Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Uusia, hitaampia junia Isoon-Britanniaan Japanista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« : Helmikuu 16, 2009, 22:25:52 »

Ison-Britannian Intercity 125 -dieseljunat ja 225-sähköjunat korvataan Hitachin kalustolla vuodesta 2013 alkaen, ja ovat käytössä vuoteen 2040. Uudet 1400 vaunua, niin diesel, sähkö, kuin diesel+sähkö (niille rataosuuksille, joita ei kokonaan sähköistetä, kuten Lontoo-Cardiff-Swansea, joka ehkä sähköistetään Cardiffiin asti), tehdään suurelta osin Japanissa.

http://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/2009/02/13/journey-to-london-in-a-2040-train-to-take-longer-than-in-1977-91466-22918876/

http://www.guardian.co.uk/business/2009/feb/12/super-express-train-jobs-row

Huippunopeus tulee olemaan IC125:stä tuttu 200 km/h (IC125 kulkee nimensä mukaisesti 125 mailia tunnissa, IC225 nimestään huolimatta ei kulje 225 km/h, sillä British Railin valmistelema kulunvalvontaopastinjärjestelmä jäi kilpailutuksen jälkeen unholaan, ja junien nopeus vain 200 km/h:n).  Matkan kesto esim. Lontoo-Cardiff välillä tulee olemaan pidempi kuin vuonna 1977.

7,5 miljardin punnan (8,4 mrd euroa) tilaus tuo paljon työpaikkoja, tosin suureksi osaksi Japaniin. Kilpaileva Bombardierin tarjous, jossa kaluisto olisi tehty kokonaan Britanniassa, hävisi. Ja miksi ihmeessä kilpailutetussa systeemissä valtio edes tilaa kalustoa, tilasihan Virginkin Pendolinonsa itse (kun sai vähennettyä ne poistoina)?
Muutenkin vaikuttaa järjettömältä, että erittäin hyvin toimiva kalusto korvataan siitä vaan. Etenkin, kun First Great Western on juuri modernisoinut omat IC125:t, mm. vaihtamalla uudet dieselmoottorit ja uudet penkit (http://www.firstgreatwestern.co.uk/Content.aspx?id=1991).

Toivottavasti ei käy niin kuin aiemmin, kun Alstomilta hankittu 180-sarja osoittautui niin epäluotettavaksi, että luokan pääoperaattori First Great Western joutui palauttamaan ne ja palaamaan IC125-kalustoon (http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23411609-details/Rail+firm+goes+back+to+30-years+to+boost+reliability/article.do).

Matkustusmukavuudeltaan uusi diesel-kalusto on luultavasti IC125:tä huonompi, sillä sen etuna on moottorin sijainti "veturissa", eikä tärinää ja melua aiheuttamassa matkustajien alla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2009, 22:31:09 kirjoittanut Tuomas Masalin » tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #1 : Helmikuu 17, 2009, 03:07:26 »

Kyllähän toki IC125-kalusto alkaa päivitystä kaipaamaan, mutta että tuollainen päivitys...hum. JA sitten kaikilla pääraiteilla ajetaan käytännössä samalla kalustolla, no helpottaahan se kunnossapitoa, mutta tiedä sitten...

Olen myös samaa mieltä, että 'moottori per vaunu'-ratkaisu on aika kehno, siis diesel-kalustossa, sähköpuolellahan se on enemmän sääntö kuin poikkeus nykyään (poikkeuksina ruotsin X-2000, saksan alkupään ICE:t, ranskalaiset TGV:T ja jenkkien Acela-Express...). Mitä olen lukenut juttuja, niin Voyager ja Super-Voyager junissa matkustusmukavuus ei ole todellakaan mitään huippuluokkaa vaikka nopeita ovatkin.

Huvittavin taisi olla tuo 'Bi'-kalusto, eli D-EMU:t, jotka kulkevat johtojen alla virroittimen kanssa ja sitten dieselin avustuksella...aika hullua touhua  Hymyilee leveästi
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2009, 14:26:25 »

Huvittavin taisi olla tuo 'Bi'-kalusto, eli D-EMU:t, jotka kulkevat johtojen alla virroittimen kanssa ja sitten dieselin avustuksella...aika hullua touhua  Hymyilee leveästi
Itse asiassa ihan normaalia, Ranskassakin on Bombardierin valmistamia B 82500- "D-EMU"-yksiköitä eli duaalimoodisia moottorivaunuja. Nämä voivat toimia 3 kVDC sekä 25 kV 50 Hz AC-sähköllä, ja tämän lisäksi niissä on MAN:nin dieselmoottorit. Kuulostaa lähinnä Vankalta dieselillä ajaessaan.
Video sisarmallista B 81500 jossa ei ole 25 kV-varustusta:
http://www.youtube.com/watch?v=9OVBV0UGay4
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2009, 19:25:37 »

Mistä tuo otsikossa mainittu junien hitaus oikein on peräisin? Siitäkö, että nopeus on 200km/h sijaan kaksisataa kilometriä tunnissa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2009, 02:30:23 »

Mistä tuo otsikossa mainittu junien hitaus oikein on peräisin? Siitäkö, että nopeus on 200km/h sijaan kaksisataa kilometriä tunnissa?
Matka-aika Lontoon Paddington - Cardiff Central vuonna 1977: 1 h 45 min. Vuonna 2015 (-2045): 1 h 47 min.
Tarkaan ottaen IC125 kulkee 201,2 km/h. Sähköjuna IC225:n nopeus olisi ollut 225 km/h, mutta 90-luvun kulunvalvonnan opastinnäyttö ohjaamoon -projekti unohtui RailTracilta (kuten paljon muutakin...), ja junien nopeus sitten tulevaisuudessakin on tuo 200 km/h. Mielestäni olisi ollut järkevämpää viedä tuo projekti loppun, jolloin IC225:t ja Virginin Pendolinot saisivat kulkea 225 km/h.

Uusi juna on nykyaikataulua 15 min nopeampi, mutta viime vuonna kuljin kaksi kertaa Cardiffista Lontooseen, ja molemmilla kerroilla juna oli joitain minuutteja etuajassa Lontoossa. Ja kerran toiseen suuntaan, jolloin juna oli myös hieman etuajassa, vaikka Bristol Parkwayssa oli tavallista pidempi pysähdys ja Newportissa kuulutettiin, että juna seisoo ylimääräiset 15 minuuttia, jottei olisi Cardiffissa liian ajoissa. Taitavat olla uudet dieselit kiihtyvyydeltään aikataulujen laatijoita nopeampia.

Olisi hallitus voinut kertoa suunnitelmistaan First Great Westernille, joka modernisoi IC125:nsä 2007-8, uusille dieselmoottoreille tulee siten käyttöikää alle 10 vuotta. Kustannukset 63 milj. £  vaunuille ja 80 milj. £ "vetureille".

Mielestäni Pendolinoa mukavampi matkustaa ja etenkin valokuvata isojen ikkunoiden ja eteisten avattavien ikkunoiden ansiosta. Penkit, jalkatila ja laukkutila kuten ravintola mielestäni myös parempia (ykkösluokassa olisi vielä nahkapenkit)

tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2009, 14:00:39 »

No mutta ajatelkaamme positiivisesti. Tuohan tarjoaa työ paikkoja sadoille ellei tuhansille ja etenki lamakaudella Iskee silmää
Joista suuri osa Japanissa. Iskee silmää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Helmikuu 25, 2009, 21:23:21 »

Mistä tuo otsikossa mainittu junien hitaus oikein on peräisin? Siitäkö, että nopeus on 200km/h sijaan kaksisataa kilometriä tunnissa?
Matka-aika Lontoon Paddington - Cardiff Central vuonna 1977: 1 h 45 min. Vuonna 2015 (-2045): 1 h 47 min.
Tarkaan ottaen IC125 kulkee 201,2 km/h. Sähköjuna IC225:n nopeus olisi ollut 225 km/h, mutta 90-luvun kulunvalvonnan opastinnäyttö ohjaamoon -projekti unohtui RailTracilta (kuten paljon muutakin...), ja junien nopeus sitten tulevaisuudessakin on tuo 200 km/h. Mielestäni olisi ollut järkevämpää viedä tuo projekti loppun, jolloin IC225:t ja Virginin Pendolinot saisivat kulkea 225 km/h.

Otsikkosi kuitenkin viittaa siihen, että Japanista on tilattu junia jotka eivät voi kulkea yhtä kovaa kuin nykyiset. Japanista tilatut junat kuitenkin voivat kuljettaa matkustajia tasan samalla maksiminopeudella kuin aiemmin käytössä olleetkin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Uusia, hitaampia junia Isoon-Britanniaan Japanista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina