Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "VR kouluttaa veturikuskeja ajamaan taloudellisesti" Kalevassa 18.2.2009  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« : Helmikuu 18, 2009, 15:53:59 »

"VR kouluttaa veturikuskeja ajamaan taloudellisesti" Kalevassa 18.2.2009, mukana kuva Dr16:n ohjaamosta.

http://www.kaleva.fi/plus/VR_kouluttaa_veturikuskeja_ajamaan_taloudellisesti_781748+0#kuvabox
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2009, 10:36:22 »

Varmasti hyvä pohde, eikös jo höyryaikana ollut bonuksia kuljettajalle/lämmittäjälle jos ajoivat hiiltä/halkoja säästäen.

Tosin veikkaan, ettei kovin suuria säästöjä saada henkilöjunissa, joilla on varsin kiireinen aikataulu, sen sijaa raskaissa tavarajunissa säästöä varmasti voidaan saavuttaa paljonkin.

Eräs jo eläkkeelle jäänyt veturinkuljettaja sanoi Sr2:n olevan paras kone, koska sillä voi syöttää jarrutusenergiaa takaisin lankaan ja siitä näkee tilastotkin veturin ajotietokoneesta. Taitaa tosin onnistua jo uusilla lähijunillakin, eli sieltäkin tulee pieniä puroja virtaan.
tallennettu
Lauri Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2009, 16:54:00 »

Uusimmassa Rautatietekniikka-lehdessä (löytyy pdf-muodossa verkosta www.rautatietekniikka.fi) on myös asiaa taloudellisesta ajosta. 2600 t:n Niirala-Uimaharju -puutavarajunan (3 veturia) jokaisen veturin polttoaineenkulutus on lehden mukaan tavallisesti 400 litraa, mutta taloudellisen ajon pääperiaatteet huomioiden saadaan kulutus laskemaan 250 litraan tuolla välillä.

Puolen kuutiometrin polttoaineensäästö yhdessä junassa on yllättävän suuri. Muitakin esimerkkejä tuossa lehdessä oli.
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2009, 22:59:36 »

Varmasti hyvä pohde, eikös jo höyryaikana ollut bonuksia kuljettajalle/lämmittäjälle jos ajoivat hiiltä/halkoja säästäen.

Tosin veikkaan, ettei kovin suuria säästöjä saada henkilöjunissa, joilla on varsin kiireinen aikataulu, sen sijaa raskaissa tavarajunissa säästöä varmasti voidaan saavuttaa paljonkin.

Se säästöraha oli kauan käytössä, mutta loppui jotain v.1940-50. Säästömiehet olivat yleensä kevytkätisiä, hyviä kuljettajia. Käytäntö johti jopa erilaisiin lieveilmiöihin toisten kustannuksella, joista kateus ei ollut vähäisin. Säästäminen nykyaikana voi olla välillä vähän vaikeaa, jos tiukassa aikataulussa aikoo pysyä. Vielä jos sattuu oikein hankala keli ja veturi on "syömäpäällä" niin yritä siinä sitten säästää. Muistaakseni Laajalahden Antsa sai Ylivieskan - Iisalmen välillä Deeverin kuluttamaan 600 l/ 100 km. Ja jos itse yrittää ajaa säästäen, niin samoja vaunuja siirretään pian kohta takaisin, josta juuri on ajettu ohi - onko se sitten oikeaa säästöä? Ehkä, jollain perusteella laskettuna.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2009, 02:52:54 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2009, 23:08:57 »

Mikä on deeverin normikulutus? Entä miten paljon oli lastia perässä kun tuollaisiin kulutuksiin päästiin?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2009, 23:55:15 »

Mikä on deeverin normikulutus? Entä miten paljon oli lastia perässä kun tuollaisiin kulutuksiin päästiin?

Viittaan kuvassa käytyyn keskusteluun
Mikä on deeverin normikulutus? Entä miten paljon oli lastia perässä kun tuollaisiin kulutuksiin päästiin?
http://vaunut.org/kuva/50938
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2009, 00:31:12 »

Eli noin 20 litraa satasella per tyhjä avovaunu. Ei mikään ihan törkyinen määrä, jos se tosiaan poikkeuksellisen suuri on. Paljos yksivaunuinen kumipyörävempele kuluttaa satasella samanlaisessa kelissä?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2009, 01:27:39 »

Kyllähän tuo pakkaskeli loi aika paljon vastusta junalle. P.a. vertailuja ei ole, mutta ajallisesti Lh-Ri välillä aikaa kului suunnilleen yhtä paljon, jos veturina oli Vv15 (1956) lähes täydellä junalla (84aks. 875tn), tai tyhjillä Hk-vaunuilla (104aks. 624tn) veturina Vv16 (2021) pakkaskelillä. Jälkimmäisellä kokoonpanolla sai tehot olla täysillä koko matkan, eikä siltikään saavutettu sn:ää, edellisellä esimerkillä saattoi välillä "rullaillakin" alaspäin viettävissä kohdin - tosin muutamissa nousuissa alkoi jo tehonpuute vaivaamaan. Akselipainoissakin oli huomattava ero - tyhjävaunujunassa n.6tn toisessa n.11tn. Aikoinaan täydet Silk-junat olivat mainioita kulkemaan, samoista vaunuista koostuva lyhyt ja painava "pötkö" (aks.paino n.17tn), jarrut tosin eivät vastanneet kulku-ominaisuuksia - erittäin varovainen täytyi olla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: "VR kouluttaa veturikuskeja ajamaan taloudellisesti" Kalevassa 18.2.2009  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina