Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Elokuva: Unstoppable - Pysäyttämätön  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« : Marraskuu 09, 2010, 17:42:10 »

Uusi rautatieaiheinen elokuva saa ensi-iltansa 12.11.2010. Tässä tietoja elokuvasta ja miksipä ei valmis keskusteluketju leffan nähneille...

Unstoppable - pysäyttämätön (2010)
Lajityyppi: Toiminta, draama, jännitys
Levittäjä: FS Film Oy
Ohjaaja: Tony Scott
Pääosissa: Denzel Washington, Chris Pine, Rosario Dawson, Jessy Schram, Kevin Dunn
Ensi-ilta: 12.11.2010
Kesto: 1h 44 min
Ikäraja: K 11

Kuinka pitkälle sinä olisit valmis menemään pelastaaksesi muut tai jopa kokonaisen kaupungin? Denzel Washington ja Chris Pine tähdittävät tiivistunnelmaista trilleriä, missä myrkkylastissa olevasta junasta tulee tappava katastrofi.

Chris Pine on Will, yksi niistä nuorista miehistä, jotka rautatieyhtiö on palkannut korvaamaan kokeneempia mutta samalla kalliimpia työntekijöitä. Hän ottaa paikan pelkästään rahan ja etenemismahdollisuuksien vuoksi. Heti ensimmäisenä päivänään hänet pannaan työpariksi vanhan veturinkuljettajan Frankin (Denzel Washington) kanssa, joka on joutunut irtisanottavien listalle, vaikka rakastaa työtään ja junia.

Onnettomien yhteensattumien seurauksena vaarallisessa myrkkylastissa oleva miehittämätön tavarajuna, "The Beast", ryöstäytyy hallinnasta ja siitä tulee käytännössä pilvenpiirtäjän kokoinen ohjus. Turvallisuusviranomaiset yrittävät turhaan pysäyttää tuota raiteilla kiitävää jättiläistä, joka vyöryy vastustamattomasti eteenpäin murskaten tieltään kaiken ja uhkaa lopulta tuhota radan mutkassa sijaitsevan kaupungin.

Erimielisyyksistään huolimatta Frank ja Will päättävät yhdistää voimansa ja laittaa henkensä peliin estääkseen suuronnettomuuden. Frank tuo tiimiin konkarin kokemuksensa, Will taas nuoren miehen voimansa ja uhkarohkeutensa. Ainoina aseinaan ammattitaitonsa ja yhteinen urheutensa he käyvät tappajajunan kimppuun koko pelastusoperaation paahtaessa vääjäämättä kohti henkeäsalpaavaa loppuhuipentumaa.

Lähde: http://www.finnkino.fi/Event/298341/, josta löytyy myös traileri elokuvasta.

tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 137


« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2015, 08:38:03 »

 Ihan kiva leffa, mutta... Täytyihän sitä tietysti pyrotekniikkaosastonkin saada tekemistä, ja onhan se näyttävää kun veturi kaatuu ja räjähtää liekkeihin.

Tuollaisella työmoraalilla ja asenteella ratapihalla onnettomuus oli tietysti vain ajan kysymys

Helkkarin komeita junakuvia kuitenkin  Hymyilee
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2015, 10:31:16 »

Loistavaa suomennosta... Kytkin = liitin, tiiviste = sinetti...

No, ei se elokuvasta huonompaa tehnyt...

Miten ne jarruletkut kiinnittyivät, ainakin näytti siltä että olisivat olleet välillä kiinni ja irti..
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2015, 12:08:37 »

Oli tarkoitus eilen katsoa ihan juna-aiheen takia mutta toiselta kanavalta tuli samaan aikaan elokuva The Road mikä kiinnosti enemmän.
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 137


« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2015, 12:47:27 »

Tappajaveturiksi ja muricaleffaksi aika kiltti elokuva. Vain yksi kuollut ja yksi, ei vaan kaksi loukkaantunutta. Uutishelikopterien lentäminen vaikutti kyllä lievästi holtittomalta.
tallennettu
Tero Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2015, 11:53:28 »

---No niin, hieno elokuvahan tuo oli junista ja vetureista kiinnostuneille.
Vaan eikö nuo junankin jarrut juuri toimi päinvastoin, eli kun letku on poikki / irti, ja paine putoaa nollaan niin jarruthan losahtaa päälle?

Siis heti elokuvan alussa, koko tapahtumaketjuhan ei olisi ollut mahdollinen...

Muitakin virheitä varmaan oli. ..
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2430


« Vastaus #6 : Tammikuu 15, 2015, 13:08:22 »

IMDb:n sivuilla listataan erilaisia mokia (Goofs) elokuvissa. Tämän elokuvan kohdalla Goofs-sivu on
http://www.imdb.com/title/tt0477080/trivia?tab=gf&ref_=tt_trv_gf 

Mielenkiintoisia kommentteja oli yli 80, tässä vain muutama esimerkki.
As Dewey is preparing to move 777 from D-16 to D-10 at Fuller yard near the beginning of the film, the sound of 777 starting up is from an EMD 645-E3, a two-stroke diesel engine found in a number of EMD locomotives, most notably the SD40 (locos like 1206). 777 is an AC4400CW built by EMD's rival GE and uses the GE 7FDL-16, a four-stroke diesel engine which make a completely different noise.

The sounds have been dubbed for Ned's truck (red F-350 Ford dually). The truck is dubbed with general "v-8" sounds, however, Ford very seldom offers a v-8 engine with their newer dually trucks, it's almost always going to be a v-10 gas or diesel engine. Furthermore, the camera quickly shows the rear axle of the truck, which is a Dana 80; This axle is only supplied with Ford trucks equipped with the diesel engine.

The brakes on railroad trains require air pressure to hold them OFF, not to apply stopping force. The premise of the movie is that the consist was "bottled" in the yard; that is to say the valves on both end cars are closed to hold pressure in the brake pipe. When Frank and Will catch 777 they would certainly know that activating all the brakes is a simple matter of opening the last angle cock; the train line would bleed instantly and engage all of the car brakes. 

When Will is in the red Ford truck attempting to jump onto 777, the shot showing the truck's speed shows the speedometer of "Eleanor", the 1967 Shelby Mustang GT500 from Gone in Sixty Seconds. 

No matter how violent the crash, diesel fuel tanks do not explode in huge fireballs; the air/vapor mixture inside a diesel fuel tank is too "lean" (too little fuel in proportion to air) to burn inside the tank, much less explode.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #7 : Tammikuu 15, 2015, 13:22:34 »

---No niin, hieno elokuvahan tuo oli junista ja vetureista kiinnostuneille.
Vaan eikö nuo junankin jarrut juuri toimi päinvastoin, eli kun letku on poikki / irti, ja paine putoaa nollaan niin jarruthan losahtaa päälle?

Siis heti elokuvan alussa, koko tapahtumaketjuhan ei olisi ollut mahdollinen...

Se siis juuri olisi mahdollista, koska näin on käynyt oikeastikin...
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2015, 13:54:33 »

The brakes on railroad trains require air pressure to hold them OFF, not to apply stopping force. The premise of the movie is that the consist was "bottled" in the yard; that is to say the valves on both end cars are closed to hold pressure in the brake pipe. When Frank and Will catch 777 they would certainly know that activating all the brakes is a simple matter of opening the last angle cock; the train line would bleed instantly and engage all of the car brakes. 

Tuossa esikuvassa, eli junan 8888 tapauksessa, tehtiin jarrutus samalla tavalla, eli kiinni ajamalla. Mutta miksiköhän siinä ei jarruletkun hanaa avattu?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2015, 14:28:40 »

Tuossa esikuvassa, eli junan 8888 tapauksessa, tehtiin jarrutus samalla tavalla, eli kiinni ajamalla. Mutta miksiköhän siinä ei jarruletkun hanaa avattu?

8888:n vaunustoa oli tarkoitus siirtää ratapihalla raiteelta toiselle, joten hyvin todennäköisesti koko vaunusto oli ilmaton apuilmasäiliöineen kaikkineen.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #10 : Tammikuu 15, 2015, 15:58:28 »

Tuossa esikuvassa, eli junan 8888 tapauksessa, tehtiin jarrutus samalla tavalla, eli kiinni ajamalla. Mutta miksiköhän siinä ei jarruletkun hanaa avattu?

8888:n vaunustoa oli tarkoitus siirtää ratapihalla raiteelta toiselle, joten hyvin todennäköisesti koko vaunusto oli ilmaton apuilmasäiliöineen kaikkineen.

Eli siellä ei olisi ollut vain hanat kiinni.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #11 : Tammikuu 15, 2015, 18:54:26 »

Eli siellä ei olisi ollut vain hanat kiinni.

Arvioin siis, että vaunusto oli kokonaan ilmaton. Tällöin ei hanojen asennolla ole merkitystä: ei ole jarruttavaa ilmaa kun ei ole ilmaa lainkaan.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #12 : Tammikuu 15, 2015, 19:23:29 »

Toteaisin elokuvan nimen olevan hieman katsojaa / kuluttajaa harhaanjohtava: Unstoppable - pysäyttämätön ja sitten elokuvassa juna kuitenkin pysäytetään Hymyilee leveästi

Mukava elokuva kokonaisuudessaan epäloogisuudestaan ja mokistaan huolimatta.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #13 : Marraskuu 14, 2015, 19:01:04 »

Tänään tulee taas tämä elokuva Subilta.
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #14 : Marraskuu 14, 2015, 20:53:23 »

Tänään tulee taas tämä elokuva Subilta.
Nyt on mahdollisuus nähdä vihdoin tämä elokuva. Olen "nukkunut" viisi kertaa tämän elokuvan ohi enkä koskaan ole nähnyt sitä.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #15 : Marraskuu 14, 2015, 22:13:35 »

Tuollaisella työmoraalilla ja asenteella ratapihalla onnettomuus oli tietysti vain ajan kysymys

Niinpä!

Aina todellisuus ei kuitenkaan ole tarua ihmeellisempää. Tulipa tuossa jokunen viikko sitten todistettua Tampereen asemaratapihalla tilanne, jossa varsin isokokoisen sähkökaapin ovi oli jätetty sepposen selälleen. Vaikka matkaa asemalaiturin päättymisestä sähkökaappiin oli joku 20-30 metriä, siltikin tilanne näytti hyvin erikoiselta. Liekö urakoitsijalla ja asentajilla tullut kiire kahvitauolle ja donitsille, ja hanskat ovat tippuneet niille sijoilleen. Ainakin näin maallikkoa enemmän sähköasioista (ei työn vaan harrasteiden osalta) tietävänä tuli ensiksi mieleen melkoinen huolimattomuus, jonka aiheutti potentiaalisen sähkötapaturmavaaran.

Tarinan opetus: myös oikeassa elämässä esiintyy huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä, jopa ammattilaisten keskuudessa ja ihan koto-Suomessa. :-) Itsellä on ainakin viime aikoina karissut luotto näitä "ammattimiehiä" kohtaan oli kyseessä sähkö- tai putkiasentajat. Ensiksi mainitut tekevät sähkötöitä ja kodin sähkölaitekorjauksia alamittaisilla markettityökaluilla ja jälkimmäiset eivät tarkista kiinteistöön tehtyjen vesikalusteasennusten jälkeen, että vesijohtoliitokset myös pitävät veden kytkemisen jälkeen.
tallennettu
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« Vastaus #16 : Huhtikuu 23, 2016, 20:16:56 »

Tänään tulee taas tämä elokuva Subilta.

Subilta jälleen parasta aikaa. Hymyilee leveästi
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Huhtikuu 24, 2016, 00:59:01 »

Toteaisin elokuvan nimen olevan hieman katsojaa / kuluttajaa harhaanjohtava: Unstoppable - pysäyttämätön ja sitten elokuvassa juna kuitenkin pysäytetään Hymyilee leveästi

Mukava elokuva kokonaisuudessaan epäloogisuudestaan ja mokistaan huolimatta.

Se on unstoppable, kunnes tajutaan, miten sen voi pysäyttää.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #18 : Toukokuu 04, 2016, 02:00:20 »

ei ole ainakaan itse tullu tehtyä aikoinaan ammattihommia millään "markettityökaluilla",ihan hyvät oli työkalut ja on yhä.
Ja kyllä ammattihenkilö on aina vastuussa tekemisistään jollei putket pidä tai sähkö kulje oikein on syytä mennä korjaamaa ilman korvausta.
Totta kylläkin tuo välinpitämättömyys,kaikenmoista on tullu nähtyä ja kuultua mitä suuresti ihmetelly,myöskin rautateiden parissa...
tallennettu
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« Vastaus #19 : Marraskuu 21, 2023, 21:48:58 »

Tänään tulee taas tämä elokuva Subilta.

Subilta jälleen parasta aikaa. Hymyilee leveästi

Heh, tänään taas tulossa jo toisen(?) kerran viikon sisään?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 875


« Vastaus #20 : Marraskuu 21, 2023, 22:11:54 »

Ihmettelen olisiko juna voitu pysäyttää jo alussa kun sen eteen ajettiiin toinen veturi "jarruttamaan", että toisesta veturista olisi kiivetty karkuriveturiin, näissä jenkkivetureissahan kiertää käyntisilta sekä edestä että takaa kuten Dv12:ssa?
tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #21 : Marraskuu 22, 2023, 09:38:24 »

Elokuva on lainattavissa DVD-versiona esim. Helsingin seudun kirjastoista:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2002076?lang=fin
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 693


« Vastaus #22 : Marraskuu 22, 2023, 10:02:01 »

Alkuosuuden perusteella elokuva oli parodia parhaassa Leslie Nielson tai Johnny English -hengessä.
Myös kyseisen kuvitellun rautatieyhtiön turvallisuuskulttuuri oli parodia (tai surkuhupaisa tragedia).
Siinä määrin asenteiltaan ja aivoiltaan kelvottomia osa työntekijöistä oli.

Vaikka jenkeillä saattaa paikoitellen olla ongelmia mm. rautatieinfran ylläpitämisessä, uskon silti että siellä kuitenkin on toimiva viranomaisvalvonta puuttua kuvatunkaltaisiin rautatien irvikuviin ja saattaa niiden  turvallisuuskultturi vaatimukset täyttäväksi.

Muuten filmi on viihdyttävä. Missä viipyy Unstoppable 2, 3 ja 33 1/3 ?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #23 : Marraskuu 22, 2023, 13:29:57 »

Tässä vähän raportointia elokuvan esikuvana olleesta tapauksesta. Vastaa moneen tässä ketjussakin ihmeteltyyn asiaan:

https://kohlin.com/CSX8888/z-final-report.htm
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Elokuva: Unstoppable - Pysäyttämätön  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina