kanssa monesti reissussa junalla. Hän ei ollut missään tekemisissä rautateiden kanssa muuten kuin matkustajana. Aina oppii kun poissa kotoa. Vai on Taavetin kaupunkiinkin oikein junapysäkki tekeillä.
Tuo on aikas tuttua tuo juna/veturi juttu ainakin kaveripiirissä. Aina joku sanoo et juna tulee! Joskus saatan sanoa että ihan veturi vain niin kohta joku jo sanoo että älä hei nipota:D Ei voi mitään jos meinaa aina vähän sekaisin mennä kun joku käyttää vääriä termejä:)
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #10 : Helmikuu 17, 2009, 16:44:48 »

Tuo on aikas tuttua tuo juna/veturi juttu ainakin kaveripiirissä. Aina joku sanoo et juna tulee! Joskus saatan sanoa että ihan veturi vain niin kohta joku jo sanoo että älä hei nipota:D Ei voi mitään jos meinaa aina vähän sekaisin mennä kun joku käyttää vääriä termejä:)

Miksi pelkkä veturi ei voisi olla juna? Junahan on mitä tahansa kalustoa, joka on asetettu kulkuun junana. Muussa tapauksessa taas mikä tahansa kalusto ei ole juna. Mutta senhän varmasti tiesitkin Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Helmikuu 17, 2009, 16:52:35 »

Tuo on aikas tuttua tuo juna/veturi juttu ainakin kaveripiirissä. Aina joku sanoo et juna tulee! Joskus saatan sanoa että ihan veturi vain niin kohta joku jo sanoo että älä hei nipota:D Ei voi mitään jos meinaa aina vähän sekaisin mennä kun joku käyttää vääriä termejä:)

Miksi pelkkä veturi ei voisi olla juna? Junahan on mitä tahansa kalustoa, joka on asetettu kulkuun junana. Muussa tapauksessa taas mikä tahansa kalusto ei ole juna. Mutta senhän varmasti tiesitkin Iskee silmää
Nii juu tuo näkökulma tulikin unohdettua Hymyilee leveästi
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Helmikuu 17, 2009, 18:23:22 »

'Direktiivimiesten' ja liikenteen ohjauksen yms kannalta yksinäinen veturikin on juna, mutta ei rautateiden asiakkaan kannalta. Oikeassa junassa on veturi ja vähintään yksi vaunu. Omaatuntoa venyttäen yksittäisen Dm7:n tai vastaavan voi tulkita junaksi koska siinä on vetovoimaa ja hyötytilaa.
Saivartelija löytää tästäkin vastaväitteen sijaa, mutta noin se menee täältä käyttäjän kannalta katsottuna.
tallennettu
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #13 : Helmikuu 17, 2009, 18:27:38 »

Suomen johtavilta sanomalehdiltä on myös lupa odottaa yleistajuista ja helposti ymmärrettävää kieltä. Liikennepaikka-termi on hyvin pitkälti ammatti- ja harrastajargonia, jonka osaamista ei tavalliselta kansalaiselta voi vaatia. "Junapysäkki" ei ehkä sovi harrastajan korvaan, mutta kieliopillisesti se on täysin oikein ja helposti purettavissa: perusosa (juna) erittelee sanan heti raideliikenteen piiriin ja määriteosa (pysäkki) tarkentaa, että kyseessä on paikka, jossa junat pysähtyvät.

Maalaisjärjellä pähkäillen sana "liikennepaikka" voi muuten tarkoittaa vaikka mitä. Ilman kontekstia sen voisi helposti käsittää vaikkapa vilkkaaksi katuristeykseksi.
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #14 : Helmikuu 18, 2009, 12:31:12 »

Olen samaa mieltä, että sisäpiirit sisäpiireinä, ja suurelle yleisölle puhuttakoon normaalin ihmisen ymmärrettävää kieltä.

Tästä syystä mm. Kalvitsan aseman blogissa kirjoitan aina junaohjaajan huoneesta enkä junasuorittajan huoneesta. Rautateillä(kin) on useita varsin epäonnistuneita sanoja, jotka eivät aukea millään, jollei ole erikseen perillä asiasta. Junasuorittaja on yksi niistä, ja tällaisista epäsanoista pitäisi päästä eroon sen sijasta, että vaalitaan niiden pyhyyttä ja vaaditaan niiden käyttöä toimittajilta, joilla ei voi olla aikaa opiskella joka alan salakieliä.

Ja junathan eivät ole kulussa (på gång, vanhaa ruotsia) vaan kulkevat (går, nykymaailman kieltä)!
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #15 : Helmikuu 18, 2009, 20:02:37 »

Tästä syystä mm. Kalvitsan aseman blogissa kirjoitan aina junaohjaajan huoneesta enkä junasuorittajan huoneesta. Rautateillä(kin) on useita varsin epäonnistuneita sanoja, jotka eivät aukea millään, jollei ole erikseen perillä asiasta. Junasuorittaja on yksi niistä

Miksi junanlähettäjä ei kelpaa? Se on taatusti tunnetumpi nimitys, kuin junaohjaaja tai junasuorittaja sekä ennen kaikkea aivan oikea nimitys puhuttaessa aikakaudesta, jolloin Savon rataa ei vielä kauko-ohjattu. Sen sijaan junaohjaajalla tarkoitettiin siihen aikaan aivan muuta.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #16 : Helmikuu 18, 2009, 20:11:28 »

Tätä lueskellessa tuli mieleen tällainen juttu:
Aluksi perusmääritelmä: Matka on länteen, kyytiinnousupaikkana Mäkkylä ja junana lähiliikennejuna linjalla L.
Missä jäät, jos jäät kahden aseman päässä Mäkkylästä?
Missä jäät, jos jäät kahden seisakkeen päässä Mäkkylä?
Missä jäät, jos jäät kahden liikennepaikan päässä Mäkkylä?
Oikeastaan haluat Kiloon. Mikä siis on oikea sanavalinta?

Kun kaikkiin neljään kysymykseen olet keksinyt vastaukset, ole hyvä ja tänne katso vastaukset tarkistaaksesi Hymyilee

Ja loppukaneettina: Katsokaas tämän sivun otsikkoa, ja mitä VR katsoo kyseisen otsikon alle kuuluvan. Ja ennen kaikkea, miksi VR näin katsoo.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2009, 20:22:40 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #17 : Helmikuu 18, 2009, 21:34:08 »

Kun kaikkiin neljään kysymykseen olet keksinyt vastaukset, ole hyvä ja tänne katso vastaukset tarkistaaksesi Hymyilee

Seisakkeista samaa mieltä. Asemiksi lasken kaikki, jossa palvellaan tavalla tai toisella matkustajia tai tavaraa. Ehdotuksesi liikennepaikoiksi hämmentää kyllä tehokkaasti mieltä Hymyilee
tallennettu
Sami Kaivosoja
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #18 : Helmikuu 19, 2009, 09:21:27 »

Olen samaa mieltä, että sisäpiirit sisäpiireinä, ja suurelle yleisölle puhuttakoon normaalin ihmisen ymmärrettävää kieltä.

Tästä syystä mm. Kalvitsan aseman blogissa kirjoitan aina junaohjaajan huoneesta enkä junasuorittajan huoneesta.

Ja tästä syystä asiaan perehtymättömät kuvittelevat, että puhutaan jostakin veturimiesten taukohuoneesta Virnistää
Se siitä ymmärrettävyydestä Pyörittää silmiään
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #19 : Helmikuu 19, 2009, 10:03:41 »

Miksi junanlähettäjä ei kelpaa? Se on taatusti tunnetumpi nimitys, kuin junaohjaaja tai junasuorittaja sekä ennen kaikkea aivan oikea nimitys puhuttaessa aikakaudesta, jolloin Savon rataa ei vielä kauko-ohjattu. Sen sijaan junaohjaajalla tarkoitettiin siihen aikaan aivan muuta.
Totta, kyllä se junanlähettäjä oikeastaan olisi vielä parempi! Ei ole mikään vaiva tehdä tämä parannus. Kiitos hyvästä ehdotuksesta, se toteutetaan heti.

Ja tästä syystä asiaan perehtymättömät kuvittelevat, että puhutaan jostakin veturimiesten taukohuoneesta Virnistää
Se siitä ymmärrettävyydestä Pyörittää silmiään
Eiköhän tavan kansa pidä veturinkuljettajia veturinkuljettajina. Vaikka olihan siellä ohjaamossa pitkään myös veturinlämmittäjiä pitämässä diesel- tai sähköveturin tulipesää lämpimänä. Vai onko vieläkin?
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #20 : Helmikuu 19, 2009, 10:15:03 »

P.S. Kun veturinkuljettaja ja veturinlämmittäjä ovat molemmat juovuksissa, tilalle on hankittava selvä veturinkuljettaja ja selvä koneapulainen!

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/1978/19780777
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #21 : Helmikuu 19, 2009, 17:26:37 »



Ensimmäisesessä vastauksessa Topi sanoo, että asema on paikka, jossa juna pysähtyy. Ilmeisesti siis esimerkiksi linjalla keskellä metsää, kun opastin näyttää punaista ja juna pysähtyy ollaan asemalla. Toisessa vastauksessa edellytetään jo "tavalla tai toisella palveluja matkustajille ja tavaralle".

Kyllä  ihmisille oli aikoinaan täysin selvää, että kun lättä pysähtyi tasoristeyksessä, jossa oli kyltti esim. Ohenneva, oltiin seisakkeella eikä asemalla.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #22 : Helmikuu 19, 2009, 17:55:16 »

Ensimmäisesessä vastauksessa Topi sanoo, että asema on paikka, jossa juna pysähtyy. Ilmeisesti siis esimerkiksi linjalla keskellä metsää, kun opastin näyttää punaista ja juna pysähtyy ollaan asemalla. Toisessa vastauksessa edellytetään jo "tavalla tai toisella palveluja matkustajille ja tavaralle".

Kaikki muut kuitenkin ymmärsivät, mitä ensimmäisessäkin vastauksessa tarkoitettiin.


Lainaus
Kyllä  ihmisille oli aikoinaan täysin selvää, että kun lättä pysähtyi tasoristeyksessä, jossa oli kyltti esim. Ohenneva, oltiin seisakkeella eikä asemalla.

Täytynee uudemman kerran mainita, että olen puhunut koko ajan nykyajasta, sitä kun aloitusviestin uutinenkin käsitteli.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #23 : Helmikuu 19, 2009, 18:05:45 »

Kyllä rautatieliikennnepaikkojen jako liikennepaikkoihin, linjavaihteisiin ja seisakkeisiin on tänäänkin voimassa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #24 : Helmikuu 19, 2009, 19:21:34 »

Kyllä rautatieliikennnepaikkojen jako liikennepaikkoihin, linjavaihteisiin ja seisakkeisiin on tänäänkin voimassa.

Onhan tuo. Mutta oletkos huomannut, että Suomessa ovat rautatieliikenteen pysähdyspaikat tässä viimeisen 50 vuoden aikana vähän päässeet hupenemaan?
Mielenkiintoisesti pysähdysten lopettamiset kohdistuvat lähinnä juurikin vähäliikenteisiin seisakkeisiin, eivätkä niinkään Helsingin tai Tampereen tasoa oleviin asemiin. Mistä lie sitten johtuukaan.
Joka tapauksessa tällaisesta kehityksestä on ollut jonkin verran sellaista seurausta, että kansalla on aiempaa hieman naftimmin /tarvetta/ tuntea ero noiden käsitteiden välillä.
Saatat toki olla eri mieltä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "Junapysäkki"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina