Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Passintarkastukset Schengen-maiden välillä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Elokuu 15, 2010, 22:33:30 »

Muistutuksena:

VIROON MATKUSTETTAESSA SUOMEN KANSALAISET TARVITSEVAT:

- Passi tai kuvallinen, 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti (ei koske väliaikaista henkilökorttia, alaikäiselle ilman huoltajan suostumusta annettua henkilökorttia eikä ulkomaalaiselle myönnettyä henkilökorttia).

Suomen voimassa olevan passilain mukaan lasta ei enää voi merkitä vanhempiensa passiin. Alaikäinen lapsi tarvitsee oman matkustusasiakirjan (passi tai henkilökortti). Kuitenkin vanhat, ennen 21.8.2006 tehtyä passilakimuutosta myönnetyt passit, joihin lapsi voitiin merkitä, ovat hyväksyttäviä matkustusasiakirjoja Virossa siihen asti kunnes lapsi täyttää 7 vuotta.

Schengen-maiden välillä ei ole passintarkastuksia normaalioloissa.

Pitäisin yllä olevaa tekstiä relevanttina siinä tapauksessa, mikäli SRHS:n syysreissu suuntautuisi Venäjän maaperälle. Piste.

// Ylläpidon terveisiä: Kiroilu poistettu. Mikko on nyt saanut mielipiteensä näkyville: asia lienee tältä osin loppuunkäsitelty!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2010, 22:49:00 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2010, 00:13:31 »

Schengen-maiden välillä ei ole passintarkastuksia normaalioloissa.

Tämä tieto on väärä.
Schengen-maiden välillä on pistotarkastusluontoisia passintarkastuksia aivan normaalioloissa. Erityistilanteissa rajat saatetaan pistää myös kunnolla säppiin, eli maahan ei ilman passintarkastusta pääse edes kääntymällä rajalta takaisin ja odottamalla.
Omalle kohdalle tarkastuksia on tullut ainakin seuraavilla rajoilla:
Saksa-Suomi (Helsinki-Vantaan lentokentällä, Suomen viranomaiset)
Ruotsi-Saksa (Saksan viranomaiset)
Puola-Liettua (Liettuan viranomaiset)
Latvia-Viro (Viron viranomaiset)

En muista, olisiko jossain osunut kohdalle viideskin tarkastus.

Yhdelle kaverilleni osui passintarkastus kohdalle Saksan ja Alankomaiden rajalla hänen kanniskellessaan harrastuksestaan johtuen mukanaan tuhansia euroja rahaa viiden euron seteleinä. Oli ollut vähän selittelemistä.

Schengen-alueen sisäisiä rajanylityksiä olen elämäni aikana tehnyt ainakin 53 kappaletta (tein tämän luvun selvittääkseni listan kaikista reissuistani tämän vuosituhannen puolella Iskee silmää), eli mun pienehkön otantani mukaan todennäköisyys päätyä Schengen-rajalla passintarkastukseen olisi noin 7,5%. Edestakaisella matkalla siis 15% eli lähes 1/6. Suosittelen pitämään matkustusasiakirjat kunnossa ja esillä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 24, 2010, 18:59:12 »

Schengen-maiden välillä ei ole passintarkastuksia normaalioloissa.

Tämä tieto on väärä.
Schengen-maiden välillä on pistotarkastusluontoisia passintarkastuksia aivan normaalioloissa. Erityistilanteissa rajat saatetaan pistää myös kunnolla säppiin, eli maahan ei ilman passintarkastusta pääse edes kääntymällä rajalta takaisin ja odottamalla.
Omalle kohdalle tarkastuksia on tullut ainakin seuraavilla rajoilla:
Saksa-Suomi (Helsinki-Vantaan lentokentällä, Suomen viranomaiset)
Ruotsi-Saksa (Saksan viranomaiset)
Puola-Liettua (Liettuan viranomaiset)
Latvia-Viro (Viron viranomaiset)

En muista, olisiko jossain osunut kohdalle viideskin tarkastus.

Yhdelle kaverilleni osui passintarkastus kohdalle Saksan ja Alankomaiden rajalla hänen kanniskellessaan harrastuksestaan johtuen mukanaan tuhansia euroja rahaa viiden euron seteleinä. Oli ollut vähän selittelemistä.

Schengen-alueen sisäisiä rajanylityksiä olen elämäni aikana tehnyt ainakin 53 kappaletta (tein tämän luvun selvittääkseni listan kaikista reissuistani tämän vuosituhannen puolella Iskee silmää), eli mun pienehkön otantani mukaan todennäköisyys päätyä Schengen-rajalla passintarkastukseen olisi noin 7,5%. Edestakaisella matkalla siis 15% eli lähes 1/6. Suosittelen pitämään matkustusasiakirjat kunnossa ja esillä.

Off topic, mutta mainittakoon että itsellä on rajanylityksiä ollut aikuisiällä pyöreästi puolensataa, eikä mua ole koskaan otettu tulliin, eikä rajaviranomainen ole koskaan tehnyt pistotarkastusta. Eli minun pistotarkastusrosentit näyttävät pyöreää nollaa ja Tuukan 15%. Tarvittaisi laajempi otanta, jotta tiedettäisi onko Tuukalla helvetin huono vai mulla helvetin hyvä säkä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2010, 23:58:29 »

Off topic, mutta mainittakoon että itsellä on rajanylityksiä ollut aikuisiällä pyöreästi puolensataa, eikä mua ole koskaan otettu tulliin, eikä rajaviranomainen ole koskaan tehnyt pistotarkastusta. Eli minun pistotarkastusrosentit näyttävät pyöreää nollaa ja Tuukan 15%. Tarvittaisi laajempi otanta, jotta tiedettäisi onko Tuukalla helvetin huono vai mulla helvetin hyvä säkä.

Tuossa on kaksi pointtia, jotka olisi hyvä ottaa huomioon:
1) Ovatko rajanylitykset olleet nimenomaan Schengenin sisärajan ylityksiä
2) Ovatko rajanylitykset olleet jotain muuta kuin pohjoismaiden sisäisiä rajanylityksiä (..joihin ei käsittääkseni tarvitse kerta kaikkiaan mitään henkkareita, eikö?)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2010, 02:07:47 »

2) Ovatko rajanylitykset olleet jotain muuta kuin pohjoismaiden sisäisiä rajanylityksiä (..joihin ei käsittääkseni tarvitse kerta kaikkiaan mitään henkkareita, eikö?)
Väärin. Tarvitaan virallinen henkilötodistus. Harvoin ehkä kysytään, mutta se pitää olla.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2010, 21:03:43 »

Kiitos tämän keskustelun leikkaamisesta omaksi threadikseen Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ilari Uotila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2010, 22:13:30 »

Tämä lienee virallinen näkemys:

http://www.portofhelsinki.fi/content/pdf/ajankohtaista/FI_Passi_tiedote.pdf?from=17528535467626869
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2010, 22:48:49 »

2) Ovatko rajanylitykset olleet jotain muuta kuin pohjoismaiden sisäisiä rajanylityksiä (..joihin ei käsittääkseni tarvitse kerta kaikkiaan mitään henkkareita, eikö?)
Väärin. Tarvitaan virallinen henkilötodistus. Harvoin ehkä kysytään, mutta se pitää olla.

Ilarin pari viestiä sinun viestiäsi myöhemmin heittämässä linkissi sanotaan: "Pohjoismaiden kansalaiset voivat edelleen liikkua Pohjoismaiden välisessä suorassa liikenteessä ilman matkustusasiakirjaa."
Eli tuon mukaan sitä virallista henkilötodistustakaan ei tarvitse olla. Ja silloinhan olisi aivan järjetöntä niillä rajoilla pitää ikinä mitään tarkastuksia, kun vastaukseksi käy ihan hyvin "ei oo mukana".
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 30, 2010, 19:50:48 »

Ilarin pari viestiä sinun viestiäsi myöhemmin heittämässä linkissi sanotaan: "Pohjoismaiden kansalaiset voivat edelleen liikkua Pohjoismaiden välisessä suorassa liikenteessä ilman matkustusasiakirjaa."
Pitää paikkansa. Siinä ei kuitenkaan sanota: "ilman henkilöllisyystodistusta".
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Elokuu 31, 2010, 00:17:53 »

Ilarin pari viestiä sinun viestiäsi myöhemmin heittämässä linkissi sanotaan: "Pohjoismaiden kansalaiset voivat edelleen liikkua Pohjoismaiden välisessä suorassa liikenteessä ilman matkustusasiakirjaa."
Pitää paikkansa. Siinä ei kuitenkaan sanota: "ilman henkilöllisyystodistusta".


Nyt sulla tuli kyllä melko varmasti huti. Ymmärtääkseni implikoit, että henkilöllisyystodistus tai passi olisi lain mukaan oltava mukana jos esim. suomalainen menee käymään Ruotsissa.
Jos näin olisi, kyse olisi juuri samasta tilanteesta, joka nyt on vallalla koko EU:ssa, eli pohjoismaiden erityinen mainitseminen tuossa tekstissä olisi täysin tarpeetonta.
En edes tiedä muita matkustusasiakirjoja kuin passin ja henkilöllisyystodistuksen. Jos tuo teksti siis yrittäisi sanoa, että "matkustusasiakirjaa ei tarvitse, mutta henkilökortin tarvitsee", se sanoisi silloin käytännössä: "passia ei tarvitse, jos henkilökortti löytyy", mikä on aika paljon käytettyä yksinkertaisempi keino ilmaista sama asia.

Minä olen varma siitä, että tuossa tekstissä matkustusasiakirjalla tarkoitetaan passia sekä henkilökorttia. Muussa tapauksessa pohjoismaiden erityinen mainitseminen kun olisi järjetöntä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #10 : Elokuu 31, 2010, 08:37:41 »

Ilarin pari viestiä sinun viestiäsi myöhemmin heittämässä linkissi sanotaan: "Pohjoismaiden kansalaiset voivat edelleen liikkua Pohjoismaiden välisessä suorassa liikenteessä ilman matkustusasiakirjaa."
Pitää paikkansa. Siinä ei kuitenkaan sanota: "ilman henkilöllisyystodistusta".


Nyt sulla tuli kyllä melko varmasti huti. Ymmärtääkseni implikoit, että henkilöllisyystodistus tai passi olisi lain mukaan oltava mukana jos esim. suomalainen menee käymään Ruotsissa.
Jos näin olisi, kyse olisi juuri samasta tilanteesta, joka nyt on vallalla koko EU:ssa, eli pohjoismaiden erityinen mainitseminen tuossa tekstissä olisi täysin tarpeetonta.
En edes tiedä muita matkustusasiakirjoja kuin passin ja henkilöllisyystodistuksen. Jos tuo teksti siis yrittäisi sanoa, että "matkustusasiakirjaa ei tarvitse, mutta henkilökortin tarvitsee", se sanoisi silloin käytännössä: "passia ei tarvitse, jos henkilökortti löytyy", mikä on aika paljon käytettyä yksinkertaisempi keino ilmaista sama asia.

Minä olen varma siitä, että tuossa tekstissä matkustusasiakirjalla tarkoitetaan passia sekä henkilökorttia. Muussa tapauksessa pohjoismaiden erityinen mainitseminen kun olisi järjetöntä.

Passivapaus

Pohjoismaiden kansalaiset voivat liikkua Pohjoismaissa ilman matkustusasiakirjaa, mutta henkilöllisyys on tarvittaessa voitava todistaa. Tähän tarkoitukseen sopii esimerkiksi ajokortti.

Pohjoismaiden ulkopuolelta Pohjoismaihin matkustaessaan Pohjoismaiden kansalaisella on kuitenkin oltava mukanaan passi tai henkilökortti.

Lähde: Rajavartiolaitos
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #11 : Elokuu 31, 2010, 08:41:58 »

Pohjoismaiden kansalaiset voivat liikkua Pohjoismaissa ilman matkustusasiakirjaa, mutta henkilöllisyys on tarvittaessa voitava todistaa. Tähän tarkoitukseen sopii esimerkiksi ajokortti.

Juuri näin. Ajokortilla voi todistaa henkilöllisyytensä, mutta ei kansalaisuuttansa (se on voinut vaihtua ajokortin myöntämisen jälkeen, ajokortin itsensä ollessa edelleen täysin pätevä). Siksi siitä ei ole viralliseksi matkustusasiakirjaksi.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 485


« Vastaus #12 : Elokuu 31, 2010, 10:59:04 »

En edes tiedä muita matkustusasiakirjoja kuin passin ja henkilöllisyystodistuksen.

Tuukka koskaan kuullu' puhuttavan viisumista? Tai 'Kansainvälisestä rokotustodistuksesta'?  Virnistää
tallennettu
Leo Männistö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #13 : Syyskuu 16, 2010, 16:26:44 »

Erittäin offtopic, mutta tse sain Laosin ja Kambodzhan välistä maarajaa ylittäessäni käteeni virallisen leimatun paperin, jossa luki että minulla ei maahan saapuessa ole kuumetta... Sekin matkustusasiakirja maksoi $2.

Lisäksi ainakin Aasian maissa passin välissä tulee olla Departure Card eli lämiskä, jossa on nimi, passin numero, osoite matkan ajan (olen käyttänyt mm. matkaoppaasta bongattua skootterikorjaamon osoitetta, kunhan edes jotenkin näyttää uskottavalta osoitteelta) sekä viimeinen maassaolopäivä. Ja leimoja tietenkin!

Henkilökohtainen leimausennätys taitaa olla Kambodzhan viisumi, 7 leimaa yhdessä viisumissa.

Tuukka muuten, tarvitseeko anmeldebestätigungia pitää mukana jatkuvasti? Vai onko hyötyisämpää tilanteesta riippuen näyttää passi ilman kys lippusta?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Syyskuu 16, 2010, 22:31:25 »

Tuukka muuten, tarvitseeko anmeldebestätigungia pitää mukana jatkuvasti? Vai onko hyötyisämpää tilanteesta riippuen näyttää passi ilman kys lippusta?

Meldebestätigungia, eli kuittia hyväksytystä muuttoilmoituksesta, täytyy aina kantaa mukanaan, jos ei omista saksalaista henkilökorttia. Saksalaisessa henkilökortissa sama tieto on taustapuolen yläosassa. Tietoja päivitettäessä ne liimataan päälle tarrana.

Tässä esimerkkikuvia:
Nykyisin käytössä oleva henkilökortti: http://www.brandtcomputer.de/perso/Rueckseite.jpg
Sama tarralla: http://www.volker-goebel.biz/GrafikenPerso_Fuehrerscheine/Personalausweis_V_Goebel.gif
"Uuden" standardin mukaisessa henkilökortissa: http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://static-p3.fotolia.com/jpg/00/20/99/68/400_F_20996863_TuBdIZ8b6REeLYHvg4DDzirGqmOsCgXV.jpg&imgrefurl=http://eu.fotolia.com/id/20996863&usg=__Pe4pHf1qHuEQdotj4Uz2PW1KCxg=&h=251&w=400&sz=35&hl=fi&start=100&sig2=GHCymRJhDZaON_H4Qx8mAA&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=6p1vgccudU42fM:&tbnh=78&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dpersonalausweis%26start%3D80%26um%3D1%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1&ei=IX2STN_gD4_EsAPaoITACg .

Olen kerran kysynyt poliisisediltä tuosta pakosta kantaa tuota ohutta paperia mukanaan. He kertoivat, että kopio riittää. Aivan kuten passistakin riittää yleensä kopio. Voihan ne kopiot käydä sitten halutessaan myös virallistamassa (beglaubigen), tapahtuu asukasvirastossa. Mutta tuskin sellaiselle sentään tarvetta on. Kannattaa tietysti pitää mielessä, että sillä, mitä saksalainen poliisisetä kertoo saksan lainsäädännöstä, ei etenkään ulkomaalaisasioiden kohdalla ole välttämättä paljoakaan tekemistä sen kanssa, mitä saksan lainsäädäntö asiasta sanoo.

EDIT: Velvollisuus kantaa mukanaan muuttoilmoituksen kuittia ei tietenkään koske muualla kuin Saksassa asuvia. Heidän on kuitenkin kannettava mukanaan kotimaansa passia tai EU-ulkomaalaisten kohdalla myös henkilökorttia.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Leo Männistö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #15 : Syyskuu 16, 2010, 22:46:12 »

Jep, itse olen kantanut mukana vain ajokorttia (suomalaista), koska passi on turhan arvokas ja isokokoinen kuljettaa aina mukana.

On mulla tietty TK:n kortti aina myös mukana =D
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Passintarkastukset Schengen-maiden välillä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina