Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kuvia/tietoa kenttäradasta??  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Ilomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« : Maaliskuu 03, 2009, 07:14:24 »

Olisikohan mahdollisesti jollain tietoa mistä saisi kartan/kuvia kenttäradasta joka sijaitsee hyrynsalmen ja kuusamon välillä.

Erityisesti kohta jossa rata ylittää ii-joen taivalkosken kohdalla (hyrynsalmelta kuusamoon päin)ennen isokummun asemaa/varikkoa .Tästä kohdasta olisi kiva saada kuvia? paikassa on ollut myös sodan jälkeen tukin uittoa.

Olisin kiitollinen kaikenlaisista tiedoista kuvat,virallinen radan kartta,???tieto mistä tietoa voisi etsiä.

ps. netistä ja wikipediasta olen muutaman kuvan löytänyt mutta käsittääkseni (saksankielen taitoa ei ole)niistä yksikään ei ole kyseisestä joenylityspaikasta.
Karttaakaan en ole löytänyt muuta kuin summittaisen "pampulan" asemista/varikkoalueista.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2009, 07:54:07 »

Hyvästä kartasta en osaa sanoa, mutta jos saat käsiisi Resiinan 1990-4, siinä on sangen laaja artikkeli aiheesta hyvine kuvineen.
tallennettu
Timo Ilomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2009, 08:02:54 »

Hyvästä kartasta en osaa sanoa, mutta jos saat käsiisi Resiinan 1990-4, siinä on sangen laaja artikkeli aiheesta hyvine kuvineen.

Varmaan voisit neuvoa mistä moisen lehden saisin käsiini??
tallennettu
Timo Ilomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2009, 08:17:05 »

No niin kuten huomasit olen ihan noviisi tässä touhussa mutta näiltä sivuilta löysin sen resiina lehden ja näin ollen pistän sinne kyselyä jos mahdollisesti sellaisen jostain saisin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2009, 13:14:17 »

Kenttäradan Iijoen ylitys löytyy koordinaateista N 7268132  E 3564428 ja ratapohjaa on helppo seurata Kansalaisen karttapaikan (kansalaisen.karttapaikka.fi) maastokartasta Korvualta aina Kuusamon Sänkikankalle asti. Tästä eteenpäin Vanttajan pääteasemalle radan linjaus on minulle hieman epäselvä.

Kävin kuvaamassa viimekeväänä Isonkummun ja Kuusamon asema-alueita, mutta tarkoitus olisi vielä täydentää sarjaa ainakin mainitun Iijoen ylityksen osalta ennen kuvien julkaisua. Ilmakuvien perusteella voisi olettaa vähintään siltarumpujen olevan vielä paikallaan.
tallennettu
Timo Ilomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #5 : Maaliskuu 03, 2009, 13:49:41 »

jos puhumme samaisesta ja miksikä emme puhuisi ii-joen ylityksestä joka on isokummusta metsäautotietä noin 7kilometrin päässä.Minä en ainakaan ole huomannut siltarumpuja siellä.

Siellä on kyllä betonista tehty liuska jota on käytetty tukin kaatoon jokeen,  siinä on jonkinverran ratakiskoja valussa mutta nuo voivat olla peräisin jostain ihan muualta.

ps.Paikka on kyllä sama kävin kartastosta katsomasta juuri tämän paikan historiasta ja vanhoista kuvista olen kiinnostunut.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Maaliskuu 03, 2009, 17:15:50 »

Vanhoja kuvia on siksi vähän, että liikennöitsijä eli Saksan Lapin armeija kielsi radan kuvaamisen sotilaskohteena ankarasti, käytännössä teloituksen uhalla - joita jaeltiin tuolloin varsin rutiininomaisesti.

Uusi ja uudehkokin kuvamateriaali kenttäradalta on silti esilletuomisen arvoista: Aika tekee jäljelle jääneestä tavarasta ja raunioista vääjäämättömästi selvää, kun jäänteitä ei ole taivalkoskea lukuunottamatta museoitu mitenkään.

Eräs mielenkiintoinen havainto radalta on, että siellä ei liikennöity höyrykalustolla vaan jonkinmoisilla moottoriveturivetoisilla junilla, epäilemättä ratapohjan hetteisyyden vuoksi.
tallennettu
Timo Ilomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #7 : Maaliskuu 04, 2009, 07:01:01 »

ymmärrän kyllä että kuvia on vähän täällä ,mutta luulen että oikeasta ulkomaalaisesta(saksa) arkistosta voisi löytyä vaikka mitä, tosin sota-ajan kuvia voi olla myös erittäin vaikea saada käsiin.

Jatkeskelen etsimistä ilmoittelen kyllä jos satun jotain löytämään.
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #8 : Maaliskuu 04, 2009, 16:02:51 »

Oletko löytänyt näitä kuvia kenttäradasta vaunut.org:sta,
http://vaunut.org/kuva/53971 ja http://vaunut.org/kuva/47663? Myös Rautatiemuseon foorumeilla oli keskustelua kenttäradasta juuri äskettäin,
http://www.rautatie.org/forum/fi/default.asp ja siellä Suomi-osastolla aihe "Tunnistaako kukaan saksalaisveturia vuodelta 1943?"
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 22, 2009, 18:32:59 »

Goglaamalla löytää, opetti jo vaarivainaa perunannostossa.

Kenttäradan vetureina näytetään käytetyn dieselveturia tyypiltään HF130C (KLM3). Datalehti löytyy osoitteella
http://www.feldbahn-ffm.de/Seiten/Loks/Diesel/Datenblatt_D20_2008_04_18.pdf

Hämmästyttävän pienitehoisilla, 125 hevosen kanki-Dieseleillä näitä raskaita sotilasjunia näytetään kenttäradalla vedetyn. Toisaalta koska kiskotus oli kevyttä ja rata perustettu kovalla kiireellä hetteiseen maastoon, ei radalla muutenkaan ole voitu käyttää kovin suuria nopeuksia. Tällöin kohtuullinen teho ja tiheä välitys ovat toimineet käytännössä parhaiten.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #10 : Kesäkuu 02, 2016, 22:42:43 »

Lauri Lojander kertoo  komennuksestaan veturinkuljettajaksi Hyrynsalmen – Kuusamon kenttäradalle saksalaisten vetäydyttyä. Tehtävä rajoittui radan alkupäähän lyhyeksi ajaksi. Kyse oli radan ”haltuunotosta”. Arveltiinko rataa jouduttavan käyttämään? Varsinaisesti hän oli veturinkuljettajana Merisuon radalla.
Veturien kohtalosta en tiedä muuta, kuin näin vaan kaksi. Ne oli ammuttu penkalle.  Rautatie oli hirveän siistiä. Kisko oli vähän paksumpaa kuin täällä (KVR:llä), ja raideleveys oli 75 cm. Ainoa kulkuneuvo joka meillä oli kun sinne mentiin, oli semmoinen moottoriresiinaksi tehty. Sillä vihellettiin sitte paikasta toiseen siellä.   Mutta tavaraa oli, oli kiskokasoja ja naulakasoja hirveät määrät siellä ratan varressa. Kai sakemannilla olis ollu tarkotus jatkaa, mihin asti liekkään. Tosiaan rata oli hyvää, näin rautatieläisen silmälle. Ja kiskoa, aluslevyjä, nauloja ja pöllejä, tavaraa sitä oli paljon.
Vetureita oli kaksi, siellä Hyrynsalmella. No kun en minä tarkkaan muista. Yks oli siellä pyllyllään penkalla, ja muistikuva on sellainen, että se oli tankkiveturi, vailla tenderiä. Ei käyty katsomassa. Se oli niinku täällä on nuo pienet. Moottoriveturi, juu, tässä oli sellainen ohjauspyörälaite , jota vaan nykäistii tälläi (näyttää noin neljänneskierroksen liikettä), niin sillo se vaihtoi, oliko siinä 2 vai 3 vaihdetta. Käpäistiin vaan, kun kiinnosti. Jungin veturi. Ne Merisuolla oli pienempiä.
Tämä pätkä löytyi 150377 tehdystä haastattelunauhasta. Ei kuvia, mutta vähäinenkin tieto tästä radasta on jotakin. Kuviahan näkyy mm. Alfred Gottwaldtin isossa kirjassa "Heeresfeldbahnen", ISBN 3-613-01080-1
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2016, 20:54:27 kirjoittanut Reino Kalliomäki » tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #11 : Maaliskuu 24, 2017, 19:29:59 »

"Kansa Taisteli"-lehden numerossa  5/1985 on artikkeli: "Junalla Hyrynsalmelta Louheen" (Salmela). Artikkelissa on muutama kuva, joita ei ole Gottwaldtin kirjassa. Lähetän kopion kiinnostuneille.
tallennettu
Mikko Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #12 : Toukokuu 09, 2017, 22:22:42 »

Oiskohan näistä linkeistä mihinkään jotka bongasin just facebookin Päätalo- aiheisesta ryhmästä: http://viihtyy.com/avainsana/taivalkoski/

https://tarinasoitin.fi/krata

https://www.facebook.com/255241334488409/photos/?tab=album&album_id=430771250268749&hc_location=ufi

-edit Tuota ensimmäisen linkin sivustoa saa selata aika pitkälle alas ennenkö veturitallikuva vuodelta 1943 löytyy.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2017, 23:00:13 kirjoittanut Mikko Heino » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kuvia/tietoa kenttäradasta??  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina