Resiina  |  Resiina-lehti  |  Aihe: Resiinan julkaisupolitiikasta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« : Marraskuu 19, 2010, 00:18:52 »

Ja minä olen ymmärtämättömyydessäni availlut sivustolle, useinkin julkaisukelvottomia, kuviani heti jonkin mielenkiintoisen (omasta mielestäni) tapahtuman jälkeen... Tarvinnee parantaa tapojani. Ehkäpä Resiinan toimitus hyväksyy ensivuoden juhannusnumeroon jonkin pienen maininnan esim. PMR:n joulupukkijunasta (Ke-Prv-Ke), joka ajetaan 27.11.2010 - mitäpä mahdollisia, tuoreita kuvia näillä sivustoilla julkaisee. Muistakin mielenkiintoisista suunnitelmista olen kuullut huhuja vuoden lopulta ja ensi vuoden alusta, mutta lueskellaan niistä sitteen vuoden 2011 Resiinan joulunumerosta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2010, 03:04:59 »

Tämä menee ihan off-topic -osastolle, mutta jatkanpa kuitenkin. Olen toki itsekin ihmetellyt asiaa. Jos vaunut.org -sivustolla ( tai muulla kotimaisella yleisesti tunnetulla saitilla ) "julkaisee" kuvan ei sitä oikeastaan poikkeuksetta koskaan voida julkaista painetussa Resiina:ssa. Ei vaikka kyseessä ei olisi edes sama kuva vaikkakin ehkä samasta tapahtumasta samalta paikkakunnalta. Kuvahan ei ole ennenjulkaisematon - joka siis ainakin tuntuu olevan ehdoton edellytys painetussa Resiina:ssa julkaisulle. Tähän asiaan toivoisi toimituskunnalta selkeätä julkista linjanvetoa. Ei tulisi kenenkään tarjottua toimitukselle jo julkaistua kuvaa ja toisaalta kukaan ei "julkaisisi" ottamaansa kuvaa millään foorumilla, jos haluaa sen saada painetuksi Resiina -lehteen.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2010, 04:22:34 »

Kait tuollaisessa julkaisussa pitää materiaalin olla kaille uutta, mikään ei ole niin vanha kuin eilinen lehti, vai miten se meni Virnistää

tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 85


« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2010, 21:57:03 »

Kuvatkaa ja tuokaa asioita julki! Olen käsitellyt asiaa Resiinan 2/2006 pääkirjoituksessa. Silloin sanoin, että jos näette jotakin uutiskuvan luonteista, älkää tehkö niin, että lähetätte kuvan Resiinaa varten ja saman kuvan nettiin välittömästi. Se ei palvele tarkoitustaan. Kuva "kuluu" käytössä. Tasoristeys-palstan toimittaja Markku Nummelin on luonut pitkään kokemukseen perustuvan julkaisusäännön, josta voidaan toki poiketa. Pyritään siihen, että TR-palstan kuvia ei ole aiemmin julkaistu, jotta niiden UUTISarvo olisi hyvä foorumilla, joka tuotetaan vain neljästi vuodessa. Samasta tilanteesta saattaa olla kuvia paljonkin vaunut.orgissa tai muualla, mutta jokin uniikki lähestymistapa olisi löydettävä. Eri kuvakulma tai kuvauspaikka. Jos tilanne on merkittävä, tästäkin on joustettava.

Emme voi tai halua rajoittaa kuvien julkaisua. Toisaalta etukäteen ei voi sanoa, mitä kuvia lehteen tarvitaan, mitä ei, sillä julkaisutilanne esim. netin osalta elää jatkuvasti. Aina voi soittaa Markulle tai lähettää sähköpostia. Kuvien lähettäminen netissä ei ole vaivalloista.

Lehden tärkeys korostuu asioita tutkittaessa. Silloin kuvat eri tapahtumista ovat tärkeitä säilyttää painetussa muodossa. Resiinan toimitus pyrkii mahdollisimman suureen tasapuolisuuteen kuvien julkaisussa, sillä kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen. Kriteerit ovat ensinnäkin sisältö: kuvan laatu, tapahtuma, tuoreus. Toisena pyritään siihen, että jos samasta aihealueesta tulee paljon kuvia, käytetään mahdollisuuksien mukaan eri kuvaajien ottamia kuvia. Vasta jos muilla ei ole aiheesta kuvaa (toimitettuna lehteä varten), käytetään toimituskuntalaisten omia kuvia.

Vorgin osalta jokainen tekee päätökset, julkaiseeko kuvia vai ei. Tähän on nyt viitattu mm. Allegro-keskusteluissa, että niitä pimitetään! Taustalla en näe mitään dramaattista ja kuvia on tilanteesta tullutkin. Myös vorg tarvitsee uutiskuvia, ne antavat sille sisältöä ja kannustavat/kiinnostavat monia. Itse ammennan tältä sivustolta paljon tietoa. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Siksi TR-palstakin haluaa kertoa paljon kuvilla.

Tällä tietoa lehden 1/2011 kannessa oleva kuva on oivallinen esimerkki vorgin ja lehden yhteistyöstä. Tällä tietoa siksi, että ykkösen ilmestymiseen on vielä aikaa ja moni asia voi muuttua. Aiheesta on jo kuvasarja vorgissa, mutta uutisoinnin kannalta asia pitää saada myös paperille ja yksi kuva tapahtumasta olikin toimitettu sitten minulle.

Tässä pitkä vastaus, taisi tulla jo yhden pääkirjoituksen verran tekstiä. Harmi, kun sitä oli jo 2/2006:ssa. Tätä jorinaa ei kuitenkaan taida kukaan haluta enää lehdestä uudelleen lukea :-)
Kimmo P
tallennettu
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 85


« Vastaus #4 : Marraskuu 21, 2010, 21:59:21 »

Arto kiteytti asiaa aika hienosti. Toinen mihin jäi kommentoimatta, on se, että kun jokin uutiskuva on julkaistu esim. vorgissa, ei sitä enää kukaan toimitakaan lehdelle, siis edes sitä eri versiota. Asia on nähty. Sekin on harmi, mutta senkin voi korjata.
Kimmo P
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiina-lehti  |  Aihe: Resiinan julkaisupolitiikasta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina