Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Kielten tärkeyksistä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #25 : Marraskuu 28, 2010, 08:31:57 »

Tuo sanakirjan avulla puhuminen on justiinsa noin. Olen muutaman kerran ollut Italiassa ja osaan melko paljon sanoja ja osaan muodostaa jonkinlaisia lauseitakin, muuta siitä on vähän hyötyä kun ei välttämättä ymmärrä vastauksesta mitään. Pahinta oli viimeksi Sisiliassa kun siellä on ihan selvästi oma murteensa jossa on vaikutteita mm arabiasta.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #26 : Joulukuu 06, 2010, 19:41:24 »

Italiassa on murteissa kuulemma sen verran suuria eroja, etteivät niitä laajalti osata. Olin perheineni taannoin reissussa, rannalla eräät italialaiset kuulivat suomenkielisen keskustelumme ja kysyivät, että mistäpäin Italiaa olemme!
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #27 : Joulukuu 16, 2010, 03:35:59 »

1500-luvulta ei käytännössä ole mitään selvää otetta, sen ajan sanoista, sanonnoista ja niiden merkityksistä, joitain katkelmia saattaa löytyä. Kalevalahan, johon Ryyppö viittasi, on kerätty paljon myöhemmin, johonka mennessä kieli on paljoltikin voinut muuttua. Se on voinut muuttua jo silloisen kirjakielenkin johdosta.
Kalevala ei ole edes nykyisen kielenkäytön mukaista, eli senkin jälkeen on kielellistä kehitystä tapahtunut.
Lisäksi on syytä pohtia sen aikaisten "kieloppineiden" pyrkimyksiä muuttaa kuulemaansa tekstittäessään sitä.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #28 : Tammikuu 25, 2011, 11:11:03 »

Yliopistossa jollakin eurooppalaisuuden historian tms. luennolla luennoitsija kertoi jotenkin siihen tapaan, että ranska on maailman reguloiduin kieli. Siellä kuuluu olevan jokin akatemia, joka päättää, mitä sanoja ranskassa ainakin virallisesti on. Ääriesimerkkinä luennoitsija kertoi, että ranskassa on vain yksi kirosana ja se  kirjoitetaan merde. Ehkä muunkielisten kannalta ranskan kielen tärkein sana onkin toilet. Virnistää

Luennoitsija on vähän oikaissut mutkia, sillä kirosanoja on kyllä huomattavasti enemmän ja ranska on kiroilun osalta huomattavasti laajakatseisempi kuin englanti, jossa taitaa olla peräti kaksi tai kolme kirosanaa. Se on toki totta, että Académie Française yrittää ylläpitää kielen puhtautta ja ylevyyttä Iskee silmää Ranskan tapauksessa kuitenkin jo vuosisatoja vanha oikeinkirjoitusstandardi on aiheuttanut sen, että nykynuoret kommunikoivat netissä täysin kirjoitussääntöjä rikkoen.

Mitä tulee varsinaiseen ketjun aiheeseen, olen jo lapsena oppinut kahta kieltä lähes yhtäaikaa (suomi ja ranska), ja vähän myöhemmin englantia. Näillä kolmella pystyn kommunikoimaan suurin piirtein yhtä sujuvasti (suomi toki äidinkielenäni). Lisäksi olen oppinut "pakollisena pahana" ruotsia, josta on ollut hyötyä Belgian flaaminkielisissä osissa ja Hollannissa liikkuessa. Espanjankin perusteet osaan, joskaan en sitä ole käytännössä päässyt testaamaan. Japaniksi sujuu muutama lause. Ja mitkä ovat kieliä joita haluaisin osata? Viro, venäjä, saksa, arabia ja kiina noin alkuun...

Suomalaisessa kielten opetuksessa on mielestäni muutamia ongelmia, jotka liittyvät resurssikysymyksiin. Joissain kouluissa ei oppilailla ole käytännössä mahdollisuuksia opetella muita kieliä kuin englantia ja ruotsia, koska vaaditaan liian suuria ryhmäkokoja. Englannin asema on turhan vahva, mutta samalla englannin osaamista vähätellään asenteella "kaikkihan sitä osaavat". Jotkut ihmiset eivät vaan ole hyviä oppimaan kieliä. Ruotsin oppimisessa pakollisuus syö opiskeluintoa - myös minä olen ärsyillyt yläasteella, lukiossa ja yliopistossa ruotsin kanssa. Vielä kun siihen saisi sen huvin mukaan.

Ja mitä tulee suomen kieleen - suomi on erittäin hieno ja monipuolinen kieli potentiaaleineen ja taivutusmuotoineen, ja olisi sääli nähdä sen monimuotoisuuden häviävän. Kannatan ehdottomasti asioiden ja termien kääntämistä, kotouttamista ja sopeuttamista ja vastustan "yli-englannistumista". Kielet kuitenkin muuttuvat ajan myötä, ja se koskee myös suomea.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Kielten tärkeyksistä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina